Güncel Sayı

Cilt: 8 Sayı: 29, 30.09.2024

Yıl: 2024

Araştırma Makaleleri

Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler
Dr. Ayşe Gülçin GÖKTAY NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İletişim Çalışmaları
Müze Eğitimi, Halı-Kilim ve Dokuma, Sanat Eserleri Restorasyonu ve Korunması, Kültürel Miras ve Koruma, Somut Olmayan Kültürel Miras, Kültürel Miras, Arşiv ve Müze Çalışmaları (Diğer)
Prof. Dr. Bahadır GÜCÜYETER Atatürk University, Kâzım Karabekir Faculty of Education, Department of Social Sciences and Turkish Education, Erzurum, Türkiye 0000-0002-1041-9118
Güney-Batı (Oğuz) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları, Kuzey-Batı (Kıpçak) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları, Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi
Dr. Öğr. Üyesi Berke SOYUER MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ, BODRUM GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ 0000-0002-4149-6044
Dijital Oyun Tasarımı, Görsel İletişim Tasarımı, Göstergebilim, Bilgisayar Oyunları ve Animasyon, Disiplinlerarası Sanat, Enstelasyon/Yerleştirme Sanatı, Video Sanatı, Sinema
Dr. Öğr. Üyesi Beyazıt SÖYLEMEZ Hatay Mustafa Kemal University
Eskiçağ Tarihi
Mimari Tarih, Teori ve Eleştiri, Mimari Tasarım, Yapı, Çevre, Yerleşim ve Ürünlerde Koruma, Restorasyon, Yenileme, Kent Tarihi, Mimarlık, Mimari ve Tasarım
Doç. Davut ELMACI Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi 0000-0001-9712-0727
Eğitim Politikası
Doç. Dr. Eralp ERDOĞAN NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ
Genel Türk Tarihi
Doç. Dr. Filiz KUTLUAY TUTAR Niğde Ömer Halidemir Üniversitesi
Uluslararası İktisatta Bölgesel Gelişme ve Küreselleşme
Doç. Dr. Hacı SARI KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ 0000-0002-0583-2565
Çalışma Sosyolojisi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika
Doç. Dr. Hikmet ZELYURT İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0001-5243-6496
Eğitim, Eğitim Programları ve Öğretim
Doç. Dr. Hilal ŞAHİN ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ
Yeniçağ Asya Tarihi, Tarih Metodolojisi
Dr. Öğr. Üyesi Hülya GÖLGESİZ EGE UNIVERSITY, FACULTY OF EDUCATION
Tarih Eğitimi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Sosyal Bilgiler Eğitimi
Genel Türk Tarihi
Doç. Dr. Kıvanç BOZKUŞ ARTVİN ÇORUH ÜNİVERSİTESİ 0000-0002-4787-3664
Eğitim
Uluslararası Ticarette Pazarlama, Sosyolojide Niteliksel Yöntemler, Pazarlama, Kültürlerarası İletişim, Tüketici Davranışı, Uluslararası Pazarlama
Doç. Dr. Meral BALCI Marmara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi 0000-0003-3638-5339
Uluslararası Siyaset
Doç. Dr. Miray DAĞYAR AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Eğitim
Dr. Öğr. Üyesi Murat CURA Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi 0000-0002-5582-6016
Heykel, Sanat Eserleri Restorasyonu ve Korunması, Taşınabilir Kültür Varlıklarınn Korunması ve Onarımı
Prof. Dr. Mustafa Hamdi SAYAR İstanbul Üniversitesi
Arkeoloji Bilimi, Arkeoloji, Helenistik Dönem Arkeolojisi
Prof. Dr. Oktay TANRISEVER Orta Doğu Teknik Universitesi
Bölgesel Çalışmalar, Uluslararası ve Kalkınma İletişimi, Türk Dış Politikası, Uluslararası İlişkiler (Diğer)
Dr. Öğr. Üyesi Oktay KARAMAN GİRESUN ÜNİVERSİTESİ
Yakınçağ Osmanlı Tarihi, Osmanlı Tarihi
Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı, Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları, Güney-Doğu (Yeni Uygur/Özbek) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları, Kuzey-Batı (Kıpçak) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları, Karşılaştırmalı ve Ulusötesi Edebiyat, Güney-Batı (Oğuz) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları
Doç. Dr. Saadet AYTIS MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ, MİMARLIK FAKÜLTESİ
Tasarım, Mimari Tasarım, Mimari ve Tasarım, İç Mimarlık
Prof. Dr. Selçuk HÜNERLİ HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
Gülmece / Karikatür, Yeni İletişim Teknolojileri, Canlandırma-Animasyon, Dijital Oyun Tasarımı, Görsel Tasarım, Radyo-Televizyon, Kütüphane Çalışmaları, Etkileşim ve Deneyim Tasarımı, Bilgisayar Oyunları ve Animasyon, Sinema
İletişim ve Medya Çalışmaları
Dr. Öğr. Üyesi Serdar ÇAKMAK NEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ ÜNİVERSİTESİ 0000-0001-6016-6115
Avrupa ve Bölge Çalışmaları, Yakınçağ Balkan Tarihi, Avrupa ve Bölge Çalışmaları, Uluslararası Göç, Göç Sosyolojisi
Çeviri ve Yorum Çalışmaları, Çeviribilim, Arap Dili, Edebiyatı ve Kültürü
İletişim ve Medya Çalışmaları, Halkla İlişkiler, Siyasal İletişim
Prof. Dr. Sibel CENGİZHAN Marmara Üniversitesi
Öğretim Teknolojileri, Hayat Boyu Öğrenme, Değerler Eğitimi, Hizmetiçi Eğitim, Öğretim Kuramları, Öğretim Tasarımı, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Karşılaştırmalı ve Kültürlerarası Eğitim, Çok Kültürlü Eğitim, Eğitimin Psikolojik Temelleri , Eğitimde Program Geliştirme, Eğitimde Program Değerlendirme, Program Tasarımı, Öğrenme Kuramları
Prof. Dr. Süleyman ÖZBEK Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi
Türk İslam Devletleri Tarihi, Selçuklu Tarihi, İslam Tarihi ve Medeniyeti, Ortaçağ Tarihi
Kurumsal İletişim, Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Tüketici Davranışı, Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler Kampanya ve Uygulamaları
Dr. Yeşim DİLEK ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ
Eskiçağ Tarihi
Doç. Dr. Yusuf ÇINAR BATMAN ÜNİVERSİTESİ
Uluslararası İlişkiler
Hitit Arkeolojisi, Eski Anadolu Tarihi
Strateji, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış, İnsan Kaynakları Yönetimi, Girişimcilik
Türkiye İktisat Tarihi, İktisat Tarihi

Asya Studies'in amacı Asya coğrafyası başta olmak üzere bilimsel çalışmalara konu olacak tüm bölgelerin kalkınması ve bilimsel anlamda toplumlara ışık olabilecek nitelikli üretimlerin yapılması amacıyla, sosyal bilimler alanına mütevazı bir katkı sağlamaktır. Türkiye’de sosyal bilimler alanındaki dergilerde yaşanan kurumsallaşma ve süreklilik sorununu göz ardı etmeden, genç bir akademisyen topluluğu olarak nitelikli bir yayım yapma sorumluluğunu ve asıl olanın toplumsal ilerleme olduğunu unutmadan bu yola giren dergimizin elbette ki en önemli amacı, yayım hayatı süresince nitelikli bir yayım çizgisini sürdürmek ve sosyal bilimler alanında güvenilir, saygın bir noktada yer almaktır. Bu vesileyle dergimizde Asya ve Avrupa coğrafyasını ilgilendiren sosyal bilimler, filoloji ve eğitim bilimleri alanlarındaki birçok çalışma değerlendirilmektedir.


Asya Studies 2017 yılında kurulan ve sosyal bilimler alanında makale ve kitap tanıtımlarının yayımlandığı bir dergidir. Dergide özgün araştırma makalesi, eleştiri yazısı, araştırma özetleri ve kitap incelemelerine yer verilmektedir. Dergimiz bu kapsamda “Derleme ve Olgu Sunumu” durumundaki makaleleri yayımlamamaktadır.
Dergimiz, yılda dört defa (Mart, Haziran, Eylül, Aralık) elektronik ortamda yayımlanan hakemli, uluslararası ve ücretsiz bir dergidir. Dergimize gönderilen makaleler editör kontrolünden sonra yazım ve dil editörleri tarafından incelenmekte daha sonra alan hakemlerine gönderilmektedir. Dergimize gönderilen makalelerden herhangi bir ücret talep edilmediği gibi dergimizde yayımlanan makalelere erişim için de herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Dergimize gönderilen makaleler intihal taramasına tabi tutulmaktadır. Ayrıca dergimiz gelişmekte olan ülke yazarlarına yönelik feragat politikası uygulamaktadır.


Dergimize Türkçe, İngilizce, Almanca, Rusça, Fransızca, Arapça ve Farsça olmak üzere yedi farklı dilde makale kabul edilmektedir. Yayım kurulu tarafından gerekli ve uygun görüldüğü takdirde farklı dillerdeki makaleler de dergimiz kapsamında değerlendirilebilmektedir.

Asya Studies

Akademik Sosyal Araştırmalar / Academic Social Studies


Çalışmaların Asya Studies'in yazım ve yayım kurallarına uygun bir şekilde sisteme yüklenmesi gerekmektedir.

Makale Şablonu için tıklayınız.
Telif Hakkı Devir Formu için tıklayınız.
Başlık Sayfası Formu için tıklayınız.
Hakeme Cevap Dosyası için tıklayınız.

Duyuru: Dergimiz, 28. sayısı itibarıyla (haziran sayısı) kaynakça gösteriminde APA 7 (American Psychological Association/Amerikan Psikoloji Birliği) sistemine geçmiştir. APA 7, kaynak ve atıf gösterimi ile ilgili örnekler yazım kuralları sayfamıza ve örnek şablonumuza eklenmiştir. Yazarların kaynaklarını APA 7 sistemine uygun olarak dergimize yüklemesi/düzenlemesi gerekmektedir.

1. Makalenin başında en az 200, en fazla 250 kelimeden oluşan Türkçe özet ve İngilizce abstract, 5 kelimelik anahtar kelime ve keywords, Türkçe ve İngilizce başlığa yer verilmelidir. Bu şartları yerine getirmeyen makalelerin hakem süreci başlatılmamaktadır. Hakem değerlendirmeleri sonrası ise bu kurallara uymadığı tespit edilen makaleler yayım sürecine alınmamaktadır.
2. Asya Studies’e gönderilen yazılar hakem sürecine gireceği için sisteme yüklenen tam metin dosyasında yazarın ismi veya yazarı tanımlayıcı bilgiler eklenmemelidir. Makalenin hakem süreci tamamlandıktan sonra yazar(lar) ile ilgili bilgilerin eklenmesi istenecektir. Gerek duyulması hâlinde editörler tarafından eklenebilecektir.
3. Çalışmanın sonunda KAYNAKÇA başlığı altında atıf yapılan eserler, yazar soyadı sırasına göre düzenlenmelidir. Metin içinde yer alan tüm atıflar kaynakçada yer almalıdır. Aynı şekilde kaynakçada yer alan her bir kaynak da metin içinde atıf olarak yer almalıdır.
4. Benzerlik oranı %20’nin üzerinde olan çalışmalar yayım sürecine alınmazlar.

