Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination Made of the Teachers Regarding Teaching Mathematics Concepts and Skills to the Students with Intellectual Disabilities

Yıl 2020, Yaz, 69 - 85, 18.08.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.664301

Öz

This study aimed to examine the applications of
the teachers regarding the teaching to students with mild intellectual
disabilities of mathematical concepts and skills in their classes. Sample group
of the study was composed of 10 special education teachers employed in special
education schools in Sakarya. Semi-structured interview technique was used in
data collection. Data were collected using a semi-structured interview form
prepared by the researchers. Descriptive analysis technique was utilized to
analyze data. Data were summarized and interpreted with the help of descriptive
analysis technique. As a result of research, teachers working in special
education schools stated that they made an individualized education and
training plan during the teaching of mathematics concepts and skills. Teachers
stated that they gave examples from the close environment of the student in
order to attract and maintain the students' attention during the teaching of mathematical
concepts and skills.

Kaynakça

  • Akmanoğlu, N. (2002). Otistik bireylere adı söylenen rakamı seçme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucunun etkililiği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alptekin, S. (2015). Sayma becerilerinin öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(1), 63-72.
  • Baykul, Y., ve Aşkar, P. (1987). Özel öğretim yöntemleri-matematik öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. Baykul, Y. (2016). İlkokulda matematik öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Berry, D. (2007). The effectiveness of the touchmath curriculum to teach addition and subtraction to elementary aged students identified with autism. http://www.touchmath.com/pdf/TouchmathAutism.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Cawley, J. F. & Miller, J. H. (1989). Cross-sectional comparisons of the mathematical performance of children. Performance Of Children With Learning Disabilities: Are we on the right track toward comprehensive programming? Journal of Learning Disabilities, 22(4), 250–259. doi: 10.1177/002221948902200409
  • Calhoon, M. B., & Fuchs, L. S. (2003). The effects of peer-assisted learning strategies and curriculum-based measurement on the mathematics performance of secondary students with disabilities. Remedial and Special Education, 24(4), 235-245. doi: 10.1177/07419325030240040601
  • Daugherty, S., Grisham-Brown, J., & Hemmeter, M. L. (2001). The effects of embedded skill instruction on the acquisition of target and nontarget skills in preschoolers with developmental delays. Topics in Early Childhood Special Education, 21(4), 213-221.
  • Durmuş, S., ve Yıkmış, A. (2004). Matematikte öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencileri tanımaya yönelik bir çalışma. 14th. National Special Education Congress. Bolu, Turkey.
  • Eldeniz-Çetin. M., ve Çay, E. (2016). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere bowling becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(9), 441-455.
  • Eliçin, Ö., Dağseven Emecen, D., ve Yıkmış, A. (2013). Zihin engelli çocuklara doğrudan öğretim yöntemiyle temel toplama işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniği kullanılarak yapılan öğretimin etkinliği. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 118-136.
  • Erbaş, D. (2008). Özel gereksinimli öğrencilere genel para kullanımı öğretme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1) 35-52.
  • Eripek, S. (2003). Zeka geriliği olan çocuklar. A. Ataman (Ed.) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş (153-173). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Erdal, E., ve Halat. H. (2009). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde kullandıkları ölçme araçları ve ölçme araçları ile ilgili bilgi düzeyleri. XVI Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat: Türkiye
  • Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2005). Enhancing mathematical problem solving for students with disabilities. The Journal of Special Education, 39 (1), 45-57. doi: 10.1177/00224669050390010501
  • Gürsel, O. (2010). Matematik öğretimi. İbrahim H Dikmen (Ed.), İlköğretimde kaynaştırma (s. 444). Ankara: Pegem Yayın Evi
  • Gürsel, O. ve Yıkmış A. (2001). Engelli çocuklara matematik becerilerinin kazandırılmasında öğretmen ve öğrenci etkileşiminin basamaklandırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 23-30.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M.(2017).Öğretmen adaylarının özel eğitim ve kaynaştırma eğitiminde matematik uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1), 119-158.
  • Hiebert, J. & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning, (pp. 65-97). New York: Macmillan.
  • Hudson, P. & Miller, S. P. (2006). Designing and implementing mathematics instruction for students with diverse leaming needs. Boston: Pearson Education Inc.
  • Katlav-Önal, Z. (2008). Akran öğrenciler desteği ile sunulan sabit bekleme süreli öğretimin genel eğitim sınıflarında eğitim gören özel gereksinimli öğrencilerin çıkarma işlemini kazanmalarındaki etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karabulut, A. ve Yıkmış A. (2010). Zihin engelli bireylere saat söyleme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10(2).
  • Krosbergen, E. H., & Van-Luit, J. E. H. (2003). Mathematics ınterventions for children with special educational needs: A meta-analysis. Remedial and Special Education, 24 (2), 97-114. doi: 10.1177/07419325030240020501
  • Kot, M. (2014). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere problem çözme becerisinin öğretiminde şemaya dayalı öğretim stratejisinin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kot, M., Sönmez, S., Yıkmış, A., ve Cora İnce, N. (2016). İşitme yetersizliği olan öğrencilere eldeli toplama işlemi öğretiminde nokta belirleme tekniğinin etkililiği. Current Research in Education, 2(1), 17-28.
  • Kot, M., Sönmez, S., ve Yıkmış, A. (2017). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere toplama işlemi öğretiminde doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan nokta belirleme tekniği ile sayı doğrusu stratejisinin karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(2), 253-269.
  • Mercer, C. D., & Miller, S. P. (1992). Teaching students with learning problems in math to acquire, understand, and apply basic math facts. Remedial and Special Education, 13(3), 19–35. doi: 10.1177/074193259201300303
  • NCTM. (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston. VA.
  • Rivera, D. P. (1997). Mathematics education and students with learning disabilities: Introduction to the special series. Journal of Learning Disabilities, 30(1), 2–19.
  • Sazak Pınar, E., ve Kocabıyık, D. (2014). Orta düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilere örüntü oluşturma becerisinin öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin etkililiği, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(3), 281-300.
  • Sönmez, S. (2014). Öğretmenlerin zihin engelli öğrencilerin matematik beceri kavram ve işlemlerini değerlendirme sürecinde yaptıklarının belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Soluaga, D., Leaf J.B, Taubman M., McEachin J., & Leaf, R. (2008). A comparison of flexible prompt fading and constant time delay for five children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 2(4), 753-765. Stein, M. K. & Bovalino, J. W. (2001). Manipulatives: One piece of the puzzle. Mathematics Teaching in the Middle School, 6(9), 356-359.
  • Şafak, P. (2007). Az gören öğrencilere eldeli toplama öğretiminde uyarlanmış basamaklı öğretim yönteminin etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (1), 27-46.
  • Tuncer, T. (1994). Görme engelli öğrencilere basamak değeri ve eldeli toplama öğretiminde basamaklı öğretim yöntemiyle sunulan bireyselleştirilmiş öğretim materyalinin etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tufan, S., ve Aykut, Ç. (2018). Şemaya dayalı strateji ve kendini izleme stratejisi öğretiminin hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin sözel matematik problemi çözme performanslarına etkisi, İlköğretim online, 17(2), 613-641
  • Tracy, D. M., & Fanelli, B. H. (2000). Teaching money concepts: Are we shortchanging our kids? Edu¬cational Resources Information Center (ERIC). ED 451065.
  • Vural, M., ve Yıkmış, A. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlanmasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Yücesoy, Ş. (2002). Zihin özürlü öğrencilere fotokopi çekme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yıkmış, A., ve Eldeniz Çetin, M.. (2010). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere sabit bekleme süreli öğretimle bölme öğretimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 69-78. Yıkmış, A. (2005). Etkileşime dayalı matematik öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Matematiksel Kavram ve Becerilerinin Öğretimine Yönelik Öğretmenlerin Sınıf İçi Uygulamalarının Belirlenmesi

Yıl 2020, Yaz, 69 - 85, 18.08.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.664301

Öz

Bu araştırmanın amacı; hafif düzey zihinsel yetersizliği olan öğrencilere matematiksel kavram ve becerilerinin öğretimine yönelik öğretmenlerin sınıflarında yaptıkları uygulamaları incelemektir. Araştırmanın örneklem grubunu Sakarya’da özel eğitim okulunda çalışan 10 özel eğitim öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, görüşme türlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda özel eğitim okulunda çalışan öğretmenler, matematiksel kavram ve becerilerin öğretimi sırasında bireyselleştirilmiş eğitim ve öğretim planı yaptıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler, matematiksel kavram ve becerilerin öğretimi sırasında öğrencilerin dikkatini çekmeye ve sürdürmeye yönelik öğrencinin yakın çevresinden örnekler verdiğini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Akmanoğlu, N. (2002). Otistik bireylere adı söylenen rakamı seçme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucunun etkililiği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alptekin, S. (2015). Sayma becerilerinin öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(1), 63-72.
  • Baykul, Y., ve Aşkar, P. (1987). Özel öğretim yöntemleri-matematik öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. Baykul, Y. (2016). İlkokulda matematik öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Berry, D. (2007). The effectiveness of the touchmath curriculum to teach addition and subtraction to elementary aged students identified with autism. http://www.touchmath.com/pdf/TouchmathAutism.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Cawley, J. F. & Miller, J. H. (1989). Cross-sectional comparisons of the mathematical performance of children. Performance Of Children With Learning Disabilities: Are we on the right track toward comprehensive programming? Journal of Learning Disabilities, 22(4), 250–259. doi: 10.1177/002221948902200409
  • Calhoon, M. B., & Fuchs, L. S. (2003). The effects of peer-assisted learning strategies and curriculum-based measurement on the mathematics performance of secondary students with disabilities. Remedial and Special Education, 24(4), 235-245. doi: 10.1177/07419325030240040601
  • Daugherty, S., Grisham-Brown, J., & Hemmeter, M. L. (2001). The effects of embedded skill instruction on the acquisition of target and nontarget skills in preschoolers with developmental delays. Topics in Early Childhood Special Education, 21(4), 213-221.
  • Durmuş, S., ve Yıkmış, A. (2004). Matematikte öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencileri tanımaya yönelik bir çalışma. 14th. National Special Education Congress. Bolu, Turkey.
  • Eldeniz-Çetin. M., ve Çay, E. (2016). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere bowling becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(9), 441-455.
  • Eliçin, Ö., Dağseven Emecen, D., ve Yıkmış, A. (2013). Zihin engelli çocuklara doğrudan öğretim yöntemiyle temel toplama işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniği kullanılarak yapılan öğretimin etkinliği. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 118-136.
  • Erbaş, D. (2008). Özel gereksinimli öğrencilere genel para kullanımı öğretme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1) 35-52.
  • Eripek, S. (2003). Zeka geriliği olan çocuklar. A. Ataman (Ed.) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş (153-173). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Erdal, E., ve Halat. H. (2009). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde kullandıkları ölçme araçları ve ölçme araçları ile ilgili bilgi düzeyleri. XVI Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat: Türkiye
  • Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2005). Enhancing mathematical problem solving for students with disabilities. The Journal of Special Education, 39 (1), 45-57. doi: 10.1177/00224669050390010501
  • Gürsel, O. (2010). Matematik öğretimi. İbrahim H Dikmen (Ed.), İlköğretimde kaynaştırma (s. 444). Ankara: Pegem Yayın Evi
  • Gürsel, O. ve Yıkmış A. (2001). Engelli çocuklara matematik becerilerinin kazandırılmasında öğretmen ve öğrenci etkileşiminin basamaklandırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 23-30.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M.(2017).Öğretmen adaylarının özel eğitim ve kaynaştırma eğitiminde matematik uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1), 119-158.
  • Hiebert, J. & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning, (pp. 65-97). New York: Macmillan.
  • Hudson, P. & Miller, S. P. (2006). Designing and implementing mathematics instruction for students with diverse leaming needs. Boston: Pearson Education Inc.
