Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Perspektifinden Sınıf Yönetimi

Yıl 2020, Güz, 209 - 225, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.703809

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin sınıf yönetimi hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Bu değişkenler, “motivasyon”, “zaman”, “iletişim” ve özel öğrencilerin davranışlarının yönetimi” olarak belirlenmiştir. Bu çalışma, nitel araştırma yaklaşıma uygun olarak yürütülmüş bir örnek olay çalışmasıdır. Çalışma grubunu, Türkiye’nin farklı bölgelerinde görev yapan 50 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve dokuz açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler yüz yüze ve/veya internet üzerinden online görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Bu görüşmeler 20-25 dakika sürmüştür. Veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğretmenlerin öğrenme ortamlarında motivasyonu bozan davranışları bildikleri, zamanı etkili kullanmak için zaman tuzaklarına karşı önlem aldıkları, iletişime önem verdikleri ve sınıfta özel öğrencilerin davranışlarının nasıl yönetilmesi gerektiğinin farkında oldukları söylenebilir.

Destekleyen Kurum

Giresun üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri

Proje Numarası

EĞT-BAP-A-140316-111

Teşekkür

Bu çalışma Giresun üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri birimi tarafından desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, A. (2000). Sınıf yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın, M. (1998). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Başar, H. (1997). Sınıf yönetimi (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Boiché, J. and Sarrazin, P. (2007). Motivation autodéterminée, perceptions de conflit et d’instrumentalité et assiduité envers la pratique d’une activité physique: une étude prospective sur six mois. Psychologie Française, 52, 417- 430.
  • Brissie, J. S., Hoover-Dempsey, K. V. and Bassler, O. C. (1988). Individual, situational contributors to teacher burnout. Journal of Educational Research, 82(2), 106-112. Burden, P. R. (1995). Classroom management and discipline: Methods to facilitate cooperation and instruction. Londra: Longman.
  • Celep, C. (2008). Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama (3. Baskı). Ankara: PegamA Yayınları.
  • Cohen, L. and Manion, L. (1989). Research methods in education (4th Ed.). New York: Routledge.
  • Çelikten, M. ve Can, N. (2003). Yönetici, öğretmen ve veli gözüyle ideal öğretmen. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 253-265.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-238.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Genişletilmiş 3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dağlı, A. (2014). Etkili sınıf yönetimi. Kıran, H. (Ed.). Özel grupların yönetimi (s. 313-348). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Davaslıgil, Ü. (1996). Üstünler ve özellikleri. Eğitim ve Bilim, 20(102), 59-69.
  • Dönmez Usta, N. and Turan Güntepe, E. (2016). Examining the game design process of prospective’ teachers. Word Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership, 27-29 October, Budapest Hungary.
  • Dönmez Usta, N. ve Turan Güntepe, E. (2017). Öğretmen adaylarinin geliştirdikleri materyallerin değerlendirilmesi: etkili bir sinif yönetimi örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(7), 102-115.
  • Dönmez Usta, N. ve Turan Güntepe, E. (2019). Öğrenme ortaminda qr kod destekli materyallerin kullanimi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (3), 923-935.
  • Drew, C. J., Hardman, M. L. and Hart, A. W. (1996). Designing and conducting research: Inquiry in education and social science (2nd Ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Edwards, C. H. (1993). Classroom discipline and management. NY: Macmillan
  • Ekici, G. (2002). Öğretimin yönetimi. Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Emmer, E., Evertson, C., Clements, B. and Worsham, M. (1997). Managing problem behaviors. Classroom management for secondary teachers. Erdem, M. (2001). Sınıf yönetimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A. ve Yıldız, İ. (2010). Sınıf yönetimi ve sınıf içi disiplin problemleri, nedenleri ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma: Bilişim teknolojileri dersi örneği. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri–Educational Sciences: Theory and Practice, 10(2), 853-891.
  • Glasser, W. (1990). The quality school: Managing students without coercion. New York: Harper and Row Publishers, Inc.
  • Green, J., Nelson, G., Martin, A. J. and Marsh, H. (2006). The causal ordering of selfconcept and academic motivation and its effect on academic achievement. International Education Journal, 7, 534−546.
  • Hidi, S. and Harackiewicz, J. M. (2000). Motivating the academically unmotivated: A critical issue for the 21st century. Review of Educational Research, 70, 151−179.
  • Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
  • Karahan, N. (2008). Öğretmen yetiştirme düzeni ve Türkiye örneği. Unpublished Master Dissertation, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Karataş, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve problem çözme becerilerinin akademik motivasyonu yordama gücü. Unpublished Doctoral Dissertation, Yıldız Teknik Üniveristesi, İstanbul.
  • Katipoğlu, B. (2012). Öğrencilerde dikkat ve motivasyon zafiyetine neden olan bazi faktörler. Balıkesir University Journal of Social Sciences Institute, 15(27), 225-235.
  • Kaufman, P., Bradby, D. and Owings, J. (1992). National education longitudinal study of 1988: Characteristics of at-risk students in NELS: 88@ Contractor Report, NCES 92–042#. Washington, DC: US Department of Education, Office of Educational Research and Improvement. National Center for Education Statistics.
  • Kazu, H. (2007). Öğretmenlerin sınıfta istenmeyen davranışlarının önlenmesi ve değiştirilmesine yönelik stratejileri uygulama durumları. Milli Eğitim, 175, 57–66. Lier, L. V. (1996). Interaction in the language curriculum, awareness, autonomy and authenticity. New York: Longman.
  • Lincoln, Y. S. and Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. California: Sage Publications, Inc.
  • Linnenbrink, E. A. and Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an enabler for academic success. The School Psychology Review, 31, 313–327.
  • Livatyalı, H. (2004). “Zaman yönetimi ve okul” sınıf yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Meşeci, F., Özcan, N. ve Bozdemir, P. (2007). Öğretmen ve müdürlerin okul psikolojik danışma ve rehberlik servisine yönelik algıları. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1). 151-171.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd Ed.). California: Sage Publications, Inc.
  • Nelson, M. F. (2002). A qualitative study of effective school discipline practices: Perceptions of administrators, tenured teachers and parents in twenty schools. Unpublished Doctoral Dissertation, East Tennessee State University, Tennessee.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S. (1998). Özel eğitime giriş. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Phelps, P. H. (1991). Helping teachers excel as classroom managers. Clearin House, 64(4). Database, Academic Search Premier.
  • Pintrich, P. R. and Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Schwab, R. L., Jackson, S. E. and Schuler, R. S. (1986). Toward an understanding of the burnout phenomenon. Journal of Applied Psychology, 71(4), 630-640. Şişman, M. ve Turan, S. (2004). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Taşdan, M. ve Kantos, Z. E. (2007). Sınıf yönetimi ve disiplin. Z. Cafoğlu (Editör). Sınıf Yönetimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız, V. (2002. Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla başa çıkma stratejileri. Çağdaş Eğitim, 284, 22–27.
  • Ültay, E. ve Ültay, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının bazı fen kavramları hakkındaki kavramsal bilgilerinin kesitsel olarak incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1046-1051.
  • Ültay, N., Durukan, Ü. G. and Ültay, E. (2015). Evaluation of the effectiveness of conceptual change texts in the REACT strategy. Chemistry Education Research and Practice, 16(1), 22-38.
  • Yavuzer, H. (2003). Okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemi (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. (2011). Öz-yeterlik, içe yönelik motivasyon, kaygı ve matematik başarısı: Türkiye, Japonya ve Finlandiya'dan bulgular. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 277-291.

Classroom Management Perspective of Teachers

Yıl 2020, Güz, 209 - 225, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.703809

Öz

The aim of this study is to evaluate the views of teachers about classroom management in terms of some variables. These variables are defined as "motivation", "time", "communication" and "management of special students’ behaviours ". This study is a case study conducted in accordance with the qualitative approach. The study group was 50 teachers from different regions of Turkey. Data collection tool was a semi-structured interview form consisted of nine open-ended questions developed by the researchers. The data were collected by the interviews through face to face and/or the internet. These interviews lasted about 20-25 minutes. Data were analyzed by using content analysis technique. According to the results of the analysis, it can be said that the teachers know the motivational behaviors in learning environments, take precautions against time traps to use time effectively, care about communication and are aware of how the behavior of special students should be managed in the classroom.

Proje Numarası

EĞT-BAP-A-140316-111

Kaynakça

  • Aydın, A. (2000). Sınıf yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın, M. (1998). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Başar, H. (1997). Sınıf yönetimi (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Boiché, J. and Sarrazin, P. (2007). Motivation autodéterminée, perceptions de conflit et d’instrumentalité et assiduité envers la pratique d’une activité physique: une étude prospective sur six mois. Psychologie Française, 52, 417- 430.
  • Brissie, J. S., Hoover-Dempsey, K. V. and Bassler, O. C. (1988). Individual, situational contributors to teacher burnout. Journal of Educational Research, 82(2), 106-112. Burden, P. R. (1995). Classroom management and discipline: Methods to facilitate cooperation and instruction. Londra: Longman.
  • Celep, C. (2008). Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama (3. Baskı). Ankara: PegamA Yayınları.
  • Cohen, L. and Manion, L. (1989). Research methods in education (4th Ed.). New York: Routledge.
  • Çelikten, M. ve Can, N. (2003). Yönetici, öğretmen ve veli gözüyle ideal öğretmen. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 253-265.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-238.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Genişletilmiş 3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dağlı, A. (2014). Etkili sınıf yönetimi. Kıran, H. (Ed.). Özel grupların yönetimi (s. 313-348). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Davaslıgil, Ü. (1996). Üstünler ve özellikleri. Eğitim ve Bilim, 20(102), 59-69.
  • Dönmez Usta, N. and Turan Güntepe, E. (2016). Examining the game design process of prospective’ teachers. Word Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership, 27-29 October, Budapest Hungary.
  • Dönmez Usta, N. ve Turan Güntepe, E. (2017). Öğretmen adaylarinin geliştirdikleri materyallerin değerlendirilmesi: etkili bir sinif yönetimi örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(7), 102-115.
  • Dönmez Usta, N. ve Turan Güntepe, E. (2019). Öğrenme ortaminda qr kod destekli materyallerin kullanimi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (3), 923-935.
  • Drew, C. J., Hardman, M. L. and Hart, A. W. (1996). Designing and conducting research: Inquiry in education and social science (2nd Ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Edwards, C. H. (1993). Classroom discipline and management. NY: Macmillan
  • Ekici, G. (2002). Öğretimin yönetimi. Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Emmer, E., Evertson, C., Clements, B. and Worsham, M. (1997). Managing problem behaviors. Classroom management for secondary teachers. Erdem, M. (2001). Sınıf yönetimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A. ve Yıldız, İ. (2010). Sınıf yönetimi ve sınıf içi disiplin problemleri, nedenleri ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma: Bilişim teknolojileri dersi örneği. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri–Educational Sciences: Theory and Practice, 10(2), 853-891.
  • Glasser, W. (1990). The quality school: Managing students without coercion. New York: Harper and Row Publishers, Inc.
  • Green, J., Nelson, G., Martin, A. J. and Marsh, H. (2006). The causal ordering of selfconcept and academic motivation and its effect on academic achievement. International Education Journal, 7, 534−546.
  • Hidi, S. and Harackiewicz, J. M. (2000). Motivating the academically unmotivated: A critical issue for the 21st century. Review of Educational Research, 70, 151−179.
  • Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
  • Karahan, N. (2008). Öğretmen yetiştirme düzeni ve Türkiye örneği. Unpublished Master Dissertation, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Karataş, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve problem çözme becerilerinin akademik motivasyonu yordama gücü. Unpublished Doctoral Dissertation, Yıldız Teknik Üniveristesi, İstanbul.
  • Katipoğlu, B. (2012). Öğrencilerde dikkat ve motivasyon zafiyetine neden olan bazi faktörler. Balıkesir University Journal of Social Sciences Institute, 15(27), 225-235.
  • Kaufman, P., Bradby, D. and Owings, J. (1992). National education longitudinal study of 1988: Characteristics of at-risk students in NELS: 88@ Contractor Report, NCES 92–042#. Washington, DC: US Department of Education, Office of Educational Research and Improvement. National Center for Education Statistics.
  • Kazu, H. (2007). Öğretmenlerin sınıfta istenmeyen davranışlarının önlenmesi ve değiştirilmesine yönelik stratejileri uygulama durumları. Milli Eğitim, 175, 57–66. Lier, L. V. (1996). Interaction in the language curriculum, awareness, autonomy and authenticity. New York: Longman.
  • Lincoln, Y. S. and Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. California: Sage Publications, Inc.
  • Linnenbrink, E. A. and Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an enabler for academic success. The School Psychology Review, 31, 313–327.
  • Livatyalı, H. (2004). “Zaman yönetimi ve okul” sınıf yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Meşeci, F., Özcan, N. ve Bozdemir, P. (2007). Öğretmen ve müdürlerin okul psikolojik danışma ve rehberlik servisine yönelik algıları. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1). 151-171.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd Ed.). California: Sage Publications, Inc.
  • Nelson, M. F. (2002). A qualitative study of effective school discipline practices: Perceptions of administrators, tenured teachers and parents in twenty schools. Unpublished Doctoral Dissertation, East Tennessee State University, Tennessee.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S. (1998). Özel eğitime giriş. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Phelps, P. H. (1991). Helping teachers excel as classroom managers. Clearin House, 64(4). Database, Academic Search Premier.
  • Pintrich, P. R. and Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Schwab, R. L., Jackson, S. E. and Schuler, R. S. (1986). Toward an understanding of the burnout phenomenon. Journal of Applied Psychology, 71(4), 630-640. Şişman, M. ve Turan, S. (2004). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Taşdan, M. ve Kantos, Z. E. (2007). Sınıf yönetimi ve disiplin. Z. Cafoğlu (Editör). Sınıf Yönetimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız, V. (2002. Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla başa çıkma stratejileri. Çağdaş Eğitim, 284, 22–27.
  • Ültay, E. ve Ültay, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının bazı fen kavramları hakkındaki kavramsal bilgilerinin kesitsel olarak incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1046-1051.
  • Ültay, N., Durukan, Ü. G. and Ültay, E. (2015). Evaluation of the effectiveness of conceptual change texts in the REACT strategy. Chemistry Education Research and Practice, 16(1), 22-38.
  • Yavuzer, H. (2003). Okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemi (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. (2011). Öz-yeterlik, içe yönelik motivasyon, kaygı ve matematik başarısı: Türkiye, Japonya ve Finlandiya'dan bulgular. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 277-291.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Necla Dönmez Usta 0000-0002-8075-7446

Neslihan Ültay 0000-0002-9783-0486

Eser Ültay 0000-0001-6839-6361

Proje Numarası EĞT-BAP-A-140316-111
Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Güz

Kaynak Göster

APA Dönmez Usta, N., Ültay, N., & Ültay, E. (2020). Classroom Management Perspective of Teachers. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(8), 209-225. https://doi.org/10.21733/ibad.703809

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386