Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Doğaya Yönelik Olarak Gelişen Arazi Sanatının Sanatçılar Üzerindeki Etkisi

Yıl 2022, , 397 - 408, 02.08.2022
https://doi.org/10.21733/ibad.1036649

Öz

Geçmişte doğa ile barışık yaşamayı öğrenen insanoğlu, günümüzde şehirleşmeyle birlikte doğadan uzaklaşmıştır. Bugün yaşadığımız dünyada, nüfusun hızlı artışı yanında sanayileşme ve modernleşme de doğanın kutsal sayıldığı ve korunduğu bu sürece büyük zararlar vermektedir. Bunun sonucu olarak yaşanılan bu olumsuz gelişmeler, insanoğlunun doğaya olan bakış açısını da değişime uğratmıştır. Doğa aslında ilkel toplumlardan bugüne kadar sanatın daima temel kaynağını teşkil etmiştir. Sanatçılarda toplumlardaki gelişim süreçlerine bağlı olarak doğaya olan bakışlarına farklılıklar kazandırmışlardır. Modern çağ öncesindeki dönemlerde doğanın güzelliği ile ilgilenen pek çok sanatçı, günümüzde ise doğanın sömürülmesine dikkat çekmeye çalışmaktadırlar. Bu sanatçılar, eserleriyle yaşadıkları toplumlarda bir bilinç kazandırma rolünü de üstlenmişlerdir. Dolayısıyla teknolojik gelişmelerin sebep olduğu pek çok organik yıkımın hızlandığı günümüzde doğanın önemine vurgu yapan sanatsal hareketlerde de artışlar söz konusu olmaktadır. Bu çalışmada doğanın sanat ile olan ilişkisi ve sanatçıların doğa duyarlılığı için ürettikleri eserler incelenirken nitel araştırma yöntemlerinden olan eser analizi ve literatür taraması yöntemlerinden faydalanılmaya çalışılmıştır. Amaç ise sanatçıların doğayı konu aldığı çalışmalar ele alınarak, kaybedilen değer ve bilincin hatırlatılması olmuştur.

