In this study, with the help of
bibliometric analysis, state of affairs and trends have been tried to be
determined for gastronomic event studies within the framework of event tourism.
For this purpose, from 1975 to 2019, 6 different keywords were searched in the
Web of Science Core Collection database. Bibliographic information of 420
articles obtained as a result of scans were used. Studies have been examined in
terms of publication and citation numbers, concept and subject orientations,
country collaborations and common citation networks by years. According to the
results of the analysis, it can be said that interest in the field has
increased dramatically after 2008 in terms of both publication and citation
numbers. It has been found that the US plays a key role in the country's
cooperation and the most cited journal was Journal of Business Research and the
study was found to be “Festivalscapes and Patrons' Emotions, Satisfaction, and
Loyalty” by Lee, Yong-Ki et al. In addition, the theme of gastronomic activity
has been strongly linked to behavioral intention, motivation, tourism, festival
and experience. It was also found that placemaking is a subject to be
researched.
Bu
çalışmada, bibliyometrik analiz yardımıyla etkinlik turizmi çerçevesinde gastronomik
etkinlik içerikli çalışmalara yönelik eğilim ve trendler belirlenmeye
çalışılmıştır. Bu amaçla Web of Science Core Collection veri tabanında 6 farklı
anahtar kelime ile 1975 yılından 2019 yılına
kadar taramalar yapılmıştır. Taramalar sonucunda elde edilen 420 makalenin
künye ve kaynakça bilgileri kullanılmıştır. Çalışmalar; yıllara göre yayın ve
atıf sayıları, kavram ve konu yönelimleri, ülke işbirliktelikleri ve ortak atıf
ağları açısından incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, hem yayın hem de atıf
sayıları bağlamında alana olan ilginin 2008 yılından sonra çarpıcı bir şekilde
arttığı söylenebilir. ABD’nin ülke işbirlikteliklerinde kilit rol oynadığı, en
fazla atıf alan derginin Journal of Business Research, çalışmanın ise Lee,
Yong-Ki ve diğerlerine ait olan “Festivalscapes and Patrons' Emotions,
Satisfaction, and Loyalty” olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca gastronomik etkinlik
temasının davranışsal niyet, motivasyon, turizm,
festival ve deneyim konuları ile güçlü bağları olduğu tespit edilmiştir. Etkinlik
alan tasarımı konusunun araştırılması gereken bir konu olduğu bulgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences