Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hazırlık Sınıfında Kavram Haritası Destekli İngilizce Öğretiminin Kullanımı Üzerine Bir Karma Yöntem Çalışması

Yıl 2020, , 465 - 480, 15.03.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.673263

Öz

Bu araştırmanın amacı, hazırlık sınıfı öğrencilerinin kavram haritaları ile desteklenen main course derslerinde kavram haritası performansları ile öğrencilerin kavram haritalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Çalışmada karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Deney grubuna kavram haritası destekli ders öğretimi uygulanmıştır. Çalışma grubu Çağ Üniversitesi’nde main course dersi alan 14 hazırlık öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın nicel verileri, öğrencilerin kavram haritası performanslarını belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Kavram Haritası Değerlendirme Formu ile toplanmıştır. Nitel verileri ise araştırmacı tarafından geliştirilen öğrencilerin, kavram haritalarına ilişkin düşüncelerini ortaya çıkarmayı amaçlayan açık uçlu sorular formu ile toplanmıştır. Deney grubundaki öğrencilerin ön test ve son test kavram haritası performansları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını ortaya koymak amacıyla ilişkili örneklemler için t testi analizi yapılmıştır. Nitel verilerin analizinde frekans dağılımı ve açık uçlu sorular için içerik analiz yöntemi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda kavram haritası yöntemi kullanan deney grubu öğrencilerinin uygulama öncesi ve uygulama sonrası kavram haritası performansları puanları arasındaki değişimin son test lehine anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin görüşlerinin daha çok kavram haritası yönteminin öğretimde verimliliğe ve öğrenmede kalıcılığa olan etkisi üzerinde yoğunlaştığı görülmektedir. Kavram haritası yönteminin derste kullanılmasına ilişkin, öğrenciler kavram haritası yöntemi ile öğrenmelerinin daha kalıcı olduğunu belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akgündüz, D. (2002), İlköğretim Fen Bilgisi Dersi Öğretimi 6. Sınıf Biyoloji Konularında Kavram Haritalarının Kullanımı ve Başarıya Olan Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Astane, E., Berimani, S. (2014). The effect of jigsaw technique vs. concept map presentation mode on vocabulary learning of low-intermediate efl learners. ELT Voices, 4 (6), 113-123.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology. A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Belet, D. (2005). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi.Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003).Veri analizi el kitabı. (2.bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Canbolat, S. (2008). Fen ve teknoloji dersinde kavram haritası kullanımının öğrencilerin başarıları ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çardak, O. (2002). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Canlıların Çeşitliliği ve Sınıflandırılması Ünitesindeki Kavram Yanılgılarının Tespiti ve Kavram Haritalarıyla Giderilmesi. Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Biyoloji Ana Bilim Dalı.
  • Girgin, Y. (2012). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde kavram haritası kullanımının öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Greene, Jennifer C., et al. “Toward a Conceptual Framework for Mixed-Method Evaluation Designs.” Educational Evaluation and Policy Analysis, vol. 11, no. 3, 1989
  • Kabaca, T. (2002). Ortaöğretim Matematik Eğitiminde Kavram Haritalanması Tekniğinin Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karapür, İbrahim (2002). Van’daki Liselerde Olasılık Öğretiminde Görülen Kavram Yanılgıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Van.
  • Khalil, M. (2008). The effect of using concept map s on achieving English grammar among ninth graders in Gaza governorate. The Islamic University, Gaza.
  • Megendoller, J. R., Sack, C. H. (1994). Concerning the Relationship Between Teachers’ Theoretical Orientations Toward reading and Their Concept Maps. Teaching & Teacher Education. 10 (6), 589-599.
  • Mclay, M., Brown, M. (2003). Using Concept Mapping To Evaluate The Training of Primary School Leaders. Int. J. Leadership in Education. 6 (01), 73-87.
  • Novak, J. D. (1991). Clarify with concept maps. The Science Teacher
  • Novak, J. D., & Gowin, D. B., (1984). Learning how to learn. Cambridge and New York: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139173469
  • Novak, J. D., Gowin, D. B.(2004): Learning How to Learn. Cambridge University Pres., New York, USA
  • Roberts, L. (1999). Using Concept Maps to Measure Statistical Understanding. Int. J. Math. Educ. Sci. Technol. 30 (5), 707-717.
  • Şenay, A. (2007). Kavram Haritaları Yöntemiyle Metin Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2007 (p. 28). Konya.
  • Tas, B, (2001). Fen Bilimleri Öğretiminde Kavram Haritaları Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Tümen, S. (2006). Kavram haritaları yönteminin yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Uğuz, S. (2013, Mayıs). Bilgisayar Destekli Kavram Haritası Tekniği Yardımıyla Öğretim Materyali Tasarımı. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 80-81.
  • Türkhan, S. (2013) İlköğretim 8. Sınıf fen ve teknoloji dersi periyodik cetvel konusunda kavram haritası kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Yaman, H. (2006). İlköğretim ikinci kademe dilbilgisi derslerinde kavram haritası tekniğinin öğrenci başarısına ve hatırlamaya etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.

A Mixed Methods Study on Using Concept Mapping Assisted English Teaching in A Preparatory Class

Yıl 2020, , 465 - 480, 15.03.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.673263

Öz

The aim of this study is to examine preparatory students’ concept mapping performances and their views on concept maps in the main course assisted by the concept mapping. In order to full the aims of the study, explanatory sequential design of mixed methods approach is employed. In the quantitative phase of the study, weak experimental design with a single study group was used and the quantitative data were obtained through concept map assessment form developed by the researcher to determine the students' concept mapping performances and the qualitative data were collected by the open-ended questions form, which aims to reveal the opinions of the students on concept maps, developed by the researcher. The concept mapping assisted instruction was applied to the experimental group. The study group is comprised of 14 prep students who take main course at Çağ University. Paired samples t-test analysis was employed for the related samples in order to determine whether there is a statistically significant difference between the pre-and-post-test concept map performances of the students in the study group. Content analysis method was applied in the analysis of qualitative data. The quantitative results of the study showed a statistically significant difference between pre-and-post-test scores of the study group. In addition, Quantitative results showed that the students' opinions mostly focus on the effect of the concept mapping method on efficiency in education and retention in learning. Regarding the use of the concept mapping method in the course, the students stated that the concept mapping method provided retention in learning, learning in a holistic way, concretizing the concepts, seeing the deficiencies in learning and they find the method effective.

Kaynakça

  • Akgündüz, D. (2002), İlköğretim Fen Bilgisi Dersi Öğretimi 6. Sınıf Biyoloji Konularında Kavram Haritalarının Kullanımı ve Başarıya Olan Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Astane, E., Berimani, S. (2014). The effect of jigsaw technique vs. concept map presentation mode on vocabulary learning of low-intermediate efl learners. ELT Voices, 4 (6), 113-123.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology. A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Belet, D. (2005). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi.Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003).Veri analizi el kitabı. (2.bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Canbolat, S. (2008). Fen ve teknoloji dersinde kavram haritası kullanımının öğrencilerin başarıları ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çardak, O. (2002). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Canlıların Çeşitliliği ve Sınıflandırılması Ünitesindeki Kavram Yanılgılarının Tespiti ve Kavram Haritalarıyla Giderilmesi. Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Biyoloji Ana Bilim Dalı.
  • Girgin, Y. (2012). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde kavram haritası kullanımının öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Greene, Jennifer C., et al. “Toward a Conceptual Framework for Mixed-Method Evaluation Designs.” Educational Evaluation and Policy Analysis, vol. 11, no. 3, 1989
  • Kabaca, T. (2002). Ortaöğretim Matematik Eğitiminde Kavram Haritalanması Tekniğinin Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karapür, İbrahim (2002). Van’daki Liselerde Olasılık Öğretiminde Görülen Kavram Yanılgıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Van.
  • Khalil, M. (2008). The effect of using concept map s on achieving English grammar among ninth graders in Gaza governorate. The Islamic University, Gaza.
  • Megendoller, J. R., Sack, C. H. (1994). Concerning the Relationship Between Teachers’ Theoretical Orientations Toward reading and Their Concept Maps. Teaching & Teacher Education. 10 (6), 589-599.
  • Mclay, M., Brown, M. (2003). Using Concept Mapping To Evaluate The Training of Primary School Leaders. Int. J. Leadership in Education. 6 (01), 73-87.
  • Novak, J. D. (1991). Clarify with concept maps. The Science Teacher
  • Novak, J. D., & Gowin, D. B., (1984). Learning how to learn. Cambridge and New York: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139173469
  • Novak, J. D., Gowin, D. B.(2004): Learning How to Learn. Cambridge University Pres., New York, USA
  • Roberts, L. (1999). Using Concept Maps to Measure Statistical Understanding. Int. J. Math. Educ. Sci. Technol. 30 (5), 707-717.
  • Şenay, A. (2007). Kavram Haritaları Yöntemiyle Metin Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2007 (p. 28). Konya.
  • Tas, B, (2001). Fen Bilimleri Öğretiminde Kavram Haritaları Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Tümen, S. (2006). Kavram haritaları yönteminin yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Uğuz, S. (2013, Mayıs). Bilgisayar Destekli Kavram Haritası Tekniği Yardımıyla Öğretim Materyali Tasarımı. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 80-81.
  • Türkhan, S. (2013) İlköğretim 8. Sınıf fen ve teknoloji dersi periyodik cetvel konusunda kavram haritası kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Yaman, H. (2006). İlköğretim ikinci kademe dilbilgisi derslerinde kavram haritası tekniğinin öğrenci başarısına ve hatırlamaya etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tolga Çay 0000-0002-6067-2242

Fazilet Karakuş 0000-0002-6455-9845

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2020
Kabul Tarihi 10 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Çay, T., & Karakuş, F. (2020). A Mixed Methods Study on Using Concept Mapping Assisted English Teaching in A Preparatory Class. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(6), 465-480. https://doi.org/10.21733/ibad.673263

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386