Ankara streams have
been destroyed in line with the rapid increase in population in the period from
the Republican era to the increasing demand for transportation and
infrastructure services. In the early years of the Republic, migrations from
villages to cities increased and shantytowns spread rapidly around streams.
When the increasing infrastructure needs could not be met, domestic and
industrial wastes were started to be given to streams and streams became open
sewer lines. A solution to this situation could not be produced and the streams
were enclosed in concrete culverts. Today, the need for traffic and
infrastructure is embedded in these streams; streams have been converted into
channels carrying traffic. With the intense urbanization, it is difficult to
determine the course of the streams. However, some of the streams whose natural
bed is deteriorated are given to the streets. In the past, the streams, which
were taken into concrete culverts, today threaten the transportation
infrastructure and superstructure, and it is impossible to predict how the
streams flowing through the culverts. Nowadays, the floods in Ankara roads,
underpasses, crossroads, some public institutions and subway stations are not
accidental. The relationship between transportation and environment in Ankara
has not been well established and has been transformed into two concepts that
harm each other simultaneously. The lost streams of Ankara should be
discovered, unearthed again and stream restoration projects should be realized
with today's transportation systems. The main purpose of this study is to
reveal the destruction of Ankara's natural streams for transportation systems
and to compare the past and present uses of Bent Stream, which is the first
covered stream of Ankara, with the effects on the environment. In this
comparison, the sources of the archives were used, the current situation of the
stream was discussed and suggestions were made using the city plans and maps of
Ankara, old photograph archives, newspaper news and aerial photographs.
Ankara dereleri Cumhuriyet Döneminden günümüze kadar olan süreçte hızlı nüfus artışı ile birlikte ulaşım ve altyapı hizmetlerine olan taleplerin artması doğrultusunda yok edilmiştir. Cumhuriyetin ilk yıllarında, köylerden kente göçler artmış ve dereler etrafında hızla gecekondular yayılmıştır. Artan altyapı ihtiyacı karşılanamayınca evsel ve sanayi atıkları derelere verilmeye başlanmış ve dereler açık kanalizasyon hatları haline gelmiştir. Bu duruma bir çözüm üretilememiş ve dereler beton menfezler içine alınmıştır. Günümüzde trafik ve altyapı ihtiyacı bu derelere gömülü durumdadır, dereler trafiği taşıyan kanallara dönüştürülmüştür. Yoğun kentsel yapılaşma ile derelerin günümüzde, kentin hangi güzergâhında ilerlediklerini tespit etmek güç durumdadır. Fakat doğal yatağı bozulan derelerin bazılarının isimleri caddelere verilmiştir. Geçmişte beton menfezler içerisine alınan dereler, günümüzde ulaşım altyapısı ve üstyapısını tehdit etmekte, menfezler içinde akan derelerin ne durumda olduğunu tahmin etmek imkânsızdır. Günümüzde Ankara genelindeki yollarda, altgeçitlerde, katlı kavşaklarda, bazı kamu kuruluşlarında ve metro istasyonlarında meydana gelen seller tesadüfi değildir. Ankara kentinde ulaşım ve çevre ilişkisi iyi kurgulanamamış, eş zamanlı olarak birbirine zarar veren iki kavram haline dönüştürülmüştür. Ankara’nın kayıp derelerini keşfedilmesi, tekrar gün yüzüne çıkarılması ve bugünkü ulaşım sistemleri ile birlikte düşünülerek dere restorasyon projelerinin gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın asıl amacı ise ulaşım sistemleri için Ankara’nın doğal değeri olan derelerinin yok edilişini ortaya koymak ve Ankara’nın üzeri kapatılan ilk deresi olan Bent Deresi’nin geçmişteki ve bugünkü kullanımlarını çevreye olan etkileriyle karşılaştırmaktır. Bu karşılaştırmada arşiv kaynaklarına başvurulmuş, Ankara’nın şehir planları ve haritaları, eski fotoğraf arşivleri, gazete haberleri ve hava fotoğrafları kullanılarak derenin bugünkü durumu tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Ankara’nın Dereleri Bentderesi Caddesi Ankara Su Taşkınları Nehir Restorasyon Projesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences