This study aims to examine to which extent and how the stages of emotion regulation skills (recognizing and understanding emotions, talking about emotions, learning the outcomes of emotional states, experiencing emotions, applying strategies to change emotional states when necessary, and modifying emotional states) are included in picture storybooks published in Turkey for children aged 3-6. The study employed document analysis, one of the qualitative research methods. Through criterion sampling, 20 books, which were written for children aged 3-6, published between 2012 and 2022, and containing stages of emotion regulation skills, were analyzed. The "Book Analysis Form," developed by the researchers, was used as a data collection tool. This form consists of items addressing the stages of emotion regulation presented in the textual and visual components of the books. Data analysis was conducted through document analysis. The findings revealed that the books included aspects of emotion regulation skills in both textual and visual components, with the stages of recognizing and understanding emotions and strategies for modifying emotions being the most frequently addressed, while the stage of learning the outcomes of emotional states was the least represented. Each stage of emotion regulation serves as a prerequisite for the subsequent stage and prepares children for it. Since each stage requires children to acquire various skills to control their emotions and respond appropriately, it is essential to address these stages in a balanced manner in picture storybooks. In order to enhance understanding and application of these skills’ future it is recommended to conduct future experimental studies utilizing picture storybooks containing emotion regulation skills.
Bu çalışmada, 3-6 yaş çocuklarına yönelik Türkiye’de basılan resimli öykü kitaplarında yer verilen duygu düzenleme becerisinin aşamalarına (duyguları tanıma ve anlama, duygulara ilişkin konuşma, duygu durumlarının sonuçlarını öğrenme, duyguları deneyimleme ve gerektiğinde duygu durumunu değiştirebilme stratejilerini uygulama ve duygu durumlarını değiştirebilme) ne düzeyde ve nasıl yer verildiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında ölçüt örnekleme yoluyla 2012-2022 yılları arasında yayınlanmış, 3-6 yaş çocuklarına yönelik yazılmış ve duygu düzenleme becerisinin aşamalarını içeren 20 kitap incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ‘Kitap İnceleme Formu’ kullanılmıştır. Kitap İnceleme Formu, kitapların metin ve görsel kısımlarında yer alan duygu düzenleme aşamalarına yönelik maddelerden oluşmaktadır. Verilerin analizi doküman analizi yoluyla gerçekleştirilmiştir. İnceleme sonucunda kitapların hem metin hem görsel kısmında duygu düzenleme becerilerine yer verildiği; duygu düzenleme becerisinin aşamalarından en çok duyguları tanıma, anlama ile duyguları değiştirmeye yönelik stratejilerin, en az olarak duygu durumlarının sonuçlarını gösterme aşamasının ele alındığı belirlenmiştir. Duygu düzenlemeye yönelik bu aşamaların her biri önceki aşamanın ön koşulu niteliğinde olup bir sonraki aşamaya hazırlayıcı özelliktedir. Her aşama çocukların duygularını kontrol edip uygun tepkiler vermelerini sağlama konusunda farklı düzeyde pek çok beceriyi kazanmalarını gerektirdiğinden resimli öykü kitaplarında bu aşamalara dengeli bir şekilde yer verilmesi önem taşımaktadır. İleriye dönük olarak duygu düzenleme becerilerini içeren resimli öykü kitaplarını kullanarak deneysel çalışmalar yapılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 27, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | December 2, 2024 |
Acceptance Date | January 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |
The articles are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY). It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for any materials used in the article. The scientific and legal accountability of the articles rests with the authors.