Sayfa Düzeni

Yazılar, Microsoft Word programında yazılmalı ve sayfa yapıları aşağıdaki gibi düzenlenmelidir.
Kâğıt Boyutu: A4 Dikey
Üst Kenar Boşluk : 4 cm
Alt Kenar Boşluk: 3 cm
Sol Kenar Boşluk: 3 cm
Sağ Kenar Boşluk: 3 cm
Yazı Tipi: Times New Roman
Makale Sayfa Sayısı (En çok): 25
Yazı Boyutu (ana metin): 10 punto
Dipnot Metni: 8 punto
Paragraf Aralığı: Önce 0 nk - Sonra 0 nk
Paragraf Girintisi: 1,25 cm
Satır Aralığı: Tek (1)

Örnek Kaynak Gösterimleri


Makaleler

-Makale isimlerinde sadece ilk kelimenin ilk harfi büyük olmalıdır (Özel isim, ek ve bağlaçlar hariç).
-Dergi ismi eğik olmalıdır. Dergi isminde yer alan bağlaçlar (varsa) hariç her kelimenin ilk harfi büyük olmalıdır.
-Cilt numarası eğik olmalıdır. Dergi Adı, 4(12), 15-23.
-Sayı numarası düz olmalıdır ve parantez içinde olmalıdır. Dergi Adı, 4(12), 15-23.
-Cilt numarası yoksa boş bırakılmalıdır. Dergi Adı, (12), 15-23.
-Sayı numarası yoksa parantez olmamalıdır. Dergi Adı, 4, 15-23.
-Sayfa numarası bilinmiyorsa boş bırakılmalıdır. Dergi Adı, 4(12).
-Digital Object Identifier (DOI) numarası varsa sayfa numarasından sonra yazılmalıdır. Başına DOI kelimesi yazılmamalıdır.

Tek Yazarlı Makale
Sarıkaya, B. (2024). Türkçe öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 212-229. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1415874.
Gönderme: (Sarıkaya, 2024).

İki Yazarlı Makale
Kavan, N., & Özdaş, F. (2022). Demokratik öğrenme ortamının inşasına yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1598-1623. https://doi.org/10.17679/inuefd.1139458.
Gönderme: (Kavan ve Özdaş, 2022: 1618)

Üç ve 20’ye Kadar Yazarlı Makale
Tarman, B., Acun, İ., & Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725-746.
Gönderme: (Tarman vd., 2010: 728)

Gazete Makalesi
Ergün, M., Akdağ, M., & Duruhan, K. (1989, 4 Ekim). Türk eğitim sisteminin sorunları ve bazı çözüm teklifleri. Dünya Gazetesi.
Gönderme: (Erdem vd., 1989)

Yazarın Aynı Yıla Ait Birden Fazla Çalışmasının Kaynakçada Gösterilmesi:
Uysal, İ. N. (2018a). Sözlükler tanıklarla daha zengin, daha işlevsel: Türkçe Sözlük’e tanıklar. Türk Dili Dergisi, CXIV(793), 9-46.
Uysal, İ. N. (2018b). Sözlük biliminde tanıklama ve Salâh Birsel’in Türkçe sözlüğe tanık olarak katkıları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 109-118.
Gönderme-1: (Uysal, 2018a)
Gönderme-2: (Uysal, 2018b)


Kitaplar
-Kitap isimlerinde sadece ilk kelimenin ilk harfi büyük olmalıdır (Özel isim, ek ve bağlaçlar hariç).
-Kitap ismi eğik yazılmalıdır. Diğer kısımlar düz yazılmalıdır.
-Yayınevinin adı yazılmalıdır.
-Yayın şehri yazılmamalıdır.
-Basım numarası varsa yazılmalıdır.

Tek Yazarlı Kitap
Bulut, S. (2018). Gümüşhane ili ve yöresi ağızları söz varlığı. Gazi Kitabevi.
Gönderme: (Bulut, 2018)

İki Yazarlı Kitap 
Çağdaş, A., & Şahin, Z. S. (2002). Çocuk ve ergende sosyal ve ahlak gelişimi (1. baskı). Nobel Yayınları.
Gönderme: (Çağdaş ve Şahin, 2002: 46)

Üç ve 20’ye Kadar Yazarlı Kitap
Işın, M. A., Tatlıcan, İ., & Işın, M. (1989). Sinop. Sinop Müzesi Yayınları.
Gönderme: (Işın vd., 1989)

Editörlü Kitapta Bölüm
Bulut, S. (2016). Bilge Kağan. S. Maden (Ed.), Geçmişten günümüze Türkçeye hizmet edenler 1 (s. 3-12). Nobel Bilimsel Eserler Yayınevi.
Gönderme: (Bulut, 2016: 10)

Çeviri Kitap
Bolman, L., & Deal, T. (2008). Organizasyonları yeniden yapılandırmak (Çev.: A. Aypay ve A. Tanrıöğen). Seçkin Yayıncılık.
Gönderme: (Bolman ve Deal, 2008)

İki ya da Daha Fazla Ciltten Oluşan Kitaplar
Moran, B. (1995). Türk romanına eleştirel bir bakış (3. cilt). İletişim Yayınları.
Gönderme: (Moran, 1995: 103)

Ansiklopedi
Akün, Ö. F. (1992). Divan edebiyatı. Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi İçinde (s. 398-422). Türkiye Diyanet Vakfı.
Gönderme: (Akün, 1992: 401)

Yazarı Belirsiz Kitap
The 1995 NEA Almanac of Highereducation. (1995). Washington DC: National education association.
Gönderme: (The 1995 NEA Almanac, 1995: 78)


Lisansüstü Tez
-APA’ya göre tez ve projelere bir veri tabanından, bir arşivden veya bir depodan ulaşılabiliyorsa yayımlanmış tez olarak ele alınmaktadır ve kaynak buna göre hazırlanmalıdır. Eğer tez veya projelere açık erişim yoksa yayımlanmamış tez olarak ele alınmalıdır. Detaylı bilgi için APA referans örneklerini inceleyiniz.

Kavan, N. (2020). Teknoloji destekli eğitimin özel eğitim öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi (Tez No: 648374) [Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
Gönderme: (Kavan, 2020: 32)

Bildiri
Telli, B., Bulut, S., & Bulduk, T. B. (2014, 03-04 Nisan). Adıyaman ağzından derleme sözlüğüne katkılar [Tam metin bildiri]. Adıyaman Üniversitesi Bilim, Kültür ve Sanat Sempozyumu-I, Adıyaman, Türkiye.
Gönderme: (Telli vd., 2014: 122)

Basılı Sözlük
Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Gönderme: (Türk Dil Kurumu, 2005: 255).

Elektronik Sözlük
Türk Dil Kurumu. (tarih yok). Türk Dil Kurumu sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/ 2 Temmuz 2024 tarihinde erişildi.
Gönderme: (Türk Dil Kurumu, tarih yok)

Kurum Tarafında Hazırlanmış Bir Rapor
Türkiye İstatistik Kurumu. (2023). Ulusal eğitim istatistikleri. Türkiye İstatistik Kurumu Verileri. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Ulusal-Egitim-Istatistikleri-2023-53444
Gönderme: (Türkiye İstatistik Kurumu, 2023)

Web Sayfası
UNESCO. (2013). World heritage list. http://whc.unesco.org/en/list adresinden 14 Nisan 2015 tarihinde erişildi.
Gönderme: (UNESCO, 2013)


Bu hususların dışındaki detaylar ve kaynak örnekleri için APA site bağlantısı: https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples

DERGİ YAYIM POLİTİKASI

1. Asya Studies'in yayım ve editör ekibi, yayım sürecinin tüm aşamalarında etik standartlarına uymayı taahhüt eder. Editör Kurulu, dergide yer alan makalelerin etik ilkelere uygunluğunu denetler. Dergiye gönderilen yazıların daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayıma gönderilmemiş olması gerekmektedir. Editör Kurulu tarafından tespit edilen dublikasyon girişimlerinin sahiplerinin başka çalışmalarına dergide kesinlikle yer verilmemektedir. Yayımlanmamış sempozyum bildirilerinin yayımı ise sempozyum katılımının çalışmada belirtilmesi şartıyla mümkündür.
2. İnsan ve hayvanlarla yapılan çalışmalarda Etik Kurul Belgesi talep edilir.
3. Makalelerin dergiye geliş tarihi ile yayım tarihi arasındaki süre 45 günden az olmamaktadır.
4. Yayım sürecine alınan çalışmalar geri çekilemez.
5. Dergiye gönderilen makaleler, editöryel süreç başlangıcında Turnitin, iThenticate veya intihal.net benzerlik programı aracılığıyla kontrol edilmektedir. Benzerlik oranı %20'nin üzerinde olan çalışmalar yayımlanamaz. Makalenin dergi sistemine ilk yüklenmesi ve hakem+editör'ün yayımlanmaya kabulü aşamalarında bu oran aşılmamalıdır.
6. Birden çok yazarlı makalelerde her bir yazarın makaleye sağladığı katkı belirtilmelidir.
7. Değerlendirilmek üzere gönderilen makalelerde başlığının altında yazar adı, dipnotta Ünvanı, görev yaptığı kurum ve kendisine ulaşılabilecek e-posta adresi gibi bilgilere yer verilmemelidir. Bu bilgiler Başlık Sayfası Formu'nda belirtilmelidir. Hakem sürecinden sonra kabul edilen makalelerin yazar bilgileri yayım sürecinde eklenir. Bu sebeple sisteme yüklenen tam metin dosyasında yazar(lar)ı tanımlayıcı hiçbir bilgi yer almamalıdır. Bu husus, makaleyi inceleyecek hakemlere daha rahat hareket imkânı tanınması ve etik ilkelerin uygulanması açısından önemlidir.
8. Yayım sürecine alınan makaleler, konu alanlarına göre editör ekibi tarafından sıralı şekilde yayımlanır. Yayın sıralaması hiçbir gerekçe ile değiştirilmez.
9. Bir sayıda, bir yazara ait sadece bir çalışma (başka bir çalışmanın ortak yazarı dahi olsa) yayımlanabilir.


Etik kurallar başlığı altında aşağıdaki hususlara uyulmalıdır.
1. Sosyal bilimler dahil olmak üzere tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için ve etik kurul kararı gerektiren klinik ve deneysel insan ve hayvanlar üzerindeki çalışmalar için ayrı ayrı etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
2. Bu başlık altında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
3. Makalelerde Araştırma ve Yayım Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
4. Ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE) tavsiyeleri ile Committee on Publication Ethics’in (COPE) Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
5. Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve belge numarası) yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmelidir. Olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi gereklidir.
6. Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.

Aşağıdaki etik görev ve sorumluluklar Yayım Etiği Komitesi (COPE) tarafından hazırlanan kılavuz ve politikalar ışığında yazılmıştır.
Hakemli bir dergide bir makalenin yayımlanması, tutarlı ve saygın bir bilgi ağının geliştirilmesinde temel bir yapı taşıdır. Yazarların ve onları destekleyen kurumların çalışmalarının kalitesinin doğrudan bir yansımasıdır. Hakemli makaleler bilimsel yöntemi destekler ve somutlaştırır. Bu nedenle, yayımlama eylemine dahil olan tüm taraflar için beklenen etik davranış standartları üzerinde mutabakata varmak önemlidir: yazar, dergi editörü, hakemlik uzmanı ve yayımcı.


1. Yayın ve yazarlık
Referans listesi, mali destek;
İntihal ve hileli veri olmaması;
Aynı araştırmanın birden fazla dergide yayımlanmaması.

2. Yazarın sorumlulukları
Yazar sayısı dörtten fazla olan çalışmalar kabul edilmemektedir.
Bireysel veya ortak olması fark etmeksizin bir sayıda bir yazarın sadece bir çalışması yayımlanabilir.
Yazarlar hakem değerlendirme sürecine katılmakla yükümlüdür.
Tüm yazarlar araştırmaya katkıda bulunmuş olmalıdır.
Makaledeki tüm verilerin gerçek ve özgün olduğuna dair beyan verilmelidir.
Tüm yazarlar, hataların geri çekilmesini veya düzeltilmesini sağlamak zorundadır.

3. Hakemlerin değerlendirmesi/sorumluluğu
Hakem(ler)in en az doktora mezunu (Dr. ünvanı) olması gerekmektedir.
Yazar(lar)la aynı kurumda çalışan hakem(ler)e değerlendirme daveti gönderilemez. Böyle bir durumun tespiti hâlinde hakemlik süreci iptal edilir, değerlendirme yapılmışsa yeni hakem(ler) eklenir.
Kararlar objektif olmalıdır.
Hakemlerin araştırma, yazarlar ve/veya araştırma fon sağlayıcıları ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması olmamalıdır.
Hakemler, henüz alıntı yapılmamış ilgili yayımlanmış çalışmalara işaret etmelidir.
İncelenen çalışmalar gizli tutulmalıdır.

4. Editöryel sorumluluklar
Editörler bir çalışmayı reddetme/kabul etme konusunda tam sorumluluk ve yetkiye sahiptir.
Editörlerin reddettikleri/kabul ettikleri çalışmalar ile ilgili olarak herhangi bir çıkar çatışması olmamalıdır. Sadece makul ölçüde emin olduklarında bir çalışma kabul edilmelidir.
Hatalar bulunduğunda, düzeltmenin yayımlanmasını veya yayının geri çekilmesini teşvik etmelidir.
Hakemlerin anonimitesi korunmalıdır.
İntihal ve hileli veri olmamasına dikkat edilmelidir.

5. Yayım etiği sorunları
Yayımcılık etiğini editör kurulu tarafından izlemek/korumak;
Makalelerin geri çekilmesi için yönergeleri belirlemek;
Akademik kayıtların bütünlüğünün korunması;
İş ihtiyaçlarının entelektüel ve etik standartlardan taviz vermesinin engellenmesi;
Gerektiğinde düzeltmeleri, açıklamaları, geri çekmeleri ve özürleri yayımlamaya her zaman istekli olunması.


ETİK KURUL İZNİYLE İLGİLİ BİLGİLER:
SORU: Tüm makaleler için etik kurul izni gerekli midir?
Hayır. Kriterlerde de “Etik Kurul İzni gerektiren” makaleler olarak belirtilmektedir.

Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar
• İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
• İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
• Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
• Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar,
Ayrıca;
• Olgu sunumlarında “Aydınlatılmış onam formu”nun alındığının belirtilmesi,
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi

SORU: Geçmiş yıllarda tamamlanmış çalışma ve tezden üretilen yayınlar için geriye dönük etik Kurul İzni alınmalı mıdır?
2020 yılı öncesi araştırma verileri kullanılmış, yüksek lisans/doktora çalışmalarından üretilmiş (makalede belirtilmelidir), bir önceki yıl dergiye yayın başvurusunda bulunulmuş, kabul edilmiş ama henüz yayımlanmamış makaleler için geriye dönük etik kurul izni gerekmemektedir. (Ayrıca araştırma verileri 2020 öncesine ait olan ve dergiye 2020 yılında gönderilen çalışmalarda yazarın çalışma verilerinin 2020 yılı öncesine ait olduğunu yöntem kısmında belirtmesi koşuluyla bu makalelerden de etik rapor istenmemektedir.)

SORU: TR Dizin’in bu kuralları ile üniversiteler dışında yapılan yayınlara kısıt mı getirilmiştir?
Hayır. Üniversite mensubu olmayan araştırmacılar da bölgelerinde bulunan Etik Kurul’lara başvurabilmektedir.
Ayrıca;
• Dergilerde yayımlanacak makalelerde etik kurul izini ve/veya yasal/özel izin alınmasının gerekip gerekmediği makalede belirtilmiş olmalıdır. Eğer bu izinlerin alınması gerekli ise, izinin hangi kurumdan, hangi tarihte ve hangi karar veya sayı numarası ile alındığı açıkça sunulmalıdır.
• Çalışma insan ve hayvan deneklerinin kullanımını gerektiriyor ise çalışmanın uluslararası deklarasyon, kılavuz vb. uygun gerçekleştirildiği beyan edilmelidir.

Saygılarımızla.

Dergimiz yayınlarında yazarlardan herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.