Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid 19 Salgınına İlişkin Tepkilerin Psikolojik Sağlamlık Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, , 471 - 483, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.737406

Öz

Bütün dünya bir salgın tehdidi altında ve çok bir süreçten geçiyor bu süreç bir sağlık krizi olmasının yanı sıra bir kaygı krizine de yol açmış durumda. Kaygı ve buna yönelik tepkiler üzerinde etkili olabilecek birçok değişken söz konusudur. Bazı insanlar daha yoğun kaygı yaşarken bazı insanlar ise daha soğukkanlı bir yaklaşım gösterebilmektedir. Psikolojik sağlamlık insanın olumsuzluklar karşısında gösterdiği uyum ve başa çıkabilme becerisi olarak tanımlanan bir kavramdır. Psikolojik sağlamlık kavramı her şey yolundayken ortaya çıkan ya da harekete geçen bir durum değildir. Bir yakının kaybı, ciddi bir hastalık ya da hastalık tehdidi, boşanma, doğal afetler gibi travmatik yaşantılar sonrası aktive olan bir süreç gibi düşünülebilir. Bu duruma salgın ve ölümcül bir virüs tehdidi de eklenebilir. Bu araştırmanın amacı da bireylerin Covid 19 salgınına ilişkin tepkilerinin psikolojik sağlamlık açısında incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 332 kadın ve 167 erkek olmak üzere toplam 499 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Covid 19 salgınına ilişkin sorulardan oluşan anket ve Doğan (2015) tarafından geliştirilen psikolojik sağlamlık ölçeği kısa formu kullanılmıştır. Araştırma verileri 2020 Nisan ayında toplanmıştır. Veriler SPSS 24 programında analiz edilerek sonuçlar tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonuçları psikolojik sağlamlık düzeyi düşük olan bireyler bu süreçten daha olumsuz etkilendiğini göstermektedir. Covid 19 sonucunda gösterilen davranışlar ve psikolojik sağlamlık düzeyi ayrıca demografik değişkenler açısından da incelenmiş ve bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. (2016). Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ile mizah tarzları ve mutluluk düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çağ Üniversitesi, Mersin. Akça, Z.K. (2012). Genç yetişkinlikte algılanan anne-baba tutumlarının, kendini toparlama gücü ve benlik saygısı arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul. Aydın, B. (2010). Üniversite öğrencilerinin duygusal zeka ve umut düzeyleri ile psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi . Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Aydın, M. Ve Egemberdiyeva, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi,3,1, 37-53. Aydoğdu, T. (2013). Bağlanma stilleri, başa çıkma stratejileri ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara. Bahadır, E. (2009). Sağlıkla ilgili fakültelerde eğitime başlayan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara Block, J. ve Kremen, A. M. (1996). IQ and ego resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 2, 349-361. Bolat, Z. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve öz-anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Bulut, B. (2016). Ergenlerin anksiyete, sosyal destek ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum. Clark, P. (1995). Risk and resiliency in adolescence: The current status of research of gender differences. Equity İssues, 1(1), 1-13. Doğan, T.(2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well- Being, 3(1), 93-102. Dursun, A. Ve Özkan, M.S.(2019). Ergenlerin gelecek kaygıları ile psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkide yaşam doyumunun aracı rolü. Yaşam Becerileri Dergisi, 3(5),23-37. Fraenkel,, J. R., Wallen, N. E. and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York, NY: McGrawHillnEducation.
  • Gizir, C. A. (2007). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler üzerinde bir derleme çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, 28, 113-128. Göka, E., Türkçapar, M.H., Sayar, K., Rashid, T., Dinç, M. Ve Çakır, Z. (2020). Kaygı Çağı: Salgın Zamanlarında Ruh Sağlığı. Kapı Yayınları: Istanbul. Kılıç, Ş. D. (2014). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve psikolojik dayanıklılıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum. Luthar, S. S. (2006). Resilience in Development: A Synthesis of research across five decades. D. Cicchetti, & D. J. Cohen (Ed.). New York: Wiley Luthar, S. S., Cicchetti, D., ve Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543–562 Luthar, S. S.; Sawyer, J. A. ve Brown, P. J. (2006). Conceptual issues in studies of resilience. Past, present and future research. Annals New York Academy of Sciences, 1094: 105-115. Masten, A.S., Reed, M.G. (2002). Resilience in development. S.R. Snyder ve S.J. Lopez (Eds.) The handbook of positive psychology. England: Oxford University Press. Oktan, V. (2008). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Oktan, V., Odacı, H., & Berber-Çelik, Ç. (2014). Psikolojik doğum sırasının psikolojik sağlamlığın yordanmasındaki rolünün incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 140-152. Özer, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin duygusal zeka ve beş faktör kişilik özellikleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Öztürk, H. (2019). Üniversite öğrencilerinde duygu düzenleme stratejileri ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep. Secades, X.G., Molinero, O., & Salguero, A. (2016). Relationship Between Resilience and Coping Strategies in Competitive Sport, Perceptual and Motor Skills, 122(1) 336–349. Sezgin, K. (2016). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve dindarlık düzeylerinin incelenmesi (Dicle Üniversitesi örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi, Diyarbakır. Sipahioğlu, Ö. (2008). Farklı risk gruplarındaki ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi ,Konya. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2020) Salgın dönemlerinde psikolojik Sağlığımızı Korumak. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Edinme Tarihi. 03/05/2020 http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/30112459_ailecocuk.pdf Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11. Tugade, M. M. ve Frederickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 320 –333. Doi: 10.1037/00223514.86.2.320 Winders, S. (2014). From extraordinary invulnerability to ordinary magic: A literature review of resilience. Journal of European Psychology Students, 5(1), 3-9.

Investigation of Reactions to the Covid 19 Outbreak in terms of Psychological Resilience

Yıl 2020, , 471 - 483, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.737406

Öz

The whole world is under the threat of an epidemic and is going through a tough period. In addition to being a health crisis, this process has also paved the way for an anxiety crisis. There are many variables that can have an impact on anxiety and responses to it. While some people experience more intense anxiety, some people may take a more cold-blooded approach. Psychological resilience is defined as the conformity and coping mechanisms a person exhibits in the face of negativity. The concept of psychological resilience is not something that occurs or emerges when everything is in order. It can be considered to be a process that becomes activated after traumatic events, such as the loss of a loved one, a serious illness or the threat of one, divorce, or natural disasters. An epidemic and the threat of a deadly virus can also add to this situation. The purpose of this research is to examine individuals’ reactions to the Covid-19 outbreak in terms of psychological resilience. The study group consisted of a total of 499 people, including 332 women and 167 men. In this study, a personal information form prepared by the researcher, a survey consisting of questions related to the Covid-19 outbreak, and a short form related to psychological resilience developed by Dogan (2015) were used as means of collecting data. Research data was collected in March and April 2020. Data were analyzed using SPSS 24 and the results were interpreted as tables. The results of the research show that individuals with low psychological resilience are affected more negatively by this process. The behaviors and level of psychological resilience exhibited as a result of Covid-19 were also examined in terms of demographic variables, and the findings were discussed in light of the literature.

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. (2016). Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ile mizah tarzları ve mutluluk düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çağ Üniversitesi, Mersin. Akça, Z.K. (2012). Genç yetişkinlikte algılanan anne-baba tutumlarının, kendini toparlama gücü ve benlik saygısı arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul. Aydın, B. (2010). Üniversite öğrencilerinin duygusal zeka ve umut düzeyleri ile psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi . Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Aydın, M. Ve Egemberdiyeva, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi,3,1, 37-53. Aydoğdu, T. (2013). Bağlanma stilleri, başa çıkma stratejileri ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara. Bahadır, E. (2009). Sağlıkla ilgili fakültelerde eğitime başlayan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara Block, J. ve Kremen, A. M. (1996). IQ and ego resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 2, 349-361. Bolat, Z. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve öz-anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Bulut, B. (2016). Ergenlerin anksiyete, sosyal destek ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum. Clark, P. (1995). Risk and resiliency in adolescence: The current status of research of gender differences. Equity İssues, 1(1), 1-13. Doğan, T.(2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well- Being, 3(1), 93-102. Dursun, A. Ve Özkan, M.S.(2019). Ergenlerin gelecek kaygıları ile psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkide yaşam doyumunun aracı rolü. Yaşam Becerileri Dergisi, 3(5),23-37. Fraenkel,, J. R., Wallen, N. E. and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York, NY: McGrawHillnEducation.
  • Gizir, C. A. (2007). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler üzerinde bir derleme çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, 28, 113-128. Göka, E., Türkçapar, M.H., Sayar, K., Rashid, T., Dinç, M. Ve Çakır, Z. (2020). Kaygı Çağı: Salgın Zamanlarında Ruh Sağlığı. Kapı Yayınları: Istanbul. Kılıç, Ş. D. (2014). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve psikolojik dayanıklılıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum. Luthar, S. S. (2006). Resilience in Development: A Synthesis of research across five decades. D. Cicchetti, & D. J. Cohen (Ed.). New York: Wiley Luthar, S. S., Cicchetti, D., ve Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543–562 Luthar, S. S.; Sawyer, J. A. ve Brown, P. J. (2006). Conceptual issues in studies of resilience. Past, present and future research. Annals New York Academy of Sciences, 1094: 105-115. Masten, A.S., Reed, M.G. (2002). Resilience in development. S.R. Snyder ve S.J. Lopez (Eds.) The handbook of positive psychology. England: Oxford University Press. Oktan, V. (2008). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Oktan, V., Odacı, H., & Berber-Çelik, Ç. (2014). Psikolojik doğum sırasının psikolojik sağlamlığın yordanmasındaki rolünün incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 140-152. Özer, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin duygusal zeka ve beş faktör kişilik özellikleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Öztürk, H. (2019). Üniversite öğrencilerinde duygu düzenleme stratejileri ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep. Secades, X.G., Molinero, O., & Salguero, A. (2016). Relationship Between Resilience and Coping Strategies in Competitive Sport, Perceptual and Motor Skills, 122(1) 336–349. Sezgin, K. (2016). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve dindarlık düzeylerinin incelenmesi (Dicle Üniversitesi örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi, Diyarbakır. Sipahioğlu, Ö. (2008). Farklı risk gruplarındaki ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi ,Konya. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2020) Salgın dönemlerinde psikolojik Sağlığımızı Korumak. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Edinme Tarihi. 03/05/2020 http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/30112459_ailecocuk.pdf Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11. Tugade, M. M. ve Frederickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 320 –333. Doi: 10.1037/00223514.86.2.320 Winders, S. (2014). From extraordinary invulnerability to ordinary magic: A literature review of resilience. Journal of European Psychology Students, 5(1), 3-9.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülin Yazıcı Çelebi 0000-0002-6779-9123

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 7 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yazıcı Çelebi, G. (2020). Covid 19 Salgınına İlişkin Tepkilerin Psikolojik Sağlamlık Açısından İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(8), 471-483. https://doi.org/10.21733/ibad.737406

Cited By



































IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386