Okuma,
bilişsel olduğu kadar duyuşsal bir süreci de kapsamaktadır. Duyuşsal boyutun alt
ulamlarından birisi olan özyeterlik algısı, okuma sürecinde anlama ve anlamlandırmayı
etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı,
okuma
özyeterlik algısı ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki çok boyutlu ilişki
çerçevesinde alanyazına farklı örneklemler üzerinde gerçekleştirilmiş araştırma
bulgularını kazandırarak alanyazının derinleşmesine katkı sağlamaktır. Bu
bağlamda Antalya ili evren olarak belirlenmiştir. Bu evrenden tesadüfi olarak
belirlenen 1033 öğrencinin oluşturduğu örneklemden veriler toplanmıştır. Okur
özyeterlik ölçeği ve okuma anlama testi soruları aracılığı ile toplanan veriler
SPSS programına yüklenerek çözümlenmiştir. Verilerin işlenmesinde Spearman Sıra
Farkları Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Ortaya çıkan sonuca göre 8. Sınıf
öğrencilerinin özyeterlik algısının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Özyeterlik
algısı ve okuma anlama arasındaki ilişki de orta düzeyde ve anlamlı pozitif bir
ilişki şeklinde bulgulanmıştır. Elde edilen bulgular alanyazındaki ilgili
araştırmalarla tartışılarak sonuç bölümünde sunulmuştur.
Reading includes an affective process as well as a cognitive one. As one of the sub-categories of the affective dimension, the perception of self-efficacy has an effect on comprehension and interpretation in the process of reading. The aim of this study is to contribute to deepening the literature by bringing the findings of research that is practiced in different samples within the frame of the dimensional relationship between the perception of reading self-efficacy and reading comprehension skill. In this context, the city of Antalya is defined as a population. Data are collected from the samples of 1033 students defined circumstantially. Data that are gathered by means of reader self-efficacy scale and reading comprehension test questions are loaded to the SPSS program and analyzed. In the process of data, Spearman’s Rank Correlation Coefficient is calculated. According to the result, it is ascertained that the perception of self-efficacy of 8th-grade students is high. Relationship between perception of self-efficacy and reading comprehension is also discovered as medium-level and significant positive correlation. Acquired findings are presented at the conclusion part by being discussed with the related researches in the literature
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 48 |