Akademik
Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi'nin temel amacı; iktisadi ve idari
bilimler alanında çalışma yapan bilim insanlarının bilgi, deneyim,
değerlendirme, görüş ve önerilerini paylaştıkları bilimsel bir platform
oluşturmak ve bu alandaki çalışmalara ulusal ve uluslararası düzeyde
katkıda bulunmaktır.
AKADEMİK ARAŞTIRMALAR VE ÇALIŞMALAR DERGİSİ YAZIM KURALLARI
Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi’ne gönderilecek makalelerde, yazarların aşağıda belirtilen ilke ve kurallara uymaları gerekmektedir.
Belirtilen ilke ve kurallara uygun olarak hazırlanmayan makaleler değerlendirme sürecine alınmayabilir ya da bu sürecin herhangi bir aşamasında değerlendirme dışında bırakılabilir.
Örnek Word Şablonu için tıklayınız. Bu word şablonu derginin tam formatıdır. Makalenizi bu formata getirdikten sonra sisteme yükleyiniz. Eğer makaleyi ilk kez dergiye yükleyecekseniz kör hakemlik uygulanacağı için yazar ve kurum bilgileri kısmını boş bırakarak sisteme yüklemeniz gerekmektedir. Makale dosyasının adını makale ismi ile kaydederek göndermeniz önem arz etmektedir.
Makale gönderme sürecinde "Telif Hakkı Sözleşmesi" ile çalışma ve yazarlara ait bilgilerin yer aldığı "Ek Dosya" isimli bir dosya hazırlanarak makale dosyasından ayrı olarak sisteme yüklenmesi gerekmektedir.
Öz/Abstract için notlar:
NOT: Makale metni için genel yazım kuralları örnek makale şablonunda belirtildiği şekilde olmalıdır.
Makale Yazım Kuralları
1. Makaleler “Office Word” programında A4 boyutlarında hazırlanmalıdır. (Tercihen Office 2010 ve üzeri)
2. Makalelerin uzunluğu dergi formatında olup, 25 sayfayı geçmemelidir.
3. Sayfa düzeni; Sol: 2,5 cm, Sağ: 2,5 cm, Üst: 2,5 cm ve Alt: 2,5 cm olmalıdır.
4. Makaleler 11 punto ve “Times New Roman” yazı karakteri ile tek satır aralığı kullanılarak yazılmalıdır. Makale metninin tamamı, satır aralığı; öncesi ve sonrası 6nk olarak hazırlanmalıdır. Yazımda, virgül ve noktalardan sonra bir karakter ara verilmelidir.
5. Paragraflarda girinti ayarı “Özel-ilk satır: 1,25 cm” olmalıdır, paragraftan önce ve sonra ise 6nk boşluk bırakılmalıdır. Paragraflar arasında ilave boş satır bırakılmamalıdır.
6. Makalenin ilk sayfasında 14 punto olarak Türkçe ve İngilizce başlık yer almalıdır.
7. Yazarın adı ve soyadı makale başlığının sağ altında, 11 punto olarak belirtilmelidir. Yazarın unvanı, görev yeri, e-mail adresi ve ORCID bilgisi 9 punto olarak sayfa altı dipnot biçiminde gösterilecektir (Bu bilgiler mizanpaj aşamasında tarafımızca eklenecek olup, yazar (lar) sisteme makalelerini yüklerken bu bilgilere yer vermemelidir)
8. Atıflar metin içerisinde “bağlaç yöntemi” kullanılarak yapılmalıdır. Açıklama notları ise, sayfa altında dipnot şeklinde ve 9 punto olarak ifade edilmelidir. Metin içerisinde atıflar yazar (lar) ın soyadı ve kaynağın yılı şeklinde yapılmalıdır. Yazar adı yoksa kurum adı yazar yerine kullanılmalıdır.
9. Makalede ana başlıklar ve alt başlıklar kalın (bold) ve sola yaslı (girintisiz) olarak 1., 1.1., 1.1.1., 1.1.2., 1.1.2.1. gibi ondalıklı şekilde numaralandırılmalıdır. Ana başlıkların bütün harfleri büyük yazılmalı, alt başlıkların ise sadece baş harfleri büyük ve kalın yazılmalıdır. Başlıklar en çok 4 düzeye kadar bölümlendirilmelidir.
1. GİRİŞ (Tüm ana başlıklar 11 punto- tamamı büyük harf ve kalın yazı tipi olmalıdır)
Makalenin tüm içeriği 11 puntoda yazılacak. Giriş bölümünde, yapılan çalışma ile ilgili olarak güncel literatürdeki temel kavramlar, kuramsal gelişim ve yaklaşımlar ile araştırmadaki problem durumu, amaç, önem, hipotezler, varsayımlar, sınırlılıklar vb. yer almalıdır. Bu bölüm yeni bir sayfadan başlatılmalıdır.
2. BAŞLIK (Tüm ana başlıklar 11 punto, tamamı büyük harf ve kalın yazı tipi olmalıdır)
2.1. Alt Başlık (İkinci derece alt başlıklar 11 punto, her sözcüğün baş harfleri büyük ve kalın yazı tipi olmalıdır)
2.1.1. Alt başlık (Üçüncü derece alt başlıklar 11 punto, sadece ilk sözcüğün baş harfi büyük ve kalın yazı tipi olmalıdır)
2.1.1.1. Alt başlık (Dördüncü derece alt başlıklar 11 punto, sadece ilk sözcüğün baş harfi büyük ve kalın, italik yazı tipi olmalıdır)
Tablo, Şekil, Grafik ve Resim Gösterimi
• Her tabloya, şekile, grafiğe ya da resime bir başlık verilmelidir. Başlık; tablo, şekil, grafik ya da resmin üstünde, sayfaya ortalı, yalnızca kelimelerin baş harfleri büyük olacak şekilde ve 11 punto olarak yer almalıdır.
• Tablo, şekil, grafik ya da resim metnin uygun yerlerinde ardışık olarak numaralandırılmış bir şekilde, sayfanın ortasına hizalı bir şekilde ayarlanmalıdır.
• Tablo, şekil, grafik ya da resim sayfa yapısının dışına taşmayacak, kolaylıkla okunacak şekilde ayarlanmalıdır.
• Tablo, şekil, grafik ya da resim isimleri üstte, kaynak ise altta gösterilmelidir.
• Tablo, şekil, grafik ya da resim altında gösterilen kaynaklar 9 punto ve ortaya hizalı olmalıdır.
• Tablo, şekil ve grafik içi metin 9 punto, öncesi ve sonrası 0nk, tek satır aralığı olarak hazırlanmalıdır. Tablolarda sütun çizgileri ve dış kenarlıklar olmamalı, tablolar sadece satır çizgileri olacak biçimde hazırlanmalıdır. Vurgulanmak istenen yerler kalın yazı tipi ile gösterilebilir.
• Başlık ve kaynak gösterim satır aralığı, makale metni genel yapısındaki gibi önce ve sonra 6 nk olacak şekilde ayarlanmalıdır.
• Tablo, şekillere ve grafiklere ait dipnotlar; altta sola yaslı (girintisiz) ve 8 punto olmalıdır.
KAYNAKÇA
Makalede kullanılan her türlü kaynak, kaynakça bölümünde yer almalıdır. Kullanılan kaynaklar nitelik (tez, kitap, makale, rapor vb.) ayrımı yapılmaksızın yazar soyadına göre alfabetik olarak sıraya konulmalıdır. Aynı yazarın eserleri “en eski tarihli” olandan başlanarak kaynakçaya yerleştirilmelidir. Kaynakça girintisi (Asılı – 1 cm) olarak ayarlanmalıdır. Kaynak Gösterme Şekilleri APA 7 stiline göre olmalıdır (https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples).
Akademik Dergi Makaleleri
• Bir dergi makalesinde DOI varsa, referansa DOI eklenmelidir.
• Her zaman bir dergi makalesi için sayı numarası eklenmelidir.
• Dergi makalesinin DOI'si yoksa ancak okuyucular için çözülecek bir URL'si varsa (örneğin, bir veri tabanının parçası olmayan çevrimiçi bir dergiden geliyorsa), makalenin URL'si referansın sonuna eklenmelidir.
Tek Yazarlı Dergiler
Cümle sonu atıf: (Tsai, 2011)
Metin içi atıf: Tsai (2011)
Tsai, S. P. (2011). Strategic relationship management and service brand marketing. European Journal of Marketing, 45(7), 1194–1213. doi:10.1108/03090561111137679
İki yazarlı dergiler
Cümle sonu atıf: (Crompton & Love, 1995)
Metin içi atıf: Crompton ve Love (1995)
Crompton, J. L. & Love, L. L. (1995). The predictive validity of alternative approaches to evaluating quality of a festival. Journal of Travel Research, 34(1), 11–24. https://doi.org/10.1177/004728759503400102
Üç ve daha fazla yazarlı dergiler
Cümle sonu atıf: (Prayag vd., 2016)
Metin içi atıf: Prayag vd. (2016)
Prayag, G., Hosany, S., Muskat, B., & Chiappa, G. Del. (2016). Understanding the relationships between tourists’ emotional experiences, perceived overall image, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, 56(1), 41–54. https://doi.org/10.1177/0047287515620567
Bilgileri eksik olan akademik dergiler
• Dergi cilt, sayı ve/veya makale veya sayfa numaralarını kullanmıyorsa, eksik öğeler referanstan çıkarılmalıdır.
Cümle sonu atıf: (Butler, 2017; Sanchiz vd., 2017; Stegmeir, 2016)
Metin içi atıf: Butler (2017), Sanchiz vd. (2017) ve Stegmeir (2016)
Cilt numarası olmayan makaleler
Stegmeir, M. (2016). Climate change: New discipline practices promote college access. The Journal of College Admission, (231), 44–47. https://www.nxtbook.com/ygsreprints/NACAC/nacac_jca_spring2016/#/46
Sayı numarası olmayan makaleler
Sanchiz, M., Chevalier, A., & Amadieu, F. (2017). How do older and young adults start searching for information? Impact of age, domain knowledge and problem complexity on the different steps of information searching. Computers in Human Behavior, 72, 67–78. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.038
Sayfa aralığı belli olmayan dergiler
Butler, J. (2017). Where access meets multimodality: The case of ASL music videos. Kairos: A Journal of Rhetoric, Technology, and Pedagogy, 21(1). http://technorhetoric.net/21.1/topoi/butler/index.html
Kitaplar
• Kitabın yazarının, yayın yılının, başlığının ve yayıncısının belirtilmesi gerekmektedir. Hem basılı kitaplar hem de e-kitaplar için aynı biçim kullanılmalıdır.
• Telif hakkı tarihi yayın tarihinden farklı olsa bile, kitabın telif hakkı sayfasında gösterilen telif hakkı tarihi referansta yayın yılı olarak kullanılmalıdır.
• Baskı sayısı, italik olmadan, başlıktan sonra parantez içine eklenmelidir.
• Kitap bir DOI içeriyorsa, DOI yayıncı adından sonra referansa eklenmelidir.
