İletişim teknolojilerinin gelişmesi ve
bilgi toplumuna geçiş sürecinde öne çıkan e-belediyecilik uygulamaları, 21.
yüzyılın kamu yönetimine ışık tutması beklenen yönetişim olgusunun ilkeleri ile
doğrudan ilintilidir. Yerel
yönetimlerde vatandaş odaklı hizmet ve katılımcı kamu yönetiminin yaygınlaşması
açısından kritik önem kazanan e-belediyecilik hizmet ve uygulamaları Türkiye'de
2000'li yılların başından itibaren devlet politikasının bir parçası haline
gelmiştir. Yerel yönetim birimleri ilk olarak Yerel Yönetimler Portalı ve Yerel
Bilgi Projesi gibi girişimlerle hizmetlerini sanal ortama taşımışlar, ardından
e-belediyecilik dönüşümü giderek yaygınlaşmıştır. Öte yandan geçiş sürecinde
web sayfaları üzerinden e-belediye hizmetine başlayan ve çeşitli aşamalardan
geçerek yeni uygulamalar geliştiren belediyelerin yoğunlaştıkları bilgi
aktarımı, sundukları e-hizmet deneyimi ve vatandaş odaklı katılımcı yönetim pratiklerinin
farklılık gösterdiği de görülmektedir.
Bu çalışmada Marmara Bölgesi Büyükşehir belediyelerinin e-yönetişim
çerçevesinde dijital ortamda sundukları e-belediyecilik hizmet ve
uygulamalarının karşılaştırmalı olarak analiz edilmesi amaçlanmıştır. Tübitak
1001 SOBAG destekli 117K012 no.lu projenin alan araştırması kapsamında yer alan
e-belediyecilik uygulamalarının ölçeği doğrultusunda yapılan çalışmanın
örneklemini; Kocaeli, İstanbul, Tekirdağ, Balıkesir, Bursa ve Sakarya'dan
oluşan Marmara bölgesinin 6 büyükşehir belediyesi oluşturmaktadır. Araştırma
kapsamındaki belediyelerin kurumsal web siteleri 3 ay boyunca kayıt altına
alınmış, bulgular 10 yılı aşkın bir süredir Newark E-Yönetişim Enstitüsü tarafından
yürütülen “Dünya Belediyelerinde
Dijital Yönetişim” başlıklı araştırmanın ölçeği çerçevesinde nitel ve nicel
içerik analizi yöntemiyle ölçümlenmiştir. Bu bağlamda incelenen
belediyelerin web siteleri; Güvenlik/Gizlilik
Değişkenleri, Yurttaş ve Sosyal Etkileşim ile
Operasyonel-Formal-Enformasyonel-Stratejik Beceri Ölçümü başlıklarında toplanan
e-belediyecilik hizmetleri kapsamındaki içerik yönünden değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, Marmara
Bölgesi’nde yer alan Büyükşehir belediyeleri, web sayfalarında sağladıkları
e-belediyecilik hizmetleri bakımından Newark E-Yönetişim Enstitüsü araştırma
ölçeğinde yer alan temel değişkenlere bağlı olarak analiz edilmiş ve bulgular
bu eksende tartışılmıştır.
e-belediye Dijital Yönetişim Web Sitesi Katılımcı Yönetim e-hizmetler
TUBİTAK/SOBAG
Tübitak 1001 SOBAG destekli 117K012 no.lu projenin alan araştırması
The e-municipality practices that
emerged in the information society process are directly related to the
governance principles that are expected to shed light on the public
administration of the 21st century. E-municipal services in Turkey has become a
part of state policy since the early 2000s, and has won critical importance in
the process of citizen-oriented public services and participatory local government management. Local government units first launched
their services in a virtual environment through initiatives such as the Local
Authorities Portal and Local Information Project, and then the e-municipality
transformation became more widespread. On the other hand e-municipality
practices differ in the manner of the transfer of information, e-service experience
and the citizen-oriented participatory management practices of the
municipalities. In this study, it is aimed to analyze comparatively the
e-municipality services and applications offered by the metropolitan
municipalities of Marmara Region within the framework of e-governance. The
study was conducted in accordance with the e-municipality applications scale of
the project no. 117K012 supported by TUBITAK 1001 SOBAG. The sample of the
study consisted 6 metropolitan municipalities of Marmara region which are Kocaeli, Istanbul, Tekirdag,
Balikesir, Bursa and Sakarya. The corporate web sites of the municipalities
were recorded for 3 months within the scope of the study, and the findings were
measured by qualitative and quantitative content analysis method scale of the
survey titled Dijital Digital Governance in the World Municipalities which has
been conducted by Newark E-Governance Institute for more than 10 years. In this
context, the websites were evaluated according to e-municipality service headings
as; Security/Confidentiality variables, Citizen and Social Interaction,
Measurement of Operational-Formal-Informational- and Strategic Skills. As a
result, the municipalities were analyzed in terms of the e-municipal services
they provided on the web pages based on the basic variables of the research
scale of Newark E-Governance Institute and the findings were discussed on this
axis.
e-municipality Digital Governance Web Sites Participatory Management e-service
Tübitak 1001 SOBAG destekli 117K012 no.lu projenin alan araştırması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Tübitak 1001 SOBAG destekli 117K012 no.lu projenin alan araştırması |
Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences