Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

İlk Okuma Yazma Öğretimi Sürecinde Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 2, 271 - 284, 15.08.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.334982

Öz

İlk
okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunların saptanması ve bu
sorunlara yönelik çözüm önerilerinin geliştirilmesini amaçlayan bu araştırma,
2015 yılı kasım ve aralık aylarında nitel araştırma yaklaşımından durum
çalışması benimsenerek gerçekleştirilmiştir. Araştırma Erzurum ili Pasinler
ilçesindeki devlet ilkokullarında yapılmıştır. Araştırmaya ilişkin katılımcı
öğretmenlerin seçiminde ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların
en az iki defa birinci sınıf okutmaları temel ölçüt olarak benimsenmiştir.
Ayrıca katılımcıların belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örneklemesi
kullanılarak 30 sınıf öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. 30 sınıf öğretmeninin
okuttuğu 753 ilkokul birinci sınıf öğrencisi gözlemlenmiştir. Gözlemler 60 ders
saati sürmüştür. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu
ile gözlem formu kullanılmıştır. Yapılan görüşmeler ses kayıt cihazına,
gözlemler ise gözlem formuna kaydedilmiştir. Görüşme ve gözlem verileri
üzerinde betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırma sonunda, öğrencilerin
derslerde sıkıldıkları, ailelerin çocuklarına harflerin adlarını öğretme
yönünde çaba sarf ettikleri, sınıfların kalabalık olduğu, ailelerin okuma
yazmaya geçişte aceleci davrandıkları vb. sorunlar saptanmıştır. Araştırmanın
ortaya koyduğu sonuçlara dayalı olarak da şu öneriler getirilmiştir: sınıflardaki
öğrenci
sayıları
30’u geçmemeli, aileler evde öğrencinin ödevlerini yapmasında ve dersi tekrar
etmesinde destek olmalı, öğretmen veli işbirliği sağlanmalı, sınıflar
araç-gereç ve teknoloji bakımından donatılmalı, haftada en az bir kez veli
görüşmesi yapılmalı, okulöncesi eğitim zorunlu olmalı, sınıflardaki öğrenci
sıraları ergonomik özelliğe sahip olmalıdır. 

Kaynakça

  • Akman, E., Aşkın, İ. (2012). Ses temelli cümle yöntemine eleştirel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32 (1): 1-18. Aktürk, Y., ve Mentiş Taş, A. (2011). İlk okuma-yazma öğretiminde “ses temelli cümle yöntemi”nin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri (şanlıurfa/viranşehir örneği). Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 27-37. Akyol, H. (2006), Türkçe ilk okuma yazma öğretimi (5. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık. Arı, A. (2004). Yaz tatili öğrenme kaybı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 24 (2), 243-258. Baş, Ö. (2006), “Ses temelli cümle yöntemi ve bitişik eğik yazıyla okuma yazma öğretiminde alternatif harf sıralaması”, Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Kongresi Gazi Eğitim Fakültesi Bildiri Kitabı, c.1: 215-224, Ankara: Kök Yayıncılık. Başar, M. (2013). 60-66 ay aralığında ilkokula başlayan öğrencilerin kişisel öz bakım ve ilkokuma-yazma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies. 8 (8), 241-252. Bay, Y. (2010). Ses temelli cümle yöntemiyle ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 164-181. . . . . .
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Özgür Babayiğit

Bahattin Erkuş

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Babayiğit, Ö., & Erkuş, B. (2017). İlk Okuma Yazma Öğretimi Sürecinde Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 271-284. https://doi.org/10.17556/erziefd.334982

Cited By


















Öğrencilerin Okul Olgunluklarının Okuma Yazma Sürecine Etkisi
OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
Muhittin SAĞIRLI
https://doi.org/10.26466/opus.913538