Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Avrupa Ülkelerinden Türkiye’ye Yönelik Turizm Talebini Etkileyen Faktörler: Panel Veri Analizi

Yıl 2020, , 304 - 316, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.797266

Öz

Rekabetin giderek yoğunlaştığı turizm pazarında arz ve talep önemli kavramlar olarak öne çıkmaktadır. Destinasyonlar bu yoğun rekabet ortamında tercih edilebilmenin yollarını aramaktadır. Dolaysıyla her bir destinasyon için talebi etkileyen faktörlerin bilinmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada, Avrupalı turistlerin Türkiye’ye olan taleplerini etkileyen faktörlerin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, Batı Avrupa ve Avrupa Birliği ülkelerinin ekonomik, sosyo-demografik, turizm-seyahat ve teknoloji ile ilgili değişkenlerinden hangilerinin belirleyici olabildiği test edilmektedir. Araştırmada nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Analize edilen veriler ülkelere ait resmi verilerdir. Veri analizinde Panel veri ekonometrisi kullanılmıştır. Veriler Stata 14.2 programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre teknoloji değişkenleri dışındaki diğer değişkenlerin çoğunun Avrupa ülkelerinden Türkiye’ye yönelik talebi etkilediği görülmektedir. Avrupa ülkelerinin ekonomik, sosyo-demografik ve turizm-seyahat yapılarının bölgeden Türkiye’ye yönelik turizm talebini etkilediği belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Acaravcı, A. ve Bostancı, F. (2011). Makroekonomik değişkenlerin etkisinde yabancı yatırımlar üzerine etkileri: Türkiye ekonomisi için ampirik bir çalışma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(2): 56-68
  • Akış, S. (1998). A compact econometric model of tourism demand for Turkey. Tourism Management, 19(1), 99-102.
  • Aktaş, C. (2005). Türkiye'nin turizm gelirini etkileyen değişkenler için en uygun regresyon denkleminin belirlenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 163-174.
  • Alaeddinoğlu, F. (2006). Van İl’inin turizm potansiyelinin belirlenmesi ve planlamaya yönelik öneriler. Basılmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Atakan, T. (2008). İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda haftanın günü etkisi ve ocak ayı anomalilerinin ARCH-GARCH modelleri ile test edilmesi. Istanbul University Journal of the School of Business Administration, 37(2): 98-110
  • Avcıkurt, C. (2003). Turizm Sosyolojisi; Genel ve Yapısal Yaklaşım. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Aydın, A., Darıcı, B., ve Taşçı, H. (2015). Uluslararası turizm talebini etkileyen ekonomik faktörler: Türkiye üzerine bir uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (45), 143-177.
  • Biçen, S. (2004). Kur dalgalanmalarının dış turizm talebi üzerine etkileri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa
  • Crouch, G. (1995), A meta-analysis of tourism demand. Annals of Tourism Research, 22(1), 103-118.
  • Çımat, A. ve Bahar, O. (2003). Turizm sektörünün Türkiye ekonomisi içindeki yeri ve önemi. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, (6). 1-18
  • Demirel, B., Alparslan, B., Bozdağ, E. G. ve İnci, A. G. (2013). The ımpact of exchange rate volatility on tourism sector: a case study, Turkey. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2): 117-126
  • Dritsakis, N. (2004). Cointegration analysis of German and british tourism demand for Greece, Tourism Management, 25, 111-119.
  • Dritsakis, N., & Athanasiadis, S. (2000). An econometric model of tourist demand: The case of Greece. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 7(2), 39-49.
  • Çeken, H., Ateşoğlu, L., Dalgın, T. ve Karadağ, L. (2018). Turizm talebine bağlı olarak uluslar arası turizm hareketlerindeki gelişmeler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26): 71-85
  • Gholipour, H. F., Tajaddini, R., ve Al-mulali, U. (2014). Does personal freedom influence outbound tourism?. Tourism Management, 41, 19-25.
