Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitici Çizgi Romanların Işığında Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Kullanımı

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 637 - 661, 21.12.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.401083

Öz

Bu çalışma eğitici çizgi
romanların eğitim-öğretim ortamları açısından önemini ortaya koymak, Adam Olmuş
Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız çizgi roman setlerindeki eserleri çözümlemek
ve eğitici çizgi romanların ışığında okuduğunu anlama stratejilerinin kullanım
durumlarını sunmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada eğitici çizgi romanlar
hakkında kavramsal bir çerçeve oluşturularak, bu yayınların eğitim ortamındaki rolü
üzerinde durulmuş, disiplinler arası olanakları tartışılmıştır. Bu araştırma
nitel araştırma geleneğine dayalı bir araştırma olup, araştırmanın verileri
doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Araştırmada alanda yapılan
çalışmalar irdelenerek eğitici çizgi romanların eğitici ve bilgilendirici
işlevleri değerlendirilmiştir. Alanyazında eğitici çizgi romanların karikatür hikâyelerle
yakın anlamda kullanıldığı ve yalnızca tek bir disiplinle ilişkilendirildiği
görülmektedir. Çalışmanın sonunda Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız
çizgi roman setlerinde yer alan metinlerin disiplinler arası olanaklar
bakımından oldukça zengin olduğu belirlenmiştir. Eğitici çizgi romanlar
disiplinler arası alanlarla ilişkilendirildiğinde bu türün öğrenme/öğretme
sürecine işlevsel anlamda katkı sunacağı görülmüştür Çalışma eğitici çizgi
romanların okuma yazma stratejileri kullanılarak öğrenme öğretme ortamına nasıl
eklenebileceğine ilişkin örnekler ve düşünceler paylaşılarak sonuçlanmaktadır. Elde
edilen bulgular ışığında eğitici çizgi romanlara ilişkin öğretmenlere,
araştırmacılara, yayınevlerine yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü., ve Güngör, A. (2006). İşbirlikli öğrenme yönteminin okuduğunu anlama stratejilerinin kullanımı ve okumaya yönelik tutum üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 48(48), 481-502.
  • Akkaya, A. (2013). A Different Activity in Grammar Learning in Turkish Course: Educational Comic Strips, International Journal of Academic Research, 5/5, 118-123.
  • Akyol, H. (2011). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alpin, H. (2006). Çizgi roman ansiklopedisi. (2. Basım). İstanbul: İnkılâp Yayınları.
  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye’de karikatür, çizgi roman ve çizgi film. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Başal, A., Aytan, T. & Demir, I. (2016). Teaching Vocabulary with Graphic Novels. English Language Teaching, 9(9), 95-100.
  • Başol, H. Ç. (2011). Using Graphic Novels to Improve Reading Comprehension Skills at EFL Classrooms. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Batchelor, K. E. (2017). Around the world in 80 picture books: Teaching ancient civilizations through text sets, Middle School Journal, 48 (1), 13-26.
  • Belet, Ş. D. ve Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ait tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 69-86.
  • Bloom, G.E. (1979). Cartoons and Comic Strips in the English as a Second Language Class. M.A. Thesis, Hunter College. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 176 559).
  • Boatright, M. D. (2010). Graphic journeys: Graphic novels' representations of immigrant experiences. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 53(6), 468-476.
  • Boerman-Cornell, B. (2010). Graphic novels in the high-school classroom. P. Pinset (Ed.), Going graphic: Comics and graphic novels for young people bildiriler kitabı içinde (ss. 8-9). Londra: Roehampton University.
  • Bowen, G. (2009). Document Analysis as a Qualitative research method, Qualitative Research Journal, 9/2, 27-40.
  • Chute, H. (2008). Comics as literature? Reading graphic narrative. PMLA, 123 (2), 452-465.
  • Cimermanová, I. (2014a). Graphic Novels in Foreign Language Teaching. Journal of Language and Cultural Education, 2(2), 85-94.
  • Cimermanová, I. (2015b). Using comics with novice EFL readers to develop reading literacy. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 2452–2459.
  • Crawford, P. (2004). Using graphic novels to attract reluctant readers. Library media connection, 27.
  • Debroy, D.(2011). The graphic novel in India: East transforms West. Bookbird, 3(49), 24-49.
  • Dervişoğlu, S. ve Soran, H. (2003). Orta öğretim biyoloji eğitiminde disiplinler arası öğretim yaklaşımının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 48-57.
  • Dexter, D. D., & Hughes, C. A. (2011). Graphic organizers and students with learning disabilities: A meta-analysis. Learning Disability Quarterly, 34, 51-72.
  • Dougherty, B. K. (2002). Comic relief: Using political cartoons in the classroom. International Studies Perspectives, 3(3), 258-270.
  • Downey, E. M. (2009). Graphic Novels in Curriculum and Instruction Collections, Reference & User Services Quarterly, 49/2,181–188.
  • Epçaçan, C. (2009). Okuduğunu Anlama Stratejilerine Genel Bir Bakış, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (6), 207-223.
  • Esmer, B. (2014). Çizgi romanların çocuk eğitimi açısından incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, /Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.Van.Fisher, D. (2004). Graphic novels in education. Professional Development, 14-15.
  • Gallo, D. & Weiner, S. (2004). Bold books for innovative teaching: Show, don’t tell: Graphic novels in the classroom. The English Journal, 94(2), 114-117.
  • Gavıgan, K. (2011). More powerful than a locomotive: Using graphic novels to motivate struggling male adolescent readers. The Journal of Research on Libraries and Young Adults, 1(3), 1-16.
  • Graham, S. (2011). Comics in the classroom: Something to be taken seriously. Language Education in Asia, 2(1), 92-102.
  • Griffith, P.E. (2010). Graphic novels in the secondary classroom and school libraries. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 54(3), 181-189.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Hines, S. & Dellinger, K. (2011). The Impact of Reading Graphic Novels on Student Motivation & Comprehension. Working paper. Appalachian State University.
  • Hoehn, A. (1999). People and Cultures Framework: Minnesota: USA.
  • Hoover, S. (2012). The case for graphic novels. Communications in Information Literacy, 5 (2), 174-186.
  • Jacobs, D. (2007). More than words: Comics as a means of teaching multiple literacies. English Journal, 96, 19-25.
  • Jiang, X., & Grabe, W. (2007). Graphic organizers in reading instructtion: Research findings and issues. Reading in a Foreign Language, 19, 34-55.
  • Karabağ, H.H. (2007). Çocuk gelişiminde çizgi romanın etkisi. Bulunduğu eser: Sever, S.(Yay. Haz.) 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler Kitabı (ss. 285-291). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Keçe, M. ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilimler disiplinlerine ve disiplinler arası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 110-139.
  • Kıbrıs, İ. (2006). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Tekağaç Eylül Yayıncılık.
  • King, A.E. (2012). Cartooning history: Canada’s stories in graphic novels. History Teacher, 45(2), 189-219.
  • Küçükahmet, L., Borçbakan, H. ve Karamanoğlu, S. (2001). İlköğretimde drama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lapp, D., Wolsey, T.D., Fisher, D. & Frey, N. (2011). Graphic novels: What elementary teachers think about their instructional value. The Journal of Education, 192(1), 23-35.
  • Lim, Y.J. (2011). Educational graphic novels: Korean children’s favorite now. Bookbird, 3(49), 24-49.
  • Liu, J. (2004), Effects of comic strips on L2 Learners’ Reading Comprehension, in TESOL. Quarterly, 38(2), 225-243.
  • Marie, R. & Williams, C. (2008). Image, text, and story: Comics and graphic novels in the classroom. Art Education, 13-19.
  • Marsh, R. K. (1978). Teaching French with the comics. The French Review, 51(6), 777-785.
  • McIntyre, S. (2010). Britain’s comic explosion. P. Pinset (Ed.), Going graphic: Comics and graphic novels for young people bildiriler kitabı içinde (ss. 9-10). Londra: Roehampton University.
  • McVicker, C.J. (2007), Comic Strips as a Text Structure for Learning to Read, The Reading Teacher, 61(1), 85-88.
  • Muzumdar, J. (2016). An overview of comic books as an educational tool and implications for pharmacy. Innovations in pharmacy, 7(4), 1-10.
  • Nas, R. (2004). Örneklerle çocuk edebiyatı. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Oronti, D. (2010). Richard Felton Outcault and the yellow kid. P. Pinset (Ed.), Going graphic: Comics and graphic novels for young people bildiriler kitabı içinde (ss. 10-11). Londra: Roehampton University.
  • Öz, C. (2013). Moda tasarımı eğitimi alan lisans öğrencilerinin popüler kültür ürünü olan çizgi romanın ve kahramanlarının günümüz modası ve yaratıcılıklarına etkilerine dair görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öz, H. & Efecioğlu, E. (2015). Graphic Novels: An Alternative Approach to Teach English as a Foreign Language. Journal of Language and Linguistic Studies. 11(1), 75-90.
  • Özkök, A. (2005). Disiplinler arası yaklaşıma dayalı problem çözme öğretim programının yaratıcı problem çözme becerisine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 159-167.
  • Popa, N. L., & Tarabuzan, E. O. (2015). Usıng comıc strıps ın teachıng and learnıng French as foreıgn language: Changes ın motıvatıonal belıefs. Review of Artistic Education, (9), 273-278.
  • Rajendra, T. R. (2015). Multimodality in Malaysian Schools: The Case for the Graphic Novel. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 11-20.
  • Schwarz, G. (2006). Expanding literacies through graphic novels. The English Journal, 95(6), 58-64.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Short, J. C., & Reeves, T. C. (2009). The graphic novel: A “cool” format for communicating to generation Y. Business Communication Quarterly, 72(4), 414-430.
  • Swain, E. H. (1978). Using comic books to teach reading and language arts. Journal of Reading, 22, 253–258.
  • Tarhandeh, S. (2011). Striving to survive: Comic strips in Iran. Bookbird, 3(49), 24-49.
  • Topkaya, Y. (2016). Doğal çevreye duyarlılık değerinin aktarılmasında kavram karikatürleri ile eğitici çizgi romanların etkililiğinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 259-272.
  • Tuncer, N. (2000). Çizgi roman. 99 Soruda Çocuk Edebiyatı, (Haz. Mustafa Ruhi Şirin). İstanbul : Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Val Bunn (2012). Researching the Tintin effect, School Librarian, 60(2 ), 74–76.
  • Williams, R. M. C. (2008). Image, text, and story: Comics and graphic novels in the classroom. Art Education, 61 (6), 13-19.
  • Yalçın, A., ve Aytaş, G. (2011). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eğitici Çizgi Roman Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 52-70.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79-92.
  • Yusof, S. M., Lazım, Z. M & Salehuddın, K. (2017). Teacher Trainees’ Perspectives of Teaching Graphic Novels to ESL Primary Schoolers, The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 23(3), 81-96.
Toplam 68 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Beytullah Karagöz 0000-0003-2966-8226

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2018
Kabul Tarihi 20 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karagöz, B. (2018). Eğitici Çizgi Romanların Işığında Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Kullanımı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 637-661. https://doi.org/10.17556/erziefd.401083