Science process skills play a crucial
role when conducting scientific inquiry. Thus, these skills are believed to help
students think and act like a scientist. Science process skills might be also related
to initiating students to take responsibility for their own learning. The aim
of this study is to determine science process skills level of the tenth-grade
students with an emphasis on the following variables: school type, gender,
parental education status and socio-economic status. The participants of this study were 563 10th
grade students selected from 10 different Anatolian high schools located in
Trabzon, Turkey. The science process skill test and a student
demographics form were used as data collection tools. The data obtained in the
study were analyzed with the SPSS 22 statistics software by employing descriptive
and inferential methods. The t-test and one-way analysis of variance (ANOVA)
were utilized for independent samples. As a result of the analysis, the average
of the science process skills of all the students in the sample was found
moderate. It was determined that there was a meaningful relationship between
the science process skills of the students and the gender, parent education
status, school type and family income. Depending on this result, it is
considered valuable to undertake new studies to improve students' science
process skills especially for the disadvantaged students.
Science Process Skills High School Students School Type Parental Education Status Socio-Economic Status and Gender
Bilimsel
süreç becerileri bilimsel araştırma süreçlerinde önemli rol oynayan ve öğrencilerin
bir bilim insanı gibi düşünmesine ve davranmasına yardımcı olan becerilerdir. Bilimsel
süreç becerilerine sahip olan öğrenenlerin kendi öğrenmelerinde daha çok
sorumluluk aldıkları düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı Anadolu
Liselerinde öğrenim görmekte olan 10. sınıf öğrencilerinin, bilimsel süreç
beceri düzeylerini belirlemek ve bu becerilerin okul
türü, cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, sosyo-ekonomik durum gibi çeşitli
değişkenlere göre
nasıl bir değişim gösterdiğini tespit etmektir. Çalışmanın örneklemi Trabzon
ilinde bulunan, farklı türdeki 10 Anadolu Lisesinde öğrenim gören 563 10. sınıf
öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak bilimsel süreç beceri
testi ve öğrenci bilgi-tanıma formu kullanılmıştır. Betimsel ve çıkarımsal
istatistiksel yöntemlerin kullanıldığı çalışmadan elde edilen veriler, SPSS 22
paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bağımsız gruplar arasında
t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır.
Çalışmadan elde edilen bulgular örneklemde yer alan farklı
Anadolu Liselerinde öğrenim gören öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin ortalama
düzeyde olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ile
cinsiyet, anne-baba öğrenim durumu, okul türü ve aile ekonomik durumu arasında
anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar ışığında özellikle
dezavantajlı öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi için yeni
çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Bilimsel Süreç Becerileri Lise Öğrencileri Okul Türü Anne-Baba Eğitim Düzeyi Sosyo-Ekonomik Durum ve Cinsiyet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |