Bu çalışmanın genel amacı, Ankara
ilinde öğrenim gören anasınıfı çocuklarının erken okuryazarlık beceri
profilinin oluşturulmasıdır. Bu genel amaç doğrultusunda araştırmaya, Milli
Eğitim Bakanlığı’na bağlı anasınıflarında öğrenim gören ve farklı sosyoekonomik
düzeylerden gelen toplam 403 çocuk dâhil edilmiştir. Çalışma içerisinde çocukların sahip oldukları
erken okuryazarlık becerileri, beş yaş çocuklarına yönelik standardizasyonu
yapılmış ve yedi alt testten (Alıcı Dil, İfade Edici Dil, Genel İsimlendirme,
İşlev Bilgisi, Harf Bilgisi, Sesbilgisel Farkındalık ve Dinlediğini Anlama)
oluşan bir erken okuryazarlık testi – Erken Okuryazarlık Testi (EROT) – ile
değerlendirilmiştir. Çalışma içerisinde yapılan tüm değerlendirmeler,
çocukların kendi okullarında belirlenmiş bir ortamda yaklaşık 40-45 dakikalık
bireysel oturumlarla yürütülmüştür. Yapılan değerlendirmelerden elde edilen
veriler, iki aşamada analiz edilmiştir. İlk aşamada çocukların EROT’un alt
testlerinden elde ettikleri puanların betimsel istatistikleri, ikinci aşamada
ise puanların alt testlere göre dağılımları ayrı ayrı hesaplanmıştır.
Analizlerden elde edilen bulgulara genel olarak bakıldığında, çalışmaya dahil edilen
çocukların erken okuryazarlık becerileri kapsamında ele alınan beceriler
içerisinde sadece sözcük bilgisi alanında beklenen düzeye yakın oldukları fakat
diğer tüm alt alanlarda beklenen başarıyı gösteremedikleri görülmüştür.
Araştırmanın tartışma bölümünde, çocukların erken okuryazarlık becerisindeki
durumları, okul öncesi kurumlarında kullanılan eğitim programı ve güncel eğitim
etkinlikleri temelinde ayrıntılı olarak tartışılmıştır.
Erken okuryazarlık anasınıfı çocukları sözcük bilgisi harf bilgisi sesbilgisel farkındalık dinlediğini anlama
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 01 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.