Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının aktif öğrenmeye yönelik algıları ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaca bağlı olarak öğretmen adaylarının aktif öğrenmeye yönelik algıları ve teknopedagojik eğitim yeterlikleri; öğretmen adaylarının sınıf düzeyi, cinsiyet değişkeni, lisans düzeyinde alan eğitimine yönelik pedagojik ve teknolojik içerikli ders alma durumları ile internet ve bilgisayar kullanım süreleri bağlamında incelenmiştir. Veriler 2016-2017 yılında Karadeniz Bölgesi’nde yer alan devlet üniversitelerinin bir tanesinin fen bilimleri eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 210 öğretmen adayından Aydede ve arkadaşları tarafından geliştirilen (2015) aktif öğrenmeye yönelik eğilim ve Kabakçı Yurdakul ve arkadaşları tarafından geliştirilen (2012) teknopedagojik eğitime yönelik yeterlik ölçekleri ile toplanmıştır. Toplanan veriler araştırma soruları paralelinde istatistiksel veri analiz programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının aktif öğrenmeye yönelik eğilimleri ve teknopedagojik eğitim yeterlikleri üst seviyede çıkmıştır. Öğretmen adaylarının cinsiyet bağlamında aktif öğrenmeye yönelik eğilimleri farklılık gösterirken teknopedagojik eğitim yeterlikleri ise farklılaşmamaktadır. Ayrıca, alan eğitimine yönelik aldıkları dersler bağlamında ise teknoloji destekli fen eğitimi dersinin teknopedagojik eğitim yeterliği açısından anlamlı bir farklılık ortaya çıkardığı bulunmuştur. Öğretmen adaylarının aktif öğrenmeye yönelik eğilimleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasında ise düşük seviyede, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Fen bilimleri öğretmen adaylarının aktif öğrenmeye yönelik algılarının ve teknopedagojik eğitim yeterliklerinin yüksek çıkmasının altındaki sebeplerin araştırılması ve fen bilimleri eğitimi üçüncü sınıf öğrencilerinin aktif öğrenmeye yönelik algılarının ve teknopedagojik eğitim yeterliklerinin yüksek çıkmasının nedenlerinin belirlenmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
Fen bilimleri öğretmen adayı aktif öğrenme teknopedagojik yeterlilik
The purpose of this study is to investigate the relationship between pre-service
science teachers’ perceptions on active learning and their technopedagogical competencies.
Depending on this purpose, the pre-service science teachers’ perceptions on active learning and
their technopedagogical competencies are investigated through their class level, gender,
internet and computer use and the status of taking a pedagogical and technological course. The
sample of the study comprised total of 210 pre-service science teachers studying at a state
university in Black Sea Region in 2016-2017. In the study, “Tendency to Active Learning”
scale developed by Aydede and others (2015) and “Technopedagogical Content Knowledge”
scale developed by Kabakçı Yurdakul and others (2012) was used as data collection tools. The
collected data were analyzed in parallel with the research questions with the help of statistical
data analysis program. According to research findings, the pre-service science teachers’
perceptions on active learning and their technopedagogical competencies were found high. Preservice science teachers’ perceptions on active learning showed differences gender factor but
their technopedagogical competencies did not show differences gender factor. Furthermore,
pre-service science teachers who enrolled in technology related science courses had higher
scores on technopedagogical competencies than others who did not enroll in technology related
science courses. Moreover, there was a low, positive, and statistically significant correlation
between pre-service teachers’ perceptions on active learning and their technopedagogical
competencies. As recommendations for the conclusions, the reasons for high level of preservice science teachers’ perceptions on active learning and their technopedagogical
competencies should be investigated and the reasons for high level of pre-service science
teachers’ that in third grade perceptions on active learning and their technopedagogical
competencies should be determined.
Pre-service science teacher active learning technopedagogical competence
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |