The main purpose of the study was to determine the preschool teacher candidates' self-efficacy towards science education, learning approaches and perceptions of the learning-teaching environment. The study was conducted using relational survey model. The sample of the study consists of 384 preschool teacher candidates who were studying in 1st, 2nd, 3rd and 4th grades of Preschool Education of Faculty of Education in Giresun University. In the research, “self-efficacy scale for science education”, “learning approaches scale” and “perception scale for learning-teaching environment” were used as data collection tools. When the findings of the study were taken into consideration, it was found that 3rd and 4th grade pre-service teacher candidates' of science self-efficacy was higher than 1st grade pre-service teachers. Another result obtained from the study was that the “in-depth” sub-dimension of learning approaches scale of pre-school teacher candidates' was significantly higher in favor of 1st grade teacher candidates. As class level increases, the number of those who prefer “in-depth” learning approaches decreases. There was also a significant difference in favor of 1st and 2nd grades for the “strategic” sub-dimension of learning approaches. For the “superficial” sub-dimension of learning approaches scale, no significant difference was observed according to grade levels. Another result reached by the study was that there was a difference between preschool teacher candidates' perceptions of learning-teaching environment in favor of 1st and 2nd grades and as the grade levels increase, the perception scores of prospective teachers towards learning-teaching environment decrease gradually. The fourth sub-problem of the study was that there was a moderate positive relationship between preschool teacher candidates' self-efficacy towards science education and learning approaches. Furthermore, a lower positive correlation was found between preschool teacher candidates' self-efficacy towards science education and their perceptions about learning-teaching environment compared to learning approaches. Preschool teacher candidates' preference for learning approaches was more correlated with their perceptions about the learning-teaching environment.
self-efficacy towards science education preschool teacher candidates perceptions about the learning-teaching environment learning approaches
Çalışmanın temel amacı; okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik öz-yeterliklerinin, öğrenme yaklaşımlarının ve öğrenme-öğretme ortamına yönelik algılarının incelenmesidir. Çalışma, ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği 1., 2., 3. ve 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 384 okul öncesi öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Fen eğitimine yönelik öz-yeterlik ölçeği”, “Öğrenme yaklaşımları ölçeği” ve “Öğrenme-öğretme ortamına yönelik algı ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları dikkate alındığında, okul öncesi 3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarının fen öz-yeterliklerinin 1.sınıf öğretmen adaylarına oranla daha yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bir diğer sonuç da okul öncesi öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarının “derinlemesine” alt boyutunun 1. sınıflar lehine anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Sınıf seviyesi arttıkça derinlemesine öğrenme yaklaşımlarını tercih edenlerin sayısı azalmaktadır. Ayrıca öğrenme yaklaşımlarının “stratejik” alt boyutu için de yine 1. ve 2. sınıflar lehine anlamlı fark çıkmıştır. Öğrenme yaklaşımlarının “yüzeysel” alt boyutu için sınıf seviyelerine göre anlamlı bir farklılaşma görülmemiştir. Araştırmanın ulaştığı bir diğer sonuç da, okul öncesi öğretmen adaylarının sınıf seviyelerine göre öğrenme-öğretme ortamına yönelik algıları arasında 1. ve 2. sınıflar lehine farkın bulunması ve sınıf seviyeleri arttıkça öğretmen adaylarının öğrenme-öğretme ortamına yönelik algı puanlarının gittikçe düşmesidir. Araştırmanın dördüncü alt probleminden elde edilen sonuç ise okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik öz-yeterlikleri ile öğrenme yaklaşımlarını tercih etmeleri arasında orta düzeyde pozitif yönlü bir ilişkinin olmasıdır. Ayrıca okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik öz-yeterlikleri ile öğrenme-öğretme ortamına yönelik algıları arasında da öğrenme yaklaşımlarına oranla daha düşük yine pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Okul öncesi öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını tercih etmeleri ise öğrenme-öğretme ortamına yönelik algıları ile daha yüksek oranda ilişkili çıkmıştır.
fen eğitimine yönelik öz-yeterlik okul öncesi öğretmen adayları öğrenme-öğretme ortamına yönelik algı öğrenme yaklaşımları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences