Ölüm, bireysel yaşamın sona ermesiyle birlikte sadece biyolojik bir olgu olarak değil, aynı zamanda toplumsal ve kültürel süreçleri derinden etkileyen evrensel bir gerçeklik olarak karşımıza çıkmaktadır. Toplumların ölüm karşısındaki tavırları, inanç sistemleri, ritüelleri ve sembolik pratikleri bu olgunun sosyolojik boyutlarını görünür kılmaktadır. Ölüm sosyolojisi, bireylerin ve toplumların ölümle kurdukları bu çok katmanlı ilişkiyi anlamlandırmaya yönelik bir alt disiplin olup özellikle modern toplumlarda ölümün temsil biçimlerini, ölümün gündelik yaşamdan dışlanmasını ve ölümle ilgili sembolik kodların dönüşümünü ele almaktadır. Bu çalışma, Türk yapımı Gassal dizisini ölüm sosyolojisi perspektifinden analiz ederek, modern Türk toplumunda ölümün nasıl temsil edildiğini ve bu temsillerin hangi sosyokültürel yansımaları barındırdığını tartışmayı amaçlamaktadır. Literatürde özellikle Türk sinemasında ölüm temasına sınırlı düzeyde yer verildiği gözlenmektedir. Bu durum, modern toplumlarda ölümün görünmez kılınması ve bireylerin gündelik hayatında dışlanmasıyla ilişkilendirilmektedir. Araştırmada, dizide yer alan diyaloglar, cenaze ritüelleri ve toplumsal tepkiler ölüm sosyolojisi çerçevesinde değerlendirilmiştir. Çalışmada ölüm sosyolojisinin tercih edilmesinin nedeni, dizinin sunduğu ölüm temsillerinin modern Türk toplumunun zihniyet yapısını anlamaya olanak tanımasıdır. Bulgular, dizideki kimi sahnelerin modern bireyin ölüm algısını yansıttığını, ancak bazı temsillerin kültürel ve sosyolojik gerçeklikten uzak kurgular içerdiğini göstermektedir. Böylelikle bu araştırma, Türk sinemasında ölümün sosyolojik açıdan ele alınmasına katkı sağlamakta ve modern toplumların ölüm algısındaki çelişkileri ortaya koyarak literatürdeki boşluğu doldurmayı hedeflemektedir.
Bu makale, insan katılımcılarla yapılan herhangi bir süreç içermemektedir. Bu yüzden etik kurul izni alınmasına gerek yoktur.
Sorumlu yazar, bu çalışmanın herhangi bir finansal destek almadığını beyan etmiştir.
Death, beyond being a biological end to individual life, is a universal phenomenon that profoundly influences social and cultural processes. Societal attitudes toward death, along with associated belief systems, rituals, and symbolic practices, reveal its sociological dimensions. The sociology of death, as a subfield, seeks to analyze these complex relationships by examining how death is represented, excluded, or symbolically redefined in modern societies. This study analyzes the Turkish television series Gassal from the perspective of the sociology of death, with the aim of exploring how death is represented in modern Turkish society and what sociocultural implications these representations carry. The existing literature indicates that the theme of death has received limited attention in Turkish cinema, a tendency often linked to the broader exclusion of death from the public sphere in modern contexts. Within this framework, dialogues, funeral rituals, and societal responses in the series are examined through a sociological lens. The rationale for choosing the sociology of death lies in its ability to provide insight into the representations of death within the series and their reflection of modern Turkish mentality. Findings suggest that while certain portrayals reflect contemporary attitudes toward death, others diverge significantly from cultural and sociological realities. Ultimately, the study contributes to the sociological analysis of death in Turkish cinema and highlights the contradictions inherent in modern societies’ perceptions of mortality.
This article does not contain any processes involving human participants. Therefore, it does not require ethics committee approval.
The corresponding author declared that this study did not receive any financial support.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | October 10, 2025 |
Submission Date | June 4, 2025 |
Acceptance Date | August 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Journal of Social Sciences I (online) ISSN 2687-2811