The aim of this study is to reveal the effect of STEM activities developed using the Engineering Design Process (EDP) within the scope of the "Simple Machines" unit on eighth grade students' understanding and scientific process skills. The research was carried out using a mixed method. The study group consists of 11 students (N boys = 6, N girls = 5) studying in the eighth grade of a village school in Giresun province in the 2018-2019 academic year. In the study, STEM activities developed using the EDP within the scope of the "Simple Machines" unit were applied to the experimental group. In the research, as data collection tools, "Two-Stage Simple Machine Test (TSSMT)" consisting of 16 questions and two stages, Science Process Skill Test (SPST) and semi-structured interview about subject concepts and teaching practices were used. The data obtained from the TSSMT and the SPST applied as pre and post tests to the students were analyzed and compared with the SPSS program. After the application, the data obtained from the semi-structured interviews with the students about the concepts of "Simple Machines" and teaching practices were subjected to content analysis. In this study, it was concluded that EDP-focused STEM activities provide a significant increase in students' understanding of the concepts related to "Simple machines". However, although EDP-focused STEM activities provide a slight increase in developing students' scientific process skills, it was determined that this increase was not statistically significant. In addition, although the students stated that they had difficulties in the process, when the whole process was considered, it can be said that they had the opportunity to develop many aspects such as harmonious working, effective communication, social skills, developing new ideas, responsibility, problem solving, decision making and overcoming difficulties.
Simple machines Engineering design process STEM education approach.
Bu araştırmanın amacı, “Basit Makineler” ünitesi kapsamında Mühendislik Tasarım Süreci (MTS) kullanılarak geliştirilmiş olan STEM etkinliklerinin sekizinci sınıf öğrencilerin konuları anlamalarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırma, karma yöntem kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Giresun iline bağlı olan bir köy okulunun sekizinci sınıfında öğrenim gören toplam 11 öğrenci (Nerkek=6, Nkız=5) oluşturmaktadır. Araştırmada deney grubuna “Basit Makineler” ünitesi kapsamında MTS aşamaları dikkate alınarak geliştirilen STEM etkinlikleri uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak 16 sorudan ve iki aşamadan oluşan “İki Aşamalı Basit Makine Testi (İABMT)”, Bilimsel Süreç Beceri Testi (BSBT) ve konu kavramları ve öğretim uygulamaları ile ilgili yarı yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Öğrencilere, ön test ve son test olarak uygulanan İABMT ve BSBT’den elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilerek karşılaştırılmıştır. Uygulama sonrası öğrencilerle “Basit Makineler” konusundaki kavramlar ve öğretim uygulamaları hakkındaki yarı yapılandırılmış mülakatlardan elde edilen veriler ise içerik analiziyle çözümlenmiştir. Bu araştırmada MTS odaklı STEM etkinliklerinin öğrencilerin “Basit makineler” konusuyla ilgili kavramları anlamalarında anlamlı bir artış sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak MTS odaklı STEM etkinlikleri öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmede bir miktar artış sağlasa da bu artışın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı ortaya koyulmuştur. Buna ek olarak öğrenciler süreçte her ne kadar zorlandıklarını belirtmiş olsalar da bütün süreç düşünüldüğünde uyumlu çalışma, etkili iletişim, sosyal beceri, yeni fikir geliştirme, sorumluluk, problem çözme, karar verme ve zorlukların üstesinden gelme gibi birçok yönlerini geliştirmelerine fırsat yakaladıkları söylenilebilir.
Basit makineler Mühendislik tasarım süreci STEM eğitim yaklaşımı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 14 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences