Mayors are known by the public via the
services they provide. Therefore, they act as servants and adopt “servant
leadership” style. It is expected that the relationship between the services
provided by servant leaders who build relationships with employees and the
group that is served, who supports them and who take care of their problems,
with quality of city life, shape the perceptions of citizens about successful
management. In this study, the main purpose is to reveal the relationship
between the perceptions of university students about their district of
residence mayor’s extent of displaying servant leadership qualifications and
their self evaluations about quality of city life. With this purpose, a survey
that consists two scales is applied to the 121 active students of Bursa
Technical University, which is in Yıldırım district, Bursa. The former
scale is “Servant Leadership Scale” that is developed by Demirel et.al. (2012).
The latter is “Importance-Performance Analysis Scale” that is developed by Karamustafa,
Güllü and Acar (2010). The gathered data is analyzed via SPSS 22.0 package
programme and factor analysis and regression analysis are applied. According to
the findings, there is a statistically significant effect of servant leadership
on quality of city life, especially in terms of Service/Humility dimensions.
Therefore in the future, making researches on different districts, different
cities and different regions can give the chance of drawing a general frame of
Turkey. Thus, necessary amendments in the services that are provided by the
municipalities would be done and the perceptions of citizens in terms of
quality of city life can increase in a positive way.
Mayors Leadership Styles Servant Leadership Quality of City Life
Bursa Teknik Üniversitesi
182N25
We appreciate Bursa Technical University for supporting our project
Belediye başkanları, sundukları hizmetler vasıtasıyla kamu tarafından
bilinirlik kazanmaktadırlar. Bu bağlamda, hizmetkâr edasıyla hareket ederek
“hizmetkâr lider” tarzını benimsemektedirler. Çalışanlarını ve hizmet verdiği
kişilerle iletişimini daha şeffaf bir şekilde kuran, onlara destek sunan ve
problemleriyle ilgilenen hizmetkâr liderlerin sunduğu hizmetlerin şehir yaşam
kalitesi ile olan ilişkisi, vatandaşların başarılı yönetime dair fikirlerine
etki etmesi beklenmektedir. Bu
araştırmanın ana amacı, üniversite öğrencilerinin ikamet ettikleri yerde hizmet
veren belediye başkanlarının benimsedikleri liderlik tarzına yönelik
algılarının şehir yaşam kalitesine dair öz değerlendirmeleriyle olan ilişkisini
ortaya çıkarmaktır. Bu amaca istinaden Yıldırım semtinde bulunan Bursa Teknik
Üniversitesi’nde eğitimine devam eden 121 üniversite öğrencisine iki
ölçekten oluşan bir anket uygulaması yapılmıştır. İlk ölçek, Demirel vd. (2012)
tarafından geliştirilen “Hizmetkâr Liderlik Ölçeği”dir. İkinci ölçek ise
Karamustafa, Güllü ve Acar (2010) tarafından geliştirilen ve şehir yaşam
kalitesini ölçmeyi amaçlayan “Önem-Performans Analizi Ölçeği”dir. Elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı
kullanılarak analiz edilmiş, bu kapsamda da faktör analizi ve regresyon analizi
yapılmıştır. Bulgulara göre hizmet yönelimli liderliğin şehir yaşam kalitesi
üzerinde, özellikle Servis/Alçakgönüllülük boyutu bağlamında, istatistiksel
olarak anlamlı bir etkisi bulunmaktadır. Bu nedenle, gelecekte farklı ilçeler, farklı
şehirler ve farklı bölgeler üzerinde araştırmalar yapılması, Türkiye'nin genel
bir çerçevesini çizme şansını verebilir. Böylelikle belediyelerin sunduğu
hizmetlerde gerekli değişiklikler yapılarak vatandaşların şehir yaşamı kalitesi
algıları olumlu yönde artabilir.
Belediye Başkanları Liderlik Tarzı Hizmetkâr Liderlik Şehir Yaşam Kalitesi
182N25
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 182N25 |
Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Güz |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences