Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Boyutları Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2019, Ekim 2019 Özel Sayısı, 265 - 273, 30.10.2019
https://doi.org/10.21733/ibad.612111

Öz



Bilinçlenen toplumlar, işletmelerin faaliyetlerini ve
faaliyetlerinin sonuçlarını yakından takip etmekte ve doğru veya yeterli
bulmadıkları bir konuda tepkilerini göstermektedir. Bu durum işletmeler
arasında rekabetin şiddetlenmesine yol açmasının yanı sıra hükümetleri de
işletmelerin faaliyetlerine yönelik bazı yasal düzenlemeler yapmaya
yöneltmektedir. Bütün bu gelişmeler de kurumsal sosyal sorumluluk
uygulamalarının temelini oluşturmaktadır. KSS ekonomik, yasal, etik ve gönüllü
sorumluluklardan oluşmakta olup, bu boyutlar birbirleriyle ilişkilidir. İşletme
yöneticilerinin bir sorumluluğu yerine getirmesi bazen bir diğer sorumluluğu
yerine getirmesine bağlı olabilmektedir. Ya da bir sorumluluğa yatırım yapma,
başka sorumlulukların da yerine getirilmesini sağlayabilir. Bu çalışmada da
Şırnak ilinde faaliyet gösteren KOBİ yöneticilerinin KSS boyutlarına verdikleri
önem tespit edilerek söz konusu boyutlar arasındaki ilişkilerin ortaya konması
amaçlanmıştır. Yapılan hiyerarşik regresyon analizleri sonucunda gönüllü
sorumluluğun, ekonomik ve etik sorumluluk arasındaki ilişkiye kısmen aracılık
ettiği belirlenmiştir. Ayrıca ekonomik ve etik sorumluluk arasındaki ilişki
üzerinde yasal sorumluluğun düzenleyici bir etkisi olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal sosyal sorumluluk. (Ed: C. C. Aktan), Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk (s. 11-36). İstanbul: İGİAD.
  • Arslan, M. (2012). İş ve Meslek Ahlakı: Dünya ve Türkiye Örnekleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Caroll, A. B. (1979). A three-dimentional conceptual model of corporate performance. The Academy of Management Review, 4(4), 497-505.
  • Dalyan, F. (2007). Sosyal Sorumluluğun Temelleri. (Ed: C. C. Aktan), Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk (s. 45-60). İstanbul: İGİAD.
  • Freeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. New York: Pitman Publishing.
  • Friedman, M. (1970). The social responsibility of business is to ıncrease its profits . The New York Times Magazine .
  • Manakkalathil, J., & Rudolf, E. (1995). Corporate social responsibility in a globalizing market. SAM Advanced Management Journal, 29-47.
  • Özalp, İ., Tonus, H. Z., & Sarıkaya, M. (2008). İktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin kurumsal sosyal sorumluluk algılamaları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 69-84.
  • Parker, C. (2007). Meta-Regulation: Legal accountability for corporate social responsibility? (Ed: D. McBarnet, A. Voiculescu, & T. Campbell), New Corporate Accountability: Corporate Social Responsibility and the Law (s. 1-49). UK: Cambridge University Press.

A Research on the Relationship between the Dimensions of Corporate Social Responsibility

Yıl 2019, Ekim 2019 Özel Sayısı, 265 - 273, 30.10.2019
https://doi.org/10.21733/ibad.612111

Öz

Conscious societies closely
monitor the activities of the businesses and the results of their activities
and show their reactions on an activity they do not find correct or sufficient.
This not only leads to intensification of competition among businesses, but
also urges governments to make some legal arrangements for the activities of
businesses. All these developments form the basis of corporate social responsibility
practices. CSR consists of economic, legal, ethical and voluntary
responsibilities and these dimensions are interrelated. The fulfillment of one
responsibility by the business managers depend on the fulfillment of another
responsibility. In other words, investing in a responsibility can facilitate
the fulfillment of other responsibilities. With this study, in the province of
Şırnak, it was aimed to determine the importance given to the CSR dimensions by
SME managers and to reveal the relations between these dimensions. In the
hierarchical regression analysis, it was determined that voluntary
responsibility partially mediated the relationship between economic and ethical
responsibility. It was also found that legal responsibility has a moderating
effect on the relationship between economic and ethical responsibility.

Kaynakça

  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal sosyal sorumluluk. (Ed: C. C. Aktan), Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk (s. 11-36). İstanbul: İGİAD.
  • Arslan, M. (2012). İş ve Meslek Ahlakı: Dünya ve Türkiye Örnekleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Caroll, A. B. (1979). A three-dimentional conceptual model of corporate performance. The Academy of Management Review, 4(4), 497-505.
  • Dalyan, F. (2007). Sosyal Sorumluluğun Temelleri. (Ed: C. C. Aktan), Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk (s. 45-60). İstanbul: İGİAD.
  • Freeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. New York: Pitman Publishing.
  • Friedman, M. (1970). The social responsibility of business is to ıncrease its profits . The New York Times Magazine .
  • Manakkalathil, J., & Rudolf, E. (1995). Corporate social responsibility in a globalizing market. SAM Advanced Management Journal, 29-47.
  • Özalp, İ., Tonus, H. Z., & Sarıkaya, M. (2008). İktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin kurumsal sosyal sorumluluk algılamaları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 69-84.
  • Parker, C. (2007). Meta-Regulation: Legal accountability for corporate social responsibility? (Ed: D. McBarnet, A. Voiculescu, & T. Campbell), New Corporate Accountability: Corporate Social Responsibility and the Law (s. 1-49). UK: Cambridge University Press.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Süreyya Ece 0000-0002-2110-8091

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2019
Kabul Tarihi 13 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Ekim 2019 Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Ece, S. (2019). A Research on the Relationship between the Dimensions of Corporate Social Responsibility. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi265-273. https://doi.org/10.21733/ibad.612111

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386