Bu çalışmanın amacı, nitel araştırma yöntemi kullanılarak ortaöğretime geçiş sistemine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Mersin ili, Mut ilçesinde görev yapmakta olan ortaokul branş öğretmenleri arasından seçilmiş katılımcılar oluşturmaktadır. Çalışma grubunu belirlemek amacıyla tabakalama tekniği kullanılmış, katılımcılar; branş, çalıştığı eğitim bölgesi ve sınav sistemi değişikliği yaşantısı dikkate alınarak belirlenmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmış bu amaçla 24 öğretmenle 2019 yılında yüz yüze görüşme yapılmıştır. Yapılan içerik analizi sonucunda bulgular; ortaöğretime geçiş sistemini etkileyen etmenler, ortaöğretime geçiş süreci ve ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin çıktılar şeklinde üç temaya ayrılmıştır. Ayrıca çalışmada ortaöğretime geçiş sistemi fırsat eşitliği açısından incelenmiş ve daha iyi bir ortaöğretime geçiş sistemi tasarımı için katılımcı görüşlerine yer verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre ortaöğretime geçişte 2018 yılında yapılan değişiklik, katılımcıların sisteme ilişkin bakış açılarını olumsuz yönde etkilemiştir. Olumsuz bakış açısının sebebi olarak değişikliğin uygulanış biçimi gösterilmiştir. Katılımcılar, bir önceki ortaöğretime geçiş sistemi olan TEOG (Temel eğitimden ortaöğretime geçiş) sisteminin olumlu taraflarından bahsederek köklü değişiklik yapılmasını eleştirmişlerdir. Ortaöğretim kurumuna yerleştirme konusunda plansızlıkların olduğunu ifade etmiş, öğrencilerin ve velilerin bu durumdan olumsuz etkilendiğini vurgulamışlardır. Sistem değişikliklerinin eğitimin tüm paydaşlarında olumsuz psikolojik çıktılara neden olduğunu, geleceğe yönelik umutsuzluk ve güvensizlik yarattığını belirtmişlerdir. Katılımcılar fırsat eşitliği sağlanması ve daha iyi bir geçiş sistemi planlanması yönünde önerilerini belirtmişlerdir. Tüm bu bulgular basit sistem modeli oluşturularak açıklanmaya çalışılmıştır.
Ortaöğretime geçiş sistemi merkezi sınav sistem değişimi eğitimde fırsat eşitliği.
Purpose of this research is to examine the views of teachers on transition to secondary education system with the help of qualitative research method. Study group of research was selected among secondary school branch teachers working in Mut district of Mersin province. Stratification technique was used to determine the study group. Participants were determined by taking into account their branches, education region and the experience of examination system change. Data were collected through a semi-structured interview form, and for this purpose, face-to-face interviews were conducted with 24 teachers in 2019. After the content analysis, findings were divided into three themes: factors affecting transition system, transition process, and outcomes related to transition system. In addition, system of transition to secondary education was also examined in terms of equality of opportunity and participant views were included for a better secondary education transition system design. According to findings, 2018 changes made in transition to secondary education negatively affected participants' perspectives on the system. The way the change was implemented was cited as the reason for negative point of view. Participants criticized the radical change by mentioning positive aspects of previous secondary education transition system, TEOG (Transition from basic education to secondary education). They stated that there is no plan for placement in secondary education institutions and emphasized that students and parents are negatively affected by this situation. They also stated that system changes cause negative psychological consequences for all stakeholders of education and create hopelessness and insecurity for the future. Participants expressed their suggestions for equal opportunities and planning a better transition system. All these findings were tried to be explained by creating a simple system model.
Transition to secondary education system central examination system system modification equality of opportunity in education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences