Bu
çalışmanın amacı matematik öğretmen adaylarının sigara içme ile ilgili bilgi,
tutum ve davranışlarının kümelenme eğilimlerini belirlemektir. Ayrıca bu
çalışmada oluşan kümelerin öğretmen adaylarının matematik başarısını yordama
gücü araştırılmıştır. Çalışmada öğretmen adaylarının sigara içmeyle ilgili
bilgi, tutum ve davranışlarıyla matematik başarısı arasındaki ilişkiyi
açıklayan verilerin elde edilmesi noktasında ilişkisel tarama modeli tercih
edilmiştir. Araştırma grubunu Güneydoğu Anadolu bölgesinde bulunan bir devlet
üniversitesinin, eğitim fakültesi, matematik eğitimi anabilim dalında okuyan ve
sigara içen 148 (41 kadın, 107 erkek) matematik öğretmen adayı oluşturmuştur.
Araştırmada veriler kişisel bilgi formu, sigara içme anketi ve yıl sonu matematik
başarı puan ortalamaları aracılığıyla toplanmıştır. Ward kümeleme yöntemi neticesinde,
öğretmen adaylarının sigara içme ile ilgili değişkenlerinin birbirine benzer
özelliklerde üç kümede toplandığı belirlenmiştir. Kümeler araştırmanın amacı
kapsamında “sigara içmeye ilişkin bilişsel farkındalık”, “sigara bağımlılığı ve
etkileri” ve “sigaraya yönelik algısal uyarılar ve çevre” şeklinde
adlandırılmıştır. Ayrıca elde edilen sigara içme tutum-davranış kümeleri
bağımsız değişken ve matematik başarısı bağımlı değişken olmak üzere bir
regresyon modeli kurulmuştur. Çoklu regresyon analizi sonucunda da bu kümelerin
matematik başarısının yaklaşık %55’ini açıkladığı belirlenmiştir.
Kümeleme analizi Matematik eğitimi Matematik başarısı Sigara içme alışkanlığı
The aim of this study is to determine the clustering
tendency of mathematics teacher candidates their knowledge, attitudes and
behaviors related to smoking. In addition, the power of predicting the
mathematical success of prospective teachers in this study was searched. In the
study, a relational screening model was chosen at the point where the data
describing the relationship between the knowledge, attitudes and behaviors of
prospective teachers about cigarette smoking and mathematics success were
obtained. The research group formed 148
(41 females, 107 male) smoking prospective teachers of a state university located
in the Southeastern Anatolian region, studying at the faculty of education,
mathematics education program. The research data were collected through
personal information form, smoking questionnaire and year-end math achievement
averages. As a result of the Ward connection technique, which has an important
role in obtaining optimum clusters from the clustering methods applied to the receive
data, the smoking-related variables of teacher candidates are collected in
three sets with similar characteristics. Related clusters are called
"cognitive awareness on cigarette smoking", "cigarette addiction
and effects" and "perceptual stimuli and environment for cigarette
smoking" within the scope of the research purpose. A regression model was
established in which the smoking attitude-behavioral clusters obtained as a
result of the Ward clustering analysis were independent variables and
mathematical success-dependent variables. As a result of multiple regression
analysis, it was determined that these clusters accounted for about 55% of the
mathematical success.
Cluster analysis Mathematics education Mathematics success Smoking habit
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |