Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama (ETKU) Dergisi’nin amacı, Eğitim Teknolojileri alanında kaliteli çalışmaların yayınlandığı hakemli, uluslararası bir yayın platformu sunmaktır.
Değerlendirilmek üzere Eğitim Teknolojisi alanına giren araştırma raporları, deneysel ve betimsel çalışmalar, yöntem geliştirme ve gözden geçirme çalışmaları kabul edilir. Bu çalışmalar, çeşitli yöntemsel yaklaşımlar ile yapılmış, herhangi bir yaş grubunun sosyal ve bireysel eğitim/öğretim ihtiyaçlarına teknoloji ile getirilen çözümlerin analizini, geliştirilmesini, uygulamasını ve değerlendirilmesini içeren araştırmalar olabilir. Dergiye gönderilecek çalışmalar Türkçe veya İngilizce olarak yazılabilir.
Yazı biçimi, tablolar ve şekiller mutlaka belirtilen şablona göre hazırlanmalı, atıflar ve kaynakça için güncel APA Stili kullanılmalıdır. Bu şartları sağlamayan makaleler biçimsel değerlendirme sonucunda doğrudan ret edilir.
Kitap incelemeleri için ise bu şablon kullanılabilir.
Yazılar başlıklar, özetler, kaynaklar ve ekler de dâhil olmak üzere 8000 sözcük ile sınırlıdır.
Birinci sayfa aşağıdaki öğeleri içermelidir.
Çalışmanın amacını, araştırmada yer alan değişkenlerini ve evrenini özetleyen kısa ve anlamlı bir başlık,
Yazar(lar)ın isimleri,
Yazar unvanları, kurumları ve e-posta adresleri (alt bilgi olarak),
Eğer varsa çalışmaya ilişkin ek bilgi (tezden üretilme, proje desteği, özet bildiri sunumu vb. - alt bilgi olarak),
Çalışmanın Özü: Çalışmayı özetleyen 300 kelime ile sınırlı açıklayıcı bir özet yazılmalıdır. Öz bölümünde herhangi bir doğrudan kısaltma veya baş harfleri ile kısaltma olmamalıdır. Öz, Türkçe ve İngilizce (Abstract) olarak verilmelidir. Metin 12pt, tek satır aralığı ve iki yana yaslı olmalıdır.
Çalışmanın kolaylıkla sınıflandırılması ve indekslerde daha kolay bulunması için en az 2 adet anahtar kelime tanımlanmalıdır. Anahtar kelimelerin tamamı küçük harflerle ve noktalı virgül (;) ile ayrılmış olarak anahtar kelimeler yazılmalıdır. Anahtar kelimeler tekil olmalıdır.
Araştırma dâhilinde insanlar üzerinden veri toplanmış ise, yetkili bir araştırma kurumundan alınan etik kurul onayına ilişkin bilgiler bu kısımda şu şekilde belirtilmelidir: Etik Kurul: (Onay alınan etik Kurulun adı), Tarih: (Onay belgesinin tarihi), Sayı: (Onay belgesinin sayısı). Araştırma kapsamı içerisinde başka yasal izinler de alınmış ise bu kısımda belirtilebilir.
Bu kısma 2000 sözcüğü geçmeyecek şekilde ve alt bölümler ve alt başlıklar olmadan, Türkçe yazılan makaleler için İngilizce geniş özet, İngilizce yazılan makaleler için Türkçe geniş özet yazılmalıdır. Yazı tipi Calibri 12 pt, paragraflar arası 12 nk aralıklı (6nk önce 6nk sonra) ve paragrafın ilk satırı 1 cm girintili olmalıdır. Geniş özet çalışmanın tüm aşamalarını kapsamalı ve gerekli yerlerde paragraf kullanılmalıdır.
İçerik metni, derginin şablonuna göre hazırlanmalıdır.
Birinci seviye başlıklar kelimelerin ilk harfleri büyük, küçük harf ile 12 pt ölçüsünde, kalın, ortalı ve sonrası 12 nk aralıklı olmalıdır. Buradan sonra metin, Calibri biçiminde, iki yana yaslanmış, tek satır aralıklı ve 12 pt. olmalıdır. Paragraf yapısına dikkat edilmeli, her paragrafın ilk cümlesi içeri 1 cm girintili olarak başlamalıdır ve paragraflar arası 12nk aralık bırakılmalıdır paragraflar arası 12 nk aralıklı (6nk önce 6nk sonra). Giriş bölümünü sırasıyla yöntem, bulgular, sonuçlar, öneriler ve kaynakça izlemelidir. Eğer çalışma alanyazın incelemesi ya da derleme türünde ise başlıklar ve alt başlıklar yazının içeriğine göre belirlenmelidir.
Makalenin uzunluğu kaynakça dahil 8000 sözcüğü geçmemelidir. Eğer metin içerisinde dipnot kullanılması zorunlu ise bu cümledeki dipnot örneği kullanılmalıdır. Makalenin farklı yerlerinde çalışmalara atıfta bulunulması gerekecektir. Eğer bir çalışmaya atıfta bulunulacaksa bu cümledeki gibi olmalıdır (Somyürek, 2009). Eğer birden fazla çalışmaya atıf yapılıyorsa çalışmaların arasından noktalı virgül kullanılarak atıf yapılan çalışmalar birbirinden ayrılmalıdır (Somyürek, Brusilovsky ve Guerra, 2020). Kullanılan çalışmaların biçimleri güncel APA stiline göre kaynakça bölümünde belirtildiği gibi olmalıdır.
Buradan sonra metin, Calibri biçiminde, iki yana yaslanmış, tek satır aralıklı ve 12 pt olmalıdır. Paragraf yapısına dikkat edilmeli, her paragrafın ilk cümlesi içeri girintili olarak başlamalıdır. Giriş bölümünü sırasıyla yöntem, bulgular, sonuçlar, öneriler ve kaynakça izlemelidir. Eğer çalışma alanyazın incelemesi ya da derleme türünde ise başlıklar ve alt başlıklar yazının içeriğine göre belirlenmelidir.
İkinci seviye başlıklar kelimelerin ilk harfleri büyük, küçük harf ile Calibri 12 pt, kalın, sola hizalı ve sonrası 12 nk aralıklı olmalıdır. Alt başlıklar çalışmanın içeriğine göre kullanılmalıdır. Alt başlıklarda punto büyüklüğü ve yazı stili burada görüldüğü gibi olmalıdır. Alt bölümlerde de görülen biçim kullanılmalıdır.
Üçüncü seviye başlıklar kelimelerin ilk harfleri büyük, küçük harf ile Calibri 12 pt, kalın, italik, sola hizalı, 1 cm girintili ve sonrası 12 nk aralıklı olmalıdır. Alt başlıklar çalışmanın içeriğine göre kullanılmalıdır. Alt başlıklarda punto büyüklüğü ve yazı stili görüldüğü gibi olmalıdır. Alt bölümlerde de görülen biçim kullanılmalıdır.
Deneysel (ampirik) çalışmalarda yöntem kısmı mutlaka olmalı ve ilgili alt başlıklar kullanılarak çalışmanın katılımcıları, veri toplama araçları ve kullanılan analiz teknikleri açıklanmalıdır.
Tabloların başlıkları tabloların üstünde, şekillerin başlıkları şekillerin altında verilmelidir. Tablolarda çok gerekmediği sürece dikey çizgiler kullanılmamalıdır. Metin içinde tüm tablo ve şekillere mutlaka atıfta bulunulmalıdır. Tüm şekillerin başlıkları Calibri, 12 pt, iki yana yaslı ve şekillerin altında olmalıdır. Metin içerisinde kullanılan tüm şekillere atıf yapılmalıdır (Şekil 1). Eğer şekil yazı alanına sığmıyorsa boyutu küçültülmelidir. Şekil metinle aynı düzeyde hizalanmış olmalı ve ortalanmalıdır.
Araştırmaya katkısı olduğu düşünülen kişi ve/veya kurumlara teşekkür metni, kaynakçadan önce bu bölümde yazılır.
Metin içinde verilen atıflar ve metin sonunda verilen kaynakça listesi güncel APA stiline göre hazırlanmalıdır.
Ocak, M.A. (2005). Mathematics teachers’ attitudes toward the computers. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 82-88.
Scahill, E. M., Melican, C., & Walstad, W. (2005). The preparation and experience of advanced placement in economics instructors. Journal of Economic Education, 36(1), 93-98.
Yalın, H. İ. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Kozol, J. (1991). Savage inequalities: Children in America's schools. New York: Crown Publishers.
Calfee, R. C., ve Valencia, R. R. (1991). APA guide to preparing manuscripts for journal publication. Washington, DC: American Psychological Association.
Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. Editör C. M. Reigeluth, Instructional-design theories and models, Vol. II (pp. 215-239). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
O'Neil, J. M., ve Egan, J. (1992). Men's and women's gender role journeys: Metaphor for healing, transition, and transformation. Editör B. R. Wainrib, Gender issues across the life cycle (pp. 107-123). New York, NY: Springer.
Çakır, H., Karadeniz, Ş., ve Uluyol, Ç. (2008). Öğretim stratejileri: İnternet temelli öğretimde kuramsal temeller. Editör H. İ. Yalın, İnternet temelli eğitim (pp. 65-106). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Akkoyun, F. ve Bacanlı, H. (1988). ACL-Sıfat tarama listesinin Türkçeye uyarlaması: TA ego durumları ölçekleri ile bir çalışma. V. Ulusal Psikoloji Kongresine Sunulmuş Bildiri.
Lee, J., ve McIntire, W. G. (1999). Understanding rural student achievement: Identifying instructional and organizational differences between rural and nonrural schools. The Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Quebec, Canada Kongresine Sunulmuş Bildiri.
Barlow, D. H., Chorpita, B. F., ve Turovsky, J. (1996). Fear, panic, anxiety, and disorders of emotion. Editör R. Dienstbier, Nebraska Symposium on Motivation: Vol. 43. Perspectives on anxiety, panic, and fear (pp. 251-328). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
Taylor, D. ve Potter, M. (2001). The literature review: a few tips on conducting it. University of Toronto. http://www.utoronto.ca/writing/litrev.html adresinden 8 Ağustos 2009 tarihinde alınmıştır.
Yapılan araştırmanın daha kolay anlaşılmasını sağladığı düşünülen ekler varsa, kaynakçadan sonra "Ek Kaynaklar" başlığı altında Ek-1, Ek-2, ... sıralamasıyla konulmalıdır.
Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama (ETKU) dergisi ULAKBİM DergiPark platformunda “Hakemli Dergi” statüsünde, Ocak ve Temmuz aylarında olmak üzere yılda iki sayı olarak, sadece elektronik formatta ve diğer dilde geniş özetle birlikte Türkçe ya da İngilizce olarak yayımlanmaktadır.
ETKU dergisine gönderilen çalışmaların daha önce hiçbir yerde yayınlanmamış ve/veya incelenme sürecinde olmaması gerekir. Eğitim Teknolojisi alanına giren araştırma raporları, deneysel ve betimsel çalışmalar, yöntem geliştirme ve gözden geçirme çalışmaları kabul edilir.
ETKU dergisine gönderilen bütün makaleler amaç, kapsam, yöntem ve yazım kuralları açısından editöryal süreçten geçirildikten sonra öncelikle iki hakem tarafından çift yönlü kör değerlendirme yöntemiyle bilimsel olarak değerlendirilir. Gerek duyulduğu durumlarda aynı yöntemle ek hakem görüşüne başvurulabilir.
Değerlendirme süreci tamamlanan her bir çalışma için Ret, Kabul, Majör ya da Minör Düzeltme kararlarından birisi verilir. Düzeltme kararı verilen çalışmalar için belirlenen süre içerisinde gerçekleşmeyen geri dönüşler için çalışmanın dergi sürecinden çekildiği varsayılır.
Gerekçeli yanıtları içeren düzeltmeler editöryal incelemeye tabi tutulur ve gerektiğinde yazar(lar)dan ek düzeltme talep edilebilir. Bu aşama, makalenin dergiye basım için kabul edildiği anlamına gelmemektedir. Gerçekleştirilen son editöryal inceleme sonucunda makale üzerinde yazarlar tarafından gerekli revizelerin yapıldığına kanaat getirildiği takdirde kabul süreci başlatılır. Kabul edilen bütün makalelere DOI numarası verilir.
Dergi bölümlerinden birisi olan Bilgi Köşesi için gönderilen çalışmalar, yeni yöntem, teknik ya da modellerin kullanımına ya da mevcut olanların uygulanmasına ilişkin yenilikçi bakış açıları getiren kitabi bilgiler sunar. Bu bölüm için gönderilen çalışmalar, hakem değerlendirmesine tabi tutulmadan editöryal incelemenin ardından yayınlanır ve içeriklerinde verilen bilgilerin doğruluğundan yazar(lar) sorumludur.
Editör;
a) dergiye gönderilen çalışmaların derginin etik politikalarına uygun olmasını,
b) değerlendirmenin dergi süreçlerine uygun olarak çalışmanın konusunda uzman hakemlerce gerçekleştirilmesini,
c) değerlendirme sürecinin öngörülen sürede tamamlanması için gerekli işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla yükümlüdür.
ETKU dergisine makale gönderen tüm yazarlar;
a) sunulan makalenin yazar(lar)ın orijinal çalışması olduğunu,
b) sunulan makaleyle ilgili tüm hakların Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama (ETKU) dergisine devredildiğini,
c) sunulan makalenin son halini gördüklerini ve onayladıklarını,
ç) makalenin elektronik ve/veya basılı olarak başka bir ortamda yayınlanmadığını ya da şu anda yayınlanmak üzere sunulmuş olmadığını,
d) makalede bulunan metnin ve görsellerin diğer şahıslara ait olan Telif Haklarını ihlal etmediklerini,
e) sunulan makale üzerindeki işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayım, dağıtım ve İnternet yoluyla iletim de dâhil olmak üzere her türlü umuma iletim haklarını ETKU dergisine devretmeyi kabul ve taahhüt ederler.
Bununla birlikte yazar(lar)ın makaleyi ticari olarak sunmamak şartıyla akademik amaçları için çoğaltma, postayla veya elektronik yolla dağıtma hakkı gibi fikri mülkiyet hakları saklıdır. Makalenin herhangi bir bölümünün başka bir yayında kullanılmasına ETKU dergisine güncel APA kurallarına uygun olarak atıfta bulunulması şartıyla izin verilir.
Yazar(lar), telif hakkı ihlali nedeniyle üçüncü şahıslarca istenecek hak talebi veya açılacak davalarda dergi editörlerinin hiçbir sorumluluğunun olmadığını, tüm sorumluluğun yazarlara ait olduğunu taahhüt ederler. Ayrıca makalede hiçbir suç unsuru veya kanuna aykırı ifade bulunmadığını, araştırma yapılırken kanuna aykırı herhangi bir malzeme ve yöntem kullanılmadığını, çalışma ile ilgili tüm yasal izinlerin alındığını ve etik kurallara uygun hareket edildiğini taahhüt ederler.
İnsanlar üzerinden veri toplanmasını gerektiren bütün araştırmalar için yetkili bir araştırma kurumundan etik kurul onayının alınmış olması ve bu onaya ait bilgilerin dergi şablonunda yer alan formata uygun olarak belirtilmesi gerekmektedir. Makalede belirtilmek şartıyla 2020 yılı öncesi araştırma verilerinin kullanıldığı, lisansüstü tez çalışmalarından üretilen çalışmalar için geriye dönük etik kurul izni gerekmemektedir.
ETKU dergisinin makale değerlendirme ve kabul süreçlerinin hiçbir aşamasında yazar(lar)dan ve/veya diğer paydaşlardan herhangi bir ücret talep edilmemektedir.
Yazarlar bu dergide yayınlanan çalışmalarını, yayın öncesinde ve sonrasında, kişisel web sitelerinde veya kurumsal arşivlerde, bu dergiye kütüphanecilik kurallarına uygun şekilde atıf vererek yayınlayabilirler. Bu dergi; bilimsel araştırmaları halka ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyerek, içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.
Editör, bu talimatları değiştirerek derginin kendi işleyişine daha uygun biçime getirebilir.
ETKU Dergisinin makale değerlendirme ve kabul süreçlerinin hiçbir aşamasında yazar(lar)dan herhangi bir ücret talep edilmemektedir.