  • Katlav-Önal, Z. (2008). Akran öğrenciler desteği ile sunulan sabit bekleme süreli öğretimin genel eğitim sınıflarında eğitim gören özel gereksinimli öğrencilerin çıkarma işlemini kazanmalarındaki etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karabulut, A. ve Yıkmış A. (2010). Zihin engelli bireylere saat söyleme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10(2).
  • Krosbergen, E. H., & Van-Luit, J. E. H. (2003). Mathematics ınterventions for children with special educational needs: A meta-analysis. Remedial and Special Education, 24 (2), 97-114. doi: 10.1177/07419325030240020501
  • Kot, M. (2014). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere problem çözme becerisinin öğretiminde şemaya dayalı öğretim stratejisinin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kot, M., Sönmez, S., Yıkmış, A., ve Cora İnce, N. (2016). İşitme yetersizliği olan öğrencilere eldeli toplama işlemi öğretiminde nokta belirleme tekniğinin etkililiği. Current Research in Education, 2(1), 17-28.
  • Kot, M., Sönmez, S., ve Yıkmış, A. (2017). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere toplama işlemi öğretiminde doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan nokta belirleme tekniği ile sayı doğrusu stratejisinin karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(2), 253-269.
  • Mercer, C. D., & Miller, S. P. (1992). Teaching students with learning problems in math to acquire, understand, and apply basic math facts. Remedial and Special Education, 13(3), 19–35. doi: 10.1177/074193259201300303
  • NCTM. (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston. VA.
  • Rivera, D. P. (1997). Mathematics education and students with learning disabilities: Introduction to the special series. Journal of Learning Disabilities, 30(1), 2–19.
  • Sazak Pınar, E., ve Kocabıyık, D. (2014). Orta düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilere örüntü oluşturma becerisinin öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin etkililiği, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(3), 281-300.
  • Sönmez, S. (2014). Öğretmenlerin zihin engelli öğrencilerin matematik beceri kavram ve işlemlerini değerlendirme sürecinde yaptıklarının belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Soluaga, D., Leaf J.B, Taubman M., McEachin J., & Leaf, R. (2008). A comparison of flexible prompt fading and constant time delay for five children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 2(4), 753-765. Stein, M. K. & Bovalino, J. W. (2001). Manipulatives: One piece of the puzzle. Mathematics Teaching in the Middle School, 6(9), 356-359.
  • Şafak, P. (2007). Az gören öğrencilere eldeli toplama öğretiminde uyarlanmış basamaklı öğretim yönteminin etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (1), 27-46.
  • Tuncer, T. (1994). Görme engelli öğrencilere basamak değeri ve eldeli toplama öğretiminde basamaklı öğretim yöntemiyle sunulan bireyselleştirilmiş öğretim materyalinin etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tufan, S., ve Aykut, Ç. (2018). Şemaya dayalı strateji ve kendini izleme stratejisi öğretiminin hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin sözel matematik problemi çözme performanslarına etkisi, İlköğretim online, 17(2), 613-641
  • Tracy, D. M., & Fanelli, B. H. (2000). Teaching money concepts: Are we shortchanging our kids? Edu¬cational Resources Information Center (ERIC). ED 451065.
  • Vural, M., ve Yıkmış, A. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlanmasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Yücesoy, Ş. (2002). Zihin özürlü öğrencilere fotokopi çekme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yıkmış, A., ve Eldeniz Çetin, M.. (2010). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere sabit bekleme süreli öğretimle bölme öğretimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 69-78. Yıkmış, A. (2005). Etkileşime dayalı matematik öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Evgin Çay 0000-0002-1199-3939

Ahmet Yıkmış 0000-0002-1143-1207

Yayımlanma Tarihi 18 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 13 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Yaz

Kaynak Göster

APA Çay, E., & Yıkmış, A. (2020). Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Matematiksel Kavram ve Becerilerinin Öğretimine Yönelik Öğretmenlerin Sınıf İçi Uygulamalarının Belirlenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(7), 69-85. https://doi.org/10.21733/ibad.664301

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386