Cilt: 5 Sayı: 2, 31.10.2021

Yıl: 2021
Doç. Dr. Mehmet Ali BAHAR Erciyes Üniversitesi
Dilbilim, Dil Kullanım Bilimi, Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi , Eğitim
Okul Dışı Öğrenme, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Müze Eğitimi, Kapsayıcı Eğitim
Doç. Dr. Dürdane LAFÇI-TOR ERCİYES ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0003-2373-1247
Eğitim
Dr. Naime ELCAN KAYNAK Erciyes Üniversitesi
Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitimde Program Geliştirme
Doç. Dr. Sevim SEVGİ ERCİYES ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitim, Matematik Eğitimi

EJE, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi tarafından yayımlanan uluslararası hakemli bir dergidir. Dergimizin amacı ulusal ve uluslararası alanda tanınan, güncel ve özgün çalışmalara yer vererek eğitim bilimlerinin gelişimine katkı sunan bulunan önemli bir referans olmaktır.

Erciyes Journal of Education (EJE), Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi tarafından yılda iki kez (Mayıs - Ekim) yayımlanan akademik bir dergidir. Derginin dili Türkçe, İngilizce ve Almancadır. Dergimizde eğitim ile ilgili araştırma, derleme, kitap kritiği ve çeviri gibi çalışmalara yer verilmektedir.

"Erciyes Eğitim Dergisi"nde Amerikan Psikoloji Derneği tarafından oluşturulan APA stilinin (yedinci basım) kullanımı tercih edilmektedir.


 APA Style CENTRAL®


APA 7 KAYNAKÇA KULLANIMI

APA 7 ile birtakım değişikliklere gidilmiştir. Başlıca değişiklikleri aşağıda örnekleri ile görebilirsiniz.


APA Formatında Nasıl Atıf Yapılır?

APA formatında farklı yayın türlerine ait şablon ve örnekler aşağıda yer almaktadır. Apa 7. formatına buradan ulaşabilirsiniz.

 

1. Basılı Kitap

Metin içi: (Yıldırım ve Şimşek, 2003) veya Yıldırım ve Şimşek (2003)


Kaynakçada:


Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.


Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications. 

                                                                    

2. Editörlü Kitap

Aktay, S. (2015). Teknoloji destekli fen bilimleri öğretimi. Ş. S. Anagün ve N. Duban (Ed.), Fen Bilimleri Öğretimi içinde (ss. 425-454). Anı Yayıncılık.

Aron, L., Botella, M. and Lubart, T. (2019). Culinary arts: Talent and their development. In R. F. Subotnik, P. Olszewski-Kubilius, & F. C. Worrell (Eds.), The psychology of high performance: Developing human potential into domain-specific talent (pp. 345–359). American Psychological Association.

3. Makale

Metin içi: (Aktay, 2017) veya Aktay (2017)

Kaynakçada:

Aktay, S. (2017). How to organize a symposium: tracking digital footprints. Turkish Studies, 12(21), 1-14. http://dx.doi.org/10.7827/turkishstudies.12301 (Doi yoksa yer almayacak).

Yazıcı, F. ve Sözbilir, M. (2020). Teaching respiratory system concepts to 6th-grade students with visual impairment, Erciyes Journal of Education, 4(2), 68-97. https://doi.org/10.32433/eje.806653.


4) Websitesi atıfının APA 7 kaynakçada gösterimi


National Cancer Institute. (2019). Taking time: Support for people with cancer (NIH Publication No. 18-2059). U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health. https://www.cancer.gov/publications/patient-education/takingtime.pdf.

TÜBİTAK (2020). UBYT programı ve dergi listesi. https://ulakbim.tubitak.gov.tr/tr/haber/tubitak-2020-ubyt-programi-ve-dergi-listesi-ilan-edildi.

5) Bildiri atfının APA 7 kaynakçada gösterimi

Aktay, S., Işık, E. ve Gençsoy, E. (2019, 24-27 Nisan). Tam gün öğretim mi ikili öğretim mi?. 3. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS 2019), Muğla, Türkiye.

Cacioppo, S. (2019, April 25–28). Evolutionary theory of social connections: Past, present, and future [Conference presentation abstract]. Ninety-ninth annual convention of the Western Psychological Association, Pasadena, CA, United States. https://westernpsych.org/wp-content/uploads/2019/04/WPA-Program-2019-Final-2.pdf.

6) Gazete, rapor, tez, ses kaydı video atıflarının APA 7 kaynakçada gösterimi

Carey, B. (2019, March 22). Can we get better at forgetting? The New York Times. https://www.nytimes.com/2019/03/22/health/memory-forgetting-psychology.html.

Millî Eğitim Bakanlığı (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.

Azer, H. (2017). Millî Eğitim Bakanlığı arşiv kütüphanesindeki Osmanlı Türkçesi ile basılı eserler bibliyografyası [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.

Cuddy, A. (2012, June). Your body language may shape who you are [Video]. TED Conferences. https://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are


APA 7 sitilinde başlıca dikkat edilmesi gereken hususlar


1. Yayım yerine kaynakçada yer vermeyiniz.


Aktay, S. (2017). Öğrenciler ve aileler için internet el kitabı. Eğiten Kitap.


2. Metin içinde 3 ve daha fazla kişi için kaynakça gösterirken birinci isim ve diğerleri biçiminde yazılmaktadır.

(Aktay ve diğerleri, 2017).


3. DOI yazımında doi: yazımı kaldırılarak tüm adres yazılmaktadır.

https://doi.org/10.11114/jets.v4i12.1869


4. İnternet sitesi alıntılarında "adresinden alınmıştır" yazısına gerek yoktur. Ayrıca yayım başlığı italik yazılır.


Aktay, S. (2010, Temmuz 10). İnternet nasıl çalışır? İnternet Nedir. http://www.internetnedir.net/internet-nasil-calisir.html

5. Kaynakçada eskiden 7 olan yazar soyadı ve adının ilk harfinin belirtilmesi sayısı 20'ye çıkmıştır. 20’ye kadar olan yazarların soyadlarının ve adlarının ilk harflerine kaynakçada yer verilmelidir.

Cheng, X., Cook, G. P., Desai, M. C., Doerffler, E., He, G. X., Kim, C. U., … Yang, Z. Y., Lewis, F., Lee, L. H., Cox, G., Harris, H. L., Martin, P., Gonzalez, W. L., Hughes, W., Carter, D., Campbell, C., Baker, A. B., Flores, T., Gri, W. E., Yeşil, G., … Nelson, T. P. (2019).

Dergimize gönderilecek yazıların 'na göre hazırlanması gerekmektedir EJE Dergi Şablonu.


Ayrıca bakınız:

Etik Sorumluluklar ve Politikalar

Erciyes Journal of Education’a (EJE) gönderilen aday makalelerin değerlendirme ve yayın sürecine alınması için aşağıdaki koşulları yerine getirmesi gerekmektedir. Bu koşulları yerine getirmeyen ve dergi yazım kurallarına uygun olmayan makaleler hakem değerlendirme sürecine gerek duyulmadan geri çevrilir ve yazar(lar)a iade edilir.

1. EJE’de yayına gönderilen makalelerin başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere gönderilmemiş olması gerekmektedir. Daha önce bir kongrede sunulmuş olan bildiriler -kongre kitabında çalışmanın bütünü yayınlanmamış olması koşuluyla- ve lisansüstü tez çalışmasından derlenen makaleler gerekli bilgilendirmeyi içeren bir dipnot ile sayfa sonunda belirtilerek yayımlanabilir. Yayımlanan yazıların her türlü sorumluluğu yazar(lar)a aittir.

2. Dergiye ulaşan çalışmalar, editör kurulu kurul tarafından dergi kapsamı ve yazım kurallarına uygunluk açısından ön incelemeden geçirilir. Bu inceleme sonucunda uygun bulunan çalışmalar iki hakemin değerlendirmesine sunulur. Hakemlere değerlendirme yapmaları için 15 gün süre verilir ve bu süre içinde dönüş yapmayan hakeme bir defaya mahsus 7 günlük bir ek süre verilir. Bu süre zarfında çalışmayı değerlendirmez ise yerine yeni bir hakem atanır. Aday çalışmanın dergide yayımlanabilmesi için her iki hakemden de olumlu görüş alması gerekmektedir. Hakemlerden birinin olumlu, diğerinin olumsuz görüş bildirmesi durumunda çalışma üçüncü bir hakemin görüşüne sunulur. Yazar(lar) hakemler tarafından (varsa) önerilen düzeltmeleri yapmakla yükümlüdürler. Hakemlerden yayınlanabilir raporu alan ve dergi editörlüğü tarafından kontrolü sağlanmış makaleler yayınlanma sürecine girerler. Makalelere son şekli yazar(lar) tarafından verilir. Son şekli verilen makaleler ve yayım sürecine alınan makaleler üzerinden herhangi bir değişiklik yapılamaz. Makaleler önce elektronik olarak, yıl sonunda ise tek bir cilt olarak basılı olarak yayımlanır.

3. Hakemler yazar(lar)ın, yazar(lar) ise hakemlerin kimlik bilgileri hakkında bilgi sahibi değildir. Bu konudaki gizliliği sağlama sorumluğu dergi editörlüğüne aittir.


Yayın Etiği

EJE’de yayımlanan çalışmaların yansız ve etik olması amacıyla editörler ve yayın kurulu tarafından birtakım etik politikalar geliştirilmiştir. Bu politikalar yazarlar, hakemler, editörler ve çalışma ile ilgili süreçleri kapsamaktadır.

EJE’de yer alan etik görev ve sorumluluklar, ulusal ve uluslararası alanlarda taranan dergilerin yayın politikaları ile açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberler ve politikalar dikkate alınarak hazırlanmıştır.



Yazarların Etik Sorumlulukları

EJE’ye çalışma gönderen yazar(lar)ın aşağıdaki etik sorumluluklara uyması beklenmektedir:

1. Yazar(lar)ın gönderdikleri çalışmaların özgün ve güncel olması beklenmektedir. Yazar(lar)ın yararlandıkları bütün çalışmalara eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.

2. Çalışmanın içeriğine bir katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir. (Varsa) çıkar çatışması teşkil edebilecek durumlar ve ilişkiler açıklanmalıdır.

3. Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir. Yazar(lar) talep edilen veri ve bilgiyi yayın kurulu ve bilim kuruluna sunmalıdır.

4. Yazar(lar)ın yayımlanmış, değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış veya hatayı fark etmesi durumunda dergi editörünü veya yayıncıyı bilgilendirme, çalışmasını düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle iş birliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır.

5. Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz.

6. Başka bir dergide yayımlanmış çalışma EJE’ye gönderilemez.

7. Başka bir dergiye gönderilen, henüz değerlendirmesi bitmemiş bir çalışma EJE’ye gönderilemez.

8. Değerlendirme süreci başlamış bir çalışma için yazar ekleme-çıkarma, yazar sırası değiştirme gibi bir işlem talep edilemez.

9. Alan editörlerince kendilerine gönderilen EJE Makale Düzeltme Takip Formu'nu ayrıntılı bir biçimde doldurur ve sisteme yükler.


Editörlerin Etik Görev ve Sorumlulukları

Genel görev ve sorumluluklar


Editörler,

1. Derginin ulusal ve uluslararası alanda gelişimini sağlamak,

2. Yayımlanan çalışmaların kalitesini arttırmaya yönelik süreçleri yönetmek,

3. Derginin bütün paydaşları için etik kuralların uygulanması süreçlerini yürütmek,

4. Derginin gelişimine katkıda bulunmak amacıyla yayımlama ve etik politikalarda güncelleme yapmak,

5. Derginin web sayfasını düzenlemek ve güncel tutmak ile sorumludurlar.


Okuyucu ile ilişkiler

Editörler,

6. Okuyucunun dergi yayımlama, kapsam ve etik ile ilgili geri bildirimlerini dikkate almak,

7. EJE'de yayımlanan çalışmaları okuyucunun ilgi ve ihtiyaçlarını da dikkate alarak geliştirmek,

8. Okuyucudan gelen soruları etik kurallar çerçevesinde kalmak şartıyla yanıtlamakla yükümlüdür.


Yazarlar ile ilişkiler

Editörler yazarlara karşı:

9. Dergiye gönderilen çalışmaları hakemlere gönderilip gönderilmemesi konusunda karar veren yayın kurulana göndermek,

10. Yazarları yayın ve etik politikalar ile ilgili bilgilendirmek,

11. Yazarların hakemlerle ilgili olası çatışmalarını engellemek,

12. “Kör Hakemlik” kavramını sağlıklı bir şekilde yürüterek yansız bir değerlendirme yapılmasını sağlamak,

13. Yazarların aralarında çıkar çatışması olduğunu belirttiği ve çalışmalarının bu hakemlere gönderilmemesi konusundaki taleplerini uygun gerekçelerle değerlendirmek,

14. Yazarların henüz değerlendirme sürecinde olan çalışmalarını geri çekmek konusundaki taleplerini olumlu karşılamak,

15. Yazarların hakem ve editör kararlarına/raporlarına itirazlarını değerlendirmek ve uygun görülürse yeni bir değerlendirme süreci başlatmak,

16. Alan editörleri EJE Makale Düzeltme Takip Formu'nu yazara göndermek ve düzeltmelerin kontrolünü bu form üzerinden yapmak ile sorumludur


Hakemler ile ilişkiler

Editörler hakemlere karşı:

17. Aday çalışmanın konusuna uygun bir hakem belirlemek,

18. Hakemlerin değerlendirme aşamasında ihtiyaç duyacakları bilgi ve rehberliği sağlamak,

19. Yazarlar ile hakemler arasında çıkar çatışması olup olmadığını gözetmek,

20. Değerlendirmeyi yapan hakeme ilişkin bilgileri gizli tutmak,

21. Hakemleri tarafsız olma yönünde teşvik etmek,

22. Hakemlerin yayın ve etik politikalar ile ilgili sorularını cevaplamak,

23. Hakem havuzunu geliştirecek güncellemeler yapmak,

24. Değerlendirme süresi ile ilgili hakemlere hatırlatmalarda bulunmak,

25. Hakemleri yapıcı, nazik ve uygun bir dille değerlendirme yapmaları konusunda teşvik etmek ile sorumludurlar.


Yayın kurulu ile ilişkiler


Editörler,

26. Yayın kurulu ile belirli aralıklarda toplantı yapmak,

27. Yayın kurulunun EJE’nin yayın ve etik politikaları ile ilgili ihtiyaç duyacakları bilgi ve rehberliği sağlamak,

28. İhtiyaç duyulduğunda yayın kuruluna EJE’nin yayın ve etik politikaları ile ilgili eğitim sağlamak,

29. Yayın kurulundan gelen dönütleri dikkate alarak dergiyi geliştirmek,

30. Yayın kurulu üyelerinin tarafsız olmasını sağlamak,

31. Yayın kurulunu çalışmaları bilimsel ölçütler çerçevesinde değerlendirmeleri konusunda teşvik etmek,

32. Aday çalışmanın konusuna göre ilgili yayın kurulu üyesi ile değerlendirme ile ilgili iletişime geçmek ile sorumludurlar.

Yazar Hakları:

Yazar(lar),

1. Çıkar çatışması ve/veya etik gerekçelerle çalışmalarını gönderilmemesini istediği hakemleri belirleyebilirler.

2. Henüz yayımlanmamış olan çalışmalarını değerlendirme sürecindeyken geri çekebilirler.

3. Hakem raporlarına ve editör kararlara itiraz etme hakkına sahiptirler.

4. Basım sürecinde ortaya çıkan maddi hatalar sebebiyle, ilk yayımlanacak sayıda çalışmasındaki sorunlu yerler için veya kendisinden kaynaklanmış bilgi hataları için erratum talep edebilirler.

Hakemlerin Etik Sorumlulukları

1. EJE’ye gönderilen çalışmalar, isimsiz olarak ilgili alanda en az iki hakeme değerlendirilmek üzere gönderilir. Hakem değerlendirmelerinde makale hakkında olumlu ve olumsuz görüşün eşitliği durumunda editörün veya üçüncü bir hakemin görüşü alınır.

2. EJE’de çift-kör hakem değerlendirme süreci benimsenmiştir, yazar ve hakem birbirlerinin kimliğinden habersizdir. Bu bağlamda EJE’de çalışma değerlendiren hakemlerin aşağıdaki etik sorumluluklara sahip olması beklenmektedir:

· EJE’nin yayın ilkelerini okumak,

· Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışmaları değerlendirmeyi kabul etmek. Uzmanlık alanı olmadığı hâlde sadece makalenin konusu hakkında fikir sahip olabilmek adına değerlendirmeyi kabul etmemek,

· Değerlendirmeyi yaparken yansız olamayacaklarını fark ettiklerinde değerlendirme yapmayı reddetmek,

· Değerlendirme sürecini belirli bir zaman çerçevesinde tamamlamak,

· Tarafsızlık ve gizlilik çerçevesinde değerlendirme yapmak,

· Çıkar çatışması gibi bir durumla karşılaştıklarında, değerlendirme yapmayı reddetmek ve bu durumu editöre bildirmek,

· Değerlendirdikleri makalenin aynı anda bir başka dergiye gönderildiğini tespit ettiklerinde durumu editöre bildirmek,

· Değerlendirmeyi yapıcı ve nazik dille yapmak. Düşmanlık, hakaret ve iftira gibi kişisel yorumlar yapmamak,

· Değerlendirmelerin makalenin içeriği ile ilgili olmasına dikkat etmek. İnanç, mezhep, ırk, cinsiyet siyasi düşünce gibi faktörlerin değerlendirme sürecine kesinlikle etki etmemesi konusunda duyarlı davranmak,

Açık Erişim Politikası

EJE Açık Erişim bir dergidir ve yayımladığı içeriği doğrudan açık erişime sunar. Dergi, yayımladığı içerikle bilimin Açık Erişim politikasıyla desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Bilinen standartlarda kaynak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrim içi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma, dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı aracılığıyla kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için yayınevinden yazılı izin alınması gereklidir

Bu dergide açık erişim politikası benimsemiştir. 12 Eylül 2012 tarihli "Budapeşte Açık Erişim Girişimi" kabul edilmekte ve desteklenmektedir.

acik-erisim-logo.png

Aşırmacılık (plagiarism) Taraması

EJE’ye gönderilen tüm aday makaleler iThenticate yazılımı ile taranmaktadır. EJE akademik aşırmacılık taşıyan tüm aday makaleleri editörlük aşamasında reddetme hakkına sahiptir. EJE'de intihal programı olarak iThenticate kullanılmaktadır.

IThenticate.jpg.png


Lisans Politikası ve Telif Hakkı


EJE, "Creative Commons Attribution 4.0 International License" kurallarını benimsemiştir.

EJE'ye gönderilecek çalışmalarda yazarların EJE Telif Hakkı Devir Sözleşmesi'ni doldurarak sisteme yüklemeleri gerekmektedir.


2000px-CreativeCommons_logo_trademark.svg.png


Yayınlama Ücreti

EJE aday makale gönderimi aşamasında, değerlendirme süresince ve yayınlanma aşamasında herhangi bir gerekçe ile yazarlardan hiçbir ücret talep etmemektedir.

EJE açık erişimi destekleyen akademik bir dergidir.



EJE aday makale gönderimi aşamasında, değerlendirme süresince ve yayınlanma aşamasında herhangi bir gerekçe ile yazarlardan hiçbir ücret talep etmemektedir.

EJE açık erişimi destekleyen akademik bir dergidir.

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map             erihplus.png