Research Article
BibTex RIS Cite

Erkek Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Yaşadığı Mesleki Sorunlar

Year 2020, 2020 Special Issue, 359 - 383, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.797966

Abstract

Bu araştırmada devlet okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan erkek okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin karşılaştığı sorunları ortaya koyma amaçlanmıştır. Katılımcıların cinsiyet, yaş, medeni durum, kıdem yılı, mezuniyeti, çalıştığı yaş grupları ve okul türü de bu amaç doğrultusunda değerlendirilmektedir. Yapılan çalışma erkek okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin sorun tanımlamalarını tarama araştırma deseni ile belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini Mersin ili Toroslar ilçesinde devlete bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 263 okul öncesi eğitim öğretmenleri oluşturmuştur. Örneklemi; bu evrende ulaşılabilen tüm bireyler oluşturmuş olup evrenin %90 ına ulaşılmıştır. Araştırma, Toroslar ’da kamuya bağlı anasınıfı ve bağımsız anaokullarında çalışan 236 öğretmenle yapılmıştır. Veri toplama sürecinde araştırmacı tarafından geliştirilen okul öncesi öğretmenleri için yarı yapılandırılmış “Öğretmen Görüşme Formu” kullanılmış. 5 erkek 5 kadın öğretmene Öğretmen görüşme formu uygulanmıştır. Forma istinaden erkek okul öncesi öğretmenlerinin sorunları belirlenmiş ve anket oluşturulmuştur. Oluşturulan anket formu 10 öğretmen üzerinde uygulanarak anket ile ilgili genel bir geri dönüt bildirimi alınmıştır. Geri dönütlere göre tekrar anket üzerinde düzeltmeler yapılmış daha sonra 5 uzman görüşü de alınarak anket maddeleri belirlenmiştir. Araştırma sonunda elde edilen verilere göre öğretmenler genel olarak; teneffüs ihtiyaçlarını, ikili öğretimdeki sabah ve öğleye öğrencilerin dengesiz dağılım durumlarını, velilerin okul öncesi eğitim hakkında yeterli bilgiye sahip olmamalarını, öğretmenler arasında kıyaslama yapmalarını, velilerin okul öncesi eğitimi kadın işi olarak görmelerini ve velilerin okul öncesi eğitimi bakım hizmeti olarak görmelerini sorun olarak gördükleri belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin, velilerin okul öncesi eğitimi kadın işi olarak görmesi, bakım hizmeti olarak görmesi ve öğretmenler arasında kıyaslama yapma durumlarını erkek okul öncesi öğretmenlerinde daha çok sorun olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Ağgül Yalçın, F. ve Yalçın, M.,(2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: Ağrı ili örneği. İlköğretim Online, 17(1), 367-383.
  • Argon, T. ve Akkaya, M. (2008). Ebeveynlerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16, 413-430.
  • Akman, B., Baydemir, G., Akyol, T., Arslan, A.Ç. ve Kükütçü, S.K. (2011) Okulöncesi öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları sorun davranışlara ilişkin düşünceleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1306-3111.
  • Başturan, C. (2018). Devlet ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin mesleki sorun tanımlarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, İstanbul Okan Üniversitesi SağlıkBilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Cameron, C. (2001). Promise or problem? a review of the literature on malesworking in early childhood services. Gender, Work and Organization, 8(4), 430-439.
  • Çetinkaya, B. (2010). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve sorunları. Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • d’Arcy, C. (2004). Males studying and working in early childhood education: Advantages, barriers, challenges and examples of successful strategies to recruit, retain and support men. NSW: Community Services and Health Industry Skills Council.
  • Demir, M. K. ve Arı, E. (2013). Öğretmen sorunları - Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 107-126.
  • Demircan Aydın, Z. (2017). Öğretmen ve yöneticilerin okul öncesi eğitimi değerlendirmeleri ve bu alanda yaşanılan yönetimsel sorunlar. Yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dee, T. S. (2006). The why chromosome: How a teacher's gender affects boys and girls. Education Next, 6(4), 68-75.
  • Demirtaş, H., Demir, H.C. ve Demir, M., (2014) Türkiye’deki Anaokullarında Erkek Öğretmen Algısı. İnternational Journal Of Early Childhood Education Research.
  • Elicker, J. (2002). More men in early childhood education? Why? Young Children, 57(6), 50-54.
  • Fırıncıoğlulları Bige, E., (2014). İlkokul müdürlerinin ders denetimleriyle ilgili öğretmen görüşleri. Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülçiçek, T., (2017). Ebeveynlerin erkek okul öncesi öğretmenleri ile ilgili algılarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gündoğan, A. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar (Denizli ili örneği).Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Jones, J. (2009). Briefing paper: men in early childhood education. New Zealand Journal of Teachers' Work, 6(1). Kaya, N., (2013). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin yaşadığı sorunlar ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları araştırma raporu. 12.03.2019 tarihinde https://www.academia.edu/6954387 adresinden erişildi.
  • Kök, M., Küçükoğlu, A., Tuğluk, M.N. ve Koçyiğit, S., (2007). Okul öncesi eğitimin sorunlarına ilişkin Öğretmen görüşleri (Erzurum İli Örneği). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973, 24 Haziran). Resmi Gazete (Sayı: 1739).
  • Okutan, N. (2003). Erken çocukluk eğitimi politikaları: Yaygınlaşma, yönetişim ve yapılar toplantısı raporu. Ankara: M.E.B., AÇEV, UNICEF ve Eğitim Reformu Girişimi.
  • Özen, Ş. (2008). Okul öncesi eğitim ve aile: Anne ve babaların okul öncesi eğitimden beklentileri (Kars ili örneği). Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Öztürk, M. (2012). The Influences Of Male Early childhood education teachers on parental ınvolvement (Doctoral dissertation, University of Texas at San Antonio).
  • Russo, S., Feder, T. (2001). A preliminary investigation of barriers faced by male early childhood pre-service teachers. Early Child Development and Care, 170(1) , 57-75.
  • Sak, R., (2005). Erkek okul öncesi öğretmenlerin göreve başladıklarında karşılaştıkları durumlar ve bu öğretmenlerin velilerinin erkek okul öncesi öğretmenleri hakkındaki düşünceleri. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sarı, M., & Başarır, F. (2016). Analyzing teachers’ perceptions of “female teacher” and “male teacher” within traditional gender roles. International Journal of Education and Research, 4(3), 205-224.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 240 – 254.
  • Taner, M. ve Başal, H.A., (2005). Farklı sosyoekonomik düzeylerde okul öncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 395-420.
  • Yalçın, F.,A., Yalçın, M. ve Macun, B. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimde öğretmen cinsiyeti ile ilgili görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:12, Sayı:24, 693-710
  • Zaimoğlu Öztürk, F., Kaya, N. ve Durmaz, E., (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin görev sürecinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Hüseyin Hüsnü Tekışık Özel Sayısı 2 (7), 67-93.
  • Zembat, R.(2005). Okul öncesi eğitimde nitelik: güncel konular. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve ailelerbağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 203-215.

Professional Problems Encountered by Male Preschool Teachers

Year 2020, 2020 Special Issue, 359 - 383, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.797966

Abstract

In this research, it is aimed to prove the problems of male teachers who work at public preschool institutions. Participants ages, genders, marital status, seniority year, graduations, age groups they work and the school types are also evaluated in accordance with this purpose. The study which was done is aimed to define the male preschool teachers problems with scanning research pattern. 263 preschool teachers who work at state bound preschool institutions in Mersin in Toroslar comprise the universe of the research. All of the individuals who could be reached in this universe composed the sampling and %90 of the universe was reached. The research was done with 236 teachers who work at state bound nursery schools and independant nursery schools in Toroslar. In data collection process, teacher interview form which was semi developed by the researcher for the preschool was used. Teacher interview form was applied to 5 male teachers and 5 female teachers. Referring to form, problems encountered by male preschool teachers were determined and the survey was composed. By applying the survey forms on 10 teachers, general feedback was received. According to feedbacks, corrections were done on the survey, after words by the help of 5 professional pinions survey items were created. According to the datas obtained after research; teachers generally consider the need of break, unbalanced dispersion of students in dual education, parents insufficient informations about preschooleducation, parent’s comparisons among teachers, their views about preschool education as womens work and maintenance service as a problem.

References

  • Ağgül Yalçın, F. ve Yalçın, M.,(2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: Ağrı ili örneği. İlköğretim Online, 17(1), 367-383.
  • Argon, T. ve Akkaya, M. (2008). Ebeveynlerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16, 413-430.
  • Akman, B., Baydemir, G., Akyol, T., Arslan, A.Ç. ve Kükütçü, S.K. (2011) Okulöncesi öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları sorun davranışlara ilişkin düşünceleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1306-3111.
  • Başturan, C. (2018). Devlet ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin mesleki sorun tanımlarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, İstanbul Okan Üniversitesi SağlıkBilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Cameron, C. (2001). Promise or problem? a review of the literature on malesworking in early childhood services. Gender, Work and Organization, 8(4), 430-439.
  • Çetinkaya, B. (2010). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve sorunları. Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • d’Arcy, C. (2004). Males studying and working in early childhood education: Advantages, barriers, challenges and examples of successful strategies to recruit, retain and support men. NSW: Community Services and Health Industry Skills Council.
  • Demir, M. K. ve Arı, E. (2013). Öğretmen sorunları - Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 107-126.
  • Demircan Aydın, Z. (2017). Öğretmen ve yöneticilerin okul öncesi eğitimi değerlendirmeleri ve bu alanda yaşanılan yönetimsel sorunlar. Yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dee, T. S. (2006). The why chromosome: How a teacher's gender affects boys and girls. Education Next, 6(4), 68-75.
  • Demirtaş, H., Demir, H.C. ve Demir, M., (2014) Türkiye’deki Anaokullarında Erkek Öğretmen Algısı. İnternational Journal Of Early Childhood Education Research.
  • Elicker, J. (2002). More men in early childhood education? Why? Young Children, 57(6), 50-54.
  • Fırıncıoğlulları Bige, E., (2014). İlkokul müdürlerinin ders denetimleriyle ilgili öğretmen görüşleri. Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülçiçek, T., (2017). Ebeveynlerin erkek okul öncesi öğretmenleri ile ilgili algılarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gündoğan, A. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar (Denizli ili örneği).Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Jones, J. (2009). Briefing paper: men in early childhood education. New Zealand Journal of Teachers' Work, 6(1). Kaya, N., (2013). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin yaşadığı sorunlar ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları araştırma raporu. 12.03.2019 tarihinde https://www.academia.edu/6954387 adresinden erişildi.
  • Kök, M., Küçükoğlu, A., Tuğluk, M.N. ve Koçyiğit, S., (2007). Okul öncesi eğitimin sorunlarına ilişkin Öğretmen görüşleri (Erzurum İli Örneği). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973, 24 Haziran). Resmi Gazete (Sayı: 1739).
  • Okutan, N. (2003). Erken çocukluk eğitimi politikaları: Yaygınlaşma, yönetişim ve yapılar toplantısı raporu. Ankara: M.E.B., AÇEV, UNICEF ve Eğitim Reformu Girişimi.
  • Özen, Ş. (2008). Okul öncesi eğitim ve aile: Anne ve babaların okul öncesi eğitimden beklentileri (Kars ili örneği). Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Öztürk, M. (2012). The Influences Of Male Early childhood education teachers on parental ınvolvement (Doctoral dissertation, University of Texas at San Antonio).
  • Russo, S., Feder, T. (2001). A preliminary investigation of barriers faced by male early childhood pre-service teachers. Early Child Development and Care, 170(1) , 57-75.
  • Sak, R., (2005). Erkek okul öncesi öğretmenlerin göreve başladıklarında karşılaştıkları durumlar ve bu öğretmenlerin velilerinin erkek okul öncesi öğretmenleri hakkındaki düşünceleri. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sarı, M., & Başarır, F. (2016). Analyzing teachers’ perceptions of “female teacher” and “male teacher” within traditional gender roles. International Journal of Education and Research, 4(3), 205-224.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 240 – 254.
  • Taner, M. ve Başal, H.A., (2005). Farklı sosyoekonomik düzeylerde okul öncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 395-420.
  • Yalçın, F.,A., Yalçın, M. ve Macun, B. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimde öğretmen cinsiyeti ile ilgili görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:12, Sayı:24, 693-710
  • Zaimoğlu Öztürk, F., Kaya, N. ve Durmaz, E., (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin görev sürecinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Hüseyin Hüsnü Tekışık Özel Sayısı 2 (7), 67-93.
  • Zembat, R.(2005). Okul öncesi eğitimde nitelik: güncel konular. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve ailelerbağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 203-215.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Articles
Authors

Ali Er This is me 0000-0002-4170-6961

Hüseyin Ergen 0000-0002-2611-1863

Publication Date December 18, 2020
Acceptance Date November 15, 2020
Published in Issue Year 2020 2020 Special Issue

Cite

APA Er, A., & Ergen, H. (2020). Erkek Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Yaşadığı Mesleki Sorunlar. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi359-383. https://doi.org/10.21733/ibad.797966

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.