Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmeni Adaylarının 21. Yüzyıl Becerilerinde İletişim ve Öz Liderliğin Yordayıcı Rolü

Yıl 2024, Sayı: 17, 132 - 146
https://doi.org/10.21733/ibad.1500994

Öz

Dilin düşüncenin aracı olması bakımından üst düzey düşüncelerin gelişiminde önemli bir yere sahip olduğu ifade edilebilir. Düşüncelerin ifade edilmesinde, üst düzey düşünme becerilerinin, liderlik özelliklerinin yansıtılmasında dilin etkili bir araç olabileceği göz önüne alındığında dil eğitimiyle görevlendirilecek öğretmen adaylarının bu özelliklerinin belirlenmesi önemli görülmektedir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri, iletişim becerileri ve öz liderlik becerileri arasındaki ilişki ile öz liderlikleri ve iletişim becerilerinin 21. yüzyıl becerilerini yordama durumunu ortaya koymak olarak belirlenmiştir. Nicel araştırma yönteminin ilişkisel tarama modeline dayanan çalışmanın örneklem grubunu 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Türkçe eğitimi 4. sınıfta giden 108 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. “Kişisel Bilgi Formu”, “21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği”, “Etkili İletişim Becerileri Ölçeği” ve “Kendi Kendine Liderlik Ölçeği” veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmadaki değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için pearson momentler çarpım korelasyonu katsayısı hesaplanmıştır. İletişim ve öz liderliğin 21. yüzyıl becerilerini yordayıcılığını belirlemek amacıyla çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türkçe öğretmeni adaylarının öz liderlik ve etkili iletişim becerileri onların 21. yüzyıl becerilerini yordamaktadır. Ayrıca katılımcıların öz liderlik, etkili iletişim ve 21. yüzyıl becerileri arasında pozitif ilişki olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akman, V., Hanoğlu, M. & Kızıl, C. (2015). Liderlik ile personel performansı arasındaki ilişki üzerine bir şirket incelemesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 130-145.
  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Alkoç, N. (2020). Okulöncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Atalay, N. & Anagün, Ş. S. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının girişimcilik becerisine ilişkin yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (41), 298-313.
  • Belet Boyacı, Ş. D. & Güner Özer, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educaitonal Sciences Internetional, 9(2), 708-738.
  • Buluş, M., Atan, A. & Erten Sarıkaya, H. (2017). Effective communication skills: A new conceptual framework and scale development study. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2). https://www.researchgate.net/publication/315941733_Effective_Communication_Skills_A_New_Conceptual_Framework_and_Scale_Development_Study
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sistemine kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3. baskı). (S. B. Demir, Çeviri Ed.). Eğiten Kitap.
  • Cüceloğul, D. (1997). İletişim donanımları. Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğul, D. (2004). Keşkesiz bir yaşam için iletişim. Remzi Kitabevi.
  • Çevik, M. & Şentürk C. (2019). Multidimensional 21th century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences. 14(1), 011–028.
  • Devrani, A. E. P. (2021). Gençler için 21. yüzyıl becerileri ve dijitalleşen dünyanın gereklilikleri: yeni okuryazarlıklar. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(24), 5-24.
  • Dökmen, Ü. (2010). İletişim çatışmaları ve empati. Remzi Kitabevi.
  • Geçgel, H., Kana, F., Vatansever, Y. Y., & Çalık, F. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. Yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1646-1669.
  • George, D. & Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 17.0 update. 10th Edition. Pearson.
  • Gökçe, O. (2013). İletişim nasıl daha iyi anlar ve anlaşılırım. Çizgi Kitabevi.
  • Gray, A. (2016). The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution. Paper presented at the World Economic Forum. Obtenida el.
  • Hacıoğlu, F. (1990). 21. Yüzyıl için öğretmen eğitimi. Eğitim ve Bilim, 14(77), 48-53.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders. Kolektif Kitap.
  • Houghton, J. D. & C. P. Neck (2002) The revised self-leadership questionnaire: Testing a hierarchical factor structure for self-leadership. Journal of Managerial Psychology, 17(8), 672-691.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karatepe, S. (2005). Örgütsel iletişim, örgütsel davranış boyutlarından seçmeler, içinde (Ed. Tikici, M.), (ss. 222-252). Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, A. (2011). Kişiler arası ilişkiler ve etkili iletişim. Pegem Akademi.
  • Lamb, S., Maire, Q. & Doecke, E. (2017). Key Skills for the 21st Century: An evidence-based review. https://education.nsw.gov.au/ourpriorities/innovate-for-the-future/education-for-a-changing-world/researchfindings/future-frontiers-analytical-report-key-skills-for-the-21st-century/KeySkills-for-the-21st-Century-Executive-Summary.pdf
  • Mumford, M. D., Zaccaro, S. J., Harding, F. D., Jacobs, T. Owen., & Fleishman, E.A. (2000). Leadership skills for A changing world: Solving complex social problems. The Leadership Quarterly, 11(1), 11-35.
  • Önür, Z. (2018). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ile eğitim teknolojisi yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Özden, D. Ö., Tayşi, E. K., Şahin, H. K., Kaya, S. D. & Bayram, F. Ö. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları: Kütahya örneği. Turkish Studies, 13, 27.
  • Partnership for 21st Century Skills (2019). 21st century skills, education & competitiveness. A resource and policy guide.
  • Partnership for 21st Century Skills (P21). (2003). Learning for the 21st century: A report and mile guide for 21st century skills. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480035.pdf
  • Partnership for 21st Century Skills. (2009). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/our-work/p21-framework
  • Partnership for 21st Century Skills. (2015). P21 framework definitions. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_
  • Sönmez, V. & Alacapınar F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şad, S. N., & Nalçacı, Ö. İ. (2015). Öğretmen adaylarının eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmaya ilişkin yeterlilik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 177- 197.
  • Şahin, F. (2015). Kendi kendine liderlik ölçeği kısa formunun benzeşim, ayrışım ve yordayıcı geçerliliği. İş ve İnsan Dergisi, 2(2), 91-104. http://dx.doi.org/10.18394/iid.25158
  • Tabak, A., Sigri, Ü., & Türköz, T. (2013). Öz liderlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması çalışması. Bilig, 67, 213.
  • Telli, E., Ünsar, A. & Oğuzhan, A. (2012). Liderlik davranış tarzlarının çalışanların örgütsel tükenmişlik ve işten ayrılma eğilimleri üzerine etkisi: Konuyla ilgili bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges, 2(2), 135-150.
  • Tutar, H. & Yılmaz, M. K. (2005). Genel iletişim kavramlar. Seçkin Yayıncılık.
  • Uğurluoğlu, Ö. (2011). Kendi kendine liderlik stratejileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 175-191.
  • Zıllıoğlu, M. (1993). İletişim nedir? Cem Yayınevi.

The Predictive Role of Communication and Self-Leadership in 21st Century Skills of Turkish Teacher Candidates Turkish Language Teachers

Yıl 2024, Sayı: 17, 132 - 146
https://doi.org/10.21733/ibad.1500994

Öz

It can be stated that language has an important place in the development of high-level thoughts in terms of being a tool of thought. Considering that language can be an effective tool in expressing thoughts, reflecting high-level thinking skills and leadership characteristics, it is important to determine these characteristics of prospective teachers who will be assigned with language education. For this reason, the aim of this study is to reveal the relationship between Turkish pre-service teachers' 21st century skills, communication skills and self-leadership skills and the predictive status of their self-leadership and communication skills on their 21st century skills. The sample group of the study, which is based on the relational screening model of quantitative research method, consists of 108 undergraduate students attending the 4th grade of Turkish education in the 2023-2024 academic year. “Personal Information Form”, ‘21st Century Skills Scale’, ‘Effective Communication Skills Scale’ and ‘Self-Leadership Scale’ were used as data collection tools. Pearson product-moment correlation coefficient was calculated to reveal the relationship between the variables in the study. Multiple linear regression analysis was conducted to determine the predictive power of communication and self-leadership on 21st century skills. According to the results of the research, Turkish teacher candidates' self-leadership and effective communication skills predict their 21st century skills. In addition, it was determined that there was a positive relationship between participants' self-leadership, effective communication and 21st century skills.

Kaynakça

  • Akman, V., Hanoğlu, M. & Kızıl, C. (2015). Liderlik ile personel performansı arasındaki ilişki üzerine bir şirket incelemesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 130-145.
  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Alkoç, N. (2020). Okulöncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Atalay, N. & Anagün, Ş. S. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının girişimcilik becerisine ilişkin yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (41), 298-313.
  • Belet Boyacı, Ş. D. & Güner Özer, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educaitonal Sciences Internetional, 9(2), 708-738.
  • Buluş, M., Atan, A. & Erten Sarıkaya, H. (2017). Effective communication skills: A new conceptual framework and scale development study. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2). https://www.researchgate.net/publication/315941733_Effective_Communication_Skills_A_New_Conceptual_Framework_and_Scale_Development_Study
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sistemine kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3. baskı). (S. B. Demir, Çeviri Ed.). Eğiten Kitap.
  • Cüceloğul, D. (1997). İletişim donanımları. Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğul, D. (2004). Keşkesiz bir yaşam için iletişim. Remzi Kitabevi.
  • Çevik, M. & Şentürk C. (2019). Multidimensional 21th century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences. 14(1), 011–028.
  • Devrani, A. E. P. (2021). Gençler için 21. yüzyıl becerileri ve dijitalleşen dünyanın gereklilikleri: yeni okuryazarlıklar. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(24), 5-24.
  • Dökmen, Ü. (2010). İletişim çatışmaları ve empati. Remzi Kitabevi.
  • Geçgel, H., Kana, F., Vatansever, Y. Y., & Çalık, F. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. Yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1646-1669.
  • George, D. & Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 17.0 update. 10th Edition. Pearson.
  • Gökçe, O. (2013). İletişim nasıl daha iyi anlar ve anlaşılırım. Çizgi Kitabevi.
  • Gray, A. (2016). The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution. Paper presented at the World Economic Forum. Obtenida el.
  • Hacıoğlu, F. (1990). 21. Yüzyıl için öğretmen eğitimi. Eğitim ve Bilim, 14(77), 48-53.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders. Kolektif Kitap.
  • Houghton, J. D. & C. P. Neck (2002) The revised self-leadership questionnaire: Testing a hierarchical factor structure for self-leadership. Journal of Managerial Psychology, 17(8), 672-691.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karatepe, S. (2005). Örgütsel iletişim, örgütsel davranış boyutlarından seçmeler, içinde (Ed. Tikici, M.), (ss. 222-252). Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, A. (2011). Kişiler arası ilişkiler ve etkili iletişim. Pegem Akademi.
  • Lamb, S., Maire, Q. & Doecke, E. (2017). Key Skills for the 21st Century: An evidence-based review. https://education.nsw.gov.au/ourpriorities/innovate-for-the-future/education-for-a-changing-world/researchfindings/future-frontiers-analytical-report-key-skills-for-the-21st-century/KeySkills-for-the-21st-Century-Executive-Summary.pdf
  • Mumford, M. D., Zaccaro, S. J., Harding, F. D., Jacobs, T. Owen., & Fleishman, E.A. (2000). Leadership skills for A changing world: Solving complex social problems. The Leadership Quarterly, 11(1), 11-35.
  • Önür, Z. (2018). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ile eğitim teknolojisi yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Özden, D. Ö., Tayşi, E. K., Şahin, H. K., Kaya, S. D. & Bayram, F. Ö. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları: Kütahya örneği. Turkish Studies, 13, 27.
  • Partnership for 21st Century Skills (2019). 21st century skills, education & competitiveness. A resource and policy guide.
  • Partnership for 21st Century Skills (P21). (2003). Learning for the 21st century: A report and mile guide for 21st century skills. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480035.pdf
  • Partnership for 21st Century Skills. (2009). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/our-work/p21-framework
  • Partnership for 21st Century Skills. (2015). P21 framework definitions. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_
  • Sönmez, V. & Alacapınar F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şad, S. N., & Nalçacı, Ö. İ. (2015). Öğretmen adaylarının eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmaya ilişkin yeterlilik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 177- 197.
  • Şahin, F. (2015). Kendi kendine liderlik ölçeği kısa formunun benzeşim, ayrışım ve yordayıcı geçerliliği. İş ve İnsan Dergisi, 2(2), 91-104. http://dx.doi.org/10.18394/iid.25158
  • Tabak, A., Sigri, Ü., & Türköz, T. (2013). Öz liderlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması çalışması. Bilig, 67, 213.
  • Telli, E., Ünsar, A. & Oğuzhan, A. (2012). Liderlik davranış tarzlarının çalışanların örgütsel tükenmişlik ve işten ayrılma eğilimleri üzerine etkisi: Konuyla ilgili bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges, 2(2), 135-150.
  • Tutar, H. & Yılmaz, M. K. (2005). Genel iletişim kavramlar. Seçkin Yayıncılık.
  • Uğurluoğlu, Ö. (2011). Kendi kendine liderlik stratejileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 175-191.
  • Zıllıoğlu, M. (1993). İletişim nedir? Cem Yayınevi.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer), Dil Kullanım Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Suna Özcan 0000-0001-9461-5732

Duygu Mutlu Bayraktar 0000-0002-2276-3768

Erken Görünüm Tarihi 23 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2024
Kabul Tarihi 18 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Özcan, S., & Mutlu Bayraktar, D. (2024). Türkçe Öğretmeni Adaylarının 21. Yüzyıl Becerilerinde İletişim ve Öz Liderliğin Yordayıcı Rolü. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(17), 132-146. https://doi.org/10.21733/ibad.1500994

IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.