Bu çalışma, bilimin doğası öğretiminde bilim haberleri kullanmasının, fen bilimleri öğretmen adaylarının bilimin doğasını anlamalarına, evrensel fen okuryazarlıklarına ve medya okuryazarlıklarına etkisini araştırmaktadır. Araştırma, eşitlenmemiş kontrol gruplu desen kullanılarak 55 fen bilgisi öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda sosyo-bilimsel konular (SBK) temelinde bilimsel gazete haberleri kullanılarak bilimin doğası öğretilirken, kontrol grubunda gazete haberleri olmaksızın, yalnızca SBK kullanılarak öğretilmiştir. Veriler, “Bilimin Doğası Ölçeği”, “Evrensel Fen Okuryazarlığı Ölçeği” ve “Medya Okuryazarlığı Becerileri Ölçeği” ile toplanmıştır. Sonuçlar, SBK bağlamında bilimin doğası öğretiminde bilim haberleri kullanmasının, yalnızca sosyo-bilimsel konu bağlamında yapılan öğretime kıyasla fen bilimleri öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı boyutlarından değerlendirme becerisini geliştirdiğini göstermektedir. Diğer yandan, bilim haberlerinin kullanmasının bilimin doğası anlayışları ve evrensel fen okuryazarlığına anlamlı bir etkisi olmamıştır. Bu durum, her iki grupta da SBK kullanılmasıyla açıklanabilir. Çalışma sonuçlarına dayanarak çeşitli öneriler sunulmuştur.
Bilim haberleri bilimin doğası fen okuryazarlığı medya okuryazarlığı sosyo-bilimsel konular
Etik Kurul Belgesi Etik Kurul Komisyon Adı: Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Etik Kurul Belge Tarihi ve Protokol No: 30/03/2022-19
Bu çalışmanın bir kısmı, 22-25 Haziran 2022’de İzmir’de IX. International Eurasian Educational Research (EJER) Congress’te sunulmuştur.
This study examines the impact of incorporating science news into the teaching of nature of science (NOS) on pre-service science teachers' understanding of NOS, universal scientific literacy, and media literacy. A total of 55 pre-service science teachers participated in the study following a non-equivalent control group design. The experimental group was taught NOS using science news in socio-scientific contexts, whereas the control group received NOS instruction solely through socio-scientific issues (SSIs) without science news. Data were gathered using the “Nature of Science Scale”, “Global Science Literacy Scale”, and “Media Literacy Skills Scale”. The findings indicate that integrating science news when teaching NOS alongside SSIs enhances pre-service teachers' evaluation skills related to media literacy compared to teaching only within socio-scientific contexts. However, incorporating science news did not significantly impact NOS understanding or global scientific literacy, likely due to both groups addressing similar SSIs. Recommendations were made based on the study's results.
Science news nature of science scientific literacy media literacy socio-scientific issues
Etik Kurul Komisyon Adı: Çukurova Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Alanında Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Etik Kurul Belge Tarihi ve Karar No: 30.03.2022/19
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 24 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "