Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigating Tenth Grade Students’ Science Process Skills with Different Variables

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 468 - 494, 29.11.2018

Öz

Science process skills play a crucial
role when conducting scientific inquiry. Thus, these skills are believed to help
students think and act like a scientist. Science process skills might be also related
to initiating students to take responsibility for their own learning. The aim
of this study is to determine science process skills level of the tenth-grade
students with an emphasis on the following variables: school type, gender,
parental education status and socio-economic status.
The participants of this study were 563 10th
grade students selected from 10 different Anatolian high schools located in
Trabzon, Turkey.
The science process skill test and a student
demographics form were used as data collection tools. The data obtained in the
study were analyzed with the SPSS 22 statistics software by employing descriptive
and inferential methods. The t-test and one-way analysis of variance (ANOVA)
were utilized for independent samples. As a result of the analysis, the average
of the science process skills of all the students in the sample was found
moderate. It was determined that there was a meaningful relationship between
the science process skills of the students and the gender, parent education
status, school type and family income. Depending on this result, it is
considered valuable to undertake new studies to improve students' science
process skills especially for the disadvantaged students.

Kaynakça

  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. ve Turgut, M.F. (1997). Kimya öğretimi. Öğretmen Eğitimi Dizisi, YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Yayınları, Bilkent-Ankara.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi. Yüksel Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Baker, D.L. ve Stevenson, D.L. (1986). Mothers’ strategies for children’s school achievement: Managing the transition to high school. Sociology of Education, 59(3), 156-166.
  • Burns, J. C., Okey, J. R. ve Wise, K. C. (1985). Development of an integrated process skill test: TIPS II. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169-177.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1996). Fizik öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Delen, İ. ve Kesercioglu, T. (2012). How middle school students’ science process skills affected by Turkey’s national curriculum change? Journal of Turkish Science Education (TUSED), 9(4), 3-9.
  • Dönmez, F. ve Azizoğlu, N. (2010). Meslek liselerindeki öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeylerinin incelenmesi: Balıkesir örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 79-109.
  • European Commission (EC). (2012). Rethinking education: Investing in skills for better socio-economic outcomes. Strasbourg. 22.05.2018 tarihinde https://ec.europa.eu/europeaid/sectors/human-development/skills-and-vocational-training-policy_en adresinden erişilmiştir.
  • Geban, O., Aşkar, P., ve Özkan, I. (1992). Effects of computer simulations and problems solving approaches on high school students. Journal of Educational Research, 86, 5–10.
  • Güler, Z. (2010). İlköğretim öğrencilerinin SBS puanları ile ders başarıları, bilimsel süreç becerileri ve mantıksal düşünme yetenekleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Henderson, A. T. (1987). The evidence continues to grow: parent involvement improves student achievement. An annotated bibliography. National Committee for Citizens in Education Special Report.
  • Işık, A. (2008). 9. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri gelişim düzeylerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kalmijn, M. (1994). Mother’s occupational status and children’s schooling. American Sociological Review, 59(2), 257-275.
  • Karapınar, A. ve Ören, F. Ş. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin belirlenerek cinsiyet ve sınıf düzeyi bakımından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 368-385.
  • Karar, E. E. ve Yenice, N. (2012). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 83-100.
  • Koray, Ö. Bahadır, H. ve Köksal, S.M. (2007). Bilimsel süreç becerilerinin 10. ve 11. sınıf kimya ders kitapları ve kimya ders müfredatında temsil edilme durumları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(10), 59-68.
  • McNeill, K. L. ve Pimentel, D. S. (2010). Scientific discourse in three urban classrooms: The role of the teacher in engaging high school students in argumentation. Science Education, 94(2), 203–229.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • National Research Council (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Committee on a Conceptual Framework for New K-12 Science Education Standards. Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Örün, Ö., Orhan, D., Dönmez, P. ve Kurt, A. A. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri ve teknoloji tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 65-76.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills. Research matters-to the science teacher, 9004. Reston, VA: National Association for Research in Science Teaching (NARST).
  • Sandoval, W. A. ve Millwood, K. A. (2005). The quality of students’ use of evidence in written scientific explanations. Cognition and Instruction, 23, 23-55.
  • Şen, A. Z. ve Nakiboğlu, C. (2014). 9. sınıf kimya, fizik, biyoloji ders kitaplarının bilimsel süreç becerileri açısından karşılaştırılması. Journal of Turkish Science Education, 11(4), 63-80.
  • Tan, M. ve Temiz, K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101.
  • Topkara, F. (2010). Anadolu lise öğrencilerinin; liseye giriş sınavındaki fen netleri, fizik dersine yönelik tutumları, akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişki: Ankara ili Elmadağ ilçesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Wang, M. T. ve Degol, J. L. (2017). Gender gap in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM): Current knowledge, implications for practice, policy, and future directions. Educational Psychology Review, 29(1), 119–140.
  • Yıldırır, H. E. ve Nakiboğlu, C. (2014). Kimya öğretmen ve öğretmen adaylarının derslerinde kullandıkları argümantasyon süreçlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 124-154.
  • Zorlu, F., Zorlu, Y. Sezek, F. Akkuş, H. (2014). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile seviye belirleme sınavı sonuçlarının karşılaştırılması. EKEV Akademi Dergisi,18(59), 519-532.

Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 468 - 494, 29.11.2018

Öz

Bilimsel
süreç becerileri bilimsel araştırma süreçlerinde önemli rol oynayan ve öğrencilerin
bir bilim insanı gibi düşünmesine ve davranmasına yardımcı olan becerilerdir. Bilimsel
süreç becerilerine sahip olan öğrenenlerin kendi öğrenmelerinde daha çok
sorumluluk aldıkları düşünülmektedir.
Bu çalışmanın amacı Anadolu
Liselerinde öğrenim görmekte olan 10. sınıf öğrencilerinin, bilimsel süreç
beceri düzeylerini belirlemek ve bu becerilerin
okul
türü, cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, sosyo-ekonomik durum gibi çeşitli
değişkenlere
göre
nasıl bir değişim gösterdiğini tespit etmektir. Çalışmanın örneklemi Trabzon
ilinde bulunan, farklı türdeki 10 Anadolu Lisesinde öğrenim gören 563 10. sınıf
öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak bilimsel süreç beceri
testi ve öğrenci bilgi-tanıma formu kullanılmıştır. Betimsel ve çıkarımsal
istatistiksel yöntemlerin kullanıldığı çalışmadan elde edilen veriler, SPSS 22
paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bağımsız gruplar arasında
t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır.
Çalışmadan elde edilen bulgular
örneklemde yer alan farklı
Anadolu Liselerinde öğrenim gören öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin ortalama
düzeyde olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ile
cinsiyet, anne-baba öğrenim durumu, okul türü ve aile ekonomik durumu arasında
anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar ışığında özellikle
dezavantajlı öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi için yeni
çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. ve Turgut, M.F. (1997). Kimya öğretimi. Öğretmen Eğitimi Dizisi, YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Yayınları, Bilkent-Ankara.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi. Yüksel Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Baker, D.L. ve Stevenson, D.L. (1986). Mothers’ strategies for children’s school achievement: Managing the transition to high school. Sociology of Education, 59(3), 156-166.
  • Burns, J. C., Okey, J. R. ve Wise, K. C. (1985). Development of an integrated process skill test: TIPS II. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169-177.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1996). Fizik öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Delen, İ. ve Kesercioglu, T. (2012). How middle school students’ science process skills affected by Turkey’s national curriculum change? Journal of Turkish Science Education (TUSED), 9(4), 3-9.
  • Dönmez, F. ve Azizoğlu, N. (2010). Meslek liselerindeki öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeylerinin incelenmesi: Balıkesir örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 79-109.
  • European Commission (EC). (2012). Rethinking education: Investing in skills for better socio-economic outcomes. Strasbourg. 22.05.2018 tarihinde https://ec.europa.eu/europeaid/sectors/human-development/skills-and-vocational-training-policy_en adresinden erişilmiştir.
  • Geban, O., Aşkar, P., ve Özkan, I. (1992). Effects of computer simulations and problems solving approaches on high school students. Journal of Educational Research, 86, 5–10.
  • Güler, Z. (2010). İlköğretim öğrencilerinin SBS puanları ile ders başarıları, bilimsel süreç becerileri ve mantıksal düşünme yetenekleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Henderson, A. T. (1987). The evidence continues to grow: parent involvement improves student achievement. An annotated bibliography. National Committee for Citizens in Education Special Report.
  • Işık, A. (2008). 9. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri gelişim düzeylerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kalmijn, M. (1994). Mother’s occupational status and children’s schooling. American Sociological Review, 59(2), 257-275.
  • Karapınar, A. ve Ören, F. Ş. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin belirlenerek cinsiyet ve sınıf düzeyi bakımından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 368-385.
  • Karar, E. E. ve Yenice, N. (2012). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 83-100.
  • Koray, Ö. Bahadır, H. ve Köksal, S.M. (2007). Bilimsel süreç becerilerinin 10. ve 11. sınıf kimya ders kitapları ve kimya ders müfredatında temsil edilme durumları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(10), 59-68.
  • McNeill, K. L. ve Pimentel, D. S. (2010). Scientific discourse in three urban classrooms: The role of the teacher in engaging high school students in argumentation. Science Education, 94(2), 203–229.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • National Research Council (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Committee on a Conceptual Framework for New K-12 Science Education Standards. Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Örün, Ö., Orhan, D., Dönmez, P. ve Kurt, A. A. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri ve teknoloji tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 65-76.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills. Research matters-to the science teacher, 9004. Reston, VA: National Association for Research in Science Teaching (NARST).
  • Sandoval, W. A. ve Millwood, K. A. (2005). The quality of students’ use of evidence in written scientific explanations. Cognition and Instruction, 23, 23-55.
  • Şen, A. Z. ve Nakiboğlu, C. (2014). 9. sınıf kimya, fizik, biyoloji ders kitaplarının bilimsel süreç becerileri açısından karşılaştırılması. Journal of Turkish Science Education, 11(4), 63-80.
  • Tan, M. ve Temiz, K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101.
  • Topkara, F. (2010). Anadolu lise öğrencilerinin; liseye giriş sınavındaki fen netleri, fizik dersine yönelik tutumları, akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişki: Ankara ili Elmadağ ilçesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Wang, M. T. ve Degol, J. L. (2017). Gender gap in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM): Current knowledge, implications for practice, policy, and future directions. Educational Psychology Review, 29(1), 119–140.
  • Yıldırır, H. E. ve Nakiboğlu, C. (2014). Kimya öğretmen ve öğretmen adaylarının derslerinde kullandıkları argümantasyon süreçlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 124-154.
  • Zorlu, F., Zorlu, Y. Sezek, F. Akkuş, H. (2014). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile seviye belirleme sınavı sonuçlarının karşılaştırılması. EKEV Akademi Dergisi,18(59), 519-532.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Faik Özgür Karataş 0000-0002-1391-1597

İbrahim Delen 0000-0003-2816-777X

Canan Cengiz Bu kişi benim 0000-0003-4547-3293

Nilgün İkto Bu kişi benim 0000-0002-1047-6390

Samet Birinci Bu kişi benim 0000-0002-6008-7932

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karataş, F. Ö., Delen, İ., Cengiz, C., İkto, N., vd. (2018). Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 468-494.