Bu çalışmanın amacı, Kariyer Keşfi Ölçeğinin (KKÖ) Türkçeye uyarlanması ve 4 - 7. sınıflar için psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Araştırmanın birinci örneklemini oluşturan 816 öğrenciden (397 kız, 419 erkek) toplanan verilerle KKÖ’nün yapı geçerliği, ölçüm değişmezliği, eş değer ölçek geçerliği ve güvenirliği incelenmiştir. Araştırmanın ikinci örneklemini oluşturan 148 öğrenciden (89 kız, 59 erkek) toplanan verilerle de KKÖ’nün test tekrar test güvenirliği incelenmiştir. Yapı geçerliği için yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda KKÖ’nün orijinal faktör yapısına paralel olacak şekilde tek faktörlü yapıdan oluştuğu belirlenmiştir. Ölçüm değişmezliğine ilişkin elde edilen bulgular KKÖ’nün cinsiyete göre ölçüm değişmezliğini sağladığı göstermektedir. Eşdeğer ölçek geçerliği kapsamında KKÖ ile Çocuklar İçin Kariyer Gelişimi Ölçeği’nin bilgi ve merak alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. KKÖ’nün Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .83 olarak bulunmuş ve madde-toplam korelasyon değerlerin .44 - .64 arasında değiştiği görülmüştür. İki hafta ara ile uygulanan KKÖ’ye ilişkin test tekrar test güvenirlik katsayısı .87 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak KKÖ, 4 - 7. sınıf öğrencilerinin kariyer keşfi davranışlarını değerlendirmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlüğü Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
2020.KB.EGT.003
The aim of this study is to adapt the Career Exploration Scale (CES) to Turkish and to examine its psychometric properties for grades 4-7. The structure validity, measurement invariance, concurrent scale validity and reliability of the CES were examined with the data collected from 816 students (397 girls, 419 boys) who constitute the first sample of the study. Test-retest reliability of CES was analyzed with the data collected from 148 students (89 girls, 59 boys), who constituted the second sample of the study. As a result of the confirmatory factor analysis made for the construct validity, it was determined that the CES consisted of a single factor structure parallel to the original factor structure. Findings regarding measurement invariance show that CES provides measurement invariance according to gender. Within the scope of concurrent scale validity, a positive significant relationship was found between CES and the knowledge and curiosity sub-dimensions of the Childhood Career Development Scale. Cronbach alpha reliability coefficient of CES was found to be .83 and it was seen that item-total correlation values ranged from .44 to .64. The test-retest reliability coefficient for CES, which was applied two weeks apart, was determined as .87. As a result, CES is a valid and reliable measurement tool that can be used to evaluate the career exploration behaviors of 4th - 7th grade students.
2020.KB.EGT.003
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2020.KB.EGT.003 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 25 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences