Bir toplumun
varlığını sürdürebilmesi için temel değerleri çocuklarına aşılaması gerekir. Bu
aşılama okullarda ders ortamında öğretmen eşliğinde olabileceği gibi çocuğun
okul dışı çalışma ortamında kendisinin bile farkında olmadan kitabıyla çalışırken
bilinçaltında gerçekleşebilir. Dolayısıyla ders kitaplarında yer alan değerler
önem kazanmaktadır. Bu araştırmada ortaokul 5. Sınıf matematik ders kitabının
matematik öğretimi programında yer alan değerler açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu değerler adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır,
saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverliktir. Araştırmada nitel
araştırma yöntemi benimsenip doküman incelemesi ile veriler toplanmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Elde edilen
sonuçlara göre en çok değinilen değerler öz denetim, adalet, yardımseverlik ve
sorumluluk değerleri olup en az değinilen değerler ise dostluk, dürüstlük,
vatanseverlik, saygı ve sevgi değerleridir. Ünitelere göre değerlerin dağılımında
düzensizlik olduğu görülmüş ve betimsel analizler örneklerle birlikte ayrıntılı
bir şekilde verilmiştir.
In
order for a community to continue one's existence, it is necessary to instill
the basic values to its children. This instillation can be accompanied by a
teacher in a school environment, or in a child's out-of-school working
environment, even unconsciously while working with a book. Therefore, the
values in the textbooks gain importance. In this research, it is aimed to
examine the 5th grade mathematics textbook in terms of values in mathematics
teaching program. These values are justice, friendship, honesty, self-control,
patience, respect, love, responsibility, patriotism and helpfulness.
Qualitative research method was adopted in the study and data were collected by
document analysis. Descriptive analysis technique was used to analyze the data.
According to the results, the most frequently mentioned values are
self-control, fairness, helpfulness and responsibility, and the least mentioned
are values of friendship, honesty, patriotism, respect and love. The
distribution of values according to the units was found to be irregular and
descriptive analyzes were given in detail with examples.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences