İşbirlikli Öğrenme ile Zenginleştirilmiş ARCS Motivasyon Modelinin İngilizce Öğrenim Motivasyonuna Etkisi
Yıl 2021,
, 412 - 441, 15.08.2021
Elif Büşra Önce
,
Mehmet Gürol
Öz
Bu araştırmada, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce öğrenme motivasyonunu artırmak için İşbirlikli öğrenme ile zenginleştirilmiş Attention Relevance Confidence Satisfaction (ARCS) Motivasyon Modeli kullanılmıştır. Araştırma, ARCS motivasyon modelinin uygulandığı deney grubu (n=23) ve geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubu (n=24) ile yürütülmüştür. Öğrenci motivasyonları, “Öğretim Materyalleri Motivasyon Anketi” ile araştırmacı tarafından hazırlanmış Öğrenme Günlükleri kullanılarak ölçülmüştür. Verilerin analizi için İlişkili Örneklemler t- Testi ve İlişkisiz Örneklemler t- Testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizi için ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney ve kontrol grubunun Öğretim Materyalleri Motivasyon Ölçeği alt boyutlarından aldıkları puan ortalamaları arasında toplam faktörlerde (dikkat, uygunluk, güven ve doyum) ve birinci faktörde (dikkat ve uygunluk) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır. İçerik analizi sonucunda ise Öğrenme Motivasyonu Teması içerisinde Duygusal ve Sosyal Etki olmak üzere iki kategori bazında katılımcılar ARCS Motivasyon modelini etkili bulduklarını ifade etmişlerdir. Bu çalışmadan hareketle, işbirlikli öğrenme ile zenginleştirilmiş ARCS motivasyon modelinin İngilizce öğrenme motivasyonunu arttırdığı söylenebilir.
Teşekkür
Bütün eğitim hayatım boyunca yanımda olan, bana hayatı öğreten, desteklerini ve sevgilerini her zaman hissettiğim canım aileme yürekten teşekkür ederim.
Bu çok zorlandığım ve karanlıkta hissettiğim zamanlarımda bilginin ışığıyla beni aydınlatan ve hep destek olan değerli danışman hocam Prof.Dr.Mehmet GÜROL’a teşekkür etmeyi bir borç bilirim.
Kaynakça
- Acat, B.M. ve Demiral, S. (2002). Türkiye’de Yabancı Dil Öğreniminde Motivasyon Kaynakları ve Sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8 (31), 312-329.
- Akan, H. (2018). Deneysel Çalışmalarda Yanlılık Kaynakları, Sorunları ve Önlemler: İç Geçerlilik. Türkiye Klinikleri, 8-10.
- Arslan, M. ve Akbarov, A. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde motivasyon-yöntem sorunu ve çözüm önerileri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 24 (1),179-191.
- Bakay, Ş. (2017). Investigating the Effectiveness of a Mobile Device Supported Learning Environment on English Preparatory School Students’ Vocabulary Acquisition. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Başçavuşoğlu, A. (1983). Yabancı Dil Öğretiminde Karşılaşılan Başlıca Sorunlar. Türk Eğitim Derneği Bilimsel Toplantısı, 20-21 Haziran 1983. Ankara: Şafak Matbaası: 90-97.
- Buyruk Arslan, A. ve Polat, E. ve Çavuşoğlu Deveci, C. ve Yücel Toy, B. (2018). Motivasyon Modeli ile Zenginleştirilmiş Anlamaya Dayalı Öğretim Tasarımının Öğrencilerin İngilizce Konuşma Becerisine ve Motivasyonlarına Etkisi:Tasarım Tabanlı Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8 (1),82-94.
- Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı:İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Yayınları.
- Chang, C. ve Chih-kai, C. ve Ju-Ling, S. (2016). Motivational Strategies in a Mobile Inquiry-Based Language Learning Setting. System: Journal of Educational Technology and Applied Linguistics, 59, 110-115.
- Code, J. (2020). Agency for Learning: Intention, Motivation, Self-Efficacy and Self-Regulation. Frontiers in Education, 5 (19),1-15.
- Çelik, L. 2007. “Öğretim Materyallerinin Hazırlanması ve Seçimi”. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. (Edt: Ö. Demirel, E. Altun.) Ankara: Pegem yayıncılık: 29-68.
- Çetinkaya Bektaş, Y. (2005). Turkish College Students’ Willingness to Communicate In English as a Foreign Language. Yüksek Lisans Tezi, Ohio State Üniversitesi, ABD.
- Demirezen, M. (2003). Yabancı Dil ve Ana dil Öğreniminde Kritik Dönemler. TÖMER Dil Dergisi, 118, 5-15.
- Demirpolat Çoşkun, B. (2015). Türkiye’nin Yabancı Dil Öğretimiyle İmtihanı: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Istanbul: Seta Yayınları.
- Dinçer, S. (2019). “ARCS Modeline Göre Tasarlanan Materyallerin Dikkat Faktörü Üzerindeki Etkisi”. The 7th International Congress on Curriculum and Instruction Kongresi Bildiriler, 9-12 Ocak 2019. Ankara: Ankara Üniversitesi, 452-456.
- Fang, R. ve Song, A. ve Chang, Y. (2018). Integrating ARCS Model of Motivation and PBL in Flipped Classroom: a Case Study on a Programming Language. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14 (12),1-15.
- Hall, C. N ve Ranellucci, R. ve Goetz, R. (2015). Achievement Goals, Emotions, Learning, and Performance: A Process Model. Motivation Science, 1 (2),98-120.
- Hew, F. ve Huang, B. (2016). Measuring Learners’ Motivation Level in Massive Open Online Courses. International Journal of Information and Education Technology, 6 (10), 759-764.
- Hutchinson, M. ve Gül, F.A. (1997). The Interactive Effects of Extroversion/Introversion Traits And Collectivism/Individualism Cultural Beliefs on Student Group Learning Preferences. Journal of Accounting Education, 1 (15),95-107.
- Jolliffe, W. (2007). Cooperative Learning In the Classroom: Putting it into Practice. Londra: Paul Chapman Publishing.
- Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin Etkili Öğretmen Tanımlarının Etkili Öğretmenlik Boyutlarına Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 30 (135),1-10.
- Kaya, M. (1995). The Relationship of Motivation, Anxiety, Self-Confidence, and Extroversion/Introversion to Students' Active Class Participation in an Efl Classroom in Turkey. Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Ensitütüsü, Ankara.
- Keçik, İ. ve Yüncü Kurt, P. (2017). The Effects of ARCS Motivational Model on Student Motivation to Learn English. European Journal of Foreign Language Teaching, 2.(1), 22-44.
- Keller, M. J. (1987). Strategies for Stimulating the Motivation to Learn. Performance & Instruction, 26 (8), 1-7.
- Kılıç, S. (2014). Etki Büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4 (1),44-46.
- Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
- Krashen, S. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Press.
- Kurt, H. ve Yüncü Kurt, P. (2018). Instructional Practices that Motivate Students to Learn English. Journal of Education and Future, 14,119-130.
- Kutu, H. ve Sözbilir, M. (2011). Öğretim Materyalleri Motivasyon Anketinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5 (1), 292-312.
- Lehman, D. James. ve Chang, M. (2002). Learning Foreign Language through an Interactive Multimedia Program: An Experimental Study on the Effects of the Relevance Component of the ARCS Model. Calico Journal, 1 (20), 81-98.
- Mahadzir, N. ve Phung, L.F. (2013). The Use of Augmented Reality Pop-Up Book to Increase Motivation in English Language Learning For National Primary School. Journal of Research & Method in Education, 1 (1), 26-38.
- Öngören, H. ve Şahin, A. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarına Etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (23),24-35.
- Öztürk, B. (1999). Öğrenme ve Öğretmede Dikkat. Milli Eğitim Dergisi, 144.
- Tandoğan, B. (2019). Investigating the Effectiveness of ARCS Based Instructional Materials Enhanced With Augmented Reality on ESP Vocabulary Achievement and Motivation. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Wu, T. (2018). Improving The Effectiveness of English Vocabulary Review by Integrating ARCS with Mobile Game‐Based Learning. Journal of Computer Assisted Learning, 1,1-9.
- Yakın, İ. (2018). Yabancı Diller Eğitimi Öğretmen Adaylarının Podcast Tasarımında Arcs-V Modeli Kullanımı: Motivasyonel Taktik Seçimleri. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6 (15), 520-541.
- Yildirim, A. and Simsek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Zhang, W. ve Su, D. ve Liu, M. (2013). Personality Traits, Motivation and Foreign Language Attainment. Journal of Language Teaching and Research, 4 (1),58-66.
THE EFFECT OF ARCS MOTIVATION MODEL ENRICHED BY COOPERATIVE LEARNING ON ENGLISH LEARNING MOTIVATION
Yıl 2021,
, 412 - 441, 15.08.2021
Elif Büşra Önce
,
Mehmet Gürol
Öz
In this study, ARCS Motivation Model enriched with Cooperative Learning was applied to increase the English learning motivation of university prep students. The effect of this model administered in English teaching on English learning motivation was examined. Participants were divided as experimental (n=23) and control groups (n=24). Students' motivations were measured using "Teaching Material Motivation Questionnaire’’ which was adapted to Turkish by Hülya Kutu and Mustafa Sözbilir in 2011 and learning diaries developed by the researcher. For the analysis of the data, Paired Samples t-Test and Independent Samples t- Test were used. In order to acquire qualitative data content analysis was applied. According to the results, there was a statistically significant difference between the experimental and control group’s mean scores obtained from Teaching Materials Motivation Scale among the total factors (Attention, Relevance, Confidence and Satisfaction) and the first factor (-Attention and Relevance), in favor of the experimental group. Within the ARCS Motivation theme, the participants stated that they found the ARCS Motivation model effective on the basis of two basic categories: Emotional and Social Impact. Based on this study, it was discovered that ARCS motivation model enriched by cooperative learning increased the motivation for learning English.
Kaynakça
- Acat, B.M. ve Demiral, S. (2002). Türkiye’de Yabancı Dil Öğreniminde Motivasyon Kaynakları ve Sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8 (31), 312-329.
- Akan, H. (2018). Deneysel Çalışmalarda Yanlılık Kaynakları, Sorunları ve Önlemler: İç Geçerlilik. Türkiye Klinikleri, 8-10.
- Arslan, M. ve Akbarov, A. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde motivasyon-yöntem sorunu ve çözüm önerileri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 24 (1),179-191.
- Bakay, Ş. (2017). Investigating the Effectiveness of a Mobile Device Supported Learning Environment on English Preparatory School Students’ Vocabulary Acquisition. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Başçavuşoğlu, A. (1983). Yabancı Dil Öğretiminde Karşılaşılan Başlıca Sorunlar. Türk Eğitim Derneği Bilimsel Toplantısı, 20-21 Haziran 1983. Ankara: Şafak Matbaası: 90-97.
- Buyruk Arslan, A. ve Polat, E. ve Çavuşoğlu Deveci, C. ve Yücel Toy, B. (2018). Motivasyon Modeli ile Zenginleştirilmiş Anlamaya Dayalı Öğretim Tasarımının Öğrencilerin İngilizce Konuşma Becerisine ve Motivasyonlarına Etkisi:Tasarım Tabanlı Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8 (1),82-94.
- Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı:İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Yayınları.
- Chang, C. ve Chih-kai, C. ve Ju-Ling, S. (2016). Motivational Strategies in a Mobile Inquiry-Based Language Learning Setting. System: Journal of Educational Technology and Applied Linguistics, 59, 110-115.
- Code, J. (2020). Agency for Learning: Intention, Motivation, Self-Efficacy and Self-Regulation. Frontiers in Education, 5 (19),1-15.
- Çelik, L. 2007. “Öğretim Materyallerinin Hazırlanması ve Seçimi”. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. (Edt: Ö. Demirel, E. Altun.) Ankara: Pegem yayıncılık: 29-68.
- Çetinkaya Bektaş, Y. (2005). Turkish College Students’ Willingness to Communicate In English as a Foreign Language. Yüksek Lisans Tezi, Ohio State Üniversitesi, ABD.
- Demirezen, M. (2003). Yabancı Dil ve Ana dil Öğreniminde Kritik Dönemler. TÖMER Dil Dergisi, 118, 5-15.
- Demirpolat Çoşkun, B. (2015). Türkiye’nin Yabancı Dil Öğretimiyle İmtihanı: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Istanbul: Seta Yayınları.
- Dinçer, S. (2019). “ARCS Modeline Göre Tasarlanan Materyallerin Dikkat Faktörü Üzerindeki Etkisi”. The 7th International Congress on Curriculum and Instruction Kongresi Bildiriler, 9-12 Ocak 2019. Ankara: Ankara Üniversitesi, 452-456.
- Fang, R. ve Song, A. ve Chang, Y. (2018). Integrating ARCS Model of Motivation and PBL in Flipped Classroom: a Case Study on a Programming Language. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14 (12),1-15.
- Hall, C. N ve Ranellucci, R. ve Goetz, R. (2015). Achievement Goals, Emotions, Learning, and Performance: A Process Model. Motivation Science, 1 (2),98-120.
- Hew, F. ve Huang, B. (2016). Measuring Learners’ Motivation Level in Massive Open Online Courses. International Journal of Information and Education Technology, 6 (10), 759-764.
- Hutchinson, M. ve Gül, F.A. (1997). The Interactive Effects of Extroversion/Introversion Traits And Collectivism/Individualism Cultural Beliefs on Student Group Learning Preferences. Journal of Accounting Education, 1 (15),95-107.
- Jolliffe, W. (2007). Cooperative Learning In the Classroom: Putting it into Practice. Londra: Paul Chapman Publishing.
- Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin Etkili Öğretmen Tanımlarının Etkili Öğretmenlik Boyutlarına Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 30 (135),1-10.
- Kaya, M. (1995). The Relationship of Motivation, Anxiety, Self-Confidence, and Extroversion/Introversion to Students' Active Class Participation in an Efl Classroom in Turkey. Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Ensitütüsü, Ankara.
- Keçik, İ. ve Yüncü Kurt, P. (2017). The Effects of ARCS Motivational Model on Student Motivation to Learn English. European Journal of Foreign Language Teaching, 2.(1), 22-44.
- Keller, M. J. (1987). Strategies for Stimulating the Motivation to Learn. Performance & Instruction, 26 (8), 1-7.
- Kılıç, S. (2014). Etki Büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4 (1),44-46.
- Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
- Krashen, S. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Press.
- Kurt, H. ve Yüncü Kurt, P. (2018). Instructional Practices that Motivate Students to Learn English. Journal of Education and Future, 14,119-130.
- Kutu, H. ve Sözbilir, M. (2011). Öğretim Materyalleri Motivasyon Anketinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5 (1), 292-312.
- Lehman, D. James. ve Chang, M. (2002). Learning Foreign Language through an Interactive Multimedia Program: An Experimental Study on the Effects of the Relevance Component of the ARCS Model. Calico Journal, 1 (20), 81-98.
- Mahadzir, N. ve Phung, L.F. (2013). The Use of Augmented Reality Pop-Up Book to Increase Motivation in English Language Learning For National Primary School. Journal of Research & Method in Education, 1 (1), 26-38.
- Öngören, H. ve Şahin, A. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarına Etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (23),24-35.
- Öztürk, B. (1999). Öğrenme ve Öğretmede Dikkat. Milli Eğitim Dergisi, 144.
- Tandoğan, B. (2019). Investigating the Effectiveness of ARCS Based Instructional Materials Enhanced With Augmented Reality on ESP Vocabulary Achievement and Motivation. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Wu, T. (2018). Improving The Effectiveness of English Vocabulary Review by Integrating ARCS with Mobile Game‐Based Learning. Journal of Computer Assisted Learning, 1,1-9.
- Yakın, İ. (2018). Yabancı Diller Eğitimi Öğretmen Adaylarının Podcast Tasarımında Arcs-V Modeli Kullanımı: Motivasyonel Taktik Seçimleri. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6 (15), 520-541.
- Yildirim, A. and Simsek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Zhang, W. ve Su, D. ve Liu, M. (2013). Personality Traits, Motivation and Foreign Language Attainment. Journal of Language Teaching and Research, 4 (1),58-66.