Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Using Cabri and GeoGebra Software on the Geometric Shapes Reasoning Skills of Mathematics Prospective Teachers

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 16, 386 - 403, 20.10.2020
https://doi.org/10.18009/jcer.698180

Öz

The aim of this study on mathematics teaching process is to investigate effect of using Cabri and Geogebra Geometry Software to mathematics prospective teachers on Geometrical Shapes Reasoning Skill (GSRS). For this reason, single-group pre test-post test quasi-experimental design was preferred from experimental research methods. The participants of the research, a university education faculty in Turkey are medium-sized, which is located in the East Anatolian 2016-2017 academic year in the fall semester studying at the mathematics department 36 fourth grade mathematics prospective teachers. As a data collection instrument, the GSRS Test developed by the researchers was used. Experimental group was trained for 14 weeks by using Cabri and Geogebra software. At the beginning and end of the training period, the GSRS Test was applied as a pre-test-post-test. After descriptive statistics were examined in the study, t-test was used to determine whether the difference between the mean of the pretest and posttest averages and the gender variable was significant. While there was no significant difference in pre-test or post-test scores in terms of gender change, there was a significant difference between the pre test and post test scores of the prospective teachers and it was concluded that the experimental process was successful in favor of the last-test. According to the results obtained from the research, the researchers who want to work in these areas have made suggestions for the concept of GSRS.

Kaynakça

  • Akar, Ü. & Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2014). Dinamik geometri yazılımının açıortay ve kenarortay öğretiminde meslek lisesi öğrencilerinin başarılarına etkisi. Journal of Computer and Education Research, 2(4), 74-90.
  • Aktümen, M. & Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8. sınıflarda harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üzerine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(13). 339-358.
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 74-102.
  • Altun, M. (2009). Eğitim fakülteleri ve lise matematik öğretmenleri için liselerde matematik öğretimi (3. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi.
  • Amsterlaw, J.A. (2004). Development of children’s beliefs about everyday reasoning. Publishing Doctoral Thesis, University of Michigan, ABD.
  • Aydın, M., Laçin, S., & Keskin, İ. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 2(3), 1-11.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 149(1), 26-31.
  • Bedir, D. (2005). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin ilköğretimde geometri öğretiminde yeri ve öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Brown, M., Jones, K. & Taylor, R. (2003). Developing geometrical reasoning in the secondary school: Outcomes of trialling teaching activities in classrooms. A Report from the Southampton/Hampshire Group to the Qualifications and Curriculum Authority. Full report available online at: www.crme.soton.ac.uk/research/geomreason.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Veri analizi el kitabı (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çiftçi, O. & Tatar, E. (2014). Pergel-cetvel ve dinamik bir yazılım kullanımının başarıya etkilerinin karşılaştırılması. Journal of Computer and Education Research, 2(4), 111-133.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin öğrenme biçimlerini tercih etmelerindeki etkisi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1). 1-19.
  • Gomes, A.S. & Vergnaud, G. (2004). On the learning of geometric concepts using dynamic geometry software. Novas Technologi Asna Educaçao, 2(1), 12-15.
  • Güven, B. (2002). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile keşfederek öğrenme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Güven, B. & Karatas, S. (2003). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile geometri öğrenme: öğrenci görüşleri. Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2).
  • İbili, E. (2019).The use of dynamic geometry software from a pedagogical perspective: current status and future prospects. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 337-355.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemi (4. Basım). Ankara: Nadir Kitap Yayınevi.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H. & Budak, E. (2008). Bilimin doğası hakkında paradigma değişimleri ve öğretimi ile ilgili yeni anlayışlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 221-237.
  • Lawson, A.E. (2005). What is the role of induction and deduction in reasoning and scientific inquiry. Journal of Reseach in Science Teaching, 42(6), 716-740.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2005). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. https://ttkb.meb.gov.tr adresinden 28.02.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2013). Ortaokul matematik dersi öğretim programı. https://ttkb.meb.gov.tr adresinden 08.02.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). https://ttkb.meb.gov.tr adresinden 12.02.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • National Research Council [NRC].(1996). National science education standards. Washington DC: National Academy Press.
  • Oaksford, M. (2005). Reasoning. In nick brais by & angus gellatly, cognitive psychology, New York: Oxford University Press Inc.
  • Royal Society & Joint Mathematical Council (2001). Teaching and learning geometry 11-19. Report of a Royal Society/Joint Mathematical Council working group, retrived from at 10.04.2017: https://royalsociety.org/~/media/Royal_Society_Content/policy/publications/2001/9992.pdf
  • Tall, D.O., Blockland, P. & Kok, D. (1990) A graphic approach to the calculus, IBM compatibles computers with CGA, EGA or Hercules graphics, Sunburst Inc, USA.
  • Topuz, F. & Birgin, O. (2020). Yedinci sınıf “çember ve daire” konusunda geliştirilen geogebra destekli öğretim materyaline ve öğrenme ortamına ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 8(15), 1-27. DOI:10.18009/jcer.638142
  • Umay, A. Duatepe, A. & Akkuş-Çıkla, O. (2005, Eylül). Sınıf öğretmeni adaylarının yeni öğretim programındaki matematiksel içeriğe yönelik hazır bulunuşluk düzeyleri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi 28-30 Eylül.

Cabri ve GeoGebra Yazılımları Kullanımının, Matematik Öğretmen Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerisine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 16, 386 - 403, 20.10.2020
https://doi.org/10.18009/jcer.698180

Öz

Bu araştırmadaki amaç, matematik öğretim sürecinde Cabri ve Geogebra Yazılımları kullanımının matematik öğretmen adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerilerine (GŞAYB) etkisini araştırmaktır. Bu sebeple araştırmada deneysel araştırma türlerinden tek gruplu ön test-son test yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Çalışmanın katılımcılarını, Türkiye’nin Doğu Anadolu bölgesindeki orta büyüklükteki bir üniversitede bulunan eğitim fakültesinde 2016-2017 öğretim yılı güz döneminde matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 36 dördüncü sınıf matematik öğretmen adayıdır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yazarlar tarafından geliştirilmiş GŞAYB Testi kullanılmıştır. Deney grubuna 14 hafta boyunca Cabri ve Geogebra yazılımları kullanılarak eğitim süreci yürütülmüştür. Sürecin başında ve sonunda GŞAYB Testi ön test-son test olarak uygulanmıştır. Araştırmada betimsel istatistikler incelendikten sonra, ön test ve son test ortalamaları ve cinsiyet değişkenine ilişkin ortalamalar arasındaki farkın anlamlı olup olmadığına bağımlı gruplarda t testi yardımıyla bakılmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından ön test veya son test puanlarında anlamlı bir farklılık bulunmaz iken, öğretmen adaylarının ön test-son test GŞAYB puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuş ve son testin lehine deneysel işlemin başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre bu alanda çalışmak isteyen araştırmacılara GŞAYB kavramına yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akar, Ü. & Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2014). Dinamik geometri yazılımının açıortay ve kenarortay öğretiminde meslek lisesi öğrencilerinin başarılarına etkisi. Journal of Computer and Education Research, 2(4), 74-90.
  • Aktümen, M. & Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8. sınıflarda harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üzerine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(13). 339-358.
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 74-102.
  • Altun, M. (2009). Eğitim fakülteleri ve lise matematik öğretmenleri için liselerde matematik öğretimi (3. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi.
  • Amsterlaw, J.A. (2004). Development of children’s beliefs about everyday reasoning. Publishing Doctoral Thesis, University of Michigan, ABD.
  • Aydın, M., Laçin, S., & Keskin, İ. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 2(3), 1-11.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 149(1), 26-31.
  • Bedir, D. (2005). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin ilköğretimde geometri öğretiminde yeri ve öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Brown, M., Jones, K. & Taylor, R. (2003). Developing geometrical reasoning in the secondary school: Outcomes of trialling teaching activities in classrooms. A Report from the Southampton/Hampshire Group to the Qualifications and Curriculum Authority. Full report available online at: www.crme.soton.ac.uk/research/geomreason.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Veri analizi el kitabı (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çiftçi, O. & Tatar, E. (2014). Pergel-cetvel ve dinamik bir yazılım kullanımının başarıya etkilerinin karşılaştırılması. Journal of Computer and Education Research, 2(4), 111-133.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin öğrenme biçimlerini tercih etmelerindeki etkisi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1). 1-19.
  • Gomes, A.S. & Vergnaud, G. (2004). On the learning of geometric concepts using dynamic geometry software. Novas Technologi Asna Educaçao, 2(1), 12-15.
  • Güven, B. (2002). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile keşfederek öğrenme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Güven, B. & Karatas, S. (2003). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile geometri öğrenme: öğrenci görüşleri. Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2).
  • İbili, E. (2019).The use of dynamic geometry software from a pedagogical perspective: current status and future prospects. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 337-355.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemi (4. Basım). Ankara: Nadir Kitap Yayınevi.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H. & Budak, E. (2008). Bilimin doğası hakkında paradigma değişimleri ve öğretimi ile ilgili yeni anlayışlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 221-237.
  • Lawson, A.E. (2005). What is the role of induction and deduction in reasoning and scientific inquiry. Journal of Reseach in Science Teaching, 42(6), 716-740.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2005). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. https://ttkb.meb.gov.tr adresinden 28.02.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2013). Ortaokul matematik dersi öğretim programı. https://ttkb.meb.gov.tr adresinden 08.02.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). https://ttkb.meb.gov.tr adresinden 12.02.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • National Research Council [NRC].(1996). National science education standards. Washington DC: National Academy Press.
  • Oaksford, M. (2005). Reasoning. In nick brais by & angus gellatly, cognitive psychology, New York: Oxford University Press Inc.
  • Royal Society & Joint Mathematical Council (2001). Teaching and learning geometry 11-19. Report of a Royal Society/Joint Mathematical Council working group, retrived from at 10.04.2017: https://royalsociety.org/~/media/Royal_Society_Content/policy/publications/2001/9992.pdf
  • Tall, D.O., Blockland, P. & Kok, D. (1990) A graphic approach to the calculus, IBM compatibles computers with CGA, EGA or Hercules graphics, Sunburst Inc, USA.
  • Topuz, F. & Birgin, O. (2020). Yedinci sınıf “çember ve daire” konusunda geliştirilen geogebra destekli öğretim materyaline ve öğrenme ortamına ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 8(15), 1-27. DOI:10.18009/jcer.638142
  • Umay, A. Duatepe, A. & Akkuş-Çıkla, O. (2005, Eylül). Sınıf öğretmeni adaylarının yeni öğretim programındaki matematiksel içeriğe yönelik hazır bulunuşluk düzeyleri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi 28-30 Eylül.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aziz İlhan 0000-0001-7049-5756

Recep Aslaner 0000-0003-1037-6100

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2020
Kabul Tarihi 11 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA İlhan, A., & Aslaner, R. (2020). Cabri ve GeoGebra Yazılımları Kullanımının, Matematik Öğretmen Adaylarının Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerisine Etkisi. Journal of Computer and Education Research, 8(16), 386-403. https://doi.org/10.18009/jcer.698180

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "