Water, with its vital importance,
is among the most basic elements in human history. Soil, the basic material of
ceramics, comes to life through water. Covering a wide area on the world, water
is an important imagery in the field of art. It represents purification in
almost all religions. Water, which contains contrasts in itself, is also the
imagery of life and death for societies. Water imagery, which has an important
place in human life, has been the starting point of many artists' works. The
way the artists deal with the water imagery in their works differs from each
other. Relative to the imagery of water that is established in the memory, it
appears in the art artifacts in various ways. Sometimes, it appears with the
trace left by water, sometimes with the shape that it represents, and
sometimes, it appears as the form that it contains In this study, the imagery
of “water” on cultures is investigated and also the ways that artists use this
imagery are examined. In the relationship established with memory, the imagery
in question has been reflected in the reflections of ceramic artists works.
Seramiğin temel malzemesi olan çamur, su aracılığı ile hayat bulur ve sanatçıların hayat kaynağı olan su, yaşam içerisinde önemli bir yere sahiptir. Dünya üzerinde de geniş yer kaplayan su önemli bir imgedir. Hemen hemen bütün dinlerde su arınmayı temsil etmektedir. İçerisinde zıtlıkları barındıran su, aynı zamanda toplumlar için yaşam ve ölümün imgesidir.
İnsan yaşamında önemli yere sahip olan su imgesi, birçok sanatçının da eserlerinin çıkış noktası olmuştur. Sanatçıların su imgesini ele alış biçimleri farklılıklar göstermiştir.
Bellekle kurulan ilişkiye göre su imgesi eserlerde bazen suyun bıraktığı izle, bazen temsil ettiği suyun şekliyle, bazen de suyu içerisinde barındıran form olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu çalışmada kültürler üzerindeki “su” imgesi araştırılmış, sanatçıların bu imgeyi hangi şekillerde kullandığı incelenmiştir. Bu imgenin bellekle kurulan bağda seramik malzeme özelinde sanatçılar üzerinden yansımaları araştırılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences