International trade is one of the most important factors in the realization of growth and development in terms of countries. Logistics activities are decisive in the uninterrupted realization and success of global trade. Transportation activities have an important place in logistics activities. 85% of the transportation activity, which has an important place in international trade, is carried out by sea. The most important routes of the seaway, which has a great share in the connection of countries and trade activities, are the canals and straits, which are described as artificial and natural waterways. Artificial water canals are generally man-made roads with the aim of saving distance, time and logistical costs. Artificial water canals built for this purpose make a significant contribution to world trade. Artificial water canals provide many advantages in terms of reducing transportation costs, shortening supply times and providing energy efficiency. In addition, artificial water channels provide serious income to the countries within their borders. Countries that use maritime transportation effectively and have geopolitical importance due to their location have a say in global trade. Turkey is in an advantageous position thanks to the seas, straits and ports it has. In this study, two artificial water channels, Suez and Panama canals, which have a great place in global trade, were examined in the light of data. In addition to these data, the logistics potential of Kanal Istanbul has been evaluated by considering the current Istanbul Bosphorus statistics.
Uluslararası ticaret, ülkeler açısından büyüme ve gelişmenin gerçekleşmesinde en önemli faktörlerden biridir. Küresel ticaretin kesintisiz gerçekleşmesinde ve başarıya ulaşmasında lojistik faaliyetler belirleyici olmaktadır. Lojistik faaliyetler içinde ise taşımacılık faaliyeti önemli bir yer tutmaktadır. Uluslararası ticarette önemli bir yere sahip olan taşımacılık faaliyetinin %85’ i denizyolu ile gerçekleşmektedir. Ülkelerinin birbirine bağlanmasında ve ticareti faaliyetlerde büyük orana sahip olan denizyolunun en önemli güzergâhları yapay ve doğal suyolları olarak nitelendirilen kanallar ve boğazlardır. Yapay su kanalları genel olarak mesafeden, zamandan ve lojistik maliyetlerden tasarruf etme amacıyla insan eliyle inşa edilmiş yollardır. Bu amaç doğrultusunda inşa edilen yapay su kanalları dünya ticaretine önemli katkı sağlamaktadır. Yapay su kanalları nakliye maliyetlerini düşürmede, tedarik sürelerini kısaltma ve enerji verimliliği sağlama açısından birçok avantaj oluşturmaktadır. Ayrıca yapay su kanalları sınırları içerisinde bulunan ülkelere ciddi gelir sağlamaktadır. Deniz taşımacılığını etkili kullanan ve konumu itibariyle jeopolitik öneme sahip olan ülkeler küresel ticarette söz sahibi olmaktadır. Türkiye’de sahip olduğu denizler, boğazlar ve limanlar sayesinde avantajlı bir durumdadır. Bu çalışmada küresel ticarette büyük bir yere sahip olan iki yapay su kanalı Süveyş ve Panama kanalı veriler ışığında incelenmiştir. Bu verilerin yanında mevcut İstanbul Boğazı istatistikleri de ele alınarak Kanal İstanbul’un lojistik potansiyeli değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 19 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 12 |
IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.