This study was conducted to determine the level of happiness and job satisfaction of mothers working in different occupational groups in an institution. The study involved mothers who had children aged between 3 and 6 working in the educational institutions. Mother interview form, OXFORD Happiness Scale, and Job Satisfaction Scale were used as data collection tools. Percentage, mean, correlation, variance analysis tests were used for the analyses. The happiness changed significantly by professions. The job satisfaction was found to vary significantly by professions. It has been determined that the happiness and job satisfaction levels of working mothers are affected by education, profession, weekly schedule, and work shifts. It was found that there was a low positive linear correlation between happiness scores and job satisfaction scores. It has also been found that job satisfaction and happiness are factors that affect each other positively.
-
-
-
Bu araştırma, bir kurumda farklı meslek gruplarında çalışan annelerin mutluluk düzeyi ve iş doyumunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya, bir üniversitede çalışan 3-6 yaş arası çocuğu olan anneler dahil edildi. Veri toplama araçları olarak anne görüşme formu, OXFORD Mutluluk Ölçeği ve İş Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Analizlerde yüzde, ortalama, korelasyon, varyans analizi testleri kullanılmıştır. Mesleklere göre mutluluk düzeyleri ve iş doyumunun önemli ölçüde değiştiği belirlenmiştir. Çalışan annelerin mutluluk ve iş doyum düzeylerinin eğitim, meslek, haftalık program ve mesai saatlerinden etkilendiği belirlenmiştir. Mutluluk düzey puanları ile iş doyumu puanları arasında düşük pozitif doğrusal bir korelasyon olduğu bulunmuştur. İş doyumu ve mutluluk düzeyinin de birbirini olumlu etkileyen faktörler olduğu bulunmuştur.
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 28 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences