Bu çalışma, sanat tarihinde büyü temasının ikonografik, teolojik ile estetik bağlamlardaki çok katmanlı temsilini incelemektedir. Büyü imgesi, tarih boyunca yalnızca doğaüstü bir inanç sistemi değil; bilgi üretimi, iktidar ilişkileri, toplumsal cinsiyet rolleri, kültürel çatışmalar ve entelektüel tartışmaların görsel sanat yoluyla ifade bulduğu bir alan olmuştur. Bulgular, antik dönemden modern çağa büyü temsillerinin ruhsal arayışların yanında toplumsal denetim, korku inşası, marjinalleştirme ve direniş pratikleriyle de yakından bağlantılı olduğunu ortaya koymaktadır. Orta Çağ’da büyü ile cadılık özellikle kadın bedeni üzerinden tanımlanmış; ataerkil düzenin korkuları, günah anlayışı ve kontrol mekanizmaları sanatın güçlü ikonografisinde görünür hale gelmiştir. Rönesans ve Barok dönemlerinde büyü, simya, hermetizm, astrolojik bilgi ve alegorik temsil biçimleri aracılığıyla entelektüel bir ifade kazanmış, aynı zamanda estetik deneyimin parçası olmuştur. 19. ve 20. yüzyıllarda ise büyü, bilinçdışına yönelen okumalar, ruhsallık arayışları, ezoterik yaklaşımlar ve feminist yorumlar aracılığıyla modern sanatın merkezine taşınmıştır. Çağdaş sanatta büyü, kültürel kimlik, direniş estetiği ve alternatif bilgi biçimleri üzerinden yeniden ele alınmıştır. Sonuç olarak araştırma, büyüsel imgelerin sanat tarihinde estetik, kültürel ile politik boyutlarıyla süreklilik gösteren çok katmanlı bir anlatı sunduğunu vurgulamaktadır.
This study explores the multifaceted depiction of the theme of magic within iconographic, theological, and aesthetic contexts throughout art history. Over time, the image of magic has transcended being merely a supernatural belief system, evolving into a domain where knowledge production, power relations, gender roles, cultural conflicts, and intellectual debates are expressed through visual means. The findings demonstrate that representations of magic from antiquity to the modern era are closely linked to spiritual pursuits as well as social control, fear construction, marginalization, and resistance. In the Middle Ages, magic and witchcraft were predominantly associated with the female body, with patriarchal fears, notions of sin, and mechanisms of control becoming visible in the powerful iconography of the period. During the Renaissance and Baroque eras, magic gained an intellectual dimension through alchemy, hermeticism, astrology, and allegorical forms of representation, simultaneously becoming part of aesthetic experience. In the 19th and 20th centuries, magic was repositioned at the heart of modern art through interpretations of the unconscious, spiritual searches, esoteric approaches, and feminist perspectives. In contemporary art, magic has been reconsidered in relation to cultural identity, aesthetics of resistance, and alternative epistemologies. In conclusion, this research emphasizes that magical imagery presents a layered narrative that maintains continuity across its aesthetic, cultural, and political dimensions within the history of art.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Art Sociology |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | October 10, 2025 |
Submission Date | August 28, 2025 |
Acceptance Date | October 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Journal of Social Sciences I (online) ISSN 2687-2811