Destekleyen Kurum

Gazi Üniversitesi

Teşekkür

İyi çalışmalar diler teşekkürlerimi sunarım.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2009). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Aydın, İ., & Zümrüt, Y. (2013, Mayıs 02). Doğa ve Sanat Ekseninde Farklı Yaklaşımlar. DergiPark.
  • Bookchin, M. (1996). Ekolojik bir Topluma Doğru. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erzen, J. N. (2016). Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Fischer, E. (1990). Sanatın Gerekliliği. (C. Çapan, Çev.) Ankara: Verso Yayıncılık A.Ş., İmge Kitapevi Yayınları.
  • Freud, S. (2011). Uygarlığın Huzursuzluğu. (H. Barışcan, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kandinsky, W. (2010). Sanatta Ruhsallık Üzerine. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Layyla over the rooftops of the world. (2013, Ocak 11). Layyla over the rooftops of the world: https://layylaovertherooftopsoftheworld.wordpress.com/2013/01/11/the-treehugger-project/ adresinden alındı
  • Newall, D., & Pooke, G. (2021). Sanat Tarihinin Elli Temel Metni. (A. E. Pilgir, & E. T. Akı, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Noorata, P. (2013, Nisan 13). My Modern Met. My Modern Met: https://mymodernmet.com/olga-ziemska-stillness-in-motion-the-matka-series/ adresinden alındı
  • Strewlow, H., & Prigann, H. (2004). Ecological Aesthetics Art in Environmental Design: Theory and Practice. Ecological Aesthetics Art in Environmental Design: Theory and Practice. Berlin: Birkhauser-Publishers for Architecture.
  • Soley, U. (2019, Mart 7). T24 Bağımsız İnternet Gazetesi. K24: https://t24.com.tr/k24/yazi/ormanlardan-galeri-muze-bienal-ve-dijital-alanlara-guncel-sanatta-agaclar,2190 adresinden alındı
  • Tuncer, N. D. (1998). Geçmişten Günümüze Land Art Sanak Akımı ve Diğer Disiplinler ile İlişkisi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Ens. Seramik-Cam Anasanat Dalı Sanatta Yeterlilik Tezi . İstanbul.
  • Uptas, A. (2020, Kasım). Demilked. Demilked: https://www.demilked.com/stillness-in-motion-olga-ziemska/ adresinden alındı Görsel Kaynakça
  • Gradzik, A., & Szostalo, W. (2021, Aralık 3). Treehuggerproject. Treehuggerproject: http://www.treehuggerproject.com/events/pratt.html adresinden alındı
  • Gradzik, A., & Szostalo, W. (2021, Aralık 3). Treehuggerproject. Treehuggerproject: http://www.treehuggerproject.com/events/stadtpark.html adresinden alındı
  • Horada, S. (2021, Ekim 10). Sibel Horada. Sibel Horada: https://sibelhorada.com/portfolio/forest/ adresinden alındı
  • Jager, A. d. (2021, Aralık 3). christojeaneclaude. christojeaneclaude: https://christojeanneclaude.net/artworks/indoor-installations/ adresinden alındı
  • Sanatatak. (2021, Ekim 10). Sanatatak. Sanatatak: http://www.sanatatak.com/view/hasta-agaclari-kesmek-yerine-sanata-donusturuyorlar adresinden alındı
  • Sanatatak. (2021, Ekim 10). Sanatatak. Sanatatak: http://www.sanatatak.com/view/hasta-agaclari-kesmek-yerine-sanata-donusturuyorlar adresinden alındı
  • Soley, U. (2021, Ekim 10). T24. T24: https://t24.com.tr/k24/yazi/ormanlardan-galeri-muze-bienal-ve-dijital-alanlara-guncel-sanatta-agaclar,2190 adresinden alındı
  • Yoo, A. (2021, Ekim 10). My modern net. My Modern Met: https://mymodernmet.com/environmental-art-calendar/ adresinden alındı
  • Ziemska, O. (2021, Ekim 10). Olga Ziemska Studio. Olga Ziemska Studio: https://www.olgaziemska.com/environmental-art/project-six-prfmp adresinden alındı
  • Ziemska, O. (2021, Aralık 3). Olga Ziemska Studio. Olga Ziemska Studio: https://www.olgaziemska.com/environmental-art/project-four-bhsjx adresinden alındı

Influence of Land Art Improved Pursuant Nature of Artists

Yıl 2022, , 397 - 408, 02.08.2022
https://doi.org/10.21733/ibad.1036649

Öz

Mankind, who learned to live in peace with nature in the past, has moved away from nature along with the urbanization today. In the world we live at present, industrialization and modernization, as well as the rapid increase in population, cause great harm to this process in which nature is considered sacred and protected. As a result of this, these negative developments have also changed the perspective of human beings towards nature. In fact, nature has always been the main source of art from primitive societies until today. Depending on the development processes in societies, artists have brought differences in their view of nature. Many artists, who were interested in the beauty of nature in the pre-modern era, are trying to draw attention to the exploitation of nature today. These artists have also undertaken the role of raising awareness in the societies they live in with their artworks. Therefore, there is an increase in artistic movements emphasizing the importance of nature today, where many organic destructions caused by technological developments are accelerating. In this study, while examining the relationship between nature and art and the artworks produced by artists for nature sensitivity, it has been tried to benefit from the methods of work analysis and literature review, which are qualitative research methods. The purpose was to remind the lost value and consciousness by considering the artworks of the artists on nature.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2009). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Aydın, İ., & Zümrüt, Y. (2013, Mayıs 02). Doğa ve Sanat Ekseninde Farklı Yaklaşımlar. DergiPark.
  • Bookchin, M. (1996). Ekolojik bir Topluma Doğru. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erzen, J. N. (2016). Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Fischer, E. (1990). Sanatın Gerekliliği. (C. Çapan, Çev.) Ankara: Verso Yayıncılık A.Ş., İmge Kitapevi Yayınları.
  • Freud, S. (2011). Uygarlığın Huzursuzluğu. (H. Barışcan, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kandinsky, W. (2010). Sanatta Ruhsallık Üzerine. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Layyla over the rooftops of the world. (2013, Ocak 11). Layyla over the rooftops of the world: https://layylaovertherooftopsoftheworld.wordpress.com/2013/01/11/the-treehugger-project/ adresinden alındı
  • Newall, D., & Pooke, G. (2021). Sanat Tarihinin Elli Temel Metni. (A. E. Pilgir, & E. T. Akı, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Noorata, P. (2013, Nisan 13). My Modern Met. My Modern Met: https://mymodernmet.com/olga-ziemska-stillness-in-motion-the-matka-series/ adresinden alındı
  • Strewlow, H., & Prigann, H. (2004). Ecological Aesthetics Art in Environmental Design: Theory and Practice. Ecological Aesthetics Art in Environmental Design: Theory and Practice. Berlin: Birkhauser-Publishers for Architecture.
  • Soley, U. (2019, Mart 7). T24 Bağımsız İnternet Gazetesi. K24: https://t24.com.tr/k24/yazi/ormanlardan-galeri-muze-bienal-ve-dijital-alanlara-guncel-sanatta-agaclar,2190 adresinden alındı
  • Tuncer, N. D. (1998). Geçmişten Günümüze Land Art Sanak Akımı ve Diğer Disiplinler ile İlişkisi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Ens. Seramik-Cam Anasanat Dalı Sanatta Yeterlilik Tezi . İstanbul.
  • Uptas, A. (2020, Kasım). Demilked. Demilked: https://www.demilked.com/stillness-in-motion-olga-ziemska/ adresinden alındı Görsel Kaynakça
  • Gradzik, A., & Szostalo, W. (2021, Aralık 3). Treehuggerproject. Treehuggerproject: http://www.treehuggerproject.com/events/pratt.html adresinden alındı
  • Gradzik, A., & Szostalo, W. (2021, Aralık 3). Treehuggerproject. Treehuggerproject: http://www.treehuggerproject.com/events/stadtpark.html adresinden alındı
  • Horada, S. (2021, Ekim 10). Sibel Horada. Sibel Horada: https://sibelhorada.com/portfolio/forest/ adresinden alındı
  • Jager, A. d. (2021, Aralık 3). christojeaneclaude. christojeaneclaude: https://christojeanneclaude.net/artworks/indoor-installations/ adresinden alındı
  • Sanatatak. (2021, Ekim 10). Sanatatak. Sanatatak: http://www.sanatatak.com/view/hasta-agaclari-kesmek-yerine-sanata-donusturuyorlar adresinden alındı
  • Sanatatak. (2021, Ekim 10). Sanatatak. Sanatatak: http://www.sanatatak.com/view/hasta-agaclari-kesmek-yerine-sanata-donusturuyorlar adresinden alındı
  • Soley, U. (2021, Ekim 10). T24. T24: https://t24.com.tr/k24/yazi/ormanlardan-galeri-muze-bienal-ve-dijital-alanlara-guncel-sanatta-agaclar,2190 adresinden alındı
  • Yoo, A. (2021, Ekim 10). My modern net. My Modern Met: https://mymodernmet.com/environmental-art-calendar/ adresinden alındı
  • Ziemska, O. (2021, Ekim 10). Olga Ziemska Studio. Olga Ziemska Studio: https://www.olgaziemska.com/environmental-art/project-six-prfmp adresinden alındı
  • Ziemska, O. (2021, Aralık 3). Olga Ziemska Studio. Olga Ziemska Studio: https://www.olgaziemska.com/environmental-art/project-four-bhsjx adresinden alındı
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gonca Yayan 0000-0002-2915-3137

Dajana Sevil Hacısüleymanoğlu 0000-0001-5280-9029

Yayımlanma Tarihi 2 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 26 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yayan, G., & Hacısüleymanoğlu, D. S. (2022). Doğaya Yönelik Olarak Gelişen Arazi Sanatının Sanatçılar Üzerindeki Etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(12), 397-408. https://doi.org/10.21733/ibad.1036649

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386