The research aims to determine the difference between secondary school students’ mathematics anxiety with mathematics literacy self-efficacy level and study these connections. The relational screening model in the research population comprises 32 secondary schools in the 2020-2021 academic years in Esenyurt province, Istanbul. Research samplings comprise 1682 students that are chosen with the stratified sampling method from nine different secondary schools in Esenyurt province. Data was gathered by the ‘’Secondary School Mathematics Literacy Self-Efficiency Scale’’ and ‘‘Mathematics Anxiety-Apprehension Survey’’. For data analysis, descriptive statistics, Sperman Correlation Analysis and statistical techniques are used. As a result of the analysis, secondary school students’ mathematics anxiety is higher than average, and their mathematics literacy self-efficacy is also significantly higher. After the examination of the relationship between the scales, it was determined that there is a positive relationship between mathematics anxiety and mathematics literacy self-efficacy.
Mathematics anxiety mathematics literacy self-efficacy secondary school students
The research aims to determine the difference between secondary school students’ mathematics anxiety with mathematics literacy self-efficacy level and study these connections. The relational screening model in the research population comprises 32 secondary schools in the 2020-2021 academic years in Esenyurt province, Istanbul. Research samplings comprise 1682 students that are chosen with the stratified sampling method from nine different secondary schools in Esenyurt province. Data was gathered by the ‘’Secondary School Mathematics Literacy Self-Efficiency Scale’’ and ‘‘Mathematics Anxiety-Apprehension Survey’’. For data analysis, descriptive statistics, Sperman Correlation Analysis and statistical techniques are used. As a result of the analysis, secondary school students’ mathematics anxiety is higher than average, and their mathematics literacy self-efficacy is also significantly higher. After the examination of the relationship between the scales, it was determined that there is a positive relationship between mathematics anxiety and mathematics literacy self-efficacy.
Mathematics anxiety mathematics literacy self-efficacy secondary school students
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 18 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 20 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "