This study was conducted as a descriptive to determine the effect of university students' gender roles (masculine, feminine, androgynous, andambiguous) on self-esteem and life satisfaction. The sample of the study consisted of a total of 338 university students, 167 women, and 171 men. Research data were collected between 31.12.2020-27.05.2021 using the Personal Information Form which prepared by the researchers, BEM Gender Role Inventory, Rosenberg Self-Esteem Scale, and Life Satisfaction Scale. The data obtained; descriptive statistics were evaluated using the Chi-square test, independent t-test, multivariate analysis of variance (MANOVA), correlation and regression. As a result of the analysis, it was found that the self-esteem and life satisfaction of university students showed significant differences according to gender roles. It was determined that androgynous individuals had the highest average in terms of self-esteem and life satisfaction, while individuals with ambiguous gender roles had the lowest average. It is recommended to conduct the study in a larger student group to reveal the possible effects of regional and cultural differences on gender roles, self-esteem, and life satisfaction.
gender role self-esteem life satisfaction university students
Bu araştırma üniversite öğrencilerinin cinsiyet rollerinin (erkeksi, kadınsı, androjen ve belirsiz) benlik saygısı ve yaşam doyumu üzerindeki etkisini belirlemek amacı ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 167 kadın, 171 erkek olmak üzere toplam 338 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, BEM Cinsiyet Rolü Envanteri, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılarak 31.12.2020-27.05.2021 tarihleri arasında toplanmıştır. Elde edilen veriler; tanımlayıcı istatistikler, Ki-kare testi, bağımsız t testi, çok değişkenli varyans analizi (MANOVA), korelasyon ve regresyon analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan analiz sonucunda üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve yaşam doyumlarının cinsiyet rollerine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği bulunmuştur. Benlik saygısı ve yaşam doyumu açısından androjen bireyler en yüksek ortalamaya sahipken belirsiz cinsiyet rolüne sahip kişilerin en düşük ortalamaya sahip olduğu belirlenmiştir.Araştırmanın daha geniş öğrenci grubunda yapılarak bölgesel ve kültürel farklılıkların cinsiyet rolleri, benlik saygısı ve yaşam doyumu üzerindeki olası etkilerinin ortaya çıkarılması önerilmektedir.
cinsiyet rolü benlik saygısı yaşam doyumu üniversite öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 17 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences