Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNGİLİZCE HAZIRLIK OKULU ÖĞRETİM GÖREVLİLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİNİN KULLANIMINA VE ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 230, 959 - 992, 04.05.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.709347

Öz

Bu araştırmanın amacı, hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyini ve öğretmenlerin derslerde ne derece öğrettiklerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Betimsel yöntemin benimsendiği araştırmada, dil öğrenme stratejileri kullanım ve öğretim düzeyi araştırmacılar tarafından geliştirilen Dil Öğrenme Stratejileri Ölçeği (2011) ile ölçülmüştür. Araştırma, 769 üniversite hazırlık sınıfı öğrencisi ve 120 İngilizce öğretim görevlisi ile yürütülmüştür. Hazırlık sınıfı öğrencileri dil öğrenirken en çok duyuşsal, en az bellek destekleyici stratejileri kullanmaktadır. Öğretim görevlileri ise derslerde en az bellek destekleyici; en çok ise duyuşsal ve örgütleme stratejilerine yer vermektedir. Öğrencilerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri ile öğretim görevlilerini derslerde yer verme düzeyleri arasında anlamlı ilişki görülmüştür.

Kaynakça

  • Abdelhafez, A., M. (2006). The effect of a suggested training program in some metacognitive language learning strategies on developing listening and reading comprehension of university efl students. Thesis of doctorate, UK, University of Exeter. Algan, N. (2006) University preparatory class students’ use of language learning strategies and the perceptions of their instructors on their use. [ Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri kullanımı ve okutmanlarının algıları ] Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul. Arends, R. I. (1998). Learning to teach. Boston: McGraw-Hill Companies Arnold, J. (1999). Visualization: language learning with the mind’s eye (J. Arnold ed.), Affect in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press. Bedir, S.B., Dursun, F. (2019). Üstbilişsel okuma stratejileri öğretiminin öğrencilerin üstbilişsel farkındalığı, İngilizce okuma başarısı ve öz yeterliklerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 48 (222), 185-211. Bekleyen, N. (2005). Öğretmen adayları tarafından kullanılan dil öğrenme stratejileri. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2(14), 113-122. Chamot, A. U. (2001). The role of learning strategies in second language acquisition. In M.P. Breen (Ed.), Learner contributions to language Chamot, A. U., ve Kupper, L., (1989). Learning strategies in foreign language instruction. Foreign Language Annuals, 22, 13-24. Chamot, A.U. (2005). Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual Review of Applied Linguistics 25, 112–130. Cohen, A. (1998). Strategies in learning and using a second language. New York: Longman. Deneme, S.(2008). Language learning strategy preferences of Turkish students. [Türk öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri tercihleri] Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2). Gagne, R. M., Briggs, L. J. ve Wager, W. W. (1988). Principles of instructional design . New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc. Gagne, R., M. (1988). Principles of instructional design. Chicago: Halt, Rinehart. Gürata, A. (2008). The grammar learning strategies employed by Turkish university preparatory school efl students. Yüksek Lisans Tezi. Bilkent Üniversitesi, Ankara Hong-Nam, K., Leavell, A. (2007). A comparative study of language learning strategy use ın an efl context: Monolingual korean and bilingual korean-chinese university students. Asia Pacific Education Review. 8 (1) : 71-78. Karahan, V. (2006). Devlet ilköğretim okulu birinci kademe dördüncü sınıf öğrencilerinin İngilizce öğrenirken kullandıkları öğrenme stratejileri. Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Karasar, N. (1999), Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press. Maruyama, G. M. (1998). Basics of structural equation modeling. Thousand Oaks, CA: Sage. Norman, D. A. (1980). Twelve issues for cognitive science. Cognitive Science, 4 (1) 1-32. Nunan, D. (1996). Learner strategy training in the classroom: An action research study. TESOL Journal, 6(1), 35-41. O’Malley,J., Chamot, A., U., Manzares, S., Russo, R.,P., Kupper, J. (1985) Learning strategies applications with students of English as a second language. TESOL Quarterly, 19(3)557-84. O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge, UK: Cambridge University Press. O’Malley, J.M., Chamot, A.U., & Kupper, L. (1995) Listening comprehension strategies in second language acquisition. In H.D. Brown & S.T., Ganzo (Eds), Readings on second language acquisition (138-160) England, Cliffs, N.J: Prentice Hall Regents. O'Malley, J.M. (1987). The effects of training in the use of learning strategies on learning English as a second language. In A. Wenden & J. Rubin (Eds.). Learner Strategies in Language Learning. Cambridge: Prentice-Hall. 133-43. Oxford, R.(1990). Language learning strategies: What everyone use. Boston Heinle and Heinle. Ömay, Ç., B., Şekercioğlu, G. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pegem A. Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1, 17-32. Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. Preacher, K. J., MacCallum, R.C.,( 2002). Exploratory factor analysis in behavior genetics research: factor recovery with small sample size. Behavior Genetics. 32(2):153-161. Pressley, M., & Harris, K. R. (2006). Cognitive Strategies Instruction: From Basic Research to Classroom Instruction. In P. A. Alexander & P. H. Winne (Eds.), Handbook of educational psychology (p. 265–286). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Senemoğlu, N. (2010). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi 16. Baskı Şen, H. (2009). İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin dil öğrenme stratejilerinin İngilizce derslerinde kullanımı ile ilgili görüşleri ve elde edilen sonuçların öğrencilerin strateji kullanma sıklığı ile karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Vierira, F. (2003). Adressing constraints on autonomy in school contexts : Lessons from working with teachers in Palfreyman’ in D. VE R.C Smith (ed) : Learner autonomy across cultures : language education perspectives. Basingstoke : Palgrave macmillan. Weinstein, E. C., ve Mayer, R. (1986). The teaching of learning strategies. (Wittock, M.C. Eds) Handbook of research on teaching, New York: Maccmillan Company. Wenden, A. (1991). Learner strategies for learner autonomy. Cambridge: Prentice Hall. Wenden, A.L., ve Rubin, J. (eds) (1987). Learner strategies in language learning. Englewood cliffs, NJ: Prentice – Hall.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Demet Özmat 0000-0002-8936-020X

Nuray Senemoğlu 0000-0001-9657-0339

Yayımlanma Tarihi 4 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 230

Kaynak Göster

APA Özmat, D., & Senemoğlu, N. (2021). İNGİLİZCE HAZIRLIK OKULU ÖĞRETİM GÖREVLİLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİNİN KULLANIMINA VE ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 959-992. https://doi.org/10.37669/milliegitim.709347