Bu araştırmada, öğretmen adaylarının özyeterlik
algıları ile beş faktör kişilik özellikleri arasındaki ilişki incelenmiştir.
Araştırma, ilişkisel tarama modelinde
gerçekleştirilmiş olup, araştırma grubunu yedi farklı öğretmen yetiştirme
programının üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 176 erkek, 142 kadın
olmak üzere toplam 318 eğitim fakültesi öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada
veri toplama araçları olarak, Beş Faktör Kuramına dayalı olarak
geliştirilen Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT), Öğretmen Özyeterlik Ölçeği
(ÖÖÖ) ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler için ise Çoklu
Regresyon Analizi yöntemi uygulanmıştır.
Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; duygusal dengesizlik,
deneyime açıklık ve sorumluluk değişkenleri Öğrenci Katılımına Yönelik
Özyeterlik Algısının; dışa dönüklük,
deneyime açıklık ve sorumluluk değişkenleri Öğretim Stratejilerine Yönelik
Özyeterlik Algısının; dışa dönüklük ve sorumluluk değişkenleri ise Sınıf
Yönetimine İlişkin Özyeterlik Algısının pozitif yordayıcıları olduğu tespit
edilmiştir. Araştırmada ayrıca dışa dönüklük, deneyime açıklık ve sorumluluk
değişkenlerinin Öğretmen Özyeterlik Algısını pozitif yönde; duygusal
dengesizlik (nevrotizm) değişkeninin negatif yönde yordadığı ve yumuşak
başlılık (uyumluluk) değişkeninin ise yordayıcısı olmadığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Bu Sayıda |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3 |