  • Görmüş, Ş., ve Göçer, İ. (2010). Türkiye’ye yönelik turizm talebini etkileyen faktörlerin panel veri yöntemiyle analiz edilmesi. 11. Ulusal Turizm Kongresi, Kuşadası, 2-5 Aralik, 2010, 44-57.
  • Gujarati D. N. ve Porter, D. C. (2014). Temel Ekonometri. Ü. Şenesen ve G. G. Şenesen (Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık
  • Güneş, E., ve Kabadayı, B. (2015). Türkiye turizm talebini açıklamaya yönelik bir panel çekim modeli analizi. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 31-46.
  • Habibi, F., Abdul Rahim, K., ve Chin, L. (2008). United Kingdom and United States tourism demand for Malaysia: A cointegration analysis. MPRA Papers, pp. 1-16,
  • Heckman, J. J. (1975). Dummy Endogenous Variables In A Simultaneous Equation System. National Bureau of Economic Research, Inc. 204 Junipero Serra Boulevard, Stanford, CA 94305
  • İbiş, S. ve Batman, O. (2015), Bölgesel Kalkınmada Turizmin Rolünün Yerel Halkın Görüşleri Çerçevesinde Belirlenmesi. İkinci Turizm ve Yönetim Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 476-490, Kuşadası/Aydın
  • İçöz, O., Var, T. ve Kozak, M. (1997). Tourism demand in Turkey. Research Notes And Reports, PII: S0160-7383 (97)00069-8
  • Jintranun, J., Sriboonchitta, S., Calkins, P., ve Chaiboonsri, C. (2011). Thailand’s international tourism demand: Seasonal panel unit roots and the related cointegration model. Review of Economics & Finance, 63-76.
  • Kar, M., Zorkirişçi, E. ve Yıldırım, M. (2004). Turizmin ekonomiye katkısı üzerine ampirik bir değerlendirme. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, (8). 87-112 Karafiath, I. (1988). Using dummy variables in the event methodology. The Financial Review, 23(3): 351-357
  • Kaya, A. A., ve Canlı, B. (2013). Türkiye'ye yönelik uluslararası turizm talebinin belirleyenleri: panel veri yaklaşımı. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(2).
  • LaVeist, T. A. (1995). beyond dummy variables and sample selection: what health services researchers ought to know about race as a variable. HSRK Health Services Research, 29(1): 1-16
  • Lim, C. (1997). Review of international tourism demand models. Annals of tourism research, 24(4), 835-849.
  • Lim, C., ve McAleer, M. (2002). A cointegration analysis of annual tourism demand by Malaysia for Australia. Mathematics and Computers in Simulation, 59(1-3), 197-205.
  • Ouerfelli, C. (2008). Co-integration analysis of quarterly European tourism demand in Tunisia. Tourism Management, 29(1), 127-137.
  • Schiff, A., ve Becken, S. (2011). Demand elasticity estimates for New Zealand tourism. Tourism Management, 32(3), 564-575. Selçuk, G. N. ve Çatal, M. F. (2007). Turizmin erzurum ekonomisi için önemi, Ekev Akademi Dergisi, 11(31): 297-306
  • Sevinç, E. (2013). Çoklu Regresyon Korelasyon Analizinde Varsayımdan Sapmalar ve Çimento Sektörü Üzerine Uygulama. 30 Mayıs 2019 tarihinde http://serpam.org/wp-content/uploads/ Sevinc2013.pdf adresinden erişildi.
  • Şengel, Ü. (2015). Bitlis İlinin Kalkınmasında Turizmin Rolü: Yerel Paydaşlar Üzerine Bir Araştırma. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Taptık, Y. ve Keleş Ö. (1998). Kalite Savaş Araçları. İstanbul: KalDer Yayınları, Yayın No: 23
  • Tarı, R. (2016). Ekonometri: Geleneksel Yöntemleri, Zaman Serileri Analizi, Panel Veri Analizleri. Kocaeli: KÜV Yayınları
  • Tatoğlu, F.Y. (2016). Panel Veri Ekonometrisi Stata Uygulamalı. İstanbul: Beta Yayıncılık
  • Topallı, N. (2015). Turizm sektörünün Türkiye’nin ekonomik büyümesi üzerine etkisi: 1963-2011. International Journal of Economic and Administrative Studies, 7 (14). 339-352
  • Yeşiltaş, M. ve Öztürk, İ. (2008), bölgesel kalkınma çerçevesinde alternatif turizm faaliyetlerine yönelik bir değerlendirme: Sivas Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 9 (1). 1-18

Factors Affecting Tourism Demand for Turkey from the European Countries: Panel Data Analysis

Yıl 2020, , 304 - 316, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.797266

Öz

In the tourism market, where competition is increasingly intensified, supply and demand stand out as important concepts. Destinations are looking for ways to be preferred in this intense competitive environment. Therefore, it is important to know the factors affecting demand for each destination. In this study, the factors influencing the demands of European tourists to Turkey, which are intended to be identified. In this context, which of the economic, socio-demographic, tourism-travel and technology variables of Western European and European Union countries can be determined. Quantitative research methods were used in the research. The data subject to analysis are official data of the countries. Panel data econometrics are used in data analysis. The data were analyzed with the help of Stata 14.2 program. Many of the other variables outside variables technology based on the results of the research shows that affect the demand for Turkey from the European countries. Economic, socio-demographic and tourism-travel structure of European countries have been determined that affect the demand for tourism to Turkey from the region.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Acaravcı, A. ve Bostancı, F. (2011). Makroekonomik değişkenlerin etkisinde yabancı yatırımlar üzerine etkileri: Türkiye ekonomisi için ampirik bir çalışma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(2): 56-68
  • Akış, S. (1998). A compact econometric model of tourism demand for Turkey. Tourism Management, 19(1), 99-102.
  • Aktaş, C. (2005). Türkiye'nin turizm gelirini etkileyen değişkenler için en uygun regresyon denkleminin belirlenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 163-174.
  • Alaeddinoğlu, F. (2006). Van İl’inin turizm potansiyelinin belirlenmesi ve planlamaya yönelik öneriler. Basılmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Atakan, T. (2008). İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda haftanın günü etkisi ve ocak ayı anomalilerinin ARCH-GARCH modelleri ile test edilmesi. Istanbul University Journal of the School of Business Administration, 37(2): 98-110
  • Avcıkurt, C. (2003). Turizm Sosyolojisi; Genel ve Yapısal Yaklaşım. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Aydın, A., Darıcı, B., ve Taşçı, H. (2015). Uluslararası turizm talebini etkileyen ekonomik faktörler: Türkiye üzerine bir uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (45), 143-177.
  • Biçen, S. (2004). Kur dalgalanmalarının dış turizm talebi üzerine etkileri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa
  • Crouch, G. (1995), A meta-analysis of tourism demand. Annals of Tourism Research, 22(1), 103-118.
  • Çımat, A. ve Bahar, O. (2003). Turizm sektörünün Türkiye ekonomisi içindeki yeri ve önemi. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, (6). 1-18
  • Demirel, B., Alparslan, B., Bozdağ, E. G. ve İnci, A. G. (2013). The ımpact of exchange rate volatility on tourism sector: a case study, Turkey. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2): 117-126
  • Dritsakis, N. (2004). Cointegration analysis of German and british tourism demand for Greece, Tourism Management, 25, 111-119.
  • Dritsakis, N., & Athanasiadis, S. (2000). An econometric model of tourist demand: The case of Greece. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 7(2), 39-49.
  • Çeken, H., Ateşoğlu, L., Dalgın, T. ve Karadağ, L. (2018). Turizm talebine bağlı olarak uluslar arası turizm hareketlerindeki gelişmeler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26): 71-85
  • Gholipour, H. F., Tajaddini, R., ve Al-mulali, U. (2014). Does personal freedom influence outbound tourism?. Tourism Management, 41, 19-25.
  • Görmüş, Ş., ve Göçer, İ. (2010). Türkiye’ye yönelik turizm talebini etkileyen faktörlerin panel veri yöntemiyle analiz edilmesi. 11. Ulusal Turizm Kongresi, Kuşadası, 2-5 Aralik, 2010, 44-57.
  • Gujarati D. N. ve Porter, D. C. (2014). Temel Ekonometri. Ü. Şenesen ve G. G. Şenesen (Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık
  • Güneş, E., ve Kabadayı, B. (2015). Türkiye turizm talebini açıklamaya yönelik bir panel çekim modeli analizi. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 31-46.
  • Habibi, F., Abdul Rahim, K., ve Chin, L. (2008). United Kingdom and United States tourism demand for Malaysia: A cointegration analysis. MPRA Papers, pp. 1-16,
  • Heckman, J. J. (1975). Dummy Endogenous Variables In A Simultaneous Equation System. National Bureau of Economic Research, Inc. 204 Junipero Serra Boulevard, Stanford, CA 94305
  • İbiş, S. ve Batman, O. (2015), Bölgesel Kalkınmada Turizmin Rolünün Yerel Halkın Görüşleri Çerçevesinde Belirlenmesi. İkinci Turizm ve Yönetim Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 476-490, Kuşadası/Aydın
  • İçöz, O., Var, T. ve Kozak, M. (1997). Tourism demand in Turkey. Research Notes And Reports, PII: S0160-7383 (97)00069-8
  • Jintranun, J., Sriboonchitta, S., Calkins, P., ve Chaiboonsri, C. (2011). Thailand’s international tourism demand: Seasonal panel unit roots and the related cointegration model. Review of Economics & Finance, 63-76.
  • Kar, M., Zorkirişçi, E. ve Yıldırım, M. (2004). Turizmin ekonomiye katkısı üzerine ampirik bir değerlendirme. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, (8). 87-112 Karafiath, I. (1988). Using dummy variables in the event methodology. The Financial Review, 23(3): 351-357
  • Kaya, A. A., ve Canlı, B. (2013). Türkiye'ye yönelik uluslararası turizm talebinin belirleyenleri: panel veri yaklaşımı. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(2).
  • LaVeist, T. A. (1995). beyond dummy variables and sample selection: what health services researchers ought to know about race as a variable. HSRK Health Services Research, 29(1): 1-16
  • Lim, C. (1997). Review of international tourism demand models. Annals of tourism research, 24(4), 835-849.
  • Lim, C., ve McAleer, M. (2002). A cointegration analysis of annual tourism demand by Malaysia for Australia. Mathematics and Computers in Simulation, 59(1-3), 197-205.
  • Ouerfelli, C. (2008). Co-integration analysis of quarterly European tourism demand in Tunisia. Tourism Management, 29(1), 127-137.
  • Schiff, A., ve Becken, S. (2011). Demand elasticity estimates for New Zealand tourism. Tourism Management, 32(3), 564-575. Selçuk, G. N. ve Çatal, M. F. (2007). Turizmin erzurum ekonomisi için önemi, Ekev Akademi Dergisi, 11(31): 297-306
  • Sevinç, E. (2013). Çoklu Regresyon Korelasyon Analizinde Varsayımdan Sapmalar ve Çimento Sektörü Üzerine Uygulama. 30 Mayıs 2019 tarihinde http://serpam.org/wp-content/uploads/ Sevinc2013.pdf adresinden erişildi.
  • Şengel, Ü. (2015). Bitlis İlinin Kalkınmasında Turizmin Rolü: Yerel Paydaşlar Üzerine Bir Araştırma. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Taptık, Y. ve Keleş Ö. (1998). Kalite Savaş Araçları. İstanbul: KalDer Yayınları, Yayın No: 23
  • Tarı, R. (2016). Ekonometri: Geleneksel Yöntemleri, Zaman Serileri Analizi, Panel Veri Analizleri. Kocaeli: KÜV Yayınları
  • Tatoğlu, F.Y. (2016). Panel Veri Ekonometrisi Stata Uygulamalı. İstanbul: Beta Yayıncılık
  • Topallı, N. (2015). Turizm sektörünün Türkiye’nin ekonomik büyümesi üzerine etkisi: 1963-2011. International Journal of Economic and Administrative Studies, 7 (14). 339-352
  • Yeşiltaş, M. ve Öztürk, İ. (2008), bölgesel kalkınma çerçevesinde alternatif turizm faaliyetlerine yönelik bir değerlendirme: Sivas Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 9 (1). 1-18
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ümit Şengel 0000-0003-1284-836X

Burhanettin Zengin 0000-0002-6368-0969

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 7 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Şengel, Ü., & Zengin, B. (2020). Avrupa Ülkelerinden Türkiye’ye Yönelik Turizm Talebini Etkileyen Faktörler: Panel Veri Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi304-316. https://doi.org/10.21733/ibad.797266

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386