• Yayımcı konumu (şehir/ülke) eklenmemelidir.
• DOI'siz e-kitabın okuyucular için çözülecek sabit bir URL'si varsa, referansa kitabın URL'si eklenmelidir. Veritabanının adı referansa dahil edilmemelidir.
• E-kitap akademik bir araştırma veritabanından alınmışsa ve DOI veya sabit URL'ye sahip değilse, kitap referansı yayıncı adından sonra sonlandırılmalıdır. Veritabanının adı referansa dahil edilmemelidir. Bu durumda referans basılı bir kitapla aynıdır.
Cümle sonu atıf: (Jackson, 2019; Sapolsky, 2017; Svendsen & Løber, 2020)
Metin içi atıf: Jackson (2019), Sapolsky (2017), Svendsen ve Løber (2020)
Jackson, L. M. (2019). The psychology of prejudice: From attitudes to social action (2nd ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000168-000
Sapolsky, R. M. (2017). Behave: The biology of humans at our best and worst. Penguin Books.
Svendsen, S., & Løber, L. (2020). The big picture/Academic writing: The one-hour guide (3rd digital ed.). Hans Reitzel Forlag. https://thebigpicture-academicwriting.digi.hansreitzel.dk/
• Editörlü kitaplarda, editör için "(Ed.)" kısaltması, editör adlarından sonra, ardından bir nokta kullanılması gerekmektedir. Birden fazla editör olması durumunda, tüm isimlerden sonra rolü bir kez ekleyin.
Cümle sonu atıf: (Hygum & Pedersen, 2010; Kesharwani, 2020; Torino vd., 2019)
Metin içi atıf: Hygum ve Pedersen (2010), Kesharwani (2020) ve Torino vd. (2019)
Hygum, E., & Pedersen, P. M. (Eds.). (2010). Early childhood education: Values and practices in Denmark. Hans Reitzels Forlag. https://earlychildhoodeducation.digi.hansreitzel.dk/
Kesharwani, P. (Ed.). (2020). Nanotechnology based approaches for tuberculosis treatment. Academic Press.
Torino, G. C., Rivera, D. P., Capodilupo, C. M., Nadal, K. L., & Sue, D. W. (Eds.). (2019). Microaggression theory: Influence and implications. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119466642
Editörlü kitaplarda kitap bölümü
• Akademik araştırma veritabanlarından düzenlenmiş kitap bölümleri de dâhil olmak üzere hem basılı hem de e-kitap düzenlenmiş kitap bölümleri için bu biçim kullanılmalıdır.
• Bölümde DOI varsa, yayıncı adından sonra referansa DOI bölümü eklenmelidir.
• Yayıncının konumu (şehir/ülke) dâhil edilmemelidir.
• DOI'siz bir bölümün okuyucular için çözülecek sabit bir URL'si varsa, referansa bölümün URL'si eklenmelidir. Veritabanının adı referansa dâhil edilmemelidir.
• Bölüm akademik bir araştırma veri tabanına aitse ve DOI veya sabit URL'ye sahip değilse, kitap referansı yayıncı adından sonra sonlandırılmalıdır. Veritabanının adı referansa dâhil edilmemelidir. Bu durumda referans, basılı kitap bölümü ile aynıdır.
• Basım bilgileri, virgülle ayrılmış olarak bölümün sayfa aralığı ile aynı parantez içine eklenmelidir.
• Sayfalandırılmamış kitap bölümleri için sayfa aralığı referanstan çıkarılmalıdır.
Cümle sonu atıf: (Aron vd., 2019; Dillard, 2020; Thestrup, 2010).
Metin içi atıf: Aron vd. (2019), Dillard (2020) ve Thestrup (2010)
Aron, L., Botella, M., & Lubart, T. (2019). Culinary arts: Talent and their development. In R. F. Subotnik, P. Olszewski-Kubilius, & F. C. Worrell (Eds.), The psychology of high performance: Developing human potential into domain-specific talent (pp. 345–359). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000120-016
Dillard, J. P. (2020). Currents in the study of persuasion. In M. B. Oliver, A. A. Raney, & J. Bryant (Eds.), Media effects: Advances in theory and research (4th ed., pp. 115–129). Routledge.
Thestrup, K. (2010). To transform, to communicate, to play—The experimenting community in action. In E. Hygum & P. M. Pedersen (Eds.), Early childhood education: Values and practices in Denmark. Hans Reitzels Forlag. https://earlychildhoodeducation.digi.hansreitzel.dk/?id=192
• Yeniden basılmış bir çalışma için (aynı anda iki yerde yayınlanmış bir çalışma), metin içi alıntıda her iki yılı da bir bölüm çizgiyle ayrılmış ve önceki yılla birlikte belirtilmelidir.
• Kullandığınız eserle ilgili bilgilerden sonra orijinal çalışmanın başlığı, sayfa aralığı, düzenleyicisi, yayın yılı ve yayıncısı parantez içinde verilmelidir.
Cümle sonu atıf: (Bronfenbrenner, 1973/2005).
Metin içi atıf: Bronfenbrenner (1973/2005)
Bronfenbrenner, U. (2005). The social ecology of human development: A retrospective conclusion. In U. Bronfenbrenner (Ed.), Making human beings human: Bioecological perspectives on human development (pp. 27–40). SAGE Publications. (Reprinted from Brain and intelligence: The ecology of child development, pp. 113–123, by F. Richardson, Ed., 1973, National Educational Press)
Tam kitap olarak yayınlanan konferans bildirileri
• Tam kitap olarak yayınlanan konferans bildirilerde diğer kitaplarla aynı referans formatı kullanılmalıdır.
Cümle sonu atıf: (Kushilevitz & Malkin, 2016)
Metin içi atıf: Kushilevitz ve Malkin (2016)
Kushilevitz, E., & Malkin, T. (Eds.). (2016). Lecture notes in computer science: Vol. 9562. Theory of cryptography. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49096-9
Editörlü kitaplarda kitap bölümü olarak basılmış konferans bildirisi
• Editörlü bir kitapta kitap bölümü olarak yayınlanmış konferans bildirilerinde diğer kitap bölümleriyle aynı referans formatı kullanılmalıdır.
Cümle sonu atıf: (Bedenel vd., 2019)
Metin içi atıf: Bedenel vd. (2019)
Bedenel, A.-L., Jourdan, L., & Biernacki, C. (2019). Probability estimation by an adapted genetic algorithm in web insurance. In R. Battiti, M. Brunato, I. Kotsireas, & P. Pardalos (Eds.), Lecture notes in computer science: Vol. 11353. Learning and intelligent optimization (pp. 225–240). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05348-2_21
Tezler
• Bir tez, ProQuest Dissertations and Theses Global, PQDT Open veya YÖK TEZ gibi bir veri tabanından, bir kurumsal havuzdan veya bir arşivden elde edildiğinde yayınlanmış kabul edilir.
• Veri tabanı tezlere yayın numaraları atıyorsa, yayın numarası tez veya tezin başlığından sonra italik olmadan parantez içine eklenmelidir.
• "Doktora tezi" veya "Yüksek lisans tezi" açıklaması ve ardından virgül ve dereceyi veren kurumun adını eklenmelidir. Bu bilgiler tez veya tez başlığından ve herhangi bir yayın numarasından sonra köşeli parantez koyulmalıdır.
• Referansın kaynak öğesinde, veritabanı, havuz veya arşivin adı belirtilmelidir.
• URL erişime açık ise eklenmelidir.
• Veritabanı veya arşiv, kullanıcıların tezi veya tezi görüntülemeden önce oturum açmalarını gerektiriyorsa, yani URL okuyucular için çalışmayacaktır, referans veritabanı adıyla sonlandırılmalıdır.
Cümle sonu atıf: (Gürer, 2017; Kabir, 2016; Miranda, 2019; Zambrano-Vazquez, 2016)
Metin içi atıf: Gürer (2017), Kabir (2016), Miranda (2019) ve Zambrano-Vazquez (2016)
Gürer, A. (2017). Algılanan örgütsel kronizmin çalışan sessizliği üzerindeki etkisinde kişiliğin düzenleyici rolü (Yayın No. 460679) [Doktora tezi, İstanbul Arel Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
Kabir, J. M. (2016). Factors influencing customer satisfaction at a fast food hamburger chain: The relationship between customer satisfaction and customer loyalty (Publication No. 10169573) [Doctoral dissertation, Wilmington University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
Miranda, C. (2019). Exploring the lived experiences of foster youth who obtained graduate level degrees: Self-efficacy, resilience, and the impact on identity development (Publication No. 27542827) [Doctoral dissertation, Pepperdine University]. PQDT Open. https://pqdtopen.proquest.com/doc/2309521814.html?FMT=AI
Zambrano-Vazquez, L. (2016). The interaction of state and trait worry on response monitoring in those with worry and obsessive-compulsive symptoms [Doctoral dissertation, University of Arizona]. UA Campus Repository. https://repository.arizona.edu/handle/10150/620615
• Bir tez yayınlanmamışsa, tez başlığından sonra köşeli parantez içinde "[Yayınlanmamış doktora tezi]" veya "[Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]" açıklaması eklenmelidir.
• Referansın kaynak öğesinde, dereceyi veren kurumun adı belirtilmelidir.
Cümle sonu atıf: (Harris, 2014)
Metin içi atıf: Harris (2014)
Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Unpublished doctoral dissertation]. University of Virginia.
Akademik olmayan dergi makalesi
• Bir dergi makalesinde DOI varsa, referansa DOI eklenmelidir.
• Dergi makalesinin DOI'si yoksa ve akademik bir araştırma veritabanından geliyorsa, referans sayfa aralığından sonra bitirilmelidir. Referansta veritabanı bilgileri dâhil edilmemelidir. Bu durumda referans, basılı bir dergi makalesi ile aynıdır.
• Dergi makalesinin DOI'si yoksa ancak erişime açık bir URL'si varsa (örneğin, bir veritabanının parçası olmayan çevrimiçi bir dergiden geliyorsa), makalenin URL'si referansın sonuna eklenmelidir.
• Dergi makalesinde cilt, sayı ve / veya sayfa numaraları yoksa (örneğin, çevrimiçi bir dergiden olduğu için), eksik öğeler referanstan çıkarılmalıdır.
Cümle sonu atıf: (Lyons, 2009; Schaefer & Shapiro, 2019; Schulman, 2019)
Metin içi atıf: Lyons (2009), Schaefer ve Shapiro (2019) ve Schulman (2019)
Lyons, D. (2009, June 15). Don't ‘iTune’ us: It’s geeks versus writers. Guess who’s winning. Newsweek, 153(24), 27.
Schaefer, N. K., & Shapiro, B. (2019, September 6). New middle chapter in the story of human evolution. Science, 365(6457), 981–982. https://doi.org/10.1126/science.aay3550
Schulman, M. (2019, September 9). Superfans: A love story. The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/2019/09/16/superfans-a-love-story
Gazete makaleleri
• Referansın kaynak öğesinde, gazetenin başlığı italik olarak yazılmalıdır.
• Gazete makalesinin okuyucuların erişimine açık bir URL'si varsa, makalenin URL'si referansın sonuna eklenmelidir. Makale için cilt, sayı ve / veya sayfa numaraları eksikse, bu öğeler referanstan çıkarılmalıdır.
• Gazete makalesinin basılı versiyonu kullanıldıysa, gazete başlığından sonra makalenin sayfası veya sayfaları belirtilmelidir. Sayfalardan önce "s" veya "ss." gibi kısaltmalar kullanılmamalıdır.
• Makale bir haber web sitesindeyse (ör. CNN, HuffPost), ilişkili bir günlük veya haftalık gazeteye sahip olmayan bir siteyse, bunun yerine bir haber web sitesindeki web sayfası biçimi kullanılmalıdır.
Cümle sonu atıf: (Carey, 2019; Harlan, 2013; Stobbe, 2020)
Metin içi atıf: Carey (2019), Harlan (2013) ve Stobbe (2020)
Carey, B. (2019, March 22). Can we get better at forgetting? The New York Times. https://www.nytimes.com/2019/03/22/health/memory-forgetting-psychology.html
Harlan, C. (2013, April 2). North Korea vows to restart shuttered nuclear reactor that can make bomb-grade plutonium. The Washington Post, A1, A4.
Stobbe, M. (2020, January 8). Cancer death rate in U.S. sees largest one-year drop ever. Chicago Tribune.
Blog yazıları
• Blog yazıları makalelerle aynı formatta yapılmalıdır.
• Bir dergi başlığında olduğu gibi blogun adı italik yapılmalıdır.
Cümle sonu atıf: (Ouellette, 2019)
Metin içi atıf: Ouellette (2019)
Ouellette, J. (2019, November 15). Physicists capture first footage of quantum knots unraveling in superfluid. Ars Technica. https://arstechnica.com/science/2019/11/study-you-can-tie-a-quantum-knot-in-a-superfluid-but-it-will-soon-untie-itself/
Haber sitelerindeki internet sayfaları
• The New York Times veya The Washington Post gibi gazete web sitelerinden makaleler için gazete makalesi kategorisi kullanılmalıdır.
• Yazar ve yazının yayınladığı tarih belirtilmelidir.
• Yazının başlığı italik olmalıdır.
• Referansın kaynak öğesinde haber web sitesinin adı belirtilmelidir.
• Referans URL ile bitirilmelidir.
Cümle sonu atıf: (Bologna, 2019; Roberts, 2020; Toner, 2020)
Metin içi atıf: Bologna (2019), Roberts (2020) ve Toner (2020)
Bologna, C. (2019, October 31). Why some people with anxiety love watching horror movies. HuffPost. https://www.huffpost.com/entry/anxiety-love-watching-horror-movies_l_5d277587e4b02a5a5d57b59e
Roberts, N. (2020, June 10). Trayvon Martin’s mother, Sybrina Fulton, qualifies to run for elected office. BET News. https://www.bet.com/news/national/2020/06/10/trayvon-martin-mother-sybrina-fulton-qualifies-for-office-florid.html
Toner, K. (2020, September 24). When Covid-19 hit, he turned his newspaper route into a lifeline for senior citizens. CNN. https://www.cnn.com/2020/06/04/us/coronavirus-newspaper-deliveryman-groceries-senior-citizens-cnnheroes-trnd/index.html
Resmî kurumlara ait internet sitelerindeki internet sayfaları
• Bireysel yazarların olmadığı resmi bir kurum web sitesindeki bir sayfa için, yazar olarak web sayfasından sorumlu belirli kurum kullanılmalıdır.
• Web sayfası için olabildiğince spesifik bir tarih sağlanmalıdır.
• Bazı çevrimiçi çalışmalar, çalışmanın en son ne zaman güncellendiğini not eder. Bu tarih, genel web sitesi yerine alıntı yaptığınız belirli içeriğe açıkça atfedilebiliyorsa, referanstaki güncellenmiş tarih kullanılmalıdır.
• Bir referansa son inceleme tarihi eklenmemelidir. Çünkü incelenen içerik mutlaka değiştirilmemiştir. Bir çalışma üzerinde son gözden geçirme tarihi not edilmişse, referans amacıyla bunu göz ardı edin.
• Web sayfasının başlığı italik olmalıdır ve referans URL ile bitirilmelidir.
Cümle sonu atıf: (National Institute of Mental Health, 2018)
Metin içi atıf: National Institute of Mental Health (2018)
National Institute of Mental Health. (2018, July). Anxiety disorders. U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health. https://www.nimh.nih.gov/health/topics/anxiety-disorders/index.shtml
Çeşitli organizasyonlara ait internet sitelerindeki internet sayfaları
• Bireysel yazarların olmadığı bir kuruluşun web sitesindeki bir sayfa için, yazar olarak kuruluşun adı kullanılmalıdır.
• Web sayfası için olabildiğince spesifik bir tarih sağlanmalıdır.
• Bazı çevrimiçi çalışmalar, çalışmanın en son ne zaman güncellendiğini not eder. Bu tarih, genel web sitesi yerine alıntı yaptığınız belirli içeriğe açıkça atfedilebiliyorsa, referanstaki güncellenmiş tarih kullanılmalıdır.
• Web sayfasının yazarı ve site adı aynı olduğundan, tekrarı önlemek için site adı kaynak öğeden çıkarılmalıdır.
• Web sayfasının başlığı italik olmalıdır ve referans URL ile bitirilmelidir.
Cümle sonu atıf: (World Health Organization, 2018)
Metin içi atıf: World Health Organization (2018)
World Health Organization. (2018, May 24). The top 10 causes of death. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death
Bireysel yazarların internet sitelerindeki internet sayfaları
• Bireysel internet sayfalarında, sayfa sahibi yazar olarak eklenmelidir.
• Web sayfası için olabildiğince spesifik bir tarih sağlanmalıdır.
• Web sayfasında güncellenmiş tarih varsa, güncel tarih kullanılmalıdır.
• Referansın kaynak öğesi olarak site adı girilmelidir.
• Web sayfasının başlığı italik olmalıdır ve referans URL ile bitirilmelidir.
Cümle sonu atıf: (Giovanetti, 2019)
Metin içi atıf: Giovanetti (2019)
Giovanetti, F. (2019, November 16). Why we are so obsessed with personality types. Medium. https://medium.com/the-business-of-wellness/why-we-are-so-obsessed-with-personality-types-577450f9aee9
Kilis 7 Aralık Üniversitesi Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi İktisadi ve İdari Bilimlerin temel alanlarında (İktisat, İşletme, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Maliye, Uluslararası İlişkiler, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri gibi) özgün, bilimsel nitelik taşıyan çalışmaları yayımlamak amacıyla aşağıda belirtilen etik ilkeler ve kurallara bağlı olarak yayımlanan hakemli bir dergidir. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi’ne gönderilen makaleler çift taraflı kör hakemlik süreciyle değerlendirilmekte ve yazarlara ücretsiz erişimle çalışmalarını yayımlatma imkanı sağlamaktadır.
Kilis 7 Aralık Üniversitesi Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi’nin benimsemiş olduğu etik görev ve sorumluluklarda Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi, Committee on Publication Ethics (COPE), COPE Dergi Editörleri için Etik Davranışlar ve En İyi Uygulamalar Kılavuzu ve COPE Dergi Editörleri için En İyi Uygulamalar Kılavuzu tarafından yayınlanan ilkeler dikkate alınmaktadır. Bu bağlamda yayım sürecine katkı sağlayanların (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkeleri sağlamaya yönelik aşağıdaki sorumlulukları yerine getirmeleri önem arz etmektedir. Ayrıca Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi‘nde intihal ve etik dışı davranışlar olarak kabul edilen durumlara ilişkin bilgi verilmiştir.
Yazarların Yerine Getirmesi Gereken Etik Sorumluluklar
1. Etik ilkelere uyulmamasından dolayı ortaya çıkacak her türlü sorumluluk yazar(lar)a aittir.
2. Yazar(lar)ın gönderdikleri çalışmaların Türkçe ve İngilizce dillerinden birinde özgün ve İktisadi ve İdari Bilimlerin temel alanlarında (İktisat, İşletme, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Maliye, Uluslararası İlişkiler, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri gibi) yazılmış olması beklenmektedir. Yazar(lar)ın başka çalışmalardan yararlanmaları veya başka çalışmaları kullanmaları durumunda eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.
3. Çalışmanın hazırlanmasında katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak gösterilmemelidir.
4. Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir, böyle bir durumda yazar(lar) beklenen veri ve bilgileri yayın kurulu ve bilim kuruluna sunmaya hazır olmalıdır.
5. Yazar(lar)ın yayınlanmış, ön kontrol veya değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir eksikliği ya da yanlışı fark etmesi durumunda, dergi editörünü veya yayıncıyı bilgilendirme, düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle ortak hareket etme sorumluluğu bulunmaktadır.
6. Yazar(lar) çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz. Her bir başvuru önceki başvurunun tamamlanmasını takiben başlatılabilir. Başka bir dergide/kitapta yayınlanmış çalışma Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi’ne gönderilemez. Makale gönderme sürecinde "Telif Hakkı Sözleşmesi" ile çalışma ve yazarlara ait bilgilerin yer aldığı "Ek Dosya" isimli bir dosya hazırlanarak makale dosyasından ayrı olarak sisteme yüklenmesi gerekmektedir.
7. Değerlendirme süreci başlamış bir çalışma için yazar ekleme-çıkarma, yazarların sırasının değiştirilmesi şeklinde işlemler talep edilmemelidir, ancak unvan ve kurum değişikliklerinde düzeltme yapılabilmektedir.
8. Yayın ilkelerine uygun olmayan makaleler hakem değerlendirme sürecine alınmayacaktır.
9. Dergide yayımlanan makalelerin yazarlarına nakit olarak telif ücreti ödenmez.
Hakemlerin Yerine Getirmesi Gereken Etik Sorumluluklar
Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, çalışmaların değerlendirme süreci çift taraflı kör hakemlik ilkesiyle yürütmektedir. Bu süreçte değerlendirme formları ve tam metinler üzerindeki hakem yorumları, editör tarafından dergi yönetim sistemi (dergipark) aracılığıyla yazar(lar)a iletilmektedir. Bu noktada Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi için çalışma değerlendiren hakemlerin aşağıdaki etik sorumlulukları dikkate alması beklenmektedir:
1. Hakemler, vakit ayırabilecekleri ve sadece değerlendirme yapmak için konu ile ilgili uzmanlık alanına giren çalışmaları incelemeyi kabul etmesi gerekmektedir.
2. Hakemler, hakem değerlendirmesinin bir çabanın ürünü olduğu ve doğru bir zamanlama yapılarak adil bir şekilde inceleme gerektirdiğini kabul etmeli, değerlendirme sürecinde buna uygun bir biçimde davranmalıdır. Bu nedenle hakemler çalışma değerlendirme sürecini mümkün olduğunca kısa sürede tamamlamalıdır.
3. Hakemler çalışmaların değerlendirilmesinde gizlilik esasına dayalı olarak dürüst, tarafsız ve adil davranmalıdır.
4. Hakemler, yazar veya çalışma ile ilgili muhtemel bir çıkar çatışması durumunda bunu dergi editörlüğüne bildirmesi gerekmektedir. Bu çıkar çatışması farklı konularla ilgili olabilir. Örnek vermek gerekirse hakem, çalışmanın yazarını fark ya da tahmin ederse bunu dergi editörlüğüne bildirmeli ve hakemlikten çekilmelidir. Benzer şekilde hakem, değerlendirme sürecinde gönderilen çalışmanın konusuna çok benzer bir konu üzerine bir araştırma yürütüyorsa bunu dergi yönetimine bildirip hakemlikten çekilebilme hakkına sahiptir.
5. Hakemler, bir değerlendirme yapma niyeti olmadan sadece makaleye bir göz atmak için makaleyi incelemeyi kabul etmemelidir. Makaleye göz attıktan sonra hakemlikten çekilmek akademik etik prensipleriyle uyuşmamaktadır.
6. Hakemler, değerlendirmeyi yaparken yapıcı ve nazik bir dil kullanmalıdır. Düşmanlık, iftira ve hakaret içeren aşağılayıcı kişisel yorumlar yapmaktan kaçınmalıdır.
7. Hakemler makale değerlendirme formunu eksiksiz doldurmalı, ret kararı verilmesi halinde gerekçeli bir rapor hazırlamalıdır.
8. Hakemler, makale değerlendirme süreci sona erdikten sonra da değerlendirmeye tabi olan metne ve değerlendirme sürecine dair detayları gizli tutmalıdır.
Baş Editör ve Editörlerin Yerine Getirmesi Gereken Etik Sorumluluklar
1. Editörler; dergi yayın politikalarında yer alan Kör Hakemlik ve Değerlendirme Süreci politikalarını uygulamakla yükümlüdür. Bu bağlamda editör her çalışmanın adil, tarafsız ve zamanında değerlendirme sürecinin tamamlanmasını sağlar.
2. Editörler, yalnızca çalışmanın değerine, özgünlüğüne, sadeliğine ve derginin odak ve kapsamına yayımlanmak üzere bir çalışmayı kabul etme veya reddetme kararı verebilir.
3. Editör, dergiye gönderilen çalışmanın değerlendirme sürecini ivedilikle başlatmalıdır.
4. Editör dergiye gönderilen bir çalışmayı, değerlendirmeye kabul veya reddetme konusunda tam yetki ve sorumluluk sahibidir. Ancak, değerlendirme süreci sonunda karar verme aşamasında hakemlerin görüşlerini dikkate almaktadır.
5. Değerlendirme aşamasında en az iki hakem görüşüne başvurulur, bir kabul bir ret olması halinde üçüncü bir hakemden çalışmayı değerlendirmesi istenebilir.
6. Editörler, verdikleri gerekçeli karar hakkında yazarı bilgilendirmelidir.
7. Editörler alanlarında yayınlarıyla katkı sağlayan, etik ilkelere sadık ve derginin yayın süreçlerini ilerletecek hakemleri tercih etmelidir.
8. Editörler tarafından çalışmalarla ilgili olarak farkedilen veya hakemlerce bildirilen bilimsel yayın etik kurallarına ters düşen durumlar belirlendiğinde Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesine göre hareket edilmektedir.
9. Etik ihlali tespit edilen çalışmanın;
Elektronik gösterimdeki başlığının başına "Geri Çekildi:" ibaresi eklenir.
Elektronik gösterimdeki Öz ve Tam Metin içerikleri yerine çalışmanın geri çekilme gerekçeleri, detaylı kanıt kaynakları varsa yazar(lar)ın bağlı olduğu kurum ve kuruluşların konu hakkındaki bildirimleri ile birlikte yayınlanır.
Dergi web sitesinin ana sayfasından geri çekme bildirimi ilan edilir.
Geri çekme tarihinden itibaren ilk yayınlanacak sayının elektronik ve basılı kopyasının içindekiler listesine "Geri Çekildi: Çalışma Başlığı" şeklinde eklenir, birinci sayfasından başlamak koşuluyla geri çekme nedenleri ve buna kaynak gösterilen orijinal alıntıları kamuoyu ve araştırmacılarla paylaşılır.
Yazar(lar)ın bağlı olduğu kuruluş(lar)a yukarıdaki geri çekme bildirimleri iletilir.
Yukarıda sıralanan geri çekme bildirimleri Derginin dizinlendiği kurum ve kuruluşlara kaydedilmesi için iletilir.Ayrıca yayın kurulu etik ihlalde bulunulan çalışma yazar(lar)ının daha önce yayınlanmış çalışmalarının yayın evlerine veya yayın kurullarına, yayınlanan çalışmaların geçerlik ve güvenilirliğini güvence altına almalarını veya geri çekmelerini önerebilir.
Ayrıca yayın kurulu etik ihlalde bulunulan çalışma yazar(lar)ının daha önce yayınlanmış çalışmalarının yayın evlerine veya yayın kurullarına, yayınlanan çalışmaların geçerlik ve güvenilirliğini güvence altına almalarını veya geri çekmelerini önerebilir.
Yayıncının Etik Sorumlukları
Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, kar amacı gütmeyen ve kamu yararını ön planda tutan Kilis 7 Aralık Üniversitesi tarafından yayımlanmaktadır. Yayıncının etik sorumlulukları aşağıdaki gibidir:
1. Yayıncı, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi’ne gönderilen çalışmaların değerlendirme sorumluluğun ve yayımlama süreçlerinde karar merciinin editörlerde olduğunu kabul eder.
2. Yayıncı, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi’nin web sayfasında dergiye ait bilgilerin ve makalelerin açık, elektronik ve ücretsiz bir biçimde erişimini sağlar.
Değerlendirme Süreci
1- Gönderilen çalışmalar; amaç, kapsam, yöntem ve yazım ilkeleri açısından editör ve/veya yayın kurulu üyeleri tarafından değerlendirilir.
2- Yayın ve yazım ilkelerine uygun olan çalışmalar, bilimsel açıdan değerlendirilmek üzere, sahasında eser ve çalışmalarıyla tanınan iki hakeme, yazarının ismi belirtilmeksizin (kör hakemlik) gönderilir.
3- İki hakemin de "Yayınlanması Uygundur" şeklinde görüş bildirmesi halinde çalışma en kısa sürede Yayın Kurulunun belirleyeceği cilt ve sayıda yayımlanır.
4- İki hakemin de "Yayınlanması Uygun Değildir" şeklinde görüş bildirmesi halinde ise çalışma dergide yayımlanmaz.
5- Çalışmanın yayımlanması hakkında hakemlerden birinin olumlu, diğerinin olumsuz görüş bildirmesi durumunda, çalışma üçüncü bir hakeme gönderilir; çalışmanın yayımlanmasında üçüncü hakemin raporu belirleyici olur.
6- Çalışmalar yayınlansın veya yayımlanmasın iade edilmez. Yazarlar, hakemlerce düzeltme istenmesi durumunda gönderdikleri çalışma ile ilgili hakemlerin eleştiri ve önerilerini dikkate almak zorundadır.
7- Düzeltilmiş metni belirtilen süre içinde dergiye ulaştırmak yazarın sorumluluğundadır. Düzeltilmiş metin, gerek görülmesi halinde değişiklikleri isteyen hakemlerce tekrar incelenebilir. Hakemlerin kimlikleri hakkında yazarlara, makalenin kime ait olduğu konusunda da hakemlere bilgi verilmez (Kör Hakemlik). Hakem raporları saklanmak üzere arşive konulur.
8- Gönderilen çalışmaların ön değerlendirme aşamasının 2 haftada, hakem değerlendirme aşamasının ise 8 haftada tamamlanması planlanmaktadır. Ancak, hakemlerden zamanında geri dönüş alınamaması nedeniyle yeni hakem ataması veya üçüncü hakem ataması vb. durumlarında süreç uzayabilmektedir.
İntihal ve Etik Dışı Davranışlar
Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi’ne gönderilen tüm makaleler Ithenticate (https://www.ithenticate.com/) yazılım programı ile taranır ve benzerlik oranının %15'in üzerinde olması, bilimsellik şartlarına uyulmaması ve derginin konu kapsamı dışında olması makalenin geri çevrilmesi için yeterli görülecektir. Benzerlik oranı %15'in altında olan makalelerin değerlendirme süreci başlatılmaktadır. Bu oranı aşan makaleler ayrıntılı olarak incelenir ve gerekli görülürse gözden geçirilmesi ya da düzeltilmesi için yazarlara geri gönderilir, intihal ya da etik dışı davranışlar tespit edilirse değerlendirmeye alınmaz, reddedilir.
Bilimsel araştırma ve yayın etiğine aykırı eylemler şunlardır:
İntihal: Başkalarının özgün fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermek,
Sahtecilik: Bilimsel araştırmalarda gerçekte var olmayan veya tahrif edilmiş verileri kullanmak,
Çarpıtma: Araştırma kayıtları veya elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan cihaz veya materyalleri kullanılmış gibi göstermek, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
Tekrar yayım: Mükerrer yayınlarını akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını, araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde ve uygun olmayan biçimde parçalara ayırıp birden fazla sayıda yayımlayarak bu yayınları akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
Haksız yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dâhil etmek veya olan kişileri dâhil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini sonraki baskılarda eserden çıkartmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dâhil ettirmek,
Destek alınarak yürütülen araştırmalar sonucu yapılan yayınlarda destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile bunların katkılarını belirtmemek,
Henüz sunulmamış veya savunularak kabul edilmemiş tez veya çalışmaları, sahibinin izni olmadan kaynak olarak kullanmak,
Bilimsel bir çalışma kapsamında yapılan anket ve tutum araştırmalarında katılımcıların açık rızasını almadan ya da araştırma bir kurumda yapılacaksa ayrıca kurumun iznini almadan elde edilen verileri yayımlamak,
Araştırma ve deneylerde, çalışmalara başlamadan önce alınması gereken izinleri yetkili birimlerden yazılı olarak almamak.
Aşağıda etik dışı bazı davranışlar listelenmiştir:
Makale yazarın yüksek lisans/doktora tezinden ya da bir projeden/tebliğden üretilmişse bunu belirtilmemek,
Gönderilen makalelere ilişkin çıkar çatışmalarını bildirmemek,
Çift taraflı kör hakemlik sürecini deşifre etmek.
Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi’nde yukarıda bahsedilen etik sorumluluklar dışında etik olmayan bir durumla karşılaşmanız halinde lütfen iibfdergi@kilis.edu.tr adresine e-posta yoluyla bildiriniz.
Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi’ne gönderilen makaleler çift taraflı kör hakemlik süreciyle değerlendirilmekte ve yazarlara ücretsiz erişimle çalışmalarını yayımlatma imkanı sağlamaktadır.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.