Culture
and cultural heritage are concepts which are widely discussed, defined and
subject to numerous discussions. Some of the elements that the societies
possess and gathered under the title of culture have come to our day by finding
concrete expressions and defined as cultural heritage. Throughout history,
various definitions have been introduced to the concept of cultural heritage
and its scope has been expanded. Today, at the point where conservation
understanding comes, the scope of the elements that need to be protected has
expanded beyond the structures to include the whole of values and meanings. As
a result of this enlargement, the intangible values and the tangible elements
in which these values come to life began to be discussed in the discipline of
conservation. The aim of the study is to examine the contribution of the tangible
and intangible dimensions of the cultural assets that need to be protected to
the quality of “heritage”. In this study, the association of intangible values
with concrete values was analyzed through selected cultural heritage sites
included in the UNESCO Heritage List and containing criteria VI. The areas
selected for the sample were included in the World Heritage List by including
only criteria VI and were considered as the main data source within the scope
of the study in question. The method used in this analysis process is to
associate and interpret key sites and key concepts with selected heritage
sites. As a result of the analysis, it was found that intangible cultural
values in these heritage areas were sometimes represented by a marking or
landscape, and sometimes by concrete elements such as a geological formation or
building complex. Consequently, as a tangible cultural heritage, space creates
its original heritage quality over time through its intangible values and is
maintained, protected and transmitted by heritage carriers who attribute the
heritage value.
Kültür, kültürel miras ve kültürel mirasın korunması, üzerine çokça fikir yürütülen, tanımlama yapılan ve sayısız tartışmaya konu olmuş ve olmaya devam eden başlıklardır. Tarih boyunca kültürel miras kavramına içinde bulunulan dönemin anlayışıyla çeşitli tanımlamalar getirilmiş ve kapsamı genişletilmiştir. Bugün koruma anlayışının geldiği noktada korunması gerekli unsurların kapsamı yapılardan öteye geçerek değer ve anlamlar bütününü de içine alacak şekilde genişlemiştir. Somut olmayan kültürel miras terimi ile karşılığını bulan bu miras unsuru günümüzde birçok uluslararası metin ile koruma altına alınmaya ve somut unsurlarla arasındaki ilişki çözümlenmeye çalışılmaktadır. 20. yüzyılda artan koruma bilinciyle birlikte kültürel miras kavramı ve kültürel mirası koruma yöntemleri üzerine yoğunlaşan tartışmalar uluslararası platforma taşınarak bazı örgütlerin desteklerini almıştır. UNESCO’nun da içinde bulunduğu bu örgütler finansal ve eğitimci katkılarıyla günümüz koruma yaklaşımlarını etkilemişlerdir. Bu bağlamda, UNESCO'nun 1972 Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunması Sözleşmesi ve 2003 Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi adlı kültür sözleşmeleri kültürel mirasın korunması konusunda önemli kırılma noktaları olarak gözlemlenmiştir. Özellikle 1972 sözleşmesi ile hazırlanması kararı verilen Dünya Miras Listesi’ne kayıtlı miras alanlarının üstün evrensel değerinin ölçülmesine yardımcı olan kriterler korunması gerekli görülen kültürel miraslara bakış açısının anlaşılmasında önemli kaynaklardır. Bu miras alanlarında somut olmayan kültürel değerler kimi zaman bir işaretleme veya peyzajla, kimi zaman ise bir jeolojik oluşum veya yapı kompleksi gibi somut unsurlarla temsil edilmektedir. Bu bağlamda somut kültürel miras olarak mekan, özgün niteliğini zaman içinde kazanır ve anlamını atfeden miras taşıyıcıları tarafından yaşatılır, korunur ve aktarılır.
Kültürel Miras Somut Olmayan Kültürel Miras UNESCO Kültür Sözleşmeleri Dünya Miras Listesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences