Google, which has
a great place in the World and Turkey, serves billions of users with
smartphones and computers. Users contribute to the creation of a large pool of
information and analysis through their searches. However, Google Trends offers
a different service in this sense and allows you to analyze all Google searches
in the world and obtain statistical information. The information obtained
enables us to make inferences about consumer behavior and attitudes in many
areas such as advertising and marketing. In addition, these statistics create
awareness about the issues or concepts that the society is interested in and
follow, and guide researchers in academic studies. In this study, it is aimed
to investigate the number of searches in the last 5 years obtained through
Google Trends for the searches of the keyword “Dollar” and the course of the
dollar exchange rate in the same period in the context of causality. The date
range of the data set is 05.01.2014-30.12.2018. In the study, Toda-Yamamoto
causality analysis was conducted and the relationship between the variables was
determined. The findings show that the course of the Dollar exchange rate
directly affects Google searches and affects Google search figures. At the same
time, a causality relationship was found from the Google search numbers to the
Dollar Rate. These results show that people in Turkey are more often wondering
and following US dollar as a currency. The price movement in the dollar has
increased the interest in the dollar, and the increase in internet searches
followed similar movements in prices.
Dünyada ve Türkiye’de oldukça büyük bir yeri olan Google, akıllı telefonlar ve bilgisayarlar sayesinde milyarlarca kullanıcıya hizmet sunmaktadır. Kullanıcılar yapmış oldukları aramalar ile büyük bir bilgi ve analiz havuzu oluşturulmasına katkı sağlamaktadır. Bununla beraber Google Trends ise bu anlamda farklı bir hizmet sunmakta ve dünya üzerinde yapılan bütün Google aramalarının incelenmesine ve istatistiksel bilgilerin elde edilmesine imkân sunmaktadır. Elde edilen bilgiler, reklamcılık, pazarlama gibi birçok alanda tüketici davranış ve tutumları üzerinden çıkarımlar yapmaya imkan sunmaktadır. Ayrıca bu istatistikler farklı alanlarda toplumun ilgilendiği, takip ettiği hususlar ya da kavramlar hakkında farkındalık yaratmakta ve akademik çalışmalar için de yol gösterici olmaktadır. Bu çalışmada, “Dolar” anahtar kelimesine ait aramalara ilişkin Google Trends aracılığıyla elde edilen son 5 yıldaki aranma sayıları ile aynı dönemdeki Dolar kurunun seyrinin nedensellik bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada Toda-Yamamoto nedensellik analizi yapılmış ve değişkenler arasındaki ilişki belirlenmiştir. Elde edilen bulgular, Dolar kurundaki seyrin, doğrudan Google aramaları üzerinde etkili olduğunu ve Google arama rakamlarına etki ettiğini ortaya koymaktadır. Aynı zamanda tam tersi şekilde Google arama sayılarından Dolar Kuruna doğru bir nedensellik ilişkisi de tespit edilmiştir. Bu sonuçlar Türkiye’de Amerikan Doları’nın halk arasında sıkça merak edilen ve takip edilen bir para birimi olduğunu ve Dolar’da fiyat hareketliliği oldukça bu durumun Dolar’a olan ilgiyi artırdığını, ayrıca internet aramalarında yaşanan artışı takiben fiyatlarda da benzer hareketler görüldüğünü ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences