Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okuma Anlama Düzeyleriyle Özyeterlik Algısı Arasındaki İlişki Bağlamında Ortaokul Öğrencilerinin Görünümleri

Yıl 2020, Cilt: 48, 1 - 14, 07.01.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.487556

Öz

Okuma,
bilişsel olduğu kadar duyuşsal bir süreci de kapsamaktadır. Duyuşsal boyutun alt
ulamlarından birisi olan özyeterlik algısı, okuma sürecinde anlama ve anlamlandırmayı
etkilemektedir.  Bu çalışmanın amacı,

okuma
özyeterlik algısı ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki çok boyutlu ilişki
çerçevesinde alanyazına farklı örneklemler üzerinde gerçekleştirilmiş araştırma
bulgularını kazandırarak alanyazının derinleşmesine katkı sağlamaktır. Bu
bağlamda Antalya ili evren olarak belirlenmiştir. Bu evrenden tesadüfi olarak
belirlenen 1033 öğrencinin oluşturduğu örneklemden veriler toplanmıştır. Okur
özyeterlik ölçeği ve okuma anlama testi soruları aracılığı ile toplanan veriler
SPSS programına yüklenerek çözümlenmiştir. Verilerin işlenmesinde Spearman Sıra
Farkları Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Ortaya çıkan sonuca göre 8. Sınıf
öğrencilerinin özyeterlik algısının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Özyeterlik
algısı ve okuma anlama arasındaki ilişki de orta düzeyde ve anlamlı pozitif bir
ilişki şeklinde bulgulanmıştır. Elde edilen bulgular alanyazındaki ilgili
araştırmalarla tartışılarak sonuç bölümünde sunulmuştur.

Kaynakça

  • Altunkaya, H. (2018). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin okur özyeterlikleri ile okuduklarını anlama becerileri arasındaki ilişki. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6 (1), 202-219.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28 (2), 117-148
  • Caccamıse, D., Snyder, L., & Kıntsch, E. (2008). Constructivist theory and the situation model relevance to future assessment of reading comprehension. In comprehension instruction research-based best practices, (Eds.) Cathy Collins Block, Sheri R. Parris, New York: The Guılford Press.
  • Corkett, J., Hatt, B., & Benevides, T. (2011). Student and teacher selfefficacy and the connection to reading and writing. Can. J. Educ. 34, 65–98.
  • Epçapan, C. ve Demirel, Ö. (2011). Okuduğunu anlama özyeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (16), 120-128.
  • Erdem, İ., Altunkaya, H. ve Ateş, A. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin okur özyeterlikleri ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. International Journal of Language Academy, 5 (4), 74-86.
  • Eyüp, B. ve Uzuner Yurt, S. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma tutumları ve okuduğunu anlama öz yeterlikleri arasındaki ilişki. Akademik Araştırmalar Dergisi, 67, 201-216.
  • Ghabdian, F., & Ghafournia, N. (2016). The relationship between Iranian EFL learners’ self- efficacy beliefs and reading comprehension ability. English Linguistics Research, 5 (1), 38-50.
  • Ghonsooly, B., & Elahi, M. (2010). Learners' self-efficacy in reading and its relation to foreign language reading anxiety and reading achievement. Journal of English Language Teaching and Learning, 53 (217), 45-63.
  • Guthrie, J. T., Hoa, A. L. W., Wigfield, A., Tonks, S. M., Humenick, N. M., & Littles, E. (2007). Reading motivation and reading comprehension growth in the later elementary years. Contemporary Educational Psychology, 32, 282–313
  • İnnalı, H., Ö. ve Aydın, İ. S. (2014). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okur öz yeterliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9 (9), 651-682.
  • James W. Chapman & William E. Tunmer (2003). Readıng dıffıcultıes, readıng-related self-perceptıons, and strategıes for overcomıng negatıve selfbelıefs. Reading & Writing Quarterly, 19 (1), 5-24.
  • Karabay, A. (2013). Eleştirel okuma öz yeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic , 8 (13), 1107-1122.
  • Kanadlı, S. ve Bağçeci, B. (2015). Öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inançlarının algılanan özerklik desteği açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (30), 98-112.
  • Mills, N., A., Pajares, F., & Herron, C. (2006). A reevaluation of the role of anxiety: Self-efficacy, anxiety and their relation to reading and listening proficiency. Foreign Language Annals, 39 (2), 273-292.
  • Mucherah, W., & Yoder, A. (2008). Motivation for reading and middle school students’ performance on standardized testing in reading. Reading Psychology, 29, 214–235.
  • Naseri, F., & Ghabanchi, Z. (2014). The relationship between self-efficacy beliefs, locus of control and reading comprehension ability of Iranian EFL advance learners. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW), 5 (1), 156-174.
  • Oakhill, J. V. (1984). Inferential and memory skills in children’s comprehension of stories. British Journal of Educational Psychology, 54, 31–39.
  • Oakhill, J., Cain, K., & Elbro, C. (2015). Understanding and teaching reading comprehension: a handbook. New York: Routledge
  • Öztürk, K., B. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okur öz yeterlikleri üzerine bir araştırma: Adana ili örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (21), 909-936.
  • Pajares, F. (2005). Self-efficacy during childhood and adolescence implications for teachers and parents. F. Pajares & T. Urdan (Eds.) Self-efficacy beliefs of adolescents (pp.339–367). Greenwich: Information Age Publishing.
  • Shell, D. F., Murphy, C. C., & Bruning, R. H. (1989). Self-efficacy and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement. Journal of Educational Psychology, 81 (1), 91-100.
  • Solheim, O.J. (2011) The impact of reading self-efficacy and task value on reading comprehension scores in different item formats. Reading Psychology , 32 (1), 1-27.
  • Schunk, D., H. (2003). Self-efficacy for reading and writing: influence of modeling, goal setting, and self-evaluation. Reading & Writing Quarterly, 19 (2), 159-172.
  • Tabrizi, A., R., N., & Jafari, M. (2015). The relationship among critical thinking, self-efficacy, and Iranian EFL learners’ reading comprehension ability with different proficiency levels. Academic Research International, 6 (2), 412-427.
  • Tracey, D., H., & Morrow, L., M. (2017). Sosyal Öğrenme Görünümleri, D. Yaylı (çev.), Okumaya Genel Bir Bakış içinde (Çev. Ed. H. Ülper), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Uçgun, D. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin okur öz yeterliklerinin incelenmesi: Niğde ili örneği. International Journal of Language Academy, 2 (2), 38-47.
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve Anlamlandırma Becerilerinin Kazandırılması. Ankara: Nobel Yayınları. Ülper, H., Çetinkaya, G. ve Bayat, N. (2017). Okuduğunu anlama testinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18 (1), 175-187.
  • Ülper, H., Yaylı D. ve Karakaya İ. (2013). Okur özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1), 85-100.
  • Ürün Karahan, B. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının okur öz yeterlik algılarının okuduğunu anlama düzeyleri ile ilişkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 5 (2), 65-74.
  • Wigfield, A., & Guthrie, J. T. (1995). Dimensions of children’s motivations for reading: An initial study (Research Rep. No. 34). Athens, GA: National Reading Research Center.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attainment of self-regulation: A social cognitive perspective, M. Boekaerts, P. R. Pintrich, and M. Zeidner (eds). in Handbook of Self-Regulation. SanDiego, CA: Academic Press, 13–39.

Views of Secondary School Students in the Context of Relationship between Self-Efficacy and Reading Comprehension Levels

Yıl 2020, Cilt: 48, 1 - 14, 07.01.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.487556

Öz

Reading includes an affective process as well as a cognitive one. As one of the sub-categories of the affective dimension, the perception of self-efficacy has an effect on comprehension and interpretation in the process of reading. The aim of this study is to contribute to deepening the literature by bringing the findings of research that is practiced in different samples within the frame of the dimensional relationship between the perception of reading self-efficacy and reading comprehension skill. In this context, the city of Antalya is defined as a population. Data are collected from the samples of 1033 students defined circumstantially.  Data that are gathered by means of reader self-efficacy scale and reading comprehension test questions are loaded to the SPSS program and analyzed. In the process of data, Spearman’s Rank Correlation Coefficient is calculated. According to the result, it is ascertained that the perception of self-efficacy of 8th-grade students is high. Relationship between perception of self-efficacy and reading comprehension is also discovered as medium-level and significant positive correlation. Acquired findings are presented at the conclusion part by being discussed with the related researches in the literature

Kaynakça

  • Altunkaya, H. (2018). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin okur özyeterlikleri ile okuduklarını anlama becerileri arasındaki ilişki. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6 (1), 202-219.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28 (2), 117-148
  • Caccamıse, D., Snyder, L., & Kıntsch, E. (2008). Constructivist theory and the situation model relevance to future assessment of reading comprehension. In comprehension instruction research-based best practices, (Eds.) Cathy Collins Block, Sheri R. Parris, New York: The Guılford Press.
  • Corkett, J., Hatt, B., & Benevides, T. (2011). Student and teacher selfefficacy and the connection to reading and writing. Can. J. Educ. 34, 65–98.
  • Epçapan, C. ve Demirel, Ö. (2011). Okuduğunu anlama özyeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (16), 120-128.
  • Erdem, İ., Altunkaya, H. ve Ateş, A. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin okur özyeterlikleri ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. International Journal of Language Academy, 5 (4), 74-86.
  • Eyüp, B. ve Uzuner Yurt, S. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma tutumları ve okuduğunu anlama öz yeterlikleri arasındaki ilişki. Akademik Araştırmalar Dergisi, 67, 201-216.
  • Ghabdian, F., & Ghafournia, N. (2016). The relationship between Iranian EFL learners’ self- efficacy beliefs and reading comprehension ability. English Linguistics Research, 5 (1), 38-50.
  • Ghonsooly, B., & Elahi, M. (2010). Learners' self-efficacy in reading and its relation to foreign language reading anxiety and reading achievement. Journal of English Language Teaching and Learning, 53 (217), 45-63.
  • Guthrie, J. T., Hoa, A. L. W., Wigfield, A., Tonks, S. M., Humenick, N. M., & Littles, E. (2007). Reading motivation and reading comprehension growth in the later elementary years. Contemporary Educational Psychology, 32, 282–313
  • İnnalı, H., Ö. ve Aydın, İ. S. (2014). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okur öz yeterliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9 (9), 651-682.
  • James W. Chapman & William E. Tunmer (2003). Readıng dıffıcultıes, readıng-related self-perceptıons, and strategıes for overcomıng negatıve selfbelıefs. Reading & Writing Quarterly, 19 (1), 5-24.
  • Karabay, A. (2013). Eleştirel okuma öz yeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic , 8 (13), 1107-1122.
  • Kanadlı, S. ve Bağçeci, B. (2015). Öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inançlarının algılanan özerklik desteği açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (30), 98-112.
  • Mills, N., A., Pajares, F., & Herron, C. (2006). A reevaluation of the role of anxiety: Self-efficacy, anxiety and their relation to reading and listening proficiency. Foreign Language Annals, 39 (2), 273-292.
  • Mucherah, W., & Yoder, A. (2008). Motivation for reading and middle school students’ performance on standardized testing in reading. Reading Psychology, 29, 214–235.
  • Naseri, F., & Ghabanchi, Z. (2014). The relationship between self-efficacy beliefs, locus of control and reading comprehension ability of Iranian EFL advance learners. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW), 5 (1), 156-174.
  • Oakhill, J. V. (1984). Inferential and memory skills in children’s comprehension of stories. British Journal of Educational Psychology, 54, 31–39.
  • Oakhill, J., Cain, K., & Elbro, C. (2015). Understanding and teaching reading comprehension: a handbook. New York: Routledge
  • Öztürk, K., B. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okur öz yeterlikleri üzerine bir araştırma: Adana ili örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (21), 909-936.
  • Pajares, F. (2005). Self-efficacy during childhood and adolescence implications for teachers and parents. F. Pajares & T. Urdan (Eds.) Self-efficacy beliefs of adolescents (pp.339–367). Greenwich: Information Age Publishing.
  • Shell, D. F., Murphy, C. C., & Bruning, R. H. (1989). Self-efficacy and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement. Journal of Educational Psychology, 81 (1), 91-100.
  • Solheim, O.J. (2011) The impact of reading self-efficacy and task value on reading comprehension scores in different item formats. Reading Psychology , 32 (1), 1-27.
  • Schunk, D., H. (2003). Self-efficacy for reading and writing: influence of modeling, goal setting, and self-evaluation. Reading & Writing Quarterly, 19 (2), 159-172.
  • Tabrizi, A., R., N., & Jafari, M. (2015). The relationship among critical thinking, self-efficacy, and Iranian EFL learners’ reading comprehension ability with different proficiency levels. Academic Research International, 6 (2), 412-427.
  • Tracey, D., H., & Morrow, L., M. (2017). Sosyal Öğrenme Görünümleri, D. Yaylı (çev.), Okumaya Genel Bir Bakış içinde (Çev. Ed. H. Ülper), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Uçgun, D. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin okur öz yeterliklerinin incelenmesi: Niğde ili örneği. International Journal of Language Academy, 2 (2), 38-47.
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve Anlamlandırma Becerilerinin Kazandırılması. Ankara: Nobel Yayınları. Ülper, H., Çetinkaya, G. ve Bayat, N. (2017). Okuduğunu anlama testinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18 (1), 175-187.
  • Ülper, H., Yaylı D. ve Karakaya İ. (2013). Okur özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1), 85-100.
  • Ürün Karahan, B. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının okur öz yeterlik algılarının okuduğunu anlama düzeyleri ile ilişkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 5 (2), 65-74.
  • Wigfield, A., & Guthrie, J. T. (1995). Dimensions of children’s motivations for reading: An initial study (Research Rep. No. 34). Athens, GA: National Reading Research Center.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attainment of self-regulation: A social cognitive perspective, M. Boekaerts, P. R. Pintrich, and M. Zeidner (eds). in Handbook of Self-Regulation. SanDiego, CA: Academic Press, 13–39.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Ülper 0000-0002-7067-599X

Ayşe Nur Şirin Bu kişi benim 0000-0002-8802-9988

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2018
Kabul Tarihi 19 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 48

Kaynak Göster

APA Ülper, H., & Nur Şirin, A. (2020). Okuma Anlama Düzeyleriyle Özyeterlik Algısı Arasındaki İlişki Bağlamında Ortaokul Öğrencilerinin Görünümleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 1-14. https://doi.org/10.9779/pauefd.487556