Employee
of the organization who is a part of the organization committed to the values
of the organization and sees the goals and objectives of the organization as
his/her own goals and objectives will make a major contribution to the
long-term and sustained activities of the organization. In this study, the
organizational commitment of the employees is examined within the framework of
three-dimensional organizational commitment, affective commitment, continuance
commitment and normative commitment. Researchers under various headings made
classifications of factors affecting organizational commitment. Within the
scope of the study, the factors affecting organizational commitment were
examined through personal characteristics, job characteristics and work
experiences classification. The aim of the study was to examine the differences
in the responses to the statements of organizational commitment according to
personality traits. The target group of the research consisted of employees in
micro scaled and medium-scaled stores and shops in Adana city center. Sample
selection from the population was made by simple random sampling method. Face
to face questionnaire method was used as data collection method. Clustering
analysis was used to classify variables based on relationships between
variables and Kruskal-Wallis H test with Mann-Whitney U test was used to
determine the differences according to the personal characteristics.
Differences according to personal characteristics were tried to be interpreted
in the clusters determined according to the findings.
Örgütün bir parçası olan örgüt çalışanının, örgütün değerlerine bağlı olması, örgütün amaçlarını ve hedeflerini kendi amaçları ve hedefleri olarak görmesi örgütün faaliyetlerinin uzun dönemde devam etmesine ve varlığını sürdürmesine büyük katkı sağlayacaktır. Bu nedenle tüm örgütler örgütsel bağlılıkları yüksek seviyede olan çalışanlara sahip olmak isterler. Bu araştırmada çalışanların örgütsel bağlılık konusunun incelenmesi üç boyutlu örgütsel bağlılık sınıflaması olan duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık çerçevesinde ele alınmaya çalışılmıştır. Örgütsel bağlılığı etkileyen faktörlerin sınıflaması çeşitli başlıklar altında araştırmacılar tarafından yapılmıştır. Çalışma kapsamında, kişisel özellikler, iş özellikleri ve iş deneyimleri sınıflaması üzerinden örgütsel bağlılığı etkileyen faktörler incelenmiştir. Çalışmayla, kişilik özelliklerine göre örgütsel bağlılık ifadelerine verilen yanıtların farklılıkları incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma hedef kitlesini Adana il merkezindeki küçük ve orta ölçekli mağaza ve dükkânlardaki çalışanlar oluşturmuştur. Kitleden örneklem seçimi basit tesadüfî örnekleme yöntemiyle yapılmıştır. Verilerin derlenmesinde veri toplama yöntemi olarak yüz yüze anket yöntemi uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilere dayalı değişkenleri sınıflamada kümeleme analizi ve farklılıkları belirlemede Mann-Whitney U ile Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre belirlenen kümelerde kişisel özelliklere göre farklılıklar yorumlanmaya çalışılmıştır.
örgütsel bağlılık duygusal bağlılık devam bağlılığı kişisel özellikler normatif bağlılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 20 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences