Sanayi devrimiyle ivme kazanan tüketim olgusu
zamanla ihtiyaçtan çok görev haline gelmiştir. Eğlenceden kimliklere varıncaya
dek her şeyin tüketilebildiği bir ortamda tüketim, bireyin varoluş sebebine
dönüşmüştür. Tüketim alışkanlığının devamını sağlayabilmek ve daha fazla
tüketime yönlendirmek amacıyla markalar; ürünlerini farklılaştırmak, pazarlamak
ve satmak gibi nihai hedeflerini gerçekleştirmek adına tüketicileri ikna etme
çabası içine girmişlerdir. Toplumsal bir etkileme biçimi olan, Platon,
Aristotales gibi antik Yunan düşünürlerinin alt yapısını oluşturduğu ikna
iletişimi günümüze kadar çeşitli yöntemlerle gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda,
markalar reklamcılık ve tanıtım faaliyetlerinde “ikna etme sanatı” olarak
adlandırılan retorik disiplininden faydalanmışlardır. Bu çalışmada, tüketim
kültürünün yaşandığı günümüzde, yazılı basın araçlarından biri olan dergilerde,
tüketime özendirme amacıyla yayınlanan basılı reklamlarda kullanılan retoriksel
figürler incelenmiştir. Bu çerçevede araştırmanın
ana konusunu Türkiye’de 2015 yılında dergilere en fazla reklam veren Loreal
Türkiye ve P&G markalarının reklamlarının retorik yapısının incelenmesi
oluşturmaktadır. Reklamlar Aristotales’in retorik üçlemesi ve figürlerin
kullanımı kapsamında analiz edilmiştir. Sonuç
olarak, reklamlarda sözel ve görsel retorik firgürler kullanılarak, yapay
gereksinimlerin oluşturulduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ekim 2019 Özel Sayısı |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences