Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İki Portre Üzerine Yeni Bir Değerlendirme

Yıl 2019, , 274 - 281, 30.10.2019
https://doi.org/10.21733/ibad.616024

Öz

Uluslararası portre araştırmacılığı alanında karşımıza
çıkan en önemli husus bir portrenin resmi mi yoksa özel mi olduğu sorusudur. Bu
soru aynı zamanda ele alınan portrenin hangi imparator veya imparatoriçeye ait
olduğunu ya da hangi imparator veya imparatoriçeden esinlenerek ortaya konduğu
sorularının cevaplarını da bizlere sunmaktadır. Böylelikle bu önemli husus, ele
aldığımız eserin tanım ve tarihlendirilmesinde bizlere yol gösteren önemli bir
faktördür. Uluslararası portre araştırmacılığı kriterlerine bağlı kalarak ele
aldığım bu yazımda, 1949 ve 1971 yıllarında Buschor tarafından ele alınan erkek
başı aynı zamanda 1966 yılında İnan-Rosenbaum tarafından da ele alınmış olup
ortaya iki farklı tanım ve tarihlendirme çıkmıştır. Kadın başı ise 1974 yılında
İnan ve 1979 yılında da İnan-Rosenbaum tarafından ele alınmış olup daha
sonraları ise Fejfer ve Güven’de dahil olmak üzere pek çok araştırmacı
tarafından incelenmiş ve her bir araştırmacı tarafından da farklı bir tanım ve
tarihlendirme yapılmıştır. Bu yüzden yukarıda belirttiğim sorulara cevap aramak
kaygısıyla ele aldığım bu çalışmamda, tanım ve tarihlendirme konusunda ayrılıkların
yaşandığı erkek başı ile kadın başı hakkında yeni bir yorum getirmeye
çalışacağım.



 

Kaynakça

  • Busschor, E. (1949). Das Hellenistische Bildnis. Münih: Verlag.Buschor, E. (1971). Das Hellenistische Bildnis. Münih: Verlag.Carradice, I. (1998). Towards a New Introduction to the Flavian Coinage. Bulletin of the Institute of Classical Studies. Supplement, No: 7, MODUS. New Jersey: Wiley.De Puma, R. D. (1988). Roman Potraits. Iowa City: The University of Iowa Museum of Art.Fejfer, J. (1998). Roman Portraits in Context. Berlin-Newyork: Walter der Grayter.Fittschen, K. ve Zanker P. (1983). Katalog der Römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und der anderen Kommunalen Sammlungen der Stadt Rom-Text. Batı Almanya: Philipp von Zabern.Fittschen, K. ve Zanker P. (1983). Katalog der Römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und der anderen Kommunalen Sammlungen der Stadt Rom-Tafeln. Batı Almanya: Philipp von Zabern. Förscher, G. (1959/60). Das Porträt Vespasians auf römischen Münzen. Berlin: Sonderdruck.Güven, B. A. (2014). Pamphylia Bölgesi Roma Dönemi Portreciliği. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.Herrmann, Jr. J. J. (1991). Rearranged Hair: A Portrait of a Roman in Boston and Some Recarved Portraits of Earlier Imperial Times. Journal of the Museum of Fine Arts, 3, 34-50.İnan, J. (1966). Roman and Early Byzantine Portrait Sculpture in Asia Minor. Londra: Oxford University Press.İnan, J. (1974). Neu Porträtstatuen aus Perge. Mansel’e Armağan II. Ankara: TTK Basımevi.İnan, J. ve Rosenbaum, E. A. (1979). Römische und Frühbyzantinische Porträplastik aus der Türkei-Tafeln. Münih: Verlag.İnan, J. ve Rosenbaum, E. A. (1979). Römische und Frühbyzantinische Porträplastik aus der Türkei-Text. Münih: Verlag.Levick, B. (1999). Vespasian. Newyork: Routledge.Meischner, J. (2001). Bildnisse de Spätantike 193-500: Problemfelder die Privatportrats. Berlin: Edition BNB.Schmidt-Colinet, A. (1991). Eine severische Priesterin aus Syrien in Perge. Istanbuler Mitteilungen, 41, 439-445.Wegner, M. (1966). Das Römische Herrscherbild: Die Flavier (Vespasian.Titus.Domitian.Nerva.Iulia Titi. Domitilla.Domitia). Berlin: Verlag Gebr.West, R. (1933). Römische Porträt-Plastik. Münih: F. Bruckmann K. G.Winter, F. (1908). Altertümer von Pergamon, VII.2: Die Skulpturen mit Ausnahme der Alterreliefs. Berlin: Verlag von Georg Reimer.

A New Assessment on Two Portraits

Yıl 2019, , 274 - 281, 30.10.2019
https://doi.org/10.21733/ibad.616024

Öz

The
most important issue in the field of international portrait research is whether
a portrait is official or private. This question also presents the answers to
the questions of which emperor or empress the portrait belongs to or which
emperor or empress was inspired by. Thus, this important issue is an important
factor guiding us in the definition and dating of the work we are dealing with.
In this article, which I dealt with according to the criteria of international
portrait research, the male head which dealt with by Buschor in 1949 and 1971
and was also handled by Inan Rosenbaum in 1966, has emerged two different
definitions and dating dates. The female head has been studied by Inan in 1974
and Inan-Rosenbaum in 1979 and later, it has been examined by many researchers,
including Fejfer and Güven and a different definition and dating has been made
by each researcher. Therefore, in this paper prepared with the concern of
finding answers to the questions mentioned above, I will try to make a new
interpretation about male and female heads on which there are disagreements
about definition and dating. 

Destekleyen Kurum

Funding for scientific researches has been provided by Akdeniz University FMTP Funding Unit, Akdeniz University Scientific Research Coordination Unit (SRP), TÜBİTAK 2211-A and Koç University Suna & Inan Kıraç Research Center for Mediterranean Civilizations (KU AKMED 2017/T.1008).

Teşekkür

I thank to each unit for their supports.

Kaynakça

  • Busschor, E. (1949). Das Hellenistische Bildnis. Münih: Verlag.Buschor, E. (1971). Das Hellenistische Bildnis. Münih: Verlag.Carradice, I. (1998). Towards a New Introduction to the Flavian Coinage. Bulletin of the Institute of Classical Studies. Supplement, No: 7, MODUS. New Jersey: Wiley.De Puma, R. D. (1988). Roman Potraits. Iowa City: The University of Iowa Museum of Art.Fejfer, J. (1998). Roman Portraits in Context. Berlin-Newyork: Walter der Grayter.Fittschen, K. ve Zanker P. (1983). Katalog der Römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und der anderen Kommunalen Sammlungen der Stadt Rom-Text. Batı Almanya: Philipp von Zabern.Fittschen, K. ve Zanker P. (1983). Katalog der Römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und der anderen Kommunalen Sammlungen der Stadt Rom-Tafeln. Batı Almanya: Philipp von Zabern. Förscher, G. (1959/60). Das Porträt Vespasians auf römischen Münzen. Berlin: Sonderdruck.Güven, B. A. (2014). Pamphylia Bölgesi Roma Dönemi Portreciliği. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.Herrmann, Jr. J. J. (1991). Rearranged Hair: A Portrait of a Roman in Boston and Some Recarved Portraits of Earlier Imperial Times. Journal of the Museum of Fine Arts, 3, 34-50.İnan, J. (1966). Roman and Early Byzantine Portrait Sculpture in Asia Minor. Londra: Oxford University Press.İnan, J. (1974). Neu Porträtstatuen aus Perge. Mansel’e Armağan II. Ankara: TTK Basımevi.İnan, J. ve Rosenbaum, E. A. (1979). Römische und Frühbyzantinische Porträplastik aus der Türkei-Tafeln. Münih: Verlag.İnan, J. ve Rosenbaum, E. A. (1979). Römische und Frühbyzantinische Porträplastik aus der Türkei-Text. Münih: Verlag.Levick, B. (1999). Vespasian. Newyork: Routledge.Meischner, J. (2001). Bildnisse de Spätantike 193-500: Problemfelder die Privatportrats. Berlin: Edition BNB.Schmidt-Colinet, A. (1991). Eine severische Priesterin aus Syrien in Perge. Istanbuler Mitteilungen, 41, 439-445.Wegner, M. (1966). Das Römische Herrscherbild: Die Flavier (Vespasian.Titus.Domitian.Nerva.Iulia Titi. Domitilla.Domitia). Berlin: Verlag Gebr.West, R. (1933). Römische Porträt-Plastik. Münih: F. Bruckmann K. G.Winter, F. (1908). Altertümer von Pergamon, VII.2: Die Skulpturen mit Ausnahme der Alterreliefs. Berlin: Verlag von Georg Reimer.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yaşar Arlı 0000-0001-7799-6764

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2019
Kabul Tarihi 12 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Arlı, Y. (2019). A New Assessment on Two Portraits. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi274-281. https://doi.org/10.21733/ibad.616024

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386