The physical
experience of the person who has a presence with his/her body is significant
for his/her perception of the world. It is known that disciplines of art and
philosophy play a dominant role on the increase of this as well as the interest
in the body throughout the past century. The first part of the study emphasizes
the relation between the Western civilization and the body with specific
references to philosophy. In the second part, a selection of important artists
of the 20th century who consider body as a pedestal and the sculptural-body
relations established by them are presented. The final part aims to form a
literature for the works produced with different techniques and material within
the 'Body-Jewelry-Sculpture' course for the students of the Department of
Sculpture on the concept of “Straight Out”, which is determined by various
forms current body takes place, and to handle the body and sculpture
productions in modern art within art education and thereby improve the
discussion platforms. Descriptive method was used to present the subject in a versatile
and in-depth manner. Qualitative data collection technique was used to obtain
artistic production samples in which the body turned into a pedestal. Visual
records, written documents and various images were collected in accordance with
the literature review and the reviews of the artworks related to the subject.
The part where student works are presented consists of text and documents
developed in the production processes within the course.
Geçtiğimiz yüzyıldan bu yana, insan bedeninin adeta yeniden keşfedildiği ve bedene olan ilgi ve tecrübelerin hiç olmadığı kadar genişleyen bir alana doğru açıldığına tanıklık etmekteyiz. Sanat farklı disiplinler ile olan ilişkilerini çoğaltırken, değişen yapısı ile birlikte bedene olan yaklaşımı ve aktarımları da değişmiştir. Sanatın sorumluluk alanlarını genişleten sanatçı, kendi özgürlük alanlarının da genişletmesi yönünde bedene yönelirken, onu bir mekâna ya da bir kaideye dönüştürmektedir. Bu çalışma, değişen beden algısını felsefe ve sosyal içerikleri bakımından araştırmakta ve Çağdaş Sanatın beden ile kurduğu ilişkileri tarihsel boyutta değerlendirmektedir. Bu eksen dâhilinde, Kocaeli üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü seçmeli alan dersi kapsamında, tarafımdan yürütülen ‘Beden Takı Heykel’ dersi içerisinde ‘İçim Dışım Bir’ kavramı bağlamında ortaya çıkan üretimler üzerinden konuyu aktarmayı ve tartışmayı amaçlamıştır. Bu örnekler, hem öğrenci çalışmalarının literatüre kazandırılması, hem de konunun sanat eğitimi ile ne türden ilişki örüntüleri kurduğunu ortaya koymayı hedeflemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 29 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences