Cilt: 55 Sayı: 3, 30.11.2022

Yıl: 2022

Araştırma Makalesi

Prof. Dr. Kasım KARAKÜTÜK ANKARA ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Eğitim Yönetimi
Doç. Dr. Seher YALÇIN ANKARA ÜNİVERSİTESİ
Eğitim, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nce yayımlanan Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD)’nin amacı, kendi öğretim elemanlarından, Türkiye’den ve Dünyanın her yerinden kabul edilen makaleler aracılığıyla, daha mutlu yurttaşlar, daha gelişmiş bir ülke için, milli eğitim sisteminin, yaygın ve örgün eğitimin tüm düzeylerinin ve eğitim bilimlerinin geliştirilmesinin sağlanmasına; araştırmacıların hiçbir ücret ödemeden bilimsel makalelerini bilimsel süreçlerden geçirerek yayınlamalarına; öğretmenlerin, öğretim elemanlarının, araştırmacıların, eğitim ve okul yöneticilerinin, uygulamacıların gelişmelerine katkı sağlayacak eğitim bilimsel gelişmeleri, yenilikleri ve eğitim araştırmalarını hiç bir ücret ödemeden izleyebilmelerine; hiçbir engel olmadan yenilik, uygulama ve bilginin paylaşılmasına olanak tanımaktır.

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’yle eğitimin sorunlarını bilimin ışığında inceleme ve çözme yeterliğine sahip nitelikli bilimsel çalışmalara elli yıldan bu yana katkı sağlamaya çaba göstermektedir.


Derginin kapsamında, eğitim bilimleri alanına katkı sağlayan, geçmiş deneyimleri yansıtan, güncel ve geleceğe dönük eğitim uygulamalarını konu alan, eğitim bilimleri alanının öğeleri olan öğretmenlere, öğretim elemanlarına, eğitim yöneticilerine, uygulayıcılara, araştırmacılara, yükseköğretim ve lisansüstü öğrencilerine kılavuzluk edecek sonuçlara sahip konular bulunmaktadır.    

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi eğitim bilimlerinin;

- Eğitim yönetimi,

- Eğitim ekonomisi ve planlaması,

- Eğitim hukuku,

- Eğitim programları ve öğretim,

- Eğitimde program geliştirme,

- Karşılaştırmalı eğitim,

- Yaşam boyu öğrenme ve yetişkin eğitimi, halk eğitimi,

- Eğitim psikolojisi,

- Rehberlik ve psikolojik danışmanlık,

- Eğitimin sosyal, tarihi ve felsefi temelleri,

- Özel eğitim,

- Güzel sanatlar eğitimi,

- Eğitimde ölçme ve değerlendirme,

- Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi,

- Öğretmen eğitimi

gibi dallarında kuram ve uygulamaya katkı sağlayan, Türkiye’nin güncel sorunlarını konu edinen, özgün araştırmaları kapsamına alır.

Makale Gönderme

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'ne makale başvurusu yapacak yazar(lar) http://dergipark.org.tr/auebfd adresindeki dergi yönetim sistemine üye olarak makalelerini sisteme yükleyebilirler.

Yazım Kuralları ve Makale Yazma Kılavuzları

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'ne gönderilecek makalelerin APA7' ye uygun olarak aşağıdaki "Makale Yazma Kılavuzu (Şablonu)" üzerinde hazırlanması gerekir.

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’ne gönderilecek makaleler, Makale Yazma Kılavuzu (Şablonu) üzerinde, “Makale Yazım Kuralları”na göre hazırlanmalıdır.
Türkçe Makale Yazım Kuralları | İngilizce Makale Yazım Kuralları


Telif Hakkı Devri

Yazarlar makalelerinin telif haklarını, makale başvurusu sırasında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’ne devretmek zorundadır. Bunun için “Telif Hakkı Devir Formunu” nu doldurarak tüm yazarlar imzalar, tarayıcıda tarar ve elektronik olarak makaleyle birlikte TÜBİTAK ULAKBİM DERGİPARK sistemine (http://dergipark.org.tr/auebfd) yükler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu, makalenin yayımlanmasında yetkilidir.
Ayrıca yazarların telif hakkı dışında kalan patent hakları, dersleri, sunumları ve kitap çalışmalarında makaleyi ücret ödemeksizin kullanabilme hakkı, satmamak koşuluyla kendi amaçları için makaleyi çoğaltma hakkı, postayla veya elektronik yolla dağıtma hakkı saklıdır. Ayrıca makalenin herhangi bir bölümünün başka bir yayında kullanılmasına Dergiye yollamada (atıfta) bulunulması koşuluyla yazarına izin verilir. “Telif Hakkı Devir Formunu” nu makale başvurusu ile sisteme yüklemeyen yazarların makalelerine işlem yapılmaz. Telif hakkı devri yalnız Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’nde yayımlanan makaleler için geçerlidir; yayımlanmayan makalelerin telif hakkı yazarlarınındır.

Yayın Etiği

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'nin yayın süreçleri, bilginin bilimsel yöntemle yansız biçimde üretilmesi, geliştirilmesi ve paylaşılmasına dayanır.

Hakemli makaleler, bilimsel yöntemin uygulanmasını, yansızlığı sağlayan çalışmalardır. Bilimsel üretimin gerçekleştirilmesinde yayın sürecinin tüm bileşenlerinin; yayıncı, editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucuların etik ilkelere uymaları gerekir. Bu kapsamda Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’nin yayın etiği ile açık erişim politikası da, Yayın Etiği Komitesi’nin (Committee on Publication Ethics, COPE) açık erişimde yayınladığı kılavuzlar ve politikalar doğrultusunda (Örneğin “Yayın Etiği Komitesi (COPE) Davranış Kuralları ve Dergi Editörleri İçin En İyi Uygulama Kılavuzları; “Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors” ve “COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors”) yayın sürecinin tüm bileşenlerinin etik ilkelere uymasını gerektirmektedir.

Veri Sahteciliği ve Veri Üretimine İlişkin Dergi Politikası

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisine gönderilen her bir çalışma çok sıkı bir intihal denetiminden geçmektedir. Buna göre, benzerlik oranı %10'un üzerinde olan çalışmalar yayın için kabul edilmemektedir. Buna ek olarak, her bir çalışmanın veri seti alan uzmanı olan editörler tarafından dikkatli biçimde incelenmektedir. Bu incelemeler sonucunda istatistiksel olarak gönderilen çalışmanın verilerinin araştırma etiği süreçlerine uygun biçimde elde edilmediği sonucuna varılmışsa, o çalışmanın yayınlanma başvurusu herhangi bir editöryal süreç başlatılmadan reddedilmektedir. Dolayısıyla makalelerde kullanılan verilerin manipüle edilmesi, çarpıtılması ve uydurma verilerin kullanılması gibi durumlar saptanırsa, makale yazarının çalıştığı kuruma bu durum resmi yollardan bildirilecek ve makale reddedilecektir. Dergimiz, editörya ve/veya hakemler tarafından verilen dönütlere göre yazarlardan analiz sonuçlarına ilişkin çıktı dosyalarını isteme hakkına sahiptir.

Yayıncının Etik Sorumlukları

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’nin yayıncısı olan Ankara Üniversitesi, kamu yararını gözeten ve kâr amacı gütmeyen bir kamu eğitim kuruluşudur.

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1968 yılından bu yana, yayın kurulu ya da editörler kurulu yönetiminde eğitim bilimleri alanının ilk ve en köklü dergisi olarak bilimsel geliştirmenin okulu olmuş ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yönetim Kurulu’nun yönetsel desteği ile görevini sürdürmüştür.

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu’nu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yönetim Kurulu oluşturur. Editörler Kurulu üyeleri, eğitim bilimlerinin bilim dalları gözetilerek her üye üç yıl için görevlendirilir. Editörler Kurulu başkanı olarak bir editör ve duruma göre bir ya da birden fazla editör yardımcısı ile alan editörleri belirlenir. Ayrılan üyenin yerine yeni üye görevlendirilir. Süresi dolan üyenin süresi uzatılabilir. Editör, makalenin konusuna göre, gerekli olduğunda Editörler Kurulu üyesi olmayan öğretim üyelerine alan editörü olarak incelemesi için makale gönderebilir.


Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu’nun Sorumlulukları

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'ne başvurusu yapılan her makaleden, hatta yayımlanmasından sonraki tüm süreçlerinden Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu sorumludur ve Editörler Kurulu bu sorumluluğunu bilir. Bu sorumluluk, dergiyle ilgili konularda verilen kararlarda yalnızca kamu yararını düşünerek; kişisel kazancı düşünmeden, bağımsız olarak karar vermeyi gerektirir. Yayıncı ve Editörler Kurulu arasındaki ilişki bağımsızlık ilkesine dayanır, editörlerin alacağı tüm kararlar yayıncıdan ve diğer kişi ve kuruluşlardan bağımsızdır.
  • Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu, Dergiyi sürekli geliştirmeye, yayın niteliğini yükseltmeye çaba gösterir.
  • Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu, yayın, kör hakemlik, değerlendirme süreci, etik ilkeler gibi dergi politikalarının belirlenmesi ve uygulanmasını sağlar.
  • Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'nde yayınlanmış makale yazarlarının telif hakkını korur.
  • Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu, makale ve dergi yayım sürecinde fikri mülkiyet hakları, bilimsel-etik olmayan davranışlarla, intihalle, yollama (atıf) çeteciliğiyle ilgili önlemleri almada sorumludur.
  • Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Editörler Kurulu, yazar(lar)ın bilgi gereksinimlerini içeren bir “Yazar Kılavuzu”, hakemlerin değerlendirme aşamasında gerek duyacakları bilgileri içeren “Hakem Kılavuzu” hazırlar, gerektiğinde günceller.
  • Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Editörler Kurulu, hakemleri, yazar(lar)ı güdüleyici politikalar belirler.
  • Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu, her makalenin kayıtlarını, dergiyle ilgili yazışmaları elektronik ya da basılı olarak saklar.


Editör, Editör Yardımcıları ve Alan Editörlerinin Etik Sorumlulukları

  • Editörler, hakemlerin, yazar(lar)ın, araştırmacı, uygulayıcı ve okuyucuların bilgi gereksinimlerini karşılamaya gerektiğinde dönüt vermeye, yayın sürecinde düzeltme, açıklama gerektiren konularda açıklık ilkelerine göre davranmaya çaba gösterirler.
  • Editörler, makalelerin yayımlanmasına karar verirken, makalelerin özgün olmasına, bilimsel alanyazına, okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılara katkı sağlamasına özen gösterirler.
  • Editörler, makalelerle ilgili olumlu ya da olumsuz karar verirken, makalelerin özgün değeri, alana katkısı, araştırma yönteminin geçerli ve güvenirliği, anlatımın açıklığı ile derginin amaç ve kapsamını göz önünde tutarlar.
  • Editörler, başvurusu yapılan makalelerin önemli sorunu olmadığı sürece ön değerlendirme aşamasına alır, olumlu hakem önerilerini göz önünde bulundurur, ciddi sorun olmadıkça önceki editör(ler)ce verilen kararları değiştirmezler.
  • Editörler, derginin yayın politikaları arasında bulunan kör hakemlik ve değerlendirme süreci politikalarını uygular, hakemlerin kimlik bilgilerini gizli tutar, her makalenin yansız ve süresi içinde değerlendirilmesini sağlarlar.
  • Editörler, makaleleri alan editörleri ve hakemlerin uzmanlık alanlarını dikkate alarak gönderir, değerlendirmelerin yansız ve bağımsız yapılmasını desteklerler.
  • Editörler, makalenin yansız değerlendirilmesi için editörler, hakemler ve yazar(lar) arasındaki çıkar çatışması-çıkar birliği olup olmamasını göz önüne alırlar.
  • Editörler, hakem havuzunun geniş bir yelpazeden oluşması ve sürekli güncellenmesi için arayış içinde olurlar.
  • Editörler, akademik görgü kurallarına uymayan ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellerler.
  • Editörler, dergi yayın süreçlerini yayın politikaları ve kılavuzlara uygun işletilmesini sağlar, süreçte görev alanları yayın politikaları konusundaki gelişmelerden bilgilendirir, gerektiğinde eğitim programı hazırlarlar.
  • Editörler, yayın sürecinde görev alanlar herkesle etkili bir iletişim içinde olur, belirli aralıklarla toplantılar düzenlerler.
  • Editörler, değerlendirilen makalelerdeki kişisel verilerin korunmasını sağlarlar; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korurlar.
  • Editörler; makalelerde insan ve hayvan haklarının korunmasına özen gösterirler, makalenin katılımcılarının açık onayının belgelendirilmesini önemserler, makalenin katılımcılarına ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalarda izinleri olmadığında makaleyi reddederler.
  • Editörler; görevi kötüye kullanmaya karşı önlem alırlar. Görevi kötüye kullanmaya yönelik yakınmalar olduğunda, nesnel bir soruşturma yaparak, konuyla ilgili bulguları paylaşır.
  • Editörler, makalelerdeki hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirmelerin düzeltilmesini sağlarlar.
  • Editörler, yayınlanan makalelerin fikri mülkiyet hakkını korur, ihlal olması durumunda derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunurlar. Ayrıca yayımlanan makalelerin içeriğinin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi konusunda gerekli önlemleri alırlar; özgünlük-benzerlik denetimini yaparlar.
  • Editörler, Dergide yayımlanan makalelere yönelik tutarlı eleştirileri dikkate alırlar, eleştirilen makalelerin yazar(lar)ına yanıt hakkı tanırlar.
  • Editörler olumsuz sonuçları içeren çalışmaları da göz önünde bulundururlar.
  • Editörler, Dergiye iletilen yakınmaları inceler ve gerekli açıklamaları yaparlar.

Hakemlerin Etik Sorumlulukları

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi makale değerlendirme sürecinde yazar(lar)ın hakemleri, hakemlerin yazarları tanımadıkları iki yönlü kör hakemlik ilkesi uygulanır, hakemler yazarlar ile doğrudan iletişim kuramaz; makale değerlendirme formları ve metin üzerinde belirtilen notlar ile düzeltme istemleri dergi yönetim sistemi üzerinden editörlerce yazar(lar)a iletilir. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’ne başvurusu yapılan makaleleri değerlendirecek hakemler şu etik sorumlulukları taşımalıdır:

  • Hakemler yalnız uzmanlık alanı ile ilgili makaleleri değerlendirmeyi kabul etmelidir.
  • Hakemler, değerlendirmeyi yansızlık ve gizlilik içinde yapmalıdır. Bu ilke gereğince inceledikleri makaleleri değerlendirme sürecinden sonra yok etmeli, ancak yayınlandıktan sonra kullanmalıdırlar. Uyruk, cinsiyet, dinsel inanç, siyasal inanç ve ticari kaygılar, değerlendirmenin yansızlığını bozmamalıdır.
  • Hakemler, çıkar çatışması-çıkar birliği olduğunu anladıklarında, makaleyi değerlendirmeyi reddederek, editörlere bilgi vermelidir.
  • Hakemler, değerlendirmeyi akademik görgü kurallarına uygun biçimde, yapıcı bir dille yapmalı; hakaret ve düşmanlık içeren kişisel yorumlardan kaçınmalıdır.
  • Hakemler değerlendirmesini kabul ettikleri makaleyi süresi içinde değerlendirmelidirler.

Yazarların Etik Sorumlulukları

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'ne makale başvurusu yapan yazar(lar)ın etik sorumlulukları:

  • Yazar(lar), başka yerde yayımladıkları ya da yayımlanmak üzere gönderdikleri bir makalesini, aynı anda birden fazla makalesini Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'ne göndermemelidir.
  • Yazar(lar), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'ne özgün makale göndermelidir.
  • Yazar(lar), makale yazımı sırasında yararlandıkları kaynaklara etik ilkeler doğrultusunda doğru biçimde yollama (atıf) yapmalıdır.
  • Makaleye katkı sağlamayan kişilerin adı, yazar olarak yazılmamalı, yayımlanmak üzere başvurusu yapılan bir makalenin yazar sırasını değiştirme, yazar çıkartma, yazar ekleme önerilmemelidir.
  • Yayınlanma başvurusu yapılan makaleyle ilgili çıkar çatışması-çıkar birliği olan kişileri editörlere bildirmelidir.
  • Değerlendirme sürecinde yazar(lar)dan makalelerine ilişkin bilgi ya da ham veri istenmesi durumunda beklenen bilgileri Editörlere sunmalıdırlar.
    Yazar(lar), makalelerinde kullandıkları verilerin kullanım haklarına, araştırma-çözümlemelerle ilgili izinlerin ya da üzerinde araştırma yaptıkları katılımcıların onayının alındığını belgelemelidirler.
  • Yazar(lar), değerlendirme ve erken görünüm aşamasındaki ya da elektronik ortamda yayımlanmış makalesiyle ilgili hatayı fark ettiklerinde bilgi vermek, düzeltmek ya da geri çekmek için editörle iletişime geçmesi gerekir.
  • Yazar(lar), etik kurul kararı gerektiren deney, anket, ölçek, görüşme, gözlem, odak grup çalışması gibi nicel ya da nitel yöntemlerle veri toplamayı gerektiren araştırmalar için etik kurul onayı aldığını; etik kurul adı, karar tarihi ve sayısı aday makalenin ilk-son sayfasında ve yöntem bölümünde belirtmeli, etik kurul kararını gösteren belgeyi makalenin başvurusuyla birlikte sisteme yüklemelidir. Ayrıca olgu sunumlarında aydınlatılmış olur/onam formunun alındığına ilişkin bilgiye makalede yer vermelidir.
  • Yazar(lar), veri toplama sürecinde etik ilkelere özen gösterdiklerinin kanıtlarını (başkalarının ölçek, anket, fotoğraf gibi belgelerinin kullanılması için kendilerinden izin alınması gibi) makale içinde sunmalıdır. Makalelerde araştırma ve yayın etiği ile fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğu belirtilmelidir. Araştırma insan ve hayvan denekler üzerinde gerçekleştirilmiş ise araştırmanın uluslararası bildiriler, kılavuzlar vb uygun gerçekleştirildiği bildirilmelidir.
  • Yazar(lar)dan derleme makaleler için etik kurul onayı istenmez. Bununla birlikte etik kurul kararı gerektirmeyen makalelerde de, etik kurul kararının gerekmediği, makalenin ilk-son sayfasında ve yöntem bölümünde belirtilmelidir.

Etik İlkelere Uymayan Durumun Editöre Bildirilmesi

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'nde editörler, hakemler, yazarlar ile ilgili etik ilkelere uymayan bir davranış ya da değerlendirme sürecindeki, erken görünümdeki ya da yayımlanmış bir makale ilgili etik olmayan bir durumla karşılaşılması durumunda ebfd@ankara.edu.tr adresine ileti yoluyla bildirilmesi gerekir.

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesince finanse edilen ve kamu yararı gözetilerek yayınlanan, kâr amacı olmayan bilimsel açık erişimli bir dergidir; okuyucularına parayla satılmamaktadır; yazarlarından ücret almamaktadır, yazarlarına ücret de vermemektedir.  Dergi editörlüğünce, dergi için gelir sağlamaya yönelik dergide reklam yayınlama dahil hiçbir davranış kabul edilmemektedir.

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License