Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geometri Konularının Öğretiminde Dinamik Geometri Yazılımı Kullanımının İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Görsel Matematik Okuryazarlık Algı Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 2, 136 - 155, 18.12.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.373158

Öz









Bu araştırmanın amacı, geometri
konularının öğretiminde Dinamik Geometri Yazılımları (DGY) kullanmanın
ilköğretim matematik öğretmen adaylarının görsel matematik okuryazarlık
algılarına etkisini incelemektir. Çalışmada deneysel araştırma yöntemlerinden tek
gruplu öntest-sontest yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu Doğu Anadolu bölgesinde orta büyüklükte bir üniversitenin eğitim
fakültesinde alan seçmeli geometri öğretimi dersini alan 36 matematik öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak İlhan (2015) tarafından
geliştirilmiş Görsel Matematik Okuryazarlık Algısı Ölçeği (GMOYAÖ)
kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarına 14 hafta boyunca DGY’ lerden
Cabri II Plus ve Geogebra yazılımları kullanılarak eğitim verilmiştir. Eğitim
sürecinin başında ve sonunda GMOYAÖ öntest-sontest olarak uygulanmış, öntest ve
sontest ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığına bağımlı
gruplarda “t testi” kullanılarak bakılmıştır. Araştırmanın sonucu öğretmen
adaylarının GMOYAÖ öntest-sontest puanları arasında son test lehine anlamlı
farklılık olduğunu göstermiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ve sonuçlara
göre benzer alanlarda çalışmak isteyen araştırmacılara bazı önerilerde
bulunulmuştur.



Kaynakça

  • Aktümen, M. ve Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8. sınıflarda harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üzerine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 11(13). 339-358.
  • Aktümen, M., Yıldız, A., Horzum, T. ve Ceylan, T. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin geogebra yazılımının derslerde uygulanabilirliği hakkındaki görüşleri, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 103-120.
  • Alpan, G.(2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 74-102.
  • Altun, M. (2009). Eğitim fakülteleri ve lise matematik öğretmenleri için liselerde matematik öğretimi (3. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi.
  • Anderson E. (2002). Enhancing visual literacy through cognitive activities, proceedings of the 2002 ASEE/SEF/TUB Colloquium Carnegie Mellon University, American Society for Engineering Education.
  • Arıcı, N., & Dalkılıç, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: bir uygulama örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 421-430.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, 149(1), 26-31.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Bekdemir, M. & Duran, M. (2012). İlköğretim öğrencileri için görsel matematik okuryazarlığı öz yeterlik algı ölçeği (GMOYÖYAÖ)'nin geliştirilmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 36-42.
  • Bedir, D. (2005). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin ilköğretimde geometri öğretiminde yeri ve öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Demir, S. ve Özmantar, M.F. (2013). Teknoloji destekli matematik öğretiminde pedagojik prensipler. Nobel-Atlas Yayıncılık. Ankara.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. ve Yağcı, E. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Devraj, R., Butler, L. M., Gupchup, G. V. & Poirier, T. I. (2010). Active-learning strategies to develop health Literacy knowledge and skills. American Journal of Pharma Ceutical Education, 74(8), 137
  • Duran, M. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı hakkındaki görüşleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 38-51.
  • Duran, M. ve Bekdemir, M. (2013). Görsel matematik öz yeterlilik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40.
  • Güven, B. (2002). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile keşfederek öğrenme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Güven, B. ve Karataş, S. (2003). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile geometri öğrenme: öğrenci görüşleri. Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2). 123-125.
  • Gürsoy, K., Yıldız, C., Çekmez, E. ve Güven, B. (2009). Üç boyutlu geometrik şekillerin iki boyutlu düzleme resmedilmesinde oluşan algı yanılmalarına Cabri 3D yazılımının etkisi. In 3rd İnternational Computer and İnstructional Technologies Symposium, Proceedings. 656-662.
  • Gomes, A. S. ve Vergnaud, G. (2004). On the learning of geometric concepts using dynamic geometry software. Novas Technology Asna Educaçao, 2(1), 12-15.
  • Hoffmann, J. V. (2000). The Democratization of Schools and Literacy in American. The Reading Teacher, 53(8), 616-623.
  • İlhan, A. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarına yönelik görsel matematik okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi ve görsel matematik okuryazarlığı ile geometri başarıları arasındaki ilişkisinin incelenmesi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kocasaraç, H. (2003). Bilgisayarların öğretim alanında kullanımına ilişkin öğretmen yeterlilikleri. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3).
  • MEB, (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • OECD (2013). PISA 2012 results: what students know and can do (volume I): students performance in mathematics, reading and science. OECD publishing.
  • Sanalan, V.A., Sülün A. ve Çoban, T.A., (2007). Görsel okuryazarlık, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 33-47.
  • Sobanski, J. (2002). Visual math. Learning Express. 122-126.
  • Sulak, S.A. (2002). Matematik dersinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Şengül, S., Katrancı, Y., & Gülbağcı, H. (2012). Middle school students' self-efficacy perceptions of the visual examination of mathematical literacy. 21. Ulusal Congress of Educational Science, Marmara University/İstanbul.
  • Tambychik, T., Meerah, T.S.M., Aziz, Z. (2010). Matematik becerileri güçlükler: inceliklerinin bir karışımı, Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(C), 171–180.
  • Tuman, K. J., Mc Carthy, R. J., Djuric, M., Rizzo, V., &Ivankovich, A. D. (1994). Evaluation of coagulation during cardio pulmonary bypass with a heparinase-modified thromboe lasto graphic assay. Journal of Cardio Thoracic and Vascular Anesthesia, 8(2), 144-149.
  • Umay, A. (2004). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretimde bilişim teknolojileri kullanımına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 176-181.
  • Yerushalmy, M. (2006). Challenging known transitions: Research of technology supported long-term learning. Paper presented at the conference of the Seventeenth International Commission on Mathematical Instruction Study, Hanoi University of Technology, Hanoi.

Investigation of the Effects of the Use of Dynamic Geometry Software on the Teaching of Geometry Subjects to Visual Mathematics Literacy Perception Levels of Elementary Mathematics Teacher Candidates

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 2, 136 - 155, 18.12.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.373158

Öz









The aim of
this study, investigation of the effects of the use of Dynamic Geometry
Software (DGS) on the teaching of geometry subjects to visual mathematics
literacy perception levels of elementary mathematics teacher candidates. Study
of empirical research method was used from pretest-lasttest group semi
experimental pattern. The research study group East Anatolia Faculty of a
University Education Field medium-sized in Elective Teaching lesson field 36 math
teacher candidate Geometry. As data collection tool (2015) by İlhan improved
Visual Perception of Math Literacy Scale (VPMLS). Study found that teacher
candidates from 14 weeks DGS in Cabri II Plus and trained using Geogebra
software. The educational process at the beginning and end of the VPMLS pretest-lasttest,
implemented as a pretest and dependent on whether they make sense of the
difference between the average of the group using the "t-test" is
deprecated. The result of the investigation, prospective teachers VPMLS
pretest-lasttest scores showed significant differences in favor of the final
test between. From research findings and results in similar fields made some
suggestions to the researchers who want to work. 



Kaynakça

  • Aktümen, M. ve Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8. sınıflarda harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üzerine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 11(13). 339-358.
  • Aktümen, M., Yıldız, A., Horzum, T. ve Ceylan, T. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin geogebra yazılımının derslerde uygulanabilirliği hakkındaki görüşleri, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 103-120.
  • Alpan, G.(2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 74-102.
  • Altun, M. (2009). Eğitim fakülteleri ve lise matematik öğretmenleri için liselerde matematik öğretimi (3. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi.
  • Anderson E. (2002). Enhancing visual literacy through cognitive activities, proceedings of the 2002 ASEE/SEF/TUB Colloquium Carnegie Mellon University, American Society for Engineering Education.
  • Arıcı, N., & Dalkılıç, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: bir uygulama örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 421-430.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, 149(1), 26-31.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Bekdemir, M. & Duran, M. (2012). İlköğretim öğrencileri için görsel matematik okuryazarlığı öz yeterlik algı ölçeği (GMOYÖYAÖ)'nin geliştirilmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 36-42.
  • Bedir, D. (2005). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin ilköğretimde geometri öğretiminde yeri ve öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Demir, S. ve Özmantar, M.F. (2013). Teknoloji destekli matematik öğretiminde pedagojik prensipler. Nobel-Atlas Yayıncılık. Ankara.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. ve Yağcı, E. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Devraj, R., Butler, L. M., Gupchup, G. V. & Poirier, T. I. (2010). Active-learning strategies to develop health Literacy knowledge and skills. American Journal of Pharma Ceutical Education, 74(8), 137
  • Duran, M. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı hakkındaki görüşleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 38-51.
  • Duran, M. ve Bekdemir, M. (2013). Görsel matematik öz yeterlilik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40.
  • Güven, B. (2002). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile keşfederek öğrenme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Güven, B. ve Karataş, S. (2003). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile geometri öğrenme: öğrenci görüşleri. Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2). 123-125.
  • Gürsoy, K., Yıldız, C., Çekmez, E. ve Güven, B. (2009). Üç boyutlu geometrik şekillerin iki boyutlu düzleme resmedilmesinde oluşan algı yanılmalarına Cabri 3D yazılımının etkisi. In 3rd İnternational Computer and İnstructional Technologies Symposium, Proceedings. 656-662.
  • Gomes, A. S. ve Vergnaud, G. (2004). On the learning of geometric concepts using dynamic geometry software. Novas Technology Asna Educaçao, 2(1), 12-15.
  • Hoffmann, J. V. (2000). The Democratization of Schools and Literacy in American. The Reading Teacher, 53(8), 616-623.
  • İlhan, A. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarına yönelik görsel matematik okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi ve görsel matematik okuryazarlığı ile geometri başarıları arasındaki ilişkisinin incelenmesi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kocasaraç, H. (2003). Bilgisayarların öğretim alanında kullanımına ilişkin öğretmen yeterlilikleri. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3).
  • MEB, (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • OECD (2013). PISA 2012 results: what students know and can do (volume I): students performance in mathematics, reading and science. OECD publishing.
  • Sanalan, V.A., Sülün A. ve Çoban, T.A., (2007). Görsel okuryazarlık, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 33-47.
  • Sobanski, J. (2002). Visual math. Learning Express. 122-126.
  • Sulak, S.A. (2002). Matematik dersinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Şengül, S., Katrancı, Y., & Gülbağcı, H. (2012). Middle school students' self-efficacy perceptions of the visual examination of mathematical literacy. 21. Ulusal Congress of Educational Science, Marmara University/İstanbul.
  • Tambychik, T., Meerah, T.S.M., Aziz, Z. (2010). Matematik becerileri güçlükler: inceliklerinin bir karışımı, Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(C), 171–180.
  • Tuman, K. J., Mc Carthy, R. J., Djuric, M., Rizzo, V., &Ivankovich, A. D. (1994). Evaluation of coagulation during cardio pulmonary bypass with a heparinase-modified thromboe lasto graphic assay. Journal of Cardio Thoracic and Vascular Anesthesia, 8(2), 144-149.
  • Umay, A. (2004). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretimde bilişim teknolojileri kullanımına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 176-181.
  • Yerushalmy, M. (2006). Challenging known transitions: Research of technology supported long-term learning. Paper presented at the conference of the Seventeenth International Commission on Mathematical Instruction Study, Hanoi University of Technology, Hanoi.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aziz İlhan

Recep Aslaner

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İlhan, A., & Aslaner, R. (2017). Investigation of the Effects of the Use of Dynamic Geometry Software on the Teaching of Geometry Subjects to Visual Mathematics Literacy Perception Levels of Elementary Mathematics Teacher Candidates. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 11(2), 136-155